reklama


6.11. 2014

Ojetý Citroën C1 1.0i: Prcek v ráži

 

Nejmenší vůz z rodiny Citroën poháněný litrovým tříválcem leckoho překvapí. Je totiž nečekaně čilý, přitom úsporný a líbivý. Na trhu ojetin se mu daří i díky vysoké spolehlivosti.

Citroën C1 je jedním z kolínských trojčat vyráběných v továrně TPCA. Se svými sourozenci Toyotou Aygo a Peugeotem 107 sdílí nejen pohonné jednotky, ale i podvozek a většinu dalších dílů. Ve výrobě je od roku 2005, nyní se už ale jeho první generace stane prodejním artiklem výhradně obchodníků s ojetými vozy. Ve výrobním programu automobilky jej totiž letos nahradil model druhé generace se stejným označením.

Malý tří- nebo pětidveřový hatchback Citroën C1 je nejspolehlivějším modelem francouzské značky. Svůj podíl na tom má jistě jednoduchost vozu a absence přehršle elektroniky. I díky tomuto dobrému jménu si hledá nového majitele na trhu ojetin celkem snadno. Přitom ceny starších vozidel nejsou až tak nízké, vždyť patří do kategorie minivozů.

Právě rozměry a snadná manévrovatelnost jsou obrovské výhody, které u „cé-jedničky“ vidí řada řidiček, těm přirozeně neuniká ani roztomilý vzhled automobilu. Právě ženy jsou nejčastěji k vidění za volantem malého Citroënu.

Možná k nim v brzké době přibude další, kterou zaujme model C1 nabízený v autocentru Auto ESA. Nás přilákal netypickou barvou a zaujal zachovalým stavem i nízkým kilometrovým proběhem. Palubní přístroje totiž ukazují 29 780 ujetých kilometrů, silnice tento automobil brázdí od roku 2011.

Prostor pro posádku

Názory na čtyřmístný interiér malého hatchbacku se mezi motoristy dost různí. Snaha uspořit při výrobě nějakou tu korunu je tu znát, když zde najdete množství nezakrytých plechů lakovaných do barvy karoserie. Někomu to přijde jako oživení prostoru pro posádku, který je díky barvám veselejší, na jiného to působí lacinějším dojmem. Naopak shoda panuje ohledně členité a líbivé palubní desky s originálně řešenými ovladači ventilace. Jednoduchý sdružený ukazatel na sloupku řízení pak opět ukazuje na úsporu při výrobě, přesto vypadá dobře.

Citroën C1 1.0 VVT-i – Praktický i zábavný, malý i velký

Sedadla nepůsobí zrovna komplikovaně, poskytnou základní pohodlí, ale k nějakému dlouhému cestování moc nevybízejí. Prostor pro posádku je odpovídající vnějším rozměrům vozu, zejména na zadních sedadlech ho není na rozdávání. Totéž platí o místu pro zavazadla. V základním uspořádání máte k dispozici zavazadelník o objemu 139 litrů, do něhož je přístup přes vyklápěcí záď.

Nákladová hrana je celkem vysoká. Pokud odstraníte krycí plato zavazadelníku, naroste objem na 199 litrů (měřeno ke stropu). Při sklopení zadních sedadel sice vznikne značný schod, objem nákladového prostoru ale naroste na solidních 751 litrů (u třídveřového provedení na 712 litrů).

Interiér zkoušeného exempláře jsme důkladně prolezli ve snaze najít nějaká nadměrně opotřebená místa, přesto se nám to nepodařilo. Stav kabiny skutečně odpovídá ujeté vzdálenosti.

Motor a převodovka

S nabídkou pohonných jednotek pro „cé-jedničku“ je to celkem snadné. Montoval se litrový tříválec a čtyřválcový turbodiesel o objemu 1,4 litru. Oba motory jsou velice úsporné, a tak opravdu málokdo při pořizování nového vozu sáhnul po dražším turbodieselu. Takže naftové verze na trhu s ojetými automobily spočítáte na prstech jedné ruky, zatímco benzinových je mnoho.

Čtrnáctistovka HDi platí za spolehlivý a velice úsporný motor, stejně tak benzinový tříválec má výbornou pověst. Lichý počet válců má za následek netypický zvuk a určitý přenos vibrací na karoserii, to jsou však vlastnosti, nad kterými řidiči toužící po spolehlivém a úsporném voze umějí přimhouřit oko.

