31.12. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Peugeot 1007 (2005-2009): Má ho vůbec někdo rád?

 

Peugeot 1007 je vskutku zvláštním zástupcem segmentu B. V porovnání s přímými konkurenty je kratší a zároveň vyšší. Ovšem tím hlavním, co jej odlišuje od zbytku, je systém otevírání dveří.

Ty nejsou klasické, nýbrž posuvné jak to známe z větších MPV. Možná dobrá myšlenka se bohužel příliš nesetkala s pochopením kupujících.

Při pohledu na 1007 vás možná napadne „Sezname, otevři se“! Mnozí to znají, ale ne každý ví, odkud se to vzalo. Takto se jmenoval v roce 1969 americký animovaně-loutkový film určený pro nejmenší diváky. Postupem doby se dostal i do Evropy a potažmo k nám. A zřejmě i do Francie, neboť představení sériové 1007 předcházela studie z roku 2002 pojmenovaná Peugeot Sésame. O tři roky později představená 1007 jako by ji z oka vypadla. Recenzovaný vůz je z pohledu historie zajímavý ještě jednou věcí. Šlo o první model francouzské značky s označením se dvěma nulami. Později takto Peugeot začal pojmenovávat méně obvyklé automobily, některé odvozené od klasických modelů. Šlo o crossovery (4007, 3008), případně o MPV (5008).

Video

Rozhodnutí, které nemělo přijít

Po technické stránce vychází 1007 z malých citroënů, konkrétně z C2 a první generace C3. To platí o hnacím ústrojí i o řešení podvozku. Shodná je též použitá platforma, ovšem s celou řadou úprav. Ty si vyžádaly právě boční posuvné dveře. Zatímco u velkoprostorových automobilů umožňují přístup do druhé, případně třetí řady sedadel, tady jinak než jimi do vozu nenastoupíte. Snad aby Peugeot podpořil exkluzivitu modelu, rozhodl se vybavit dveře elektromotorickým ovládáním. Zároveň však tímto neuváženým krokem vlastnoručně podřezal 1007 větev, aniž si to zřejmě uvědomil. Za čtyři roky výroby se tak prodalo pouhých asi 120.000 vozů. Je téměř jisté, že kdyby existovala alternativa v podobě manuálně ovládaných dveří, mohla se 1007 se prodávat lépe. Složitý a drahý mechanismus posuvných dveří totiž vůz dost prodražoval. Jen pro zajímavost - tuzemský dovozce nabízel základní 1007 s motorem 1.4 s osmi ventily v době uvedení vozu na trh za 379.000 korun. To bylo zcela mimo možnosti většiny kupujících malých aut. A ti, co byli ochotni takové peníze za vůz vydat, většinou lovili ve výše položených vodách.

Posuvné boční dveře byly přitom z pohledu soužití řidiče s vozem skvělý nápad, uvážíme-li, že dle výrobce mělo být hlavním teritoriem 1007 město se svými ulicemi a věčně přecpanými nákupními centry. Právě tady oceníte posuvné dveře asi nejvíce, neboť i v úzké mezeře pro parkování nebudete bojovat s prostorem potřebným k jejich otevření.

Otevřou, zavřou, otevřou, zavřou…

Je to právě funkčnost posuvných dveří, která vzbuzuje největší obavy zájemců o ojetou 1007. Většina z nich se ptá: budou dveře fungovat i po čase? A když ne, na kolik vyjde jejich oprava? Zmíněným otázkám nahrává fakt, že dokonce i u nových 1007 půjčovaných novinářům žily dveře občas vlastním životem. Zpravidla se to projevovalo tak, že po jejich zavření a tedy dojetí do koncové polohy, se opět samovolně začaly otevírat. Pokud se vám toto stane, nezbývá, než jim pomoci rukou a to tak, že je do polohy „zavřeno“ prostě přitlačíte. Na obhajobu ale musíme dodat, že někdejší novinářská auta pocházela z první, možná i takzvané nulté série modelu.

