30.11. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Nissan Primera P12: Nízká cena kvůli pokaženému renomé. Je tak špatná?

 

Od ukončení výroby primery třetí generace (P12) uplynulo 11 let. Dnes jsou funkční exempláře k mání už za dva průměrné platy. Opravdu je toto dodnes zvláštní auto tak hrozně nespolehlivé?

Gloriolu někdejších řidičsky zajímavých vozů Nissan Primera první a druhé generace P10 a P11 začíná pomalu hlodat zub času. Přesto se dodnes najdou tací, kteří na tato auta i po letech přísahají, byť už je samozřejmě dávno nevlastní. Naproti tomu na jejich nástupce, Primeru P12, v dobrém vzpomíná jen málokdo. Přitom v době vzniku působilo toto auto mimořádně moderně a objektivně vzato bylo svoji technikou a celkovou úrovní mnohem pokrokovější než předchůdce, modernizovaná řada P11 s přídomkem 144.

Auto ze studie

Třetí generace primery se sice představila na sklonku roku 2001, avšak její tvary naznačila už o rok dříve představená studie. Namísto dalšího cizelování sportovně střižených štíhlých tvarů byla k vidění jakoby nateklá karoserie, která neměla se sportem na první pohled vůbec nic společného. Jestli tohle bude nová primera… Říkali si jistě mnozí majitelé těchto aut. A měli pravdu. Auto sice možná způsobilo mnohým šok, na druhou stranu jej Nissan určitě na trh neuvedl, aniž by si před tím sondoval reakci veřejnosti. Za tímto účelem sloužila právě ona studie, která primeře předcházela.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

Tvary novinky sice nebyly příliš sportovní, avšak rozhodně nelze říci, že by postrádaly osobitost. Spíše naopak. Zatímco třeba původní P10 působila tak trochu jako šedá myš a ani pozdější P11 tento dojem příliš nezlepšila, vypadala vedle nich P12 takřka futuristicky.

Z laguny rozhodně není!

Chloubou vozů Nissan Primera byly vždy jízdní vlastnosti, jejichž vysokou úroveň zajišťoval technicky vyspělý podvozek. Ač se to moc neví, řada P12 v tomto držela zažitou linii. V žádném případě tak nedejte na řeči, že P12 je technicky spřízněná s Renaultem Laguna II. Sice se jedná o první model Nissanu vyvinutý už v rámci aliance Renault-Nissan, avšak technika tohoto vozu byla ještě relativně svébytná.

To platí o řešení podvozku a také o většině pohonných jednotek. Vpředu tak zůstala lichoběžníková náprava, byť zcela nové a jinde nevídané konstrukce. U aut s pohonem předních kol nebývá obvyklé, aby horní i spodní příčné rameno bylo uchyceno do nápravnice. Spodní rameno je u tohoto auta klasické trojúhelníkové, zatímco horní má podobu jakési tyčky. Do rejdu se tak vytáčí pouze a jen krátká těhlice (držák náboje), což znamená také malé setrvačné hmoty a jen minimální změny příklonu rejdové osy při propérování v zatáčce.

Nissan Primera Wagon 2.2 Di - Stopařova závist (07/2002)

Těhlice se dole otáčí na obvyklém kulovém čepu, zatímco nahoře je svým čepem vsazena do jakési pomocné konzole, v níž je uložena ve dvou radiálních valivých ložiskách. Ona konzole nese také horní příčné rameno. To lichoběžník předchůdců vypadal úplně jinak, byť i ten využíval pro horní uložení otočné části těhlice valivá ložiska.

Kupodivu, navzdory složité technice je přední zavěšení primery veskrze odolné, snad s výjimkou spodních čepů ramen, které do modernizace v roce 2004 vynikaly relativně krátkou životností. U P12 výrobce nedodává samostatně žádné z uložení ramen a ani zmíněný čep spodního ramene. Prostě vše je pouze vcelku. V druhovýrobě vyjde kvalitní spodní rameno na 4.000 korun, horní je zhruba za dva a půl tisíce. Druhovýroba však dodává alespoň u spodního ramene obě uložení a také jeho čep.

