11.8. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Chrysler PT Cruiser: Americké retro je dnes za hubičku

 

Moderní auta postavená v retro stylu můžeme spočítat na prstech jedné ruky. Zatímco Fiat 500 či novodobé Mini se odkazují na konkrétní historické modely, americký Chrysler PT Cruiser má mnohem širší záběr. V porovnání s uvedenými vozy je navíc levnější.

Slyšeli jste někdy o vozech hot rod? Vznikaly v USA ve 40. a 50. letech 20. století, přičemž jejich prvopočátky jsou údajně ve slunné Kalifornii. Šlo v zásadě o podomácku stavěná auta. Tedy velice jednoduchá, dalo by se říci skoro primitivní, ovšem s velmi výkonnými motory, téměř výhradně s osmi válci. Smyslem bylo nabídnout co nejlepší jízdní výkony nebo chcete-li dynamiku. Samozřejmě ale jen v přímce. Že bude muset auto někdy zatáčet, s tím si jejich stavitelé hlavu nelámali. Že šlo o dost nebezpečné hračky, je asi jasné. Vzhledem k tomu, že většina tehdejší americké mužské populace byli vojáci, kteří se nedávno šťastně vrátili z bojů z druhé světové války, tak jim vozy hot rod nebezpečné zřejmě vůbec nepřišly. Zpřísnění bezpečnostních pravidel a nové zákony měly za následek, že na přelomu 50. a 60. let vozy hot rod téměř úplně vymizely.

Tuto slavnou éru připomněl Chrysler v roce 1993 před domácím publikem na autosalonu v Detroitu. Studií fialového roadsteru Prowler, která zároveň oprášila značku Plymouth. Později se vůz dočkal malosériové výroby, avšak byl hodně drahý. Nejprve se dělal coby zmíněný Plymouth, později Chrysler. V letech 1997 až 2002 ale vzniklo pouhých 11.702 kusů, což je nejen na poměry Ameriky jehla v kupce sena.

Video

Čtyřválec musí stačit

Po třech letech výroby Prowleru uvedl Chrysler dostupnější retro vůz PT Crusier. PT bylo akronymem Personal Transport. Sice tvary zdařile evokoval hot rod, ovšem jeho technika byla zcela konvenční. Zatímco Prowler měl alespoň motor uložený podélně a poháněná zadní kola, byť „jen“ šestiválcem, dostal PT Cruiser lacinou koncepci s hnacím řetězem uloženým v přídi napříč a tedy pohánějící přední kola. Navíc motorem je vždy čtyřválec.

Nejlevnější cestou k pořízení PT Cruiseru je zvolit zážehový dvoulitr. „Asi nejvýstižněji bych jej charakterizoval tak, že žere a nejede,“ říká na úvod k PT Cruiseru Stanislav Profeld ze společnosti M+S Profeld, která se v pražských Lysolajích již mnoho let zabývá prodejen starších i nových dílů na chryslery, jeepy a dodge.

Dvoulitr mají výhradně PT Cruisery určené pro evropský trh. Naopak vozy prodávané v USA poháněl od samého začátku větší čtyřválec 2,4 litru. Vznikl odvozením z dvoulitru prodloužením zdvihu z 83 mm na 101 mm při zachování vrtání 87,5 mm. Přechod z krátkozdvihového motoru, který se k retro auto opravdu moc nehodí, na pružnější dlouhozdvihový se však neobešel úplně bez komplikací. „Oba motory, ač ze stejné líhně, mají odlišný blok válců, který je u většího motoru o něco vyšší,“ vysvětluje Profeld. Hlava válců se v zásadě nezměnila.

Zmíněný agregát 2.4 byl od roku 2004 nabízen také v Evropě, kde nahradil nepovedený dvoulitr. I tenhle si dopřeje rád benzin, ovšem na rozdíl od menšího motoru aspoň trochu jede.

Obě zážehové pohonné jednotky jsou spolehlivé. Největší slabinou bývá přehřívání, a to zejména při jízdách v koloně. „Na vině je často ventilátor chlazení. Zásluhou dvojího vinutí elektromotoru je dvourychlostní. K tomu, aby se motor přehřál, stačí, když selže vinutí pro vyšší otáčky větráku,“ vysvětluje Stanislav Profeld.

