24.12. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Citroën Xsara Picasso: Budete překvapeni!

 

Hned ze tří kompaktních MPV může vybírat zájemce, který má v kapse obnos jen o málo vyšší, než činí průměrný měsíční plat.

Kromě recenzované Xsary Picasso lze zvolit ještě o špetku levnější průkopnický, ale starší Renault Scénic nebo si malinko připlatit a odjet v jen o málo modernějším Opelu Zafira. My se však zaměříme na Xsaru Picasso.

Předlouhých jedenáct let vydržela ve výrobním programu Xsara Picasso, od roku 2006 pojmenovaná pouze Picasso. Důvodem této změny názvu bylo představení modernějšího vozu C4 Picasso postaveného na o generaci modernější technice původní C4. Ač se jednalo o nástupce recenzovaného modelu, nakonec žily oba vozy po svém boku další čtyři roky. Důvodem tohoto rozhodnutí byl jistě prodejní úspěch, který dle našeho názoru musel předčit všechna očekávání stratégů francouzské značky. Xsara Picasso byla prostě šlágr, z čehož současný kupující levné ojetiny může jen těžit. Navíc se popisované MPV velice dobře prodávalo také na českém trhu, takže šance najít exemplář prodaný v naší dealerské síti je poměrně velká.

Video

Když méně znamená více

Za jedenáct let se pod kratičkou svažující se kapotou Picassa stihlo vystřídat šest pohonných jednotek. Překvapivou převahu mají ty zážehové. Pokud vám je více po chuti benzínový motor, pak se v jeho případě vyplatí určitá skromnost. Do roku 2005 hrál roli nejmenší motorizace čtyřválec o objemu 1,6 litru z řady TU. Do roku 2000 poskytoval výkon 66 kW, od uvedeného data o 4 kW více. Ač se to na první pohled nezdá, jízda s ním je dostatečně dynamická, tedy za předpokladu, že plně nevyužíváte užitečné hmotnosti auta. Zmíněný motor je také zdaleka nejspolehlivějším agregátem, jaký můžete v Picassu mít. A zároveň také jediným, jehož ventilový rozvod nevyužívá hydraulické vymezování vůle. Interval kontroly výrobce neudává, nicméně každý věci znalý mechanik vám řekne, že je to dobré udělat nejpozději při nájezdu 150.000 km. A samozřejmě pokud je motor hlučnější. Samotné vymezení zvládne každý, kdo to někdy dělal třeba na Favoritu.

V roce 2005 byla osmiventilová verze nahrazena modernější 16ventilovou s dvojicí vačkových hřídelů. I ta je spolehlivá, avšak v porovnání se starším sourozencem je již osazena hydraulickým vymezováním vůle. Asi bychom to ani nezmiňovali, kdyby občas nebylo zdrojem problémů. Zanesená zdvihátka prozradí nejprve obtížné studené starty, kdy motor má po natočení tendenci jakoby zhasnout. A samozřejmě také zvýšená hlučnost podobající se šicímu stroji.

V roce 2005 nenahradil popisovaný pohon 1.6 16V pouze slabšího stejně objemného sourozence, nýbrž i větší motor 1.8 16V. Ten není odvozen z menšího agregátu, jak by se mohlo na první pohled zdát, nýbrž se jedná o úplně jiný motor z takzvané hliníkové řady EW. Některé jeho série trpí vysokou spotřebou oleje, která se často přisuzuje ztvrdlým simerinkům ventilů, jiní ale „obviňují“ celkové opotřebení motoru. A se studeným starty mají motory řady EW ještě větší problém než menší 1.6 16V. V tomto případě je ale na vině pochybení výrobce, který prostě použil příliš malá hydraulická zdvihátka ventilů. Do roku 2002 používala 1.8 16V dvě verze mechanicky ovládané škrticí klapky, které se lišily materiálem jejich domečku. Ten tak mohl být buď plastový, nebo hliníkový. Plastová varianta často trpí nestabilním volnoběhem. Od uvedeného data je klapka pouze jedna, zato však elektromechanická. I ta bohužel dokáže potrápit, přičemž závada se projevuje tím, že motor buď téměř vůbec nereaguje, nebo reaguje, ale velice mdle. Někdy údajně pomůže natankování benzínu o vyšším oktanovém čísle.

Úplně stejné problémy, snad s výjimkou nestabilního volnoběhu vinou zanesené škrticí klapky, má i větší dvoulitr nabízený od roku 2003 do roku 2006. Snad jen se spotřebou oleje na tom není tak zle jako menší sok. S tímto motorem se jako jediným pojila také samočinná převodovka AL4 původem od ZF. Jak už označení napovídá, musí si vystačit pouze se čtyřmi převody, přičemž z hlediska spolehlivosti je sotva průměrná.