Naproti tomu vzadu se při přechodu z P11 na P12 moc neinovovalo, takže třetí generace zůstala věrná specifickému zadnímu zavěšení, kterému Nissan říkal multilink. Ve skutečnosti ale o žádný multilink nejde. Naopak se jedná o tuhou nápravu, tvořenou trubkovým příčníkem napevno spojeným s dvojicí podélných ramen, ovšem ve své pravděpodobně nejdokonalejší podobě. Pro příčné vedení kol se tady místo obyčejné Panhardské tyče či kinematicky dokonalejšího Wattova přímovodu využil do té doby v souvislosti s podvozkem nepoužívaný Scott-Russellův mechanismus, patentovaný už v roce 1803. Jeho kinematika zajišťovala zadním kolům neměnný odklon a sbíhavost při propérování. Ač to celé vypadá složitě, opak je pravdou. Navíc celý mechanismus vyniká i s léty odolností.

Pověst kontra skutečnost

Primera P12 byla od samého začátku k dispozici se třemi zážehovými motory a jedním vznětovým, k nimž se po roce přidal menší vznětový agregát. Pokud zůstaneme u benzínů, tak motory 1,6 a 1,8 litru jsou zástupci řady QG. Menší motor QG16DE sice nabízí výkon 80 kW, avšak v primeře se jedná o velmi vzácně se vyskytující pohon. Jen pro zajímavost, v České republice se takto motorizovaných primer prodalo přibližně deset. Na rozdíl od předchůdců již přibrala P12 na hmotnosti, takže panovaly obavy, jak by se objemově skromný motor s takovou masou železa popral. Většina zájemců proto raději sáhla po větší osmnáctistovce QG18DE, která vznikla z menší 1.6 16V zvětšením vrtání ze 76 na 80 mm při nezměněném zdvihu 88 mm.

Pokud přijde někde řeč na tenhle čtyřválec, začnou hned ti trochu znalejší jedinci skloňovat vysokou spotřebu oleje. Tu mají na svědomí málo odolné pístní kroužky. Když se množství oleje nekontroluje, vyústí to v zadření motoru. Na snímač množství, respektive poklesu hladiny oleje na minimální výši, v tomto případě zapomeňte. Olej se tak kontroluje pouze na měrce. K dílu zkázy u motorů QG18DE dále přispívá nezvykle malá olejová náplň. V praxi se mění včetně čističe pouhých 2,8 litru, což odpovídá tak motorům o kubatuře 1,2 litru, případně menším.

V případě motoru QG18DE v primeře to však se spotřebou oleje není zdaleka tak hrozné, jak si lidé myslí. Zatímco v Almeře N16 či odvozeném MPV Tino žral tenhle agregát bezostyšně klidně 1 litr na 1000 km, v primerách zvýšenou spotřebu oleje pocítili pouze razantně jezdící řidiči. I proto se lze v P12 s těmito motory dodnes běžně setkat, a to mají mnohé najeto přes 300.000 km. Ve zmíněné almeře či tinu se zpravidla již dávno zadřely. A proč vlastně v primerách motor olej nežere a ve zmíněných modelech ano? Je to jednoduché. Motor QG18DE se pro primeru vyráběl na jiné výrobní lince, takže byl osazován pístními kroužky od jiného výrobce, které byly odolnější.

Nissan Primera Hatchback 2.2 dCi - Kufrování

Ještě za dob aktivního života se majitelé 1.8 potýkali se zhasínáním motoru, případně vynecháváním jeho zapalování či ztrátou výkonu při akceleraci. Zmíněné může mít hned několik příčin - a sice ve vadném snímači polohy vačkového a klikového hřídele, které ovšem někdy stačilo pouze vyčistit. Toto však servisy stihly vyřešit ještě za aktivního života auta. Pokud se to děje i dnes, bude spíše příčinou zanesené těleso škrticí klapky. Ztráta výkonu při zrychlování může mít příčinu také ve vadné žárovce brzdové svítilny. Opravdu to má vliv, což potvrzují nejen interní údaje výrobce, ale i zkušení majitelé na různých fórech. Se zadními lampami se dále pojí rébus v podobě vypalujících se kontaktů. Vzniká na nich zvýšený takzvaný přechodový odpor. A údajně se jedná o vlastnost.

