Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetiny se čile obchodují hned od začátku roku. Které lákají nejvíce?

Vitek
Diskuze (39)
Tentokrát jsme pro Vás sestavili žebříček ojetých automobilů, po kterých je na základě našich zkušeností mezi kupujícími největší poptávka, roztřídili jsme je do několika finančních kategorií a zhodnotili co Vám mohou přinést.

Prodej ojetin se hned od začátku roku rozběhl docela svižně. Po trochu váhavém loňském podzimu i zimě se nyní na trhu ojetých vozidel čile nakupuje i prodává. Příznivou zprávou je také skutečnost, že už je zase na trhu o něco lepší výběr zajímavých 2-4letých ojetin. Na rozdíl od sezony 2011 a první půlky 2012, kdy byl výrazně znát nedostatek dvou až tříletých kvalitních ojetin díky nízkým prodejům nových automobilů v krizových letech 2008/2009 v celé Evropě. Svou roli sehrála i tendence firem držet si v posledních 2-3 letech automobily déle a najet na nich více kilometrů. Dnes už se situace stabilizovala a mnoho podniků si zpětně spočítalo, že delší dobou provozu a vyšším proběhem na firemních vozech toho zase tolik neušetří. A tak je pouští na trh ve standardních cca třech letech a se 120 – 150.000 najetými kilometry.

Zpracovali jsme pro vás základní cenový přehled za kolik se dnes nabízejí nejprodávanější a tedy zákaznicky nejzajímavější ojetiny. Do tohoto přehledu nezahrnujeme velkou část na trhu nabízených ojetin, které vykazují manipulovaný tachometr (stočené kilometry), nepřiznané opravy po haváriích a další nešvary. Zahrnutí těchto vozidel by totiž vytvářelo dojem, že je možné koupit kvalitnější automobil za nižší ceny, než uvádíme. To je však pouze iluze dlouhodobě vytvářená nepoctivými nabídkami. Automobilů s problematickým stavem i historií je na trhu v Česku i Evropě stále mnoho a situace se s časem příliš nemění. Proto je potřeba ojetinu vybírat pečlivě a v maximální míře před koupí prověřit.

      

Aktuálně nejpoptávanější ojetiny z naší praxe - Dle cenových kategorií s jejich základní charakteristikou.

OJETÉ AUTOMOBILY DO 100.000 KČ

Tato kategorie je pro nákup ojetého automobilu obvykle nejproblematičtější. Nabídka je zde opravdu pestrá, ale stav vozidel se může zcela zásadně lišit. Proto je nutná důkladná prohlídka a prověrka vozidla před koupí. Zrovna nedávno jsme hledali Ford Focus 1,6i do 60.000 Kč. První nabídka byl model z roku 2001 za 49.000 Kč, na fotkách a dle vyjádření prodejce velmi pěkný. Na místě jsme viděli automobil zralý tak k sešrotování – rezavý, s odpadajícím výfukem a mnoha dalšími nedostatky. Na druhý pokus to ale vypadalo úplně jinak. Našli jsme vůz z roku 2004, s proběhem cca 200.000 km, který byl za cenu 55.000 Kč téměř bez chyby. Drobnosti jako podfukující těsnění výfuku či naprasklý nárazník jsou v této kategorii odpustitelné a snadno řešitelné. Jinak byl ale vůz v perfektním pořádku a může mít před sebou ještě dlouhý život, pokud se o něj nový majitel bude dobře starat.

Škoda Fabia – optimální volbou je kombi s motorem 1,4 MPi o výkonu 55-59kW. Dobře jede a je spolehlivá. Někdy zlobí těsnění pod hlavou válců, ale nejedná se obvykle o příliš drahou opravu. Verze se 74 kW jede lépe jenom ve vysokých otáčkách a má vyšší spotřebu. Příliš nedoporučujeme benzinové (1,2 HTP) ani naftové (1,4 TDi) tříválce, které nehýří spolehlivostí ani jízdními výkony. Mohou však nastat případy, kdy může být i verze 1,2 HTP dobrou volbou – například při provozování auta výhradně po městě nebo vsi a přilehlém okolí. Hledejte však v takovém případě vozy s co nejnižším proběhem a maximálně kolem 150.000 km se jich zbavte.

Škoda Octavia I cca do roku výroby 2005 – slušně zachovalý kus s benzínovým motorem 1,6 nebo turbodieselové 1,9 TDi Vám může sloužit mnoho let bez větších problémů. Pozor u dvanáctitiletých a starších vozů na korozi kolem víka benzinové nádrže a u všech vozů na korozi pátých dveří. Problémem těchto vozů bývá již těžko doložitelná servisní historie a několikeré snížení počtu ujetých kilometrů na tachometru. Na druhou stranu, tahle auta ujedou při solidní údržbě často až neuvěřitelné porce kilometrů.