Problémy s dveřmi lze rozdělit na dvě skupiny. Na závady, které jsou řešitelné relativně levně a jednoduše, a na problémy, vyžadující komplexnější diagnostiku. V případě výměny nezbytných komponentů se oprava může prodražit.

Do první skupiny patří již zmíněný vlastní život, kdy dveře nedrží v otevřené poloze, nebo se naopak odmítají zcela zavřít. Pokud dveře nedrží v otevřené poloze, bývá zpravidla na vině plastový mikrospínač umístěný v zadní části spodních kolejnic dveří. Pokud praskne, nedostanou řídicí jednotky dveří (jsou dvě), komunikující na multiplexní síti, příslušný signál a dveře opět zavřou. Samotný mikrospínač vyjde na přibližně osm stovek.

Neúplné zavření dveří mívají na svědomí kontakty ve sloupku A, jimž se odborně říká kontaktní piano. Kontaktů je tady hned několik. Vybrané z nich dávají řídicí jednotce dveří signál, že jsou dveře zavřeny. Ta na základě něj aktivuje servomotor dovírání zadní hrany dveří. Pokud tento signál chybí, dveře zůstanou nedovřené. Přes vzpomínané kontaktní piano se rovněž napájí krokový motorek stahovačky okna dveří. Proto, když jsou dveře otevřeny, nelze skla v nich ovládat.

Do druhé skupiny problémů lze zařadit závady ovládacího systému, nebo-li akčních členů. Dveře Peugeotu 1007 využívají dvě akční ovládací jednotky. Jedna se nachází ve sloupku B, druhá je vložena přímo do dveří. Zkušenosti ukazují, že naprostá většina problémů s ovládáním posuvu souvisí s věkem vozu. Obvykle se to projevuje tak, že dveře nereagují na povel od tlačítka na palubní desce (respektive na dálkovém ovládání zamykání vozu), přitom prostým taháním za kliku (vyžaduje víc síly) je otevřít lze.

Ovládací akční člen ve dveřích se skládá z dveřního zámku, umístěného vzadu, upevňovacího třmenu kliky dveří a konečně vnitřního ovládání zámků dveří. Právě v posledně jmenovaném komponentu je nejčastěji zakopaný pes. Vede do něj lanovod, za který tahá přes plastovou páku krokový motorek. Jeho pohyblivý čep je rovněž plastový a rád praská. Koupit samostatně nelze, pouze vcelku s motorkem za 1662 Kč. Ani krokový motorek jako takový není vyřešený z hlediska dlouhověkosti zrovna nejlépe. V jeho útrobách je dvoustupňová drobounká převodovka s plastovými ozubenými koly přenášející a hlavně patřičně zvyšující moment z něj na zmíněné plastové táhlo.

Posuvné dveře ovšem vyžadovaly také speciální přístup z pohledu bezpečnosti. Co nastane, pokud by někdo při jejich zavírání „zapomněl“ prsty či ruku mezi nimi a rámem, jsme se pokusili ukázat v našem videu. Součástí dveří jsou již zmíněné dvě řídicí jednotky: ovládací a vypínací. Obě jsou napojeny na multiplexní síť vozu a datovou sběrnici, přičemž komunikují s modulem multifunkčních páček pod volantem, s takzvaným COM2002, jednotkou ABS/ESP, modulem airbagů a také s inteligentní rozvodnou jednotkou BSI, která je vlastně uzlem celé multiplexní sítě vozidla. Z jednotky airbagu se bere informace o případném nárazu, díky čemuž může dojít k odblokování zámku dveří a tedy usnadnění vyproštění posádky po nehodě. Jednotka ABS/ESP, respektive její snímače otáčení kol, zase dávají jednotkám dveří informaci o rychlosti jízdy. Po překročení rychlosti 5 km/h tak dveře nelze otevřít.