Citroën C1 – Tříválcové Furio

Litrový agregát se jim odmění nečekanou ochotou reagovat na sešlápnutí pedálu plynu, i když větší zatížení vozu samozřejmě poznáte. Citroën C1 je ale spíše pro jednoho až dva cestující a v tomto případě se tříválec ukazuje jako skutečně snaživý a třeba těžší Škodě Fabia 1.2 HTP nedá při porovnání zrychlení šanci. Proč to vytahujeme? Protože jsme se sami přesvědčili, že někteří majitelé mladoboleslavského vozu s tříválcem pod kapotou si při potkání „cé-jedničky“ hned chtějí něco dokazovat. V jejich očích slabší automobil jim ale záhy ukáže záda.

Jízdní vlastnosti a komfort

Po stránce jízdních vlastností si malý Citroën C1 stojí velice dobře a ani testovaný exemplář není výjimkou. Podvozek zdárně tlumí nerovnosti a díky kolům umístěným téměř v rozích karoserie i výborně drží jízdní stopu v zatáčkách. „Cé-jednička“ je velice dobře ovladatelné auto, které díky nevelkým rozměrům potěší především v ulicích přeplněných měst. Díky dobrým jízdním vlastnostem a čilému benzinovému tříválci se ale neztratí ani při vyjížďkách mimo městskou zástavbu.

Výbava a cena testovaného vozu

Minivůz Citroën C1 z nabídky autocentra Auto ESA má český původ, což stále více zájemců o ojetinu právem vnímá jako klad. U nově zakoupených vozidel v ČR totiž lze celkem snadno ověřit historii, zejména pak stav ujetých km. Kromě toho automobil potěší klimatizací, předními mlhovými světlomety nebo sadou zimních pneumatik na plechových discích navíc. Ve výbavě dále najdeme posilovač řízení, ABS, dvojici čelních airbagů, litá kola, dálkově ovládané centrální zamykání a elektricky ovládaná boční okna vpředu. Okna zadních dveří jsou pouze výklopná do polohy pro větrání. Samozřejmostí je originální autorádio s přehrávačem CD. Za takto vybavený automobil z roku 2011 prodejce požaduje 150 000 korun.

Euro NCAP: výsledky Citroënu C1 a VW Passat

Expert Auto ESA radí

U vozů Citroën C1 s vyšším počtem ujetých kilometrů se můžete setkat s nadměrným opotřebením sedadel. Řadu automobilů trápí nadměrné opotřebení zámků, které nevykazují zrovna nejlepší odolnost a stejně tak některé ovladače v interiéru při běžném používání mnoho nevydrží. Známá je také koroze výfuku. Zatímco s motory a manuálními převodovkami nebývají žádné problémy, robotizované převodovce SensoDrive se nevyhýbají. Manuální řazení tedy rozhodně představuje lepší volbu.

Citroën C1 1.0i
Objem motoru (cm3)998
Maximální výkon (kW/ot. za min.)50/6000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.)93/3600
Zrychlení 0-100 km/h (s)13,7
Největší rychlost (km/h):157
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)4,5
Rok výroby testovaného vozu2011
Počet ujetých km dle palubních přístrojů29 780
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)150 000/110 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí

Bernie Ecclestone skončil po více než 40 letech v čele…

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Ojetý Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (2005-2014):  Levněji už to nejde Ojetý Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (2005-2014): Levněji už to nejde

První generace trojčat z českého Kolína dnes platí za…

Citroën C1: Nový automat ETG5 s příplatkem 15 tisíc Kč Citroën C1: Nový automat ETG5 s příplatkem 15 tisíc Kč

Citroën přichází s novou robotizovanou převodovkou pro…

 



 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Dara Rolins udělala Rytmusovi pedikúru vlastníma zubama! Nic pro citlivky

Dara Rolins udělala Rytmusovi pedikúru vlastníma…

Tomu se říká láska. Zpěvačka Dara Rolins (44) vyrazila strávit pár volných dnů se svým přítelem Patrikem…

Mládek navrhuje odkup OKD za korunu. Babiš o nouzovém plánu: Jen mrhání peněz

Mládek navrhuje odkup OKD za korunu. Babiš o…

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo plán pro případ, že by o černouhelnou společnost OKD neprojevil…

 

iSport.cz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé nastoupil Ivanschitz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé…

Den před odletem z kondičního soustředění ve Španělsku odehráli fotbalisté Plzně přípravný zápas proti týmu…

Tecl míří z Jablonce do Slavie! Kluby už se na přestupu dohodly

Tecl míří z Jablonce do Slavie! Kluby už se na…

Ve Slavii už Stanislav Tecl před šesti lety hostoval, nyní se do ní vrací zpátky. Šestadvacetiletý útočník,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama