10.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Citroën C3 2. generace (A51): Styl nezměnil, kvalitu zvýšil

 

Druhá generace kulaté C3 vyjela na sklonku roku 2009. S novým svěžím vzhledem a vyšší kvalitou dílenského zpracování i nadále mířila spíše na dámskou klientelu. A to se nemění ani v ojetém stavu. Chce to jen zvolit ten správný motor. Který to je?

Ženy se při výběru aut řídí zcela jinými prioritami než muži. Spíše než o výkon motoru, jízdní vlastnosti či techniku na palubě i mimo ni jim jde o vzhled. Prostě aby auto bylo co nejvíce stylové. A právě v tomto parametru nabízí druhá generace modelu C3 ještě více než ta první. Při jejím uvádění se výrobce odkazoval na slavný model 2CV neboli „kachnu“. U druhého vydání o ničem takovém už nemluvil.

Že je novější model stylovější, o tom svědčí jak nabídka některých prvků výbavy, tak i celkovým dojem z auta. Třeba vnější kliky dveří jsou opravdu kovové, takže při jejich otevírání studí do dlaně. Dále se jedná o zajímavé barvy karoserie, z nichž jednoznačně nejvíce pozornosti poutala testovaná blankytně modrá.

Čelní sklo si pojistěte

Dojem vyšší kvality zůstává i po otevření dveří. Plasty použité na palubní desku se u druhého vydání hmatatelně zlepšily. To stejné lze říci o detailech. Tam kde působilo první C3 mírně „humpolácky“, navozuje to druhé po usednutí mnohem příjemnější pocity. Sedadla sice i nadále zůstala plochá, tedy takřka bez bočního vedení, ovšem jak jejich rozměry, tak zejména čalounění lépe vybavených verzí nedávalo prostor k negativním komentářům. O špetku sportovnější dojmy navozoval třeba tříramenný, dole zploštělý volant. A také návrat ke „klasickým“ budíkům s převážně ručičkovými ukazateli.

Video

Zvláštností vozu je koncepce kabiny pojmenovaná Visiodrive. Jejím hlavním aktérem je minimálně v této třídě ojedinělé čelní sklo Zenith. Zasahuje nezvykle hluboko do střechy, takže při jízdě vytváří pocit volného prostoru nad hlavou. Součástí tohoto typu skla jsou pohyblivé díly stropnice (čalounění stropu) vpředu, jež umožňují horní část skla zastínit. To se pak navenek tváří jako obyčejné, tedy „malé“.

Sklo Zenith je v porovnání s konvenčním o 36 procent rozměrnější. Pro zajímavost, dlouhé je 1350 mm. Pokud jej u bazarové C3 objevíte, budete mít vždy do činění s některou lépe vybavenou verzí. Pojilo se totiž pouze s verzemi VTR+, Exclusive či Airdream+. Zbylé, kupříkladu VT jej mít naopak nemohly. Koncept s dvojicí čelních skel přinášel jisté komplikace při řešení rámu střechy. Ten se v případě verze pro Zenith odlišuje dodatečnými výztuhami, nemluvě o jiné stropnici a podobně.

U vozů s čelním sklem Zenith doporučujeme si jej připojistit. Jako originální díl totiž vyjde na závratných 21.048 korun. V porovnání s tím je cena za běžné „malé“ čelní sklo pouhých 8.785 korun. Jde o částky za originální díly.

Podvozek skoro beze změn

Stejně jako platformu převzala druhé generace z předchůdce a zároveň i z Peugeotu 207, můžeme to samé říci i o řešení podvozkových skupin. Jak přední náprava, tak i ta zadní vypadají na první pohled úplně stejně. U plechového ramene vpředu lze vyměnit samostatně jak jeho čep, tak i obě uložení. Vše navíc lze zakoupit také v originále. V souvislosti s přední nápravou stojí za zmínku dvě verze těhlice: Auta s méně výkonnými motory mají průměr otvoru 72 mm, výkonnější 82 mm.

Zadní náprava využívající torzní příčku sice na první pohled vypadá jako ta v předchůdci. Avšak výrobci se u ní podařilo snížit hmotnost o nezanedbatelných 13 kg. Pouze s motory 1.6 VTi a 1.6 HDi pro Euro 5 a Euro 6 se pojily kotoučové brzdy na zadní nápravě. Zbytek motorizací, včetně 1.6 HDi pro Euro 4 si musel vystačit s bubny.

