25.8. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso: Boduje prostorem a cenou

 

MPV postavené na technice první generace kompaktní C4 mělo původně nahradit Xsaru Picasso, nakonec se však oba vozy vyráběly současně dlouhé čtyři roky.

Oproti staršímu stejně pojmenovanému sourozenci nabídla C4 nejen modernější techniku, nýbrž i dvě karoserie.

Koncern PSA se s vozy třídy MPV zabývá asi jako nikdo jiný. Jak jinak si vysvětlit, že třeba v roce 2009 čítala nabídka velkoprostorových automobilů této francouzské skupiny hned šest různých modelů - kromě původního Picassa a recenzované C4 Picasso (Grand C4 Picasso) to byla ještě malá C3 Picasso a dále Peugeot 5008 a samozřejmě dvojice velkých MPV Citroën C8 a Peugeot 807. Z toho aby se zájemcům o MPV točila hlava. Zejména když uvážíme, že některé z těchto modelů se mohly za jistých podmínek i cenově překrývat.

Asi nejblíže má k C4 Picasso/Grand C4 Picasso sesterský Peugeot 5008. Obě tato auta sdílejí techniku, byť designově jsou pojata odlišně. C4 Picasso je o něco menší, naopak Grand C4 Picasso nabízí větší rozměry, hlavně však vždy sedm míst. To je pro současné kupující ojetin docela lákavé, neboť v té době nebylo sedmimístné uspořádání kabiny úplně běžné. Co tedy můžete od ojetých MPV na bázi C4 čekat?

Hra se jmény

V roce 2006 Citroën uvedl C4 Picasso. Od samého začátku bylo standardem sedmimístné uspořádání kabiny. Kdo třetí řadu nevyužíval, mohl těžit ze zavazadelníku o objemu 576 litrů. V lednu 2007 se představila rozvorem stejná, avšak délkou karoserie o poznání kratší verze modelu. Konkrétně se zkrátila ze 4590 mm na 4470 mm. Vůz dostal jinak tvarovanou zadní část, která se vyznačovala splývavějšími liniemi. Hlavně však byla novinka vždy pětimístná. Dostala pojmenování C4 Picasso, načež původní delší vůz se přejmenoval na Grand C4 Picasso. Tím Francouzi jasně ukazovali, kde jsou hlavní rozdíly obou verzí. Naopak technika je u obou modelů shodná.

V prvních dvou letech roztáčela přední kola dvojice zážehových motorů vlastní produkce z řady EW o objemu 1,8 a 2,0 litru. Ač nemají příliš dobrou pověst, jejich poslední evoluce již nezavdává tolik důvodů ke kritice. Jen si pohlídejte stav hydraulických zdvihátek a věnujte pozornost množství oleje.

Video

Zvažte, jak budete jezdit

Od roku 2008 byla řada EW nahrazena modernějšími motory 1.6 VTi a 1.6 THP, oba z řady EP. Původní verze prosluly problémy s rozvodovými řetězy. Příčinou byl nevhodně řešený spoj mezi řetězovými koly a vačkovými hřídeli. Namísto přenosu síly přes pero a drážku musel stačit tlakový spoj zajištěný šroubem, utaženým hodně vysokým momentem a ještě lepidlem. Občas povolil, takže došlo k pootočení kol na vačkových hřídelech a tím k rozhození časování. K potkání motoru ale zpravidla nedošlo. Dnes už by toto mělo být vyřešeno. Co však trápí zejména majitele přeplňovaného THP, je časté padání do nouzového režimu. Příčinou je nadměrná tvorba karbonu. Čistí se sací potrubí i spalovací prostory. Zkušenosti ukazují, že mnohem méně karbonují motory, s nimiž se jezdí dlouhé vzdálenosti. Pokud tedy máte v plánu C4 Picasso používat převážně na vození dětí do školky, motor THP si nekupujte. Volte raději slabší 1.6 VTi. Jestliže motor v tahu škube či se nechce vytáčet, může být příčina ve vadném solenoidu proměnného časování rozvodu, takzvaném OCV (Oil Control Valve). To je zde na obou vačkách, takže ovládací solenoidy jsou tu dva. Naopak dřívější občasné ztrácení chladicí kapaliny servisy již vyřešily. Stačilo k tomu dotáhnout hlavové šrouby vyšším utahovacím momentem.