Ford Focus první a druhé generace – cca do roku výroby 2006 – s benzinovým motorem 1,6 16V je i po více letech provozu a s vyšším počtem najetých kilometrů horkým favoritem na kvalitní ojetinu. Dobře vybraná a prověřená dieselová 1,6- či 1,8ka může také dobře posloužit. Často zde však díky vyššímu proběhu zlobí dvouhmotový setrvačník, naftové vstřiky a u 1,6 TDCi/80kW někdy filtr pevných částic.

Citroën Xsara, ročníky 2003/2004 – poměrně nenápadné auto z dílny Citroënu, které však nabízí skvělé motory, jak benzinovou 1,4ku tak turbodieselový 2,0 HDi. Je dlouhodobě hodnoceno jako vysoce spolehlivé a koupíte ho dnes ve slušném stavu kolem 50 – 70.000 Kč.

OJETÉ AUTOMOBILY V CENĚ 100-150.000 KČ

V této kategorii je dnes velmi široký výběr zajímavých ojetin zejména nižší střední třídy a o něco starších ojetin střední třídy. Nejpoptávanější je již několik let Ford Focus Kombi, obvykle s benzinovým motorem 1,6i/74kW, těsně následovaný Škodou Octavia Combi.

Ford Focus, ročníky 2006/2007/2008 – v této finanční kategorii koupíte druhou generaci Fordu Focus. Technika je o něco vyspělejší, benzínové motory díky přísnější normě Euro o něco línější, ale pořád vysoce spolehlivé. Zajímavou volbu zde představují verze s dieselovým motorem 1,6 TDCi, optimálně ve výkonové variantě 66 kW bez filtru pevných částic. Zde ovšem pozor na aktuální stav vyhlédnutého vozu, vždy je třeba pečlivě prověřovat stav všech drahých součástí, které má diesel navíc oproti benzínu. Pokud však budete vozidlo provozovat více než 2 roky a najedete ročně cca 25.000 km a více, náklady na možné závady vám pravděpodobně vyváží úspora na palivu.

Škoda Octavia I a II generace, 2003-2007 – u první generace platí vše zmíněné v kategorii do 100.000 Kč s výjimkou koroze kolem víčka nádrže, která se zde prakticky nevyskytuje. Páté dveře občas vesele reznou i u některých mladších ročníků. Octavia II generace je úplně jiné auto. Větší, pohodlnější, malinko méně spolehlivé než I generace, zejména díky větší složitosti a pokročilejším technologiím. Je to velmi zajímavý kus auta, které má dlouhodobě jeden z nejnižších poklesů ceny v čase. Optimální volbou je zde motor 1,6i/77 kW, případně 1,9 TDi/77kW. U turbodieselů tradičně pozor na vstřiky, dvouhmotový setrvačník a pokud je vůz z dovozu, tak na vozy vybavené filtrem pevných částic. U této motorizace jsou známy různé problémy s ním spojené.

Ford Mondeo, 2004-2007 - optimální motor z těchto let je benzinový 1,8 16V, případně 2,0i 16V, ale dobrý kus s rozumným proběhem aby člověk pohledal. Největší výběr je mezi diesely, obvykle 2,0 TDCi. Reálné nájezdy se pohybují spíše kolem 200tis.km a více, takže zde hrozí riziko vadných dvouhmotových setrvačníků a spojek, vstřikovačů nafty zralých na výměnu a dosluhujících turbodmychadel. Pokud se však vybere zachovalý kus bez těchto problémů, jedná se o velmi zajímavou, prostornou a spolehlivou ojetinu.

Opel Vectra 2004-2007 - zajímavá volba, ale pokud možno nejlépe s benzínovým motorem 1,8i 16V, kde je při vyšších nájezdech pouze potřeba dát pozor na možnost zvýšené spotřeby motorového oleje. U dieselů obecně pozor, ty nejsou u Opela úplně bez problémů. K nákupu je rozhodně potřeba vzít zkušeného odborníka a stav vozu dobře prozkoumat.

OJETÉ AUTOMOBILY V CENĚ 150-200.000 KČ

Ford Focus, ročníky 2008-2010 – i pro tyto velmi mladé vozy platí, že nejprověřenějším motorem "držákem" je benzinový 1,6i 16V/74kW. Oprava většího rozsahu vás potká jen zcela ojediněle. Zajímavou volbou pro ty co hledají turbodiesel může být motor 1,8 TDCi, který se obešel ještě bez filtru pevných částic. Jízdně vynikající a vcelku spolehlivý je 2,0 TDCi se 100kW. Těch je však na trhu velmi málo.