Pozor také na to, že oba čtyřválce využívají k pohonu rozvodů ozubený řemen. „Kdo se podívá na nabídku obecných prodejců náhradních dílů, bude překvapený, za jak nízkou cenu se rozvody dají pořídit. Má to ale háček. Naprostá většina aftermarketových prodejců je sice nabízí, ovšem bez napínací kladky. Z původní tisícovky jste tak náhle na více než pětinásobku ceny. Za napínák si účtujeme 4490 korun,“ dodává Profeld. Rozvody se tady mění po ujetí 90.000 km.

Kdo z nějakého důvodu nechce měnit ozubený řemen a chce zážehový motor, může zkusit hledat PT Cruiser s nejmenším motorem. Tím je zážehový čtyřválec 1,6 litru. Nabízen byl od roku 2001 až do konce produkce, ale jen na vybraných trzích, přičemž u nás na něj narazíte opravdu jen sporadicky. Jde o motor známý jako Tritec nebo také Pentagon vyráběný v Brazílii v závodě, který kdysi vznikl coby spojení Chrysleru Corporation a Roveru Group (tehdy patřící do portfolia BMW). Právě z toho důvodu najdete tenhle motor také v první generaci novodobého Mini. I v „pé-téčku“ poskytuje výkon 85 kW, tedy stejný, jako v někdejším Mini Cooperu.

Hledejte diesel

Největší smysl dává PT Cruiser se vznětovým motorem 2.2 CRD. Pod kapotu retro autíčka se dostal v roce 2002. Do roku 2005, kdy vůz prodělal modernizaci, poskytoval výkon 89 kW. Od uvedeného data pak 110 kW. Jde o motor původem od Mercedesu, s nímž tehdy Chrysler tvořil jeden koncern. Konkrétně se jedná o agregát OM644.

PT Cruiser si lidé většinou pořizovali coby druhý a někdy i třetí vůz do rodiny. Téměř výhradně s ním jezdily (a jezdí) ženy, kterým učarovaly tvary tohoto auta. Má to svá pozitiva. Tím hlavním je fakt, že díky specifickému užívání nemají ani auta s dieselovým motorem mnoho najeto. Zásluhou toho se jich tak zatím moc netýkají typické vrtochy moderní dieselové techniky.

Motor CRD potěší nejen solidní odolností, nýbrž také použitým vstřikováním common-rail, které je zde solenoid Bosch. Je velmi dobře opravitelné a navíc docela spolehlivé. Při velkém proběhu hrozí i tady unavené vstřikovače, některý z ovládacích solenoidů čerpadla většinou selhává zcela náhle a bez varování, takže vás klidně znehybní.

„A pokud vám při jízdách s dieselovým PT Cruiserem i v největších vedrech odmítá rafička ukazatele teploty chladicí kapaliny dostoupat dále než do čtvrtiny stupnice, pak je pravděpodobně zaseknutý termostat v otevřené poloze,“ říká Profeld. Občas se to tady stává, přičemž nový vyjde na 2.000 korun.

Hnědému moru veskrze vzdoruje

I nejmladší PT Cruiser je dnes šestileté auto. Nejstaršímu táhne na šestnáct. Obavy kupujících z výskytu rzi jsou tak plně na místě. „Odolnost proti korozi je však veskrze dobrá,“ říká Profeld. Zvenku tak rez téměř neuvidíte. Když už, tak zespodu, ale ani tady není nijak nadměrná, což dokázal i testovaný exemplář z roku 2004. Jak jsme však odhalili na zvedáku, některá místa podlahy nejsou řešena zrovna příkladně.

Mnoho PT Cruiserů má ale kytované zadní blatníky. „Lidé nepočítají s jejich šířkou, takže při zajíždění do mezery se občas nevejdou,“ říká ze zkušeností Stanislav Profeld. Je to překvapivé, ale karosářské díly nejsou zase tak drahé, jak by se dalo vzhledem ke specifickým tvarům auta usuzovat. Za nový přední blatník tak dáte 2.000 korun, starší přední dveře jsou i za 4.000 korun.

„Pozor si ale dejte na přední světlomety. Druhovýroba je sice nabízí, ovšem pouze ty s americkou specifikací. Svítí tedy symetricky, nikoliv asymetricky, jak to požaduje evropská legislativa. Evropskou lampu tak seženete pouze u značkového prodejce dílů na Chryslery.“

Jak šel čas

2000 Představení vozu. V Evropě pouze zážehový motor 2.0 16V, v USA výhradně 2.4 16V. Výroba v Toluca v Mexiku.

2001 Nový zážehový motor 1.6 - jen pro některé trhy. Výroba vozu pro Evropu zahájena v závodě Eurostar v Grazu v Rakousku.