Třikrát čtrnáctka, dvakrát šestnáctka

Když opomeneme posuvné dveře, kopíruje zbytek vozu běžnou produkci koncernu PSA. V době zahájení výroby mohl zájemce o 1007 vybírat ze tří zážehových motorů a vznětové čtrnáctistovky HDi.

Úspornému dieselu se však vyhněte, určitě zůstaňte u benzinu. Dva z nich jsou zástupci známé řady TU, o níž jsme psali již mnohokrát v souvislosti s jinými modely koncernu PSA. Základní osmiventilová čtrnáctistovka je spolehlivá a odolná. Snad jediné, co ji může potkat, je občas selhávající těsnění hlavy válců. Vinou toho dochází k únikům oleje. Ten pak proniká do chladicího systému, případně teče ven. Nejčastěji v místě, kde je mazací kanálek na straně rozvodů na rohu přímo nad výfukovými svody.

Od tohoto motoru byla odvozena dvouvačková 16ventilová verze, která je z pohledu jízdy asi nejlepším agregátem pro 1007. Kompresní poměr se při konverzi snížil z 10,5:1 na 10,2:1. Ač je základem motoru stále řada TU, jeho označení je ET3. S dvojicí vačkových hřídelů přišlo také proměnné časování sací strany rozvodu a rovněž hydraulické vymezování ventilové vůle. Osmiventilová varianta si musí vystačit s mechanickým.

Posledním „benzínem“ je testovaná 1.6 16V, tedy motor TU5JP4. Stejně jako 1.4 16V využívá dvouvačkovou hlavu, avšak ovládání ventilů je řešeno jinak. Namísto vahadel jsou zde použity hydraulická zdvihátka integrovaná do hrníčku, přes který palec vačky přímo ovládá ventil. Pokud ztvrdnou jejich simerinky, projeví se to zvýšenou konzumací oleje. Samotná zdvihátka nejsou příliš odolná, zejména pokud je někdo laxní k pravidelné údržbě. Jsou-li zanesena, projeví se to obtížnými starty motoru za studena a samozřejmě zvýšenou hlučností, kdy motor vydává zvuk podobný šicímu stroji.

Motor 1.6 16V byl standardně nabízen s automatizovanou manuální převodovkou 2-Tronic. Od roku 2006 byla i u nejvýkonnější verze konečně nabídnuta klasická manuální skříň, a to zásluhou sportovní verze RC. Ta se však objevuje velice sporadicky a poznáte ji podle odlišné přední a zadní části. V kabině pak rozdíl odhalí nečekaně anatomicky tvarová sedadla, čalouněná opravdu kvalitní kůží, což na druhou stranu vylučuje uplatnění konceptu Caméléo, tedy možnosti měnit barvy čalounění kabiny (více v testu). Bohužel i u RC byl coby alternativa nabízen 2-Tronic, jemuž zcela proti logice věci dala většina kupujících přednost.

Později se objevila také větší vznětová 1.6 HDi. Tu však rozhodně nedoporučujeme. Naštěstí se s ní v 1007 takřka nesetkáte, neboť jako nová byla drahá. Vzhledem ke kategorii vozu hrají prim jednoznačně zážehové motorizace.

Jak šel čas

2002: Představení studie Peugeot Sésame

2005: Představení Peugeotu 1007. Motory 1.4 8V, 1.6 16V a 1.4 HDi. Později motory 1.4 16V. Převodovka pětistupňová manuální nebo u 1.6 16V standardně automatizovaná manuální skříň 2-Tronic. Ta volitelně pro motor 1.4 8V. Koncept kabiny Caméléo

2006: Na podzim sportovní verze RC s pozměněnou přední a zadní částí karoserie a odlišným interiérem bez konceptu Caméleo.

