Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Citroën C4: Na pohled rychlejší než v reálu

Bazarové Recenze
Diskuze (20)
První generace C4 v provedení kupé je velice pohledná, ale ani pětidveřový hatchback nevypadá zle. Obě provedení jsou na trhu ojetin za dobrou cenu a tak si na nezájem řidičů nestěžují.

„Cé-čtyřka“ vyjela poprvé v roce 2004 a ve výrobě vydržela šest let. Kromě pětidveřového hatchbacku se objevilo také atraktivní provedení kupé, ale snad ještě větší pozornost poutal originálně řešený volant s pevným středem. Přestože toto provedení nijak neomezuje, dodnes řada řidičů tvrdí, že právě pevný střed volantu je jedním z důvodů, proč si C4 nepořídí ani teď, když je na trhu s ojetými vozy k mání za lákavé ceny.

Avšak výtky často míří i k centrálně umístěné přístrojové kapličce, která není v ideálním zorném poli řidiče. Na druhou stranu ceny modelu C4 jsou lákavě nízké a tak verze hatchback nachází domov v řadě rodin pořizujících ojetý automobil. Provedení kupé svými tvary zaujme spíše mladší řidiče, vzhledem ale jeho sportovnost končí, a to i když půjde o nejnadupanější variantu VTS s atmosférickým dvoulitrem o výkonu 130 kW. Vůz totiž za silným motorem podvozkově zaostává.

Nám padl do oka model C4 kupé s optickým paketem by Loeb, který se nevidí tak často. Kromě vylepšeného vzhledu ale nic jiného nepřináší, dokonce ani kdovíjaký extra silný motor pod kapotou nenajdete. Automobil z nabídky autocentra Auto ESA totiž pohání klasická šestnáctiventilová šestnáctistovka o výkonu 80 kW. Citroën C4 by Loeb se v tomto případě tváří o dost sportovněji, než ve skutečnosti je. Automobil v líbivém červeném laku na bílých litých kolech patřících k paketu by Loeb prozatím ujel podle palubních přístrojů 62 608 km a na pohled vypadá až na pár oděrek předního nárazníku velice zachovale.

Prostor pro posádku

Interiér testovaného automobilu oživují sedadla s výrazným bočním vedením těla, vyvedená v barevné kombinaci černé a červené. Ladí tak s lakem karoserie. Nás spíše zaujal jejich perfektní stav a nemalý komfort, který poskytují. Nejvýraznějším prvkem interiéru modelu C4 je však palubní deska s přístrojovou kapličkou uprostřed a velkým digitálním displejem. Řidič má na sloupku řízení před sebou pouze digitální otáčkoměr a několik kontrolek. Zvyknout si na volant s pevným středem není ve skutečnosti žádný problém, jeho věnec v souladu s najetými kilometry nevykazuje žádné známky nadměrného opotřebení.

Místa najdete v automobilu dostatek a ani přístup k zadním sedadlům není špatný. Interiér těží z bohatého prosklení karoserie, takže je výborně prosvětlený. Citroën C4 navíc bylo možné objednat s panoramatickou střechou, která prosvětlení prostoru pro posádku ještě vylepšila. Zpočátku výroby ale její sklo praskalo následkem krutu karoserie v zatáčkách, a tak je dobré jejímu stavu věnovat při výběru ojetiny pozornost.

Zmínit musíme také zavazadelník, který představuje spíše zklamání. Jak u hatchbacku, tak u testovaného kupé totiž patří pod průměr třídy. Hatchback disponuje zavazadelníkem o objemu pouhých 320 litrů, kupé odveze ještě o šest litrů nákladu méně.

Motor a převodovka

Nabídka pohonných jednotek pro první generaci „cé-čtyřky“ začíná šestnáctiventilovou čtrnáctistovkou o výkonu 65 kW, která rozhodně nepatří k trhačům asfaltu, přesto klidnějším řidičům většinou vyhovuje. Silnější 1.6 16V disponuje výkonem 80 kW a pohání i testovaný automobil. Nejde o špatný motor, pracuje celkem svižně a nezaskočí hlučností, někdy se ale potýká s poruchami lambda sondy a škrticí klapky.

V kombinaci s paketem by Loeb navíc pohonná jednotka o výkonu 80 kW vyvolává úsměv na tváři. Od celkem sportovně vypadajícího vozu by jeden čekal více. Pod kapotou by mohl být alespoň dvoulitr o výkonu kolem 100 nebo ještě lépe 2.0 16V/130 kW. I když ani tento atmosférický motor není až takový atlet, jak by se mohlo podle papírových údajů zdát. Zejména v nižších otáčkách si vede lépe přeplňovaný 1.6 THP/110 kW, nabízený od faceliftu v roce 2008. Tehdy se v ceníku objevily také jednotky 1.6 VTi/88 kW, 1.6 THP/103 kW a turbodiesel 2.0 HDi/103 kW. Jenže ani 1.6 THP není zcela bez problémů. Občas se totiž potýká s vadnými svíčkami nebo teplotním čidlem, které pak komplikuje starty. Mezi známé potíže patří i problémy s rozvody.