2002 Nabídku obohacuje diesel 2.2 CRD/89 kW původem od Mercedesu. V červenci ukončení produkce vozu v Evropě.

2003 Motor 2.4 16V Turbo o výkonu 160 kW z Neonu SRT-4 pro sportovně laděnou variantu GT.

2004 Motor 2.4 je dostupný i v Evropě, kde nahrazuje nepovedený dvoulitr. Nová karosářská verze kabriolet s ochranným obloukem a plátěnou střechou. K jejímu pohonu slouží výhradně obě jednotky 2.4.

2005 Modernizace, nový design přední části. Lepší kvalita interiéru, který byl navíc modifikován. Výkon motoru 2.2 CRD zvýšen na 110 kW.

2010 Ukončení produkce vozu bez uvedení nástupce.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

PT Cruiser není žádná masovka. Milovníci retro stylu se v době vzniku tohoto modelu tetelili blahem, ale nadšení je brzo přešlo. Důvodem byl nejen diskutabilní vzhled, ale také chudá výbava, ne úplně kvalitní zpracování a nejisté jízdní vlastnosti. Sázka na retrovlnu tak úplně nevyšla a PT Cruiser se nikdy neprodával tak dobře jako třeba VW Beetle nebo později Fiat 500. Problémem byly i pouhé tří hvězdičky z pěti v testech Euro NCAP. Naopak výhodou byl relativně velký zavazadelník, který pojme 538 litrů nákladu. Zákazníci nejčastěji kupovali dvoulitr o výkonu 100 či 104 kW a dále motorizaci 2.4 16V o výkonech 105 a 110 kW. Přeplňovaná jednotka v provedení GT byla proslulá opravdu vysokou spotřebou. U mnoha vozů prodávaných na českém trhu lze narazit na turbodiesel 2.2 CRD/89 a 110 kW od Mercedesu. Stejně jako šestnáctistovka má na rozdíl od ostatních motorů rozvody poháněné odolným řetězem, navíc vykazuje nejnižší spotřebu z nabízených pohonných jednotek - přesto není zcela ideální. Chrysler PT Cruiser nepatří k nejspolehlivějším vozidlům a tak je potřeba myslet na případný servis. Ten by se měl soustředit hlavně na lehce poddimenzované brzdy s kratší životností a v případě automatické převodovky také na výměnu její olejové náplně.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Intervence přinesly exportérům přímo 687 miliard korun Intervence přinesly exportérům přímo 687 miliard korun

Devizové intervence České národní banky přinesly od…

Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Chrysler PT Cruiser: Americké retro…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Chrysler PT Cruiser: Výroba po deseti letech končí Chrysler PT Cruiser: Výroba po deseti letech končí

Produkce retro minivanu Chrysler PT Cruiser po jedné…

Chrysler PT Cruiser: Oficiálně potvrzeno pokračování výroby Chrysler PT Cruiser: Oficiálně potvrzeno pokračování výroby

Chrysler zveřejnil tiskovou zprávu, v níž oficiálně…

 



 
Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Dnes 12:49

Nový agregát z kopřivnických dílen splní normu Euro 6. Bude mít osm nebo dvanáct válců.




Blesk.cz

Lidovci skončili v téměř milionové ztrátě. Stáhly je tam loňské volby

Lidovci skončili v téměř milionové ztrátě. Stáhly je…

KDU-ČSL loni hospodařila se ztrátou 985 000 korun. Výsledek hospodaření ovlivnily náklady na krajské a senátní…

Gaye shodili ze střechy a ukamenovali ho. Zvěrstvu ISIS přihlížely i malé děti

Gaye shodili ze střechy a ukamenovali ho. Zvěrstvu…

Členové takzvaného Islámského státu opět ukázali, že některé životy pro ně nemají žádnou cenu. V iráckém městě…

 

iSport.cz

Piqué obvinil Real: Tahají za nitky! Barcelona by měla mlčet, tvrdil Ramos

Piqué obvinil Real: Tahají za nitky! Barcelona by…

Jako kdyby si nemohl pomoct... Skoro kdykoliv má obránce Barcelony Gerard Piqué možnost, s chutí se opře do…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…