2007: Nový motor 1.6 HDi

2009: Ukončení produkce vozu bez uvedení nástupce. Vyrobeno přibližně 120.000 vozů.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Peugeot 1007 patří k vozům, který si svou netradiční koncepcí získal značnou pozornost, nicméně nikdy nedosáhl alespoň uspokojivých prodejních výsledků. Jedná se o čtyřmístný vůz spadající do kategorie mini MPV. Hned na první pohled zaujme netradiční třídveřovou karoserii s dvěma elektricky ovládanými posuvnými dveřmi. V autobazarech se setkáte s tisícsedmičkou s benzínovými motorizacemi 1,4 s výkonem 54 kW nebo se silnějším benzínovým motorem 1,6 16V, který vozu poskytoval výkon 80 kW. V nabídce byla rovněž naftová čtrnáctistovka HDi. Za zmínku stojí robotizovaná převodovka 2-Tronic, která byla nabízena pouze v kombinaci s benzínovými motorizacemi. Nejstarší modely, s nimiž se na trhu s ojetými vozy setkáte, jsou z roku 2005 a jejich ceny začínají okolo 70 tisíc korun. Vůz se vyráběl až do roku 2009 a celkově se prodalo více než 120 tisíc kusů tohoto koncepčně netradičního vozu. K problematickým partiím, na jejichž funkčnost by si měli dát zájemci o nákup tohoto vozu pozor, je právě dost poruchové elektrické otevírání dveří. Vozu byla rovněž vytýkána vysoká hmotnost 1215 kilogramů, která se nepříznivě odrazila na vyšší spotřebě paliva. Pokud vybíráte malý městský vůz s jednoprostorovou karoserii a jezdíte nejčastěji sami nebo ve dvou lidech, může být pro vás Peugeot 1007 zajímavý. Otázkou však zůstává, jestli nevýhody tohoto vozu nepřevažují jeho přednosti a není lepší poohlédnout se v tomto segmentu automobilů po některém z konkurenčních modelů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Annonce mění majitele, kupuje ji Vltava Labe Media Annonce mění majitele, kupuje ji Vltava Labe Media

Vydavatelství Vltava Labe Media koupilo 100 procent…

Audi si prodej Ducati nakonec rozmyslela Audi si prodej Ducati nakonec rozmyslela

Německý výrobce luxusních automobilů Audi upustil od…

Kvóty na uprchlíky nefungují, tvrdí Tusk Kvóty na uprchlíky nefungují, tvrdí Tusk

Přerozdělování žadatelů o azyl mezi členské země Evropské…

Tesla dostala velkou zakázku od Pepsi Tesla dostala velkou zakázku od Pepsi

Společnost PepsiCo si od amerického výrobce elektromobilů…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Peugeot 1007 (2005-2009): Má ho…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Neúspěšné modely: Peugeot 1007 (2004-2009) Neúspěšné modely: Peugeot 1007 (2004-2009)

Jednopriestorové mestské auto s posuvnými bočnými…

Le Figaro: Peugeot ukončil výrobu modelu 1007 Le Figaro: Peugeot ukončil výrobu modelu 1007

Od dubna 2005 bylo vyrobeno jen 122 tisíc Peugeotů 1007,…

 



 
To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Dnes 12:50

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal Angelině troufalý návrh!

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal…

Že by se to mezi Bradem Pittem (53) a Angelinou Jolie (42) urovnalo a žádný rozvod se nekonal? Hollywoodská…

 

iSport.cz

Extraliga NARUBY: Naštvaný Rolinek, TOP kalhoty a kdy je lepší zhasnout

Extraliga NARUBY: Naštvaný Rolinek, TOP kalhoty a…

 Baví vás Liga naruby? Pravidelný přehled kuriózních situací ve fotbalové HET lize můžete najít na stránkách…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…

Tomio, usměj se na Zemana!

Tomio, usměj se na Zemana!

Projev pana předsedy Tomia Okamury na sjezdu SPD umístil někdo - buď sám pan Okamura, nebo některý z jeho lidí -…