28.9. 2015 redakce AUTO.CZ

Ojeté SUV Kia Sportage: Jezdí dobře a ještě je v záruce

 

Sedmiletá záruka pomohla držet cenu ojetých aut nahoře, ale své dělá i poptávka po tomto stylovém a celkově povedeném SUV. Přesto je tu pár věcí, na které si dát pozor.

Kia Sportage třetí generace přišla v roce 2010 a dnes se prodává omlazená verze po faceliftu. Na frankfurtském autosalonu jsme si však mohli prohlédnout již úplně novou generaci. Na tu si ale ještě počkáme. Pro korejskou automobilku znamenal model Sportage obrovský posun kupředu, zvláště pokud si vzpomenete na minulou podprůměrnou generaci. Nové auto už se může hrdě měřit s těmi nejlepšími v segmentu.

Stejně jako u většiny podobných SUV lze Kiu Sportage koupit s pohonem pouze předních kol, ale k dispozici byla samozřejmě i čtyřkolka, která je řešená elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou. Standardem jsou manuální převodovky, ale za příplatek byl i šestistupňový automat.

Pokud jezdíte v autě sami, přijde vám podvozek Kie Sportage nastavený dobře, ale s plně zatíženým autem narazí na své možnosti. I když má poměrně dlouhé dráhy, tlumiče na horší silnici narazí na své limity a ztratí nad vozem kontrolu. Přední náprava se pak na nerovnostech trochu rozklepe, což vynikne hlavně u vozů s nízkoprofilovými pneumatikami.

Řízení je trochu přeposilované a ne moc komunikativní, ale Kia Sportage se řídí dobře, na čemž se podílí i jednoduchý a ergonomicky dobře řešený interiér. Je tu jednoduchý centrální panel s přehlednými funkčními tlačítky a obyčejné přehledné budíky před řidičem.

Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4 – Zvenku stejná, uvnitř skvělá

Sedačky jsou pohodlné, a to i vzadu, ale moc jsem si nemohl zvyknout na opěrku hlavy, která nejde lépe nastavit. Nicméně pohodlnou a příjemnou polohu za volantem si tu najde snad každý a překvapilo mne, jak dobře je z auta vidět, i když výhled šikmo vzad je tradičně trochu horší.

Na test jsem si v Auto ESA vzal model Sportage s motorem 2.0 CRDi o výkonu 100 kW spojený s příplatkovým pohonem všech kol a manuální šestistupňovou převodovkou. I když se jedná v podstatě o model se základní výbavou, všechno nutné včetně klimatizace tu máte. Chybí ale tempomat a spousta lidí by určitě ocenila parkovací senzory nebo ovládání rádia na volantu.

Pokud se pohybujete jen po městě a okolí, zvažte, jestli by nebyla lepší pouze předokolka. Je zhruba o 100 kg lehčí, má menší spotřebu a lépe se ovládá, je taková mrštnější. Základní motory 1.7 CRDi (85 kW) a 1.6 GDI (99 kW) koupíte jen v předokolce a s šestistupňovým manuálem.

Benzínový dvoulitr měl standardně pohon předních kol a manuál, za příplatek byl jako 4x4 a šlo si připlatit i za automat. Motor 2.0 CRDi o výkonu 100 kW měl standardně také jen pohon předních kol, ale za čtyřkolku a automat jste si mohli připlatit. Automat byl ale jen u čtyřkolky.

Na vrcholu nabídky je motor 2.0 CRDi o výkonu 135 kW, který je standardně s pohonem všech kol a manuálem, automat byl rovněž za příplatek. Pamatujte ale, že s automatem je auto pocitově takové zvadlejší a má vyšší spotřebu. Nicméně k charakteru SUV se automatická převodovka s hydrodynamickým měničem hodí a v Kie Sportage řadí vcelku intuitivně a rychle.

Kia Sportage 1.7 CRDI Navigator – Nejslabší neznamená nejhorší

Co se spolehlivosti týče, je na tom Kia Sportage velmi dobře. Standardní podvozek i po 120 000 km obvykle nevykazuje vůle a neozývají se od něj kovové rázy. Auto působí bytelně a stabilně a ani nejsou hlášeny nějaké katastrofické příhody.

Spíše tak záleží na přístupu bývalých majitelů. Někteří si stěžují na životnost a účinek sériových brzd u základních motorizací s pohonem předních kol. To samé platí i o podvozku. Ten není stavěn na drsný terén, proto se podívejte, jestli není zavěšení poškozené od jízdy ve špatných podmínkách. Polní cestu ale auto zvládne s přehledem.

Turbodiesely mohou potrápit obvyklými problémy a jsou citlivější na zahřívání a dochlazování. Kdo dává hned za uši studenému motoru, koleduje si o prasklou hlavu válců. Kdo nedochlazuje turbo, tomu zase brzy odejde. A pak jsou tu věci jako dvouhmotový setrvačník, spojka, EGR ventil, filtr pevných částic... No, však to znáte. Prostě moderní diesel.

Bez chyb nejsou ani benzínové motory, u kterých někteří majitelé hlásí poruchy zapalování a selhání systému řízení emisí, kdy se auto přepne do nouzového režimu. Pokud je ale vůz pravidelně servisovaný a majitel se k němu chová slušně, má velkou šanci zvládnout velké kilometrové nájezdy bez poruchy. Ani u hodně ojetých aut se totiž neopakují žádné charakteristické závady.