Větší je lepší

Dieselové agregáty se v Picassu vystřídaly dva. Do roku 2005 to byl větší dvoulitr HDi ještě ve své úplně první podobě označené DW10TD. Ačkoliv v jiných modelech koncernu PSA existovala také verze s 80 kW, v Picassu byla po celou dobu v nabídce pouze ta méně výkonná se 66 kW. Z hlediska dlouhodobého užívání je ovšem lepší, neboť je obraná třeba o choulostivější turbodmychadlo s proměnnou geometrií. A také si vystačí s pevným setrvačníkem. O dodávku nafty se tady stará common-rail Bosch s elektrickým podávacím čerpadlem. A zatímco mechanika motoru je bez výhrad, s vrtochy palivového systému se čas od času setkat lze. Dost závisí na počtu ujetých kilometrů. Naštěstí pravidelně kolabující podávací čerpadlo v nádrži vyřešil výrobce ještě v průběhu výroby vozu, stejně jako vadný regulátor tlaku vysokotlakého čerpadla. Oboje přinášelo znehybnění vozidla.

Od roku 2004 plní roli vznětového pohonu v Picassu menší 1.6 HDi z řady DV6. Výkonnější verzi s 80 kW doplnila s dvouletým zpožděním slabší varianta s 66 kW. Opět platí, že slabší znamená jistější volbu, neboť i v tomto případě si vystačí s pevným setrvačníkem a navíc nebyla nikdy nabízena s filtrem pevných částic. To výkonnější varianta je „dvouhmoťákem“ osazena vždy a DPF mít může v závislosti na trhu. Avšak ne zmíněné součásti, nýbrž problémy s mazáním ohrožují spolehlivost tohoto tichého a plynule táhnoucího dieselu. Že je olejová vana navržena tak, že i po vypuštění celé náplně v ní vždy tak 0,5 litru oleje zůstane, o tom si povídají už i vrabci na střeše. Naštěstí dnes každý dobrý servis toto umí eliminovat tak, že prostě zátku vany zašroubuje později, než začne nalívat nový olej. Jeho část tak vyteče, přičemž zároveň vytlačí ten zbylý starý. Problém je, že tato procedura se dlouho nedělala a kdo jezdil na výměny po 30.000 km, je jeho motor doslova časovanou bombou, pokud už tedy nevybuchla. Spektrum problémů je pak pestré od zničených ložisek turbodmychadla až po opotřebený mechanismus hlavy válců. Oboje z důvodu sníženého tlaku mazání vinou karbonem zaneseného sacího koše olejového čerpadla. Když už koupit 1.6 HDi, pak pouze auto, které prokazatelně jezdilo na servis po ujetí maximálně 20.000 km, lépe po 15.000 km, případně po roce. V opačném případě je to docela riziko s následkem drahých oprav.

Hnědý mor stále žije

Často slýcháme, že francouzská auta jsou na tom z hlediska ochrany proti korozi lépe než konkurenti z Německa či Japonska. Faktem je, že Francouzi zvládli galvanizaci plechů již na začátku 80. let. A asi se shodneme na tom, že třeba Peugeot 405 korodoval méně než kupříkladu Opel Vectra A či VW Passat B3. Tento trend do jisté míry pokračoval i v poslední dekádě 20. století. Pravda je ta, že auta korodovat nepřestala. Pouze se u některých podařilo prodloužit poločas rozpadu karoserie, u jiných, například u vozů Mazda z počátku tisíciletí, naopak o něco zkrátit.

Xsara Picasso dlouho platila za vůz, jehož se problémy s korozí netýkají. Bohužel v posledních letech toto přestává platit, takže při koupi Xsary Picasso věnujte tomuto mimořádnou pozornost. Na první pohled ale nic neodhalíte. To je u francouzských aut typické. Prostě reznou tam, kde to není vidět. Skrytá koroze ale obecně bývá zákeřnější. A to beze zbytku potvrzuje i tento vůz. „Xsara Picasso navenek opravdu nereze,“ říká k celé věci Aleš Michal, který se v pražské Libni již léta opravami Citroënů a také Peugeotů zabývá. A dodává: „Bolavým místem jsou tady prahy.“

Bohužel ani na zvedáku nemusíte korozi vůbec odhalit, neboť rez se rafinovaně ukrývá pod vnějším antikorozním nástřikem. S trochou nadsázky však může být tím posledním, co drží práh „pohromadě“. „Kritické místo se nachází hned za předními podběhy,“ vysvětluje Michal. „Abyste korozi zjistili, musíte použít ostrý předmět, jímž zatlačíte zespodu na práh. Ano, je to trochu drastické. Pokud jím jeho čepel projde jako nůž teplým máslem, právě jste současnou největší bolest populárního MPV našli,“ vysvětluje podstatu věci Aleš Michal.

Při opravě se poškozená část prahu odřízne a nahradí novou. V zásadě lze rozlišovat dva stupně opravy v závislosti na poškození „Pokud je prorezlá pouze vnější část, vyjde oprava na přibližně tři až pět tisíc korun,“ říká Michal. Moderní auta ale mají z důvodu bezpečnosti prahy složené z několika dílů. Ty se liší nejen tvarem či tloušťkou plechu, nýbrž i ocelí, z níž jsou vyrobeny. Pod viditelnou vnější částí se tak ukrývá další takzvaná výztuha. „Pokud je korozí napadena i ta, musí se to vyměnit celé, a to už je o dost dražší. Zpravidla to znamená nahradit stávající práh novým, přičemž z vrakoviště jej pořídíte za asi 3.000 až 5.000 korun. Coby nový originální díly vyjde jeden včetně výztuhy na asi 15.000 korun. Celkem počítejte tak dvacet až dvacet dva tisíc, a to včetně práce a lakování,“ počítá Aleš Michal.

