28.9. 2015 redakce AUTO.CZ

Ojeté SUV Kia Sportage: Jezdí dobře a ještě je v záruce

 

Sedmiletá záruka pomohla držet cenu ojetých aut nahoře, ale své dělá i poptávka po tomto stylovém a celkově povedeném SUV. Přesto je tu pár věcí, na které si dát pozor.

Kia Sportage třetí generace přišla v roce 2010 a dnes se prodává omlazená verze po faceliftu. Na frankfurtském autosalonu jsme si však mohli prohlédnout již úplně novou generaci. Na tu si ale ještě počkáme. Pro korejskou automobilku znamenal model Sportage obrovský posun kupředu, zvláště pokud si vzpomenete na minulou podprůměrnou generaci. Nové auto už se může hrdě měřit s těmi nejlepšími v segmentu.

Stejně jako u většiny podobných SUV lze Kiu Sportage koupit s pohonem pouze předních kol, ale k dispozici byla samozřejmě i čtyřkolka, která je řešená elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou. Standardem jsou manuální převodovky, ale za příplatek byl i šestistupňový automat.

Pokud jezdíte v autě sami, přijde vám podvozek Kie Sportage nastavený dobře, ale s plně zatíženým autem narazí na své možnosti. I když má poměrně dlouhé dráhy, tlumiče na horší silnici narazí na své limity a ztratí nad vozem kontrolu. Přední náprava se pak na nerovnostech trochu rozklepe, což vynikne hlavně u vozů s nízkoprofilovými pneumatikami.

Řízení je trochu přeposilované a ne moc komunikativní, ale Kia Sportage se řídí dobře, na čemž se podílí i jednoduchý a ergonomicky dobře řešený interiér. Je tu jednoduchý centrální panel s přehlednými funkčními tlačítky a obyčejné přehledné budíky před řidičem.

Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4 – Zvenku stejná, uvnitř skvělá

Sedačky jsou pohodlné, a to i vzadu, ale moc jsem si nemohl zvyknout na opěrku hlavy, která nejde lépe nastavit. Nicméně pohodlnou a příjemnou polohu za volantem si tu najde snad každý a překvapilo mne, jak dobře je z auta vidět, i když výhled šikmo vzad je tradičně trochu horší.

Na test jsem si v Auto ESA vzal model Sportage s motorem 2.0 CRDi o výkonu 100 kW spojený s příplatkovým pohonem všech kol a manuální šestistupňovou převodovkou. I když se jedná v podstatě o model se základní výbavou, všechno nutné včetně klimatizace tu máte. Chybí ale tempomat a spousta lidí by určitě ocenila parkovací senzory nebo ovládání rádia na volantu.

Pokud se pohybujete jen po městě a okolí, zvažte, jestli by nebyla lepší pouze předokolka. Je zhruba o 100 kg lehčí, má menší spotřebu a lépe se ovládá, je taková mrštnější. Základní motory 1.7 CRDi (85 kW) a 1.6 GDI (99 kW) koupíte jen v předokolce a s šestistupňovým manuálem.

Benzínový dvoulitr měl standardně pohon předních kol a manuál, za příplatek byl jako 4x4 a šlo si připlatit i za automat. Motor 2.0 CRDi o výkonu 100 kW měl standardně také jen pohon předních kol, ale za čtyřkolku a automat jste si mohli připlatit. Automat byl ale jen u čtyřkolky.

Na vrcholu nabídky je motor 2.0 CRDi o výkonu 135 kW, který je standardně s pohonem všech kol a manuálem, automat byl rovněž za příplatek. Pamatujte ale, že s automatem je auto pocitově takové zvadlejší a má vyšší spotřebu. Nicméně k charakteru SUV se automatická převodovka s hydrodynamickým měničem hodí a v Kie Sportage řadí vcelku intuitivně a rychle.

Kia Sportage 1.7 CRDI Navigator – Nejslabší neznamená nejhorší

Co se spolehlivosti týče, je na tom Kia Sportage velmi dobře. Standardní podvozek i po 120 000 km obvykle nevykazuje vůle a neozývají se od něj kovové rázy. Auto působí bytelně a stabilně a ani nejsou hlášeny nějaké katastrofické příhody.

Spíše tak záleží na přístupu bývalých majitelů. Někteří si stěžují na životnost a účinek sériových brzd u základních motorizací s pohonem předních kol. To samé platí i o podvozku. Ten není stavěn na drsný terén, proto se podívejte, jestli není zavěšení poškozené od jízdy ve špatných podmínkách. Polní cestu ale auto zvládne s přehledem.

Turbodiesely mohou potrápit obvyklými problémy a jsou citlivější na zahřívání a dochlazování. Kdo dává hned za uši studenému motoru, koleduje si o prasklou hlavu válců. Kdo nedochlazuje turbo, tomu zase brzy odejde. A pak jsou tu věci jako dvouhmotový setrvačník, spojka, EGR ventil, filtr pevných částic... No, však to znáte. Prostě moderní diesel.

Bez chyb nejsou ani benzínové motory, u kterých někteří majitelé hlásí poruchy zapalování a selhání systému řízení emisí, kdy se auto přepne do nouzového režimu. Pokud je ale vůz pravidelně servisovaný a majitel se k němu chová slušně, má velkou šanci zvládnout velké kilometrové nájezdy bez poruchy. Ani u hodně ojetých aut se totiž neopakují žádné charakteristické závady.

Kdo jezdí málo a spíše po městě, tomu může stačit benzínová jednašestka s manuálem a pohonem předních kol. Dvoulitrový diesel s pohonem 4x4 je rozumný, pokud chcete dynamiku a průchodnost třeba po zablácené polní cestě.