Kdo jezdí málo a spíše po městě, tomu může stačit benzínová jednašestka s manuálem a pohonem předních kol. Dvoulitrový diesel s pohonem 4x4 je rozumný, pokud chcete dynamiku a průchodnost třeba po zablácené polní cestě.

Horší je to s funkcí palubní elektroniky, kdy si hodně lidí stěžuje na poruchy navigace a především závady konektivity a systému Bluetooth. Prý je potřeba auto „restartovat“, aby se elektronika znovu probrala. Hlášeny jsou i poruchy klimatizace, vyhřívání sedadel a USB konektoru nebo 12V zásuvek.

Všechno tedy pořádně vyzkoušejte, ať máte klid a nemusíte pak řešit podobné drobnosti. V případě, že kupujete čtyřkolku, vyzkoušejte funkci manuálního připojování, kdy můžete pohon všech kol spojit napevno přes tlačítko na palubce.

Při jízdě nesmí čtyřkolka vibrovat a hučet, to samé platí o automatické převodovce. Ta musí poslouchat na povely, ale počítejte s tím, že pokud budete chtít řadit manuálně v příliš nízkých otáčkách, elektronika vám to nedovolí. Od automatu ale nečekejte rychlost řazení jako třeba u DSG.

Kia Sportage 1,6 GDI - GDIž vám stačí dobrý základ

Z drobností pak jmenujme poruchy ruční brzdy a trochu choulostivější plasty v okolí místa pro nohy. Snadno se tu poškrábou a okopou. I čalounění sedadel je trochu méně kvalitní a prošoupe se. A také počítejte s tím, že tepelnou a hlukovou izolaci motorového prostoru budou ujídat hlodavci.

Celkové hodnocení

Kia Sportage třetí generace jezdí velmi dobře a je to vcelku příjemné auto. Také je kvalitně postavené a soužití s ním usnadňuje příjemná „německá“ ergonomie. Když se vyhnete kusu s problémovou elektronikou a vyberete auto s jasnou servisní historií, prakticky se nemáte čeho bát. Navíc bude ještě v záruce (7 let nebo 150 000 km), ale pozor, aby Kia záruku uznávala. Auto s neodbornými úpravami a třeba po čiptuningu o záruku přijde.

Plusy

  • Atraktivní a stále svěží design
  • Ergonomický a kvalitní interiér
  • Dobrá kultivovanost a komfort
  • Příjemně se řídí a neobtěžuje lacinými chybami
  • S dieselem si dobře drží cenu

Minusy

  • V terénu toho moc neumí
  • Problémy s navigací a konektivitou
  • Některé opravy jsou drahé
  • Reálná spotřeba dieselů
  • Tiguan a Yeti jezdí lépe

Kia Sportage 2.0 CRDI AWD - informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)1995
Největší výkon (kW/min)100/4000
Točivý moment (N.m/min)319/1800-2500
Převodovka6M
Největší rychlost (km/h)181
Zrychlení 0-100 km/h (s)11.3
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)5.7
Rok výroby testovaného vozu2011
Počet ujetých km dle tachometru125.748
Cena vozu (Kč)369.000

Vybraní konkurenti

Škoda Yeti

Škoda Yeti je první pokus domácí automobilky o SUV a povedl se. Yeti jezdí velmi pěkně, má tradičně příjemnou ergonomii a je kvalitní. V terénu sice narazí na své limity, ale polní cestu k chatě zvládne s klidem. Předokolka stačí, ale čtyřkolka si lépe drží cenu a nabízí širší možnosti. Pozor na obvyklé koncernové poruchy a vyhněte se raději motoru 1.2 TSI, který se s SUV docela trápí a jinam než do města se nehodí.

Hyundai ix35

Příbuzné „české“ SUV Kie Sportage je na tom se spolehlivostí podobně dobře, ale má jen pětiletou záruku a spíše otravuje hůře řešenou ergonomií a příliš asijskými detaily. Dvoulitrový turbodiesel je nejlepší volba, benzínové motory mají vyšší spotřebu. Pozor si opět dejte na detaily jako třeba Bluetooth nebo klimatizaci. Některé modely ix35 mají i značně opotřebovaný podvozek od jízdy v terénu. Lepší je model po faceliftu, ale bude dražší.

BMW X5

Za cenu Kie Sportage koupíte i ojetou X5 nebo podobné „prémiové“ SUV. Musíte si ale uvědomit, že v takovém případě půjde o starší a více jeté auto. Z toho plynou rizika poměrně drahých oprav. Například první generace X5 je sice solidní vůz, ale servis stojí pořád stejně jako na auto za jeden a půl milionu. Když už, berte diesel 3,0 l a pozor si dejte na stav automatické převodovky. Ta je asi nejchoulostivější mechanickou částí pohonu.

Text a fotografie: Dalibor Žák

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 

Štítky SUV Kia Bazar

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 



Modernizovaná Kia Sportage: Změny designu i techniky Modernizovaná Kia Sportage: Změny designu i techniky

Nejprodávanější model značky Kia prošel modernizací. SUV…

Kia Sportage 2014: Decentní facelift s novou maskou Kia Sportage 2014: Decentní facelift s novou maskou

Třetí generace modelu Sportage debutovala na začátku roku…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

 

iSport.cz

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém o přestupu?

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém…

Ajajaj, tady bude mít někdo průšvih. AS Monako vydalo prohlášení, ve kterém odsuzuje velké evropské týmy za to,…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…