Schválně jsme zkusili navštívit forum, kde diskutují majitelé Xsary Picasso a problém s korozí prahu je, zdá se, opravdu ožehavé téma, a to i v zahraničí. Přesto, ne všechna Picassa jsou tímto postižena. Bohužel, kterých ročníků či verzí se to týká, neví zřejmě ani samotná automobilka.

Co je příčinou popsaného problému se můžeme pouze domnívat. „Xsara Picasso samozřejmě používá plastová nadkolí stejně jako jiná auta. Bohužel často se setkávám s tím, že i za nimi se hromadí nečistoty v podobě bláta a tedy také vlhkost,“ říká Michal. „Čela prahu jsou navíc opatřena plastovými krytkami, které po čase přestanou těsnit, čímž dovolí vlhkosti a nečistotám dostat se dále, tedy do útrob prahu,“ uzavírá problém s korozí Aleš Michal.

Jak šel čas

1999: Představení vozu na technickém základě hatchbacku Xsara. Zážehové motory 1.6 8V, 1.8 16V a vznětový 2.0 HDi.

2000: Výkon zážehového motoru 1.6 zvýšen z 66 na 70 kW.

2002: V říjnu technická modernizace. Zavedena elektronická multiplexní síť.

2003: Příchod zážehového motoru 2.0 16V ze stejné konstrukční řady jako menší 1.8. Ten jako jediný alternativně se samočinnou čtyřstupňovou převodovkou AL4.

2004: Nový vznětový motor 1.6 HDi 16V ve verzi s výkonem 66 kW. Později výkonnější varianta s 80 kW, která mohla být vybavena filtrem pevných částic. Lehká modernizace vozu (facelift).

2005: Ukončení produkce agregátu 1.6 8V, nahrazen motorem 1.6 16V ze stejné řady. Motory 1.8 16V a 2.0 HDi vypadly z nabídky.

2006: Motor 2.0 16V končí. Představen nástupce C4 Picasso. Výroba původního Picassa ale pokračuje dále. Z názvu vypuštěno slovo Xsara.

2010: Ukončení produkce vozu. V posledních čtyřech letech existoval pouze s motory 1.6 16V a 1.6 HDi.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Citroen Xsara Picasso patřil velmi dlouho k nejoblíbenějším vozům kategorie MPV. Francouzská automobilka Citroen začala s výrobou tohoto modelu v roce 1999 a jeho výroba byla ukončena až v roce 2010. Celkový počet vyrobených kusů se vyšplhal na více než 1.700.000 tisíc vozů, což je v této kategorii automobilů opravdu úctyhodné číslo. V roce 2004 dostal vůz facelift, který se dotknul nejen jeho vzhledu, ale také přibyla nová naftová motorizace 1,6 HDi, se systémem common-rail. Hlavním konkurentem tohoto vozu byl o tři roky dříve uvedený Renault Scénic, který se tak stal průkopníkem v kategorii MPV automobilů. Nejprodávanější motorizací byl a stále je dvoulitrový naftový motor HDi, který byl do tohoto vozu dodáván od počátku jeho výroby. V testech Euro NCAP získal tento vůz čtyři hvězdičky. Hlavní devizou tohoto vozu je velmi prostorný interiér, a to včetně druhé řady sedadel, kde najdete tři plnohodnotná sedadla,. Všechny tři ve stejné šířce, což dělá ze Xsary Picasso opravdu pohodlný a komfortní rodinný vůz. O velké oblibě tohoto vozu, svědčí také fakt, že byl ještě čtyři roky vyráběn souběžně se svým nástupcem, Citroenem C4 Picasso.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu

Podíl veřejných soutěží, ve kterých je hlavním kritériem…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Citroën Xsara Picasso: Budete překvapeni!







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Citroën Xsara Picasso: Poslední šance Citroën Xsara Picasso: Poslední šance

Výroba jednoho z průkopníků malých MPV se sice zastavila…

Citroën Xsara Picasso: Konec výroby po 12 letech Citroën Xsara Picasso: Konec výroby po 12 letech

Citroën Xsara Picasso stál na počátku malých MPV…

 



 
Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Dnes 12:49

Nový agregát z kopřivnických dílen splní normu Euro 6. Bude mít osm nebo dvanáct válců.




Blesk.cz

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil anesteziolog, tvrdí policie

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil…

Před soudem ve Francii stanul anesteziolog podezřelý z úmyslné otravy minimálně sedmi pacientů. Policie ho viní…

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

 

iSport.cz

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly, vyhrála 91 % zápasů

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly,…

Třicet čtyři odehraných zápasů, 31 výher, dva turnajové triumfy, dvě účasti v semifinále, téměř 91 procentní…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…