Horší je to s funkcí palubní elektroniky, kdy si hodně lidí stěžuje na poruchy navigace a především závady konektivity a systému Bluetooth. Prý je potřeba auto „restartovat“, aby se elektronika znovu probrala. Hlášeny jsou i poruchy klimatizace, vyhřívání sedadel a USB konektoru nebo 12V zásuvek.

Všechno tedy pořádně vyzkoušejte, ať máte klid a nemusíte pak řešit podobné drobnosti. V případě, že kupujete čtyřkolku, vyzkoušejte funkci manuálního připojování, kdy můžete pohon všech kol spojit napevno přes tlačítko na palubce.

Při jízdě nesmí čtyřkolka vibrovat a hučet, to samé platí o automatické převodovce. Ta musí poslouchat na povely, ale počítejte s tím, že pokud budete chtít řadit manuálně v příliš nízkých otáčkách, elektronika vám to nedovolí. Od automatu ale nečekejte rychlost řazení jako třeba u DSG.

Kia Sportage 1,6 GDI - GDIž vám stačí dobrý základ

Z drobností pak jmenujme poruchy ruční brzdy a trochu choulostivější plasty v okolí místa pro nohy. Snadno se tu poškrábou a okopou. I čalounění sedadel je trochu méně kvalitní a prošoupe se. A také počítejte s tím, že tepelnou a hlukovou izolaci motorového prostoru budou ujídat hlodavci.

Celkové hodnocení

Kia Sportage třetí generace jezdí velmi dobře a je to vcelku příjemné auto. Také je kvalitně postavené a soužití s ním usnadňuje příjemná „německá“ ergonomie. Když se vyhnete kusu s problémovou elektronikou a vyberete auto s jasnou servisní historií, prakticky se nemáte čeho bát. Navíc bude ještě v záruce (7 let nebo 150 000 km), ale pozor, aby Kia záruku uznávala. Auto s neodbornými úpravami a třeba po čiptuningu o záruku přijde.

Plusy

  • Atraktivní a stále svěží design
  • Ergonomický a kvalitní interiér
  • Dobrá kultivovanost a komfort
  • Příjemně se řídí a neobtěžuje lacinými chybami
  • S dieselem si dobře drží cenu

Minusy

  • V terénu toho moc neumí
  • Problémy s navigací a konektivitou
  • Některé opravy jsou drahé
  • Reálná spotřeba dieselů
  • Tiguan a Yeti jezdí lépe

Kia Sportage 2.0 CRDI AWD - informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)1995
Největší výkon (kW/min)100/4000
Točivý moment (N.m/min)319/1800-2500
Převodovka6M
Největší rychlost (km/h)181
Zrychlení 0-100 km/h (s)11.3
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)5.7
Rok výroby testovaného vozu2011
Počet ujetých km dle tachometru125.748
Cena vozu (Kč)369.000

Vybraní konkurenti

Škoda Yeti

Škoda Yeti je první pokus domácí automobilky o SUV a povedl se. Yeti jezdí velmi pěkně, má tradičně příjemnou ergonomii a je kvalitní. V terénu sice narazí na své limity, ale polní cestu k chatě zvládne s klidem. Předokolka stačí, ale čtyřkolka si lépe drží cenu a nabízí širší možnosti. Pozor na obvyklé koncernové poruchy a vyhněte se raději motoru 1.2 TSI, který se s SUV docela trápí a jinam než do města se nehodí.

Hyundai ix35

Příbuzné „české“ SUV Kie Sportage je na tom se spolehlivostí podobně dobře, ale má jen pětiletou záruku a spíše otravuje hůře řešenou ergonomií a příliš asijskými detaily. Dvoulitrový turbodiesel je nejlepší volba, benzínové motory mají vyšší spotřebu. Pozor si opět dejte na detaily jako třeba Bluetooth nebo klimatizaci. Některé modely ix35 mají i značně opotřebovaný podvozek od jízdy v terénu. Lepší je model po faceliftu, ale bude dražší.

BMW X5

Za cenu Kie Sportage koupíte i ojetou X5 nebo podobné „prémiové“ SUV. Musíte si ale uvědomit, že v takovém případě půjde o starší a více jeté auto. Z toho plynou rizika poměrně drahých oprav. Například první generace X5 je sice solidní vůz, ale servis stojí pořád stejně jako na auto za jeden a půl milionu. Když už, berte diesel 3,0 l a pozor si dejte na stav automatické převodovky. Ta je asi nejchoulostivější mechanickou částí pohonu.

Text a fotografie: Dalibor Žák

Spolupracujeme s TipCars.com
Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Modernizovaná Kia Sportage: Změny designu i techniky Modernizovaná Kia Sportage: Změny designu i techniky

Nejprodávanější model značky Kia prošel modernizací. SUV…

Kia Sportage 2014: Decentní facelift s novou maskou Kia Sportage 2014: Decentní facelift s novou maskou

Třetí generace modelu Sportage debutovala na začátku roku…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně řekla velvyslankyně a britský reportér?

Den Velké Británie v Praze: Co o útoku v Londýně…

Pouhý den po teroristickém útoku v Londýně se na Malostranském náměstí ve čtvrtek pod taktovkou britského…

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

Letní čas 2017: Kdy nastane a proč ho ještě pořád máme?

I letos se na konci března ručičky hodinek posunou o hodinu vpřed z 2:00 na 3:00 a Česko ze zimního času přejde…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…