Pozor také na to, že motory řady QG nemají hydraulické vymezování ventilové vůle. Pouze úplně první primery (zhruba první dva měsíce) měly v těchto motorech vymezovací podložky, takzvané kalibry. Od ledna roku 2002 jsou již použity pouze zdvihátka, tedy vymezovacích segmentů. Nissan interval pro kontrolu ventilové vůle neudává, specialisté obecně doporučují ji udělat po ujetí 150.000 km, nebo v případě, že je motor hlučnější. To ale stěží poznáte sami. Raději v tomto věřte cvičenému uchu automechanika, který tyto motory zná.

Jak šel čas

2001: Na sklonku roku představení vozu. Tři karosářské verze – kombi, sedan a liftback. Zážehové motory 1.6, 1.8 a 2.0 16V. Vznětový motor 2.2 Di s výkonem 93 kW. Menší zážehové motory s pětistupňovou manuální převodovkou, dvoulitr se šestistupňovou, stejně jako diesel. Motor 1.8 na přání s planetovým automatem, 2.0 s převodovkou CVT.

2003: Výkon motoru 2.2 Di zvýšen na 102 kW. Současně došlo k jeho přejmenování na dCi. Nový motor 1.9 dCi původem od Renaultu se šestistupňovou převodovkou.

2004: Modernizace vozu. Vyšší kvalita a spolehlivost. Nově elektronický přístrojový štít optitronového typu. Z výbavy vypadl inovativní adaptivní tempomat ICC (Inteligent Crusise Control).

2006: Ukončení produkce vozu bez uvedení nástupce.

2007: Doprodej posledních kusů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Mogheriniová: Země EU slíbily přijmout až 40 tisíc migrantů z Libye Mogheriniová: Země EU slíbily přijmout až 40 tisíc migrantů z Libye

Členské země EU slíbily umožnit přesídlení až 40 000 z…

Majitel řetězců Kika a Pepco falšoval výsledky Majitel řetězců Kika a Pepco falšoval výsledky

Po provalení účetních machinací zmizely za jediný týden…

Premiér Babiš poprvé v Bruselu: S kvótami našel zastání u Tuska Premiér Babiš poprvé v Bruselu: S kvótami našel zastání u Tuska

Summit Evropské unie v Bruselu začal tradiční debatou s…

Airbus předběhl Boeing, získal obří zakázku od Delta Air Lines Airbus předběhl Boeing, získal obří zakázku od Delta Air Lines

Americká letecká společnost Delta Air Lines koupí 100…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Nissan Primera (2001-2006) – První poslední Nissan Primera (2001-2006) – První poslední

Po dvou generacích typu Primera (P10 a P11) se…

Nissan Primera zůstane bez nástupce Nissan Primera zůstane bez nástupce

Nepříliš slavné prodeje Primery vedly Nissan k rozhodnutí…

 



 
Porsche Museum představuje svůj nejstarší exemplář modelu 911

Porsche Museum představuje svůj nejstarší exemplář modelu 911

Dnes 15:57

Po třech letech renovačních prací představuje muzeum automobilky Porsche v rámci speciální výstavy svého nejstaršího zástupce modelové řady 911.




Blesk.cz

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty Kristelová s Řepkou?

Spratka Novotného rázně umlčeli! Má v tom prsty…

Internetová slovní přestřelka mezi Pavlem Novotným (36) a Kateřinou Kristelovou (38) skončila. Novotného…

Zamilovaná Moravcová: Něžnosti se snoubencem ze seznamky!

Zamilovaná Moravcová: Něžnosti se snoubencem ze seznamky!

Dlouho měla smůlu na chlapy, až se přihlásila na seznamku a potkala muže svých snů. Teď se Nikol Moravcová (30)…

 

iSport.cz

Ledecká vyhrála pro kouče, který má zdravotní pauzu: Dojalo mě, že přijel

Ledecká vyhrála pro kouče, který má zdravotní pauzu:…

Tohle nebyla ledová lady! Ester Ledeckou po vítězném snowboardovém paralelním obřím slalomu SP v italské Carezze…

Hlaváčková si upraví jméno. Italský manžel má ze změny radost

Hlaváčková si upraví jméno. Italský manžel má ze…

Tenistka Andrea Sestini Hlaváčková vstoupí do nové sezony s rozšířeným příjmením a novou parťačkou, ale opakuje…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…