Do faceliftu a modernizace se nabízely tři turbodiesely: 1.6 HDi o výkonech 66 a 80 kW a také 2.0 HDi s výkonem 100 kW. Dobrou volbou je spolehlivý dvoulitr, avšak se šestnáctistovkami jsou nezřídka potíže. Patří k nim třeba vadné vstřikovače, prodřené hadice od turbodmychadla, úniky oleje i poruchy samotného turbodmychadla.

Převodovky se do „cé-čtyřky“ dostaly jak manuální, tak automatické i ne zrovna povedené robotizované, vykazující vyšší poruchovost. Avšak ani manuální pětistupňové řazení není žádné terno, protože postrádá přesnost. Nejlepší je šestistupňová manuální převodovka, ta se ale dostala do nabídky až při faceliftu vozu.

Jízdní vlastnosti a komfort

Problémem vozů v silných verzích je, že jejich výkonům neodpovídají schopnosti podvozku. Model C4 je zkrátka stavěn spíše pro pohodlnou jízdu, než nějaké řezání zatáček. Jako rodinný hatchback zvládá svou úlohu dokonale, ve verzi kupé se tak trochu přetvařuje, když vypadá jako jamajský sprinter, ale ve skutečnosti mu dělá problémy nazout tretry. Tomu odpovídá i nastavení stabilizačního systému ESP, který nelze zcela vypnout, což považujeme za velký nedostatek. Při překročení 50 km/h se totiž vždy aktivuje a aby počítač vozu usoudil, že jedete danou rychlostí, stačí pouhé protočení kol na kluzkém povrchu.

Pokud kupé pohání jako v případě testovaného exempláře šestnáctistovka o výkonu 80 kW, můžete čekat celkem svižné svezení, ale ani o píď více. Měkce nastavený podvozek se zdatně popere s kdejakou nerovností a vynikající sedadla dovedou komfort k dokonalosti.

Výbava a cena testovaného vozu

Automobil z nabídky autocentra Auto ESA se za poskytnuté pohodlí opravdu nemusí stydět. Vždyť mu v tomto směru výrazně pomáhá bohatá výbava, čítající mimo jiné klimatizaci, tempomat, palubní počítač, centrální zamykání, elektrické nastavování zpětných zrcátek a oken nebo originální autorádio s ovládáním na volantu.

O bezpečnost se stará ABS, ESP, dešťový senzor, přední mlhová světla nebo čtveřice airbagů. Za bohatě vybavený Citroën C4 z roku 2007 Auto ESA požaduje 149 900 Kč.

Expert Auto ESA radí

U turbodieselů si dejte pozor na vadný filtr pevných částic FAP nebo čidlo výfukových plynů. Dvoulitrové motory HDi a silnější šestnáctistovka se také mohou potýkat s nadměrně opotřebeným setrvačníkem. Známé jsou různé závady elektroniky, která někdy žije vlastním životem, ale i vůle na přední nápravě. O poruchách pohonných jednotek toho tady padlo už dost, jenom dodejme, že základní čtrnáctistovku mnohdy trápí úniky motorového oleje.

Citroën C4 1.6 16V
Objem motoru (cm3): 1587
Maximální výkon (kW/ot. za min.): 80/5750
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.): 147/4000
Zrychlení 0-100 km/h (s): 10,6
Největší rychlost (km/h): 194
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): 7,1
Rok výroby testovaného vozu: 2007
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: 62 608
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): 149 900/149 900
Bazarové Recenze
Diskuze (20)
2. 5. 2014 14:51
Re: Ne že by na tom záleželo...
jak popsat. Nemáš absolutně šajnu o tom kdy máš jak natočený kola. Hele je to jednoduchý kdyby to bylo tak supr řešení tak u něj Citroen zůstal ba co víc používal by ho třeba i v závodních autech. Evidentně to takovej zázrak není, takže se nerozšířil. To mluví za vše.
1. 5. 2014 22:32
Re: Nelze vypnout ESP
v súčasnej dobe sa po vypnuté ESP aktivuje samo po prekročení nejakej rýchlosti. To platí pre väčšinu aút. Vyčítať to tejto C4 je úplne mimo
1. 5. 2014 22:29
Re: Ne že by na tom záleželo...
skús to popísať nejako obšírnejšie. S volantom s pevným stredom som najazdil 40k km a to čo popisuješ je úplne mimo
1. 5. 2014 14:33
Re: Nelze vypnout ESP
Ono ESP ale neovlivňuje jen jízdu bokem. V zimě seš schopnej se díky ESP pěkně zapikat ve sněhu, protože ti to furt přibržďuje kola aniž to chceš. Vyjet s tím někde po zasněžený cestě do kopce je neštěstí. Řidič se pere s autem, který si dělá co chce. Nehledě na to, že ti tyhle elektronický berličky znemožní plně ovládat auto. Já mít ESP tak jsem si letos v zimě šeredně rozsekal hubu. Jen dík vypnutýmu ASR a absenci ESP v mým autě jsem chvála bohu vykličkoval.
1. 5. 2014 14:29
Re: Nelze vypnout ESP
No dobře, že si nám udělal marketingový průzkum trhu, takže přesně víme kdo si C4 koupí a kdo ne. Já osobně nemožnost vypnout ESP vidím taky jako mínus.