Ford Mondeo, ročníky cca 2007-2009 – v této cenové relaci nebo jen mírně nad ní se dá koupit pěkné Mondeo předposlední generace vyráběné od roku 2007. Ve výběru zcela absolutně převažují diesely. Jsou dynamické i úsporné. Stejně jako u Focusu i zde hrozí u dieselu řada dražších závad, ale je faktem, že žádné chronické nešvary jako u předchozí generace nejsou známy. Snad jen poddimenzované dvouhmotové setrvačníky u 1,8TDCi a horší odhlučnění od hluku valení zadních kol. Je to však pořádný kus auta, má výborný podvozek, je celkově spolehlivé a poměrně reprezentativní. Vždyť nové se tyto vozy prodávají kolem 600-800.000 Kč.

Kia Cee´d, ročníky 2008-2010 – již od 150.000 Kč se dá koupit zajímavé auto s povedeným dieselem 1,6 CRDi, který má překvapivě málo známých problémů, výborně jede a moc nežere. Jednou z nevýhod je slabší ochrana karoserie proti korozi v některých specifických místech jako jsou rámy dveří, dále přeci jen trochu slabší kvalitativní zpracování interiéru, funkčně však bez problémů. Kolem 180-200.000 Kč můžete najít i dva roky staré vozy s velmi nízkým proběhem do 30.000 km. Velkou výhodou u vozů s doloženou servisní historií je pětiletá záruka od výrobce, která v praxi opravdu funguje.

Škoda Octavia II, 2006-2009 - kolem 200.000 Kč se dá koupit velmi slušné auto. U Octavie je tradičně výrazné riziko nějaké manipulace či zatajení podstatných informací. Nejrozumnější motorizací je 1,9 TDi/77kW nebo 1,6i. Nájezdy kolem 160-180.000 km při dobré údržbě nevadí, auto celkem v klidu najede podstatně více. Nutno ohlídat stav spojky, EGR ventilu, který někdy bývá silně zanesený nebo netěsní. Důkladnou kontrolou by měl projít stav spodních ramen a celkově vůle v podvozku. Úplně bych se vyhnul verzi RS s motorem 2,0 TDi/125kW. Tento motor má mnoho konstrukčních přešlapů a závad na rozdávání.

Volvo S40/V50 2005/2006 – za tyhle peníze seženete solidní auto s rozumným nájezdem. Nejspolehlivější volbou je benzínový motor 2,4i/170koní, který ve Volvu S40/V50 nabídne i nejlepší svezení. Spotřeba se dá udržet kolem 8-9 l na 100 km a z hlediska servisních potřeb o tomhle autě skoro nevíte. Velmi dobrá volba je i dieselová verze 2,0 D. Má sice trochu vlažnější zátah, ale nic moc zásadního se na ní nekazí. Případně lze volit i úspornější turbodiesel 1,6 D.

Volkswagen Passat, 2005/2006 – velké, luxusní, pohodlné auto. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat doložení a ověření historie vozu. Dobře udržované kusy s proběhem kolem 160-250.000 km jsou solidní volbou. Optimální motorizací z hlediska spolehlivosti je 1,9 TDi/77kW, ale při dobrém výběru se není třeba bát ani 2,0 TDi/103kW. Kontrolovat se vyplatí zejména kvalitu výměny rozvodového mechanismu (nejen tedy zda byla provedena, ale i jak). Verzi se 125kW raději nedoporučujeme, není příliš spolehlivá.

Citroen C8, Peugeot 807, 2005-2008 – zajímavá volba mezi ojetými MPV, nejčastější a velmi spolehlivou motorizací je 2,0 HDi. Jeho výkon je však nanejvýš dostačující pro klidnější rodinné přesouvání. V této kategorii je třeba vybírat velmi obezřetně. Výkonově dostačující je verze s motorem 2,2HDi s velmi rozumnou spotřebou kolem 8 l na 100 km. Před koupí zkontrolujte správný tah motoru, stav podvozku, řízení a funkčnost elektroniky.

OJETÉ AUTOMOBILY V CENĚ 200-250.000 KČ

Ford Focus 2010/2011 – v této cenové relaci koupíte velmi pěkný, téměř zánovní vůz. I zde je však potřeba dávat pozor na mnoho nekalých nabídek.

Škoda Octavia II a III 2008/2010 – i tyto ročníky volte optimálně s motorem 1,9 TDI/77kW bez filtru pevných částic, s jasným původem a doloženou historií. Verze 2,0 TDi se 103 kW je také přijatelná, i když méně spolehlivá, než 1,9 TDi. Nový motor 1,6 TDi/77kW se systémem common rail se zatím jeví jako průměrný z hlediska spolehlivosti i spotřeby. Jsou zde však známy občasné potíže právě se systémem vstřikování paliva.

Ford Mondeo 2008/2010 – za tuto cenu naleznete velmi zajímavý výběr vozů. Ročníky 2010 jsou sice v této cenové relaci zatím spíše výjimkou, ale budou určitě během jara na trhu rychle přibývat, jak budou končit ve firemních flotilách po 3 letech. Jinak platí vše popsané v předchozí cenové kategorii.