Vše pro úsporu

Alternativou k zážehovým motorům jsou u C4 Picasso dva diesely. Do roku 2010 plní normu Euro4, výše pak Euro5. Vzhledem k třídě vozu se věnujme menší 1.6 HDi. Verze do roku 2010 využívá dva vačkové hřídele a 16ventilový rozvod. Je tichá, dynamická a hlavně vysoce úsporná. Občas ji však trápí hromadění karbonu. Kromě nevhodně tvarované olejové vany jsou na vině netěsné vstřikovače v hlavě válců. Dochází k úniku nafty, která se mění na jakousi hmotu, podobnou mazutu. Dostává se na stěny válců, z nichž ji pístní kroužky setřou dolů do olejové vany. V ní se hromadí a ochromuje mazání. Prevencí je včasná výměny podložek pod vstřikovači a zkrácení intervalu výměn oleje na 15.000 km/rok.

Od roku 2010 plní motor Euro5. Tahle verze už většinou nekarbonuje, byť tvar olejové vany a čerpadla se nezměnil. Je to z důvodu odlišného vstřikování common-rail. To je nově namísto spolehlivého solenoidu Bosch vrtošivý a hlavně choulostivý piezo Siemens. To však neplatí pro e-HDi, které přišlo později a zůstalo u solenoidů Bosch. Závada piezo vstřikovačů se navenek projevuje chrastivými zvuky, až jednoho dne vstřik odejde úplně. A na repasovaný si připravte tak 9.000 korun. Naopak klepání z motoru má na svědomí spodní řemenice rozvodů, která se měnila za vylepšenou. Závada je ale jen akustického charakteru. K selhání rozvodů nedochází.

Spojka se může prodražit

Pokud hledáte v C4 Picasso samočinnou převodovku, budete to mít těžké. Ta jediná doporučitelná se pojila pouze s motorem 2.0 HDi o výkonu 120 kW (od roku 2010 do ukončení produkce). Jde o známý měničový šestirychlostní automat Aisin. Zbytek motorů, konkrétně 2.0 HDi 100 kW, vyráběný do roku 2011, čtyřválce 1.6 HDi/e-HDi po celou dobu produkce a dále zážehové motory 1.6 THP a 2.0 16V se alternativně kombinovaly se šestistupňovou automatizovanou převodovkou BMP6. Technicky vychází z nových skříní MCM. Jen ovládání spojky a řazení je svěřeno elektrohydraulickému mechanismu.

Když opomeneme škubání při řazení, které lze eliminovat v manuálním režimu, pak hlavní slabinu z pohledu užívání představuje nákladná výměna spojky. Pokud odejde, připravte si v autorizovaném servisu včetně práce klidně 18.000 korun. Spojka jako taková drahá není, ale na její výměnu je počítáno hodně času. Důvodem je skutečnost, že mechanik musí po namontování nové sady naučit ovládací mechanismus prahovým hodnotám a zejména najít bod záběru spojky. U manuální převodovky se tomu říká mrtvý chod pedálu spojky, tedy dráha od úplného rozepnutí až do okamžiku záběru lamely (třecího kotouče) s přítlačným kotoučem a štítem setrvačníku motoru. A to není u těchto převodovek úplně jednoduché. Naopak často diskutované selhávání ovládacího mechanismu se tady děje spíše výjimečně. Zkraje produkce občas odcházel takzvaný hydraulický blok. Závada se projevuje kopáním při řazení, v konečné fázi i úplným výpadkem. Blok jako takový vyjde asi na 25.000 korun, výměna zabere mechanikovi 3 až 4 hodiny práce.

