Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Citroën C1 1.0i: Prcek v ráži

Bazarové Recenze
Diskuze (0)
Nejmenší vůz z rodiny Citroën poháněný litrovým tříválcem leckoho překvapí. Je totiž nečekaně čilý, přitom úsporný a líbivý. Na trhu ojetin se mu daří i díky vysoké spolehlivosti.

Citroën C1 je jedním z kolínských trojčat vyráběných v továrně TPCA. Se svými sourozenci Toyotou Aygo a Peugeotem 107 sdílí nejen pohonné jednotky, ale i podvozek a většinu dalších dílů. Ve výrobě je od roku 2005, nyní se už ale jeho první generace stane prodejním artiklem výhradně obchodníků s ojetými vozy. Ve výrobním programu automobilky jej totiž letos nahradil model druhé generace se stejným označením.

Malý tří- nebo pětidveřový hatchback Citroën C1 je nejspolehlivějším modelem francouzské značky. Svůj podíl na tom má jistě jednoduchost vozu a absence přehršle elektroniky. I díky tomuto dobrému jménu si hledá nového majitele na trhu ojetin celkem snadno. Přitom ceny starších vozidel nejsou až tak nízké, vždyť patří do kategorie minivozů.

Právě rozměry a snadná manévrovatelnost jsou obrovské výhody, které u „cé-jedničky“ vidí řada řidiček, těm přirozeně neuniká ani roztomilý vzhled automobilu. Právě ženy jsou nejčastěji k vidění za volantem malého Citroënu.

Možná k nim v brzké době přibude další, kterou zaujme model C1 nabízený v autocentru Auto ESA. Nás přilákal netypickou barvou a zaujal zachovalým stavem i nízkým kilometrovým proběhem. Palubní přístroje totiž ukazují 29 780 ujetých kilometrů, silnice tento automobil brázdí od roku 2011.

Prostor pro posádku

Názory na čtyřmístný interiér malého hatchbacku se mezi motoristy dost různí. Snaha uspořit při výrobě nějakou tu korunu je tu znát, když zde najdete množství nezakrytých plechů lakovaných do barvy karoserie. Někomu to přijde jako oživení prostoru pro posádku, který je díky barvám veselejší, na jiného to působí lacinějším dojmem. Naopak shoda panuje ohledně členité a líbivé palubní desky s originálně řešenými ovladači ventilace. Jednoduchý sdružený ukazatel na sloupku řízení pak opět ukazuje na úsporu při výrobě, přesto vypadá dobře.

Sedadla nepůsobí zrovna komplikovaně, poskytnou základní pohodlí, ale k nějakému dlouhému cestování moc nevybízejí. Prostor pro posádku je odpovídající vnějším rozměrům vozu, zejména na zadních sedadlech ho není na rozdávání. Totéž platí o místu pro zavazadla. V základním uspořádání máte k dispozici zavazadelník o objemu 139 litrů, do něhož je přístup přes vyklápěcí záď.

Nákladová hrana je celkem vysoká. Pokud odstraníte krycí plato zavazadelníku, naroste objem na 199 litrů (měřeno ke stropu). Při sklopení zadních sedadel sice vznikne značný schod, objem nákladového prostoru ale naroste na solidních 751 litrů (u třídveřového provedení na 712 litrů).

Interiér zkoušeného exempláře jsme důkladně prolezli ve snaze najít nějaká nadměrně opotřebená místa, přesto se nám to nepodařilo. Stav kabiny skutečně odpovídá ujeté vzdálenosti.

Motor a převodovka

S nabídkou pohonných jednotek pro „cé-jedničku“ je to celkem snadné. Montoval se litrový tříválec a čtyřválcový turbodiesel o objemu 1,4 litru. Oba motory jsou velice úsporné, a tak opravdu málokdo při pořizování nového vozu sáhnul po dražším turbodieselu. Takže naftové verze na trhu s ojetými automobily spočítáte na prstech jedné ruky, zatímco benzinových je mnoho.

Čtrnáctistovka HDi platí za spolehlivý a velice úsporný motor, stejně tak benzinový tříválec má výbornou pověst. Lichý počet válců má za následek netypický zvuk a určitý přenos vibrací na karoserii, to jsou však vlastnosti, nad kterými řidiči toužící po spolehlivém a úsporném voze umějí přimhouřit oko.

Litrový agregát se jim odmění nečekanou ochotou reagovat na sešlápnutí pedálu plynu, i když větší zatížení vozu samozřejmě poznáte. Citroën C1 je ale spíše pro jednoho až dva cestující a v tomto případě se tříválec ukazuje jako skutečně snaživý a třeba těžší Škodě Fabia 1.2 HTP nedá při porovnání zrychlení šanci. Proč to vytahujeme? Protože jsme se sami přesvědčili, že někteří majitelé mladoboleslavského vozu s tříválcem pod kapotou si při potkání „cé-jedničky“ hned chtějí něco dokazovat. V jejich očích slabší automobil jim ale záhy ukáže záda.

Jízdní vlastnosti a komfort

Po stránce jízdních vlastností si malý Citroën C1 stojí velice dobře a ani testovaný exemplář není výjimkou. Podvozek zdárně tlumí nerovnosti a díky kolům umístěným téměř v rozích karoserie i výborně drží jízdní stopu v zatáčkách. „Cé-jednička“ je velice dobře ovladatelné auto, které díky nevelkým rozměrům potěší především v ulicích přeplněných měst. Díky dobrým jízdním vlastnostem a čilému benzinovému tříválci se ale neztratí ani při vyjížďkách mimo městskou zástavbu.

Výbava a cena testovaného vozu

Minivůz Citroën C1 z nabídky autocentra Auto ESA má český původ, což stále více zájemců o ojetinu právem vnímá jako klad. U nově zakoupených vozidel v ČR totiž lze celkem snadno ověřit historii, zejména pak stav ujetých km. Kromě toho automobil potěší klimatizací, předními mlhovými světlomety nebo sadou zimních pneumatik na plechových discích navíc. Ve výbavě dále najdeme posilovač řízení, ABS, dvojici čelních airbagů, litá kola, dálkově ovládané centrální zamykání a elektricky ovládaná boční okna vpředu. Okna zadních dveří jsou pouze výklopná do polohy pro větrání. Samozřejmostí je originální autorádio s přehrávačem CD. Za takto vybavený automobil z roku 2011 prodejce požaduje 150 000 korun.

Expert Auto ESA radí

U vozů Citroën C1 s vyšším počtem ujetých kilometrů se můžete setkat s nadměrným opotřebením sedadel. Řadu automobilů trápí nadměrné opotřebení zámků, které nevykazují zrovna nejlepší odolnost a stejně tak některé ovladače v interiéru při běžném používání mnoho nevydrží. Známá je také koroze výfuku. Zatímco s motory a manuálními převodovkami nebývají žádné problémy, robotizované převodovce SensoDrive se nevyhýbají. Manuální řazení tedy rozhodně představuje lepší volbu.

Citroën C1 1.0i
Objem motoru (cm3)998
Maximální výkon (kW/ot. za min.)50/6000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.)93/3600
Zrychlení 0-100 km/h (s)13,7
Největší rychlost (km/h):157
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)4,5
Rok výroby testovaného vozu2011
Počet ujetých km dle palubních přístrojů29 780
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)150 000/110 000

Bazarové Recenze
Diskuze (0)