Volkswagen Passat, 2007/2009 – platí vše popsané v předchozí kategorii. V těchto vozech je široký výběr modelů a výbav. Pozor na stočené či jinak manipulované vozy. Passat je v tomto podobně rizikový jako Octavia.

Ford S-Max, 2006/2008 – působivý kompromis mezi kombíkem a rodinným MPV s výbornými jízdními vlastnostmi. Dá se koupit velmi pěkný kus s nájezdy kolem 150 – 200.000 km. Problematických míst mnoho nemá, je dobré věnovat pozornost kondici vstřikování nafty, zejména čerpadlu, dále řemenu s kladkami pohonu příslušenství motoru a zejména u 1,8 TDCi spojce a dvouhmotovému setrvačníku.

OJETÉ AUTOMOBILY V CENĚ 250-300.000 KČ

Volvo V50 - 2008-2010 - skvělé auto kombinující perfektní podvozek Fordu Focus s pohodlím, kvalitou a bezpečností od Volva. Ideální motorizací je benzinová 2,4i – její jedinou "nevýhodou" je průměrná spotřeba kolem 8-9 l na 100 km. Není jich na trhu mnoho, občas se však pěkný kus objeví. Velmi dobrý je také naftový 2,0d se 100 kW pocházející ze spolupráce Ford/PSA, případně i 1,6d, který je prakticky totožný s 1,6 TDCi ve Focusu.

Ford Mondeo 2008 a výše – v této cenové kategorii se dají hledat velmi mladá, méně jetá a dobře vybavená auta. Nepřináší však zase o tolik více než vozy do 250.000 Kč.

Citroën C5, 2008-2010 - s naftovým 2,0 HDi se 100 kW jde o doporučení hodnou motorizaci. C5 poslední generace je pohodlné, velké, kvalitně udělané auto. Může mít sice různé drobné neduhy typické pro Francouzská auta, ale dle dlouhodobých zkušeností obvykle nic "likvidačního". Dobrou volbou může být i s motorem 1,6 HDi se 80kW, který tak velké auto pořád solidně rozhýbe a přitom se s ním dá jezdit mezi 5,5 a 6,5 l na 100km. Pro mnoho kupujících platí, že jakmile se svezou, už jiné auto nechtějí.

Volvo V70 D5 2007/2009 – obrovský a pohodlný silniční koráb, který navíc ani ve vysokých kilometrových nájezdech netrápí žádné zásadnější problémy. Vstřiky obvykle drží, dvouhmotové setrvačníky také, prostě kvalitní auto s vysokou mírou spolehlivosti, komfortu i bezpečnosti. Tento model je navíc jedním z bořičů mýtů o vysoké spotřebě Volva. Průměrně s ním budete jezdit za 7-8 l na 100 km, což je při jeho velikosti a výkonu 136kW skvělé číslo.

Volkswagen Passat 2008 a výše – platí vše popsané v předchozí cenové kategorii. Pozor na nepoctivce, za takovéhle ceny se prodávají auta s nižšími nájezdy a to právě nejvíce láká k tomu, aby se pár desítek až stovek tisíc kilometrů před prodejem „poztrácelo“.

Ford S-Max, 2008/2010 – platí vše popsané v předchozí kategorii.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Vitek
Diskuze (39)
18. 4. 2014 22:24
Opel a diesel
Dobrý den, nechci Vám kazit článek, ale pokud je mi známo, tak 1.9 CDTi montované do Opel Vectra r.v. 2003-2008 byly italské JTD. Takže poměrně na dobré úrovni co se týče spolehlivosti. Bylo tam pár much ale to se roku 2007 vyřešilo modernizací tohoto motoru. Takže říkat, že všechny diesely od Oplu jsou "špatné" není na místě. Mám s tímto motorem mnoho zkušeností a řekl bych, že je to hodně povedený motor. Od oplu je tam jen krycí plast motoru.
25. 1. 2013 17:07
Nechápu, proč se u Mondea doporučuje 1.8 benzín a u FF ne. R
Nechápu, proč se u Mondea doporučuje 1.8 benzín a u FF ne. Rád se nechám poučit. Děkuji
25. 1. 2013 17:04
Re: Než koupit v ČR
Hm, viděl jsem nový, tedy skladový MCV a nepřišlo mi, že vydrží víc než Felicie - to zpracování je jak u Moskviče z 80- tých let. Podle známého přísloví " proti gustu žádný dišputát". ;-) klidně ho ber.
25. 1. 2013 07:56
Re: Lež jak věž
Já měl na mysli 55kW variantu.
25. 1. 2013 06:46
Re: 1.4?
nekecej >:-[]