Jak šel čas

2006: V srpnu představení C4 Picasso v sedmimístné verzi. Motory 1.8 16V, 2.0 16V 1.6 HDi (80 kW) a 2.0 HDi (100 kW).

2007: V lednu představení kratší pětimístné verze C4 Picasso. Původní sedmimístná dostává přídomek Grand.

2008: Ukončení produkce motorů 1.8 16V a 2.0 16V. Ty jsou nahrazeny novými 1.6 VTi (88 nebo 103 kW) a 1.6 THP (110 kW).

2009: Motor 2.0 HDI ve verzi pro Euro5 s výkonem 110 kW standardně DPF s aditivy.

2010: Příchod výrazně přepracovaného motoru 1.6 HDi. Původní blok dostal novou jednovačkovou hlavu s 8 ventily namísto dřívějšího DOHC a 16 ventilů. Plní normu Euro5 výhradně s DPF s aditivy. Výkon 82 kW. Současně s ním přichází i verze 1,6 e-HDi vybavená navíc originálním systémem stop-start s takzvaným reverzibilním alternátorem. Motor 1.6 THP nyní s výkonem 115 kW. Koncem roku příchod motoru 2.0 HDi s výkonem 120 kW.

2013: Ukončení produkce. Představení nástupce na modulární platformě EMP2.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Citroen C4 Picasso a jeho prodloužená, sedmimístná verze Grand Picasso, patří v segmentu ojetých vozů k poměrně oblíbeným modelům. Na samém vrcholu prodejnosti jsou vozy poháněné naftovými motory, a to jak 1.6 HDi, tak výkonnější dvoulitry, které mají také mnohem lepší pověst. Při výběru vozu, obzvláště pokud budete pravidelně využívat osazení vozu sedmi cestujícími, je třeba si uvědomit, že při zkušební jízdě jedete ve většině případů s poloprázdným vozem a přihlédnout k tomu při výběru motorizace, výkonnější agregát je v tomto případě velmi dobrou volbou. Automobil případné zájemce zaujme velkorysým prostorem pro posádku a zklamáním rozhodně nebude ani objem kufru, který u kratší verze činí 500 litrů. Mezi opakující se závady patří horší stav náprav a pozornost je třeba věnovat i stavu dvouhmotového setrvačníku. V neposlední řadě je vhodné rovněž věnovat pozornost stavu DPF filtru a kontrole fungování elektroniky.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem

Francouzský prezident Emmanuel Macron navštíví 27. října…

O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik

Začíná se spekulovat o nástupci Pavla Bělobrádka, který…

Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde

Český miliardář Daniel Křetínský jedná s francouzským…

 

Štítky Citroën Video Bazar MPV

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Citroën C4 Picasso zlevnil na 334.000 Kč, čeká na novou generaci Citroën C4 Picasso zlevnil na 334.000 Kč, čeká na novou generaci

Nová generace francouzského MPV je již za dveřmi, ta…

Citroën Technospace: Nová C4 Picasso se ukáže v Ženevě, zatím jen jako koncept Citroën Technospace: Nová C4 Picasso se ukáže v Ženevě, zatím jen jako koncept

Citroën chystá pro novou generaci kompaktního MPV C4…

 



 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

 

iSport.cz

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou smlouvu s Buffalem

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou…

Český hokejový útočník Matěj Pekař, který v současné době působí v celku Barrie Colts v juniorské OHL, podepsal…

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila ješitnost, je to likvidační

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila…

Nezhroutil se. Byť označuje devítiměsíční distanc za likvidační a po zbytek sezony bude zápasy sledovat bezmocně…

 

Reflex.cz

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé a Země? Dejte hlas své nejoblíbenější fotce!

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé…

Hlasujte o čtenářsky nejoblíbenější fotografii letošních finalistů Czech Press Photo! Vaše hlasy rozhodnou, kdo…

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být zdraví jako řípa. Babišova vláda je jen do pěkného počasí

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být…

Nejprve dobrá zpráva: české zdravotnictví dosahuje skvělých výsledků, zdravotní pojišťovny mají peníze, protože…