Za klepavými zvuky linoucími se od přední nápravy může být axiálně se pohybující (volné) ložisko v kole. Řešením je jeho výměna. V souvislosti s podvozkem vozidla se může vyskytnout rébus v podobě postupně tuhnoucího řízení, nebo naopak příliš lehkého řízení. Příčina toho není bohužel nikterak banální a tkví v samotném posilovači řízení. Ten je elektromechanického typu s elektromotorem uloženým na spojovací tyči řízení. Výrobce postiženým měnil řízení jako celek, neboť servomotor coby samostatný náhradní díl Citroën nedodává. Naproti tomu za občasnou ztrátu účinku posilovače bývá odpovědná jeho řídicí jednotka. Pokud nepomůže aktualizace software, může přijít na řadu její drahá výměna.

Motory podle roku výroby

Většina zájemců (pardon zájemkyň) o Citroën C3 bude volit raději zážehové motory. Diesely jsou sice úsporné, tiché, leč ne zcela prosté problémů. Ovšem i benzinové motory mají své chyby. A není jich úplně málo.

Pokud chcete maximálně spolehlivý provoz, buďte skromní a hledejte zástupce starší generace motorů řady TU. Spíše než malá jedenáctistovka se pro C3 hodí větší agregát o objemu 1,4 litru. Jede citelně lépe zejména v nízkých a středních otáčkách. Pravdou je, že dřívější bryskní dynamika se s příchodem norem Euro 4 a Euro 5 vytratila. Ze závad, kterými čtyřválec 1.4 8V (TU3) v C3 výrobce i majitele trápil, můžeme zmínit vynechávání zapalování. Na vině nebyla kupodivu elektronika či zapalovací cívky, nýbrž kabel záporného pólu akumulátoru, který výrobce udělal prostě příliš krátký. Z dlouhodobého hlediska je slabinou těchto motorů selhávající hlavové těsnění. Pokud se toto stane, ztrácí se chladicí kapalina.

Paralelu k oběma osmiventilovým obstarožním čtyřválcům tvořila od začátku výroby dvojice moderních motoru 1.4 VTi a 1.6 VTi. Oba z řady EP, kterou PSA vyvinulo ve spolupráci s BMW. Z hlediska jízdní dynamiky jsou zcela jinou kávou než motory TU. Bryskně reagují na přidání plynu, jsou výkonné a zároveň příjemně pružné. Technicky vzato jsou však možná až zbytečně složité. Sice se obejdou bez obligátního přímého vstřikování benzínu, ovšem zase mají plynule proměnný zdvih sacích ventilů v roli škrticí klapky. Pokud vše funguje jak má, jedou skvěle.

Bohužel od samého začátku jejich výroby bojuje výrobce s četnými vrtochy. Postupně se podařilo některé závady eliminovat změnou konstrukce či dodavatele. Jiné se však s časem objevily a některé přetrvávají dodnes. Na rozdíl od přeplňované verze THP, která se v C3 nevyskytuje tyto atmosférické čtyřválce nekarbonují.

Co je trápí, jsou problémy se zapalovacími cívkami. Tato závada se s nimi táhne vlastně od začátku. Příčinou je poškození cívek unikajícími horkými plyny, které k nim proniknou skrz svíčky. Že jsou vadné, prozradí obtížné spouštění motoru za studena. U svíček tady dochází k oddělení izolátoru od jejich jádra. Pokud motor obtížně startuje, může být příčinou rovněž vadný snímač polohy některého z vačkových hřídelů. Naopak za zvýšenou spotřebou paliva obvykle vězí špatná přední lambda sonda.

Když odhlédneme od pohonných jednotek, tak radost z nově nabytého auta vám může zkazit třeba voda v zavazadlovém prostoru. Ta se sem dostává skrz špatně navržené těsnění skla pátých dveří. Výrobce jej postiženým měnil za modifikované.

A pokud něco z motorového prostoru rachotí, nemusí se hned jednat o drahou závadu, děje-li se tak při zapnuté klimatizaci. Ale když ji vypnete a hluk ustoupí, mohou být příčinou špatně dotažené šrouby držáku kompresoru klimatizace.

Jak šel čas

2009: V listopadu představení vozu. Zážehové motory 1.4 8V a 1.4 VTi. Vznětové 1.4 HDi a 1.6 HDi ve třech verzích, lišících se výkonem, konstrukcí i emisní normou - 1.6 HDi Euro 4 (66 kW), 1.6 HDi FAP (68 kW a 82 kW). Druhé dva jmenované motory od začátku pro Euro 5. Motory pro Euro 4 mají common-rail Bosch, pro Euro 5 Continental.

2010: V lednu nejmenší motor 1.1 8V o výkonu 44 kW a zároveň vrcholná zážehový agregát 1.6 VTi s 88 kW.

2011: Motor 1.4 HDi nově plní Euro 5, navíc k dispozici také s automatizovanou manuální převodovkou a originálním Start/Stop systémem. S Euro 5 se pojil i odlišný common-rail od Continental. Automatizovaná manuální převodovka také pro motor 1.4 VTi.

2012: Zcela nové zážehové tříválcové motory 1.0 VTi a 1.2 VTi z řady EB s nepřímým vstřikováním benzínu a klasickou škrticí klapkou.

2014: Nový motor 1.2 THP 110 (EB2t) o výkonu 81 kW. Další evoluce motorů 1.6 HDi, nyní s přídomkem BlueHDi. Plní normu Euro 6. K standardnímu filtru pevných částic přidávají navíc technologii AdBlue. Návrat common-railu Bosch, byť v modifikované podobě.

2016: Ukončení produkce druhé generace. Představení odlišně pojatého třetího vydání.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

První generace vozu C3, cílí stejně, jako tomu bylo u první generace především na ženy, které dají při výběru vozu přednost neotřelému designu. Ve velmi konkurenčním prostředí malých vozů, určených primárně do městského provozu, si však stejně jako první generace ,,cé trojky“ našla velmi brzy své místo na trhu. Vzhledem k faktu, že je vůz určený primárně do městského provozu, patří k nejvyhledávanějším motorizacím benzínové agregáty. Velmi žádané jsou konstrukčně starší motory 1,4 o výkonu 55 kW, které sice neposkytují tolik výkonu jako novější motorizace VT-i, zato jsou proslulé svou spolehlivostí a dlouhou životností. Z naftových motorů je pak velmi dobrou volbou motor 1,4 HDi, s výkonem 50 kW, který patří rovněž na špici žebříčku spolehlivosti. Na trhu s ojetými vozy se setkáte jak s nabídkou vozů s původem v České republice, tak i s vozy dováženými především z Francie, které jsou velmi často v nejvyšších výbavových variantách, ale zvláště u naftových motorizací mají velmi často vyšší nájezdy kilometrů. Vzhledem ke svému zaměření, má C3 velmi komfortně naladěný podvozek, který oceníte především na nerovných silnicích. Při sportovnějším stylu jízdy, se však již projeví nedotáčivost a naklánění vozu při průjezdu zatáčkami. Velmi příjemně působí interiér vozu, který oproti první generaci působí luxusnějším dojmem a pochvalu si zaslouží i přehlednost ovládacích prvků a ukazatelů na palubní desce. Co se bezpečnosti týče, prošla nová ,,cétrojka“ nárazovými testy při svém uvedení na trh v roce 2009 s hodnocením čtyř hvězdiček z možných pěti.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 

Štítky Citroën Video Bazar

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto) Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto)

Citroën Racing se po jihu Francie a Portugalsku vydal v…

Citroën C3 WRC a jeho testování v Portugalsku (nové foto a video) Citroën C3 WRC a jeho testování v Portugalsku (nové foto a video)

Citroën navazuje na první sérii snímků svého nového…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál, Wales slaví i bez Balea

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál,…

Fotbalisté Francie vyhráli po obratu ve šlágru dnešního programu Ligy národů nad Německem 2:1. Letošní mistři…

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví, zajistili si první místo

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví,…

Čeští fotbalisté prohráli v Charkově s Ukrajinou 0:1 a budou tak ve skupině B1 Ligy národů hrát už jen o druhé…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…