13.10. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Peugeot 207: Potěší, ale i zklame

 

S dvěstěsedmičkou navázal Peugeot na předchozí řadu 206, která ale nakonec žila po boku novinky pod označením 206+ až do roku 2012. Ač po technické stránce nabídla 207 v každém ohledu více, z hlediska prodejů již tak úspěšná nebyla.

Předchozí 206 byla obrovským hitem roku 1998. Stál za tím jednak mimořádně povedený design exteriéru i kabiny, ale také celkové provedení auta. Platforma auta byla zcela nová, naproti tomu technika sázela na osvědčená řešení. Šlo zejména o pohonné jednotky, ale také převodovky a podvozek. V jeho případě mluvíme o zadní tradičně pojaté nápravě odpružené příčnými torzními tyčemi. Novinky v paletě agregátů tak přicházely až s časem. I přes jen průměrné zpracování prokázala 206 své kvality. V roce 1998 byste sotva hledali vůz segmentu B poskytující lepší ochranu posádky v případě nehody. Snad jen konkurenční a ve stejném roce představený Renault Clio II nabízel obdobnou. Tehdy šlo o jediná malá auta se 4 hvězdičkami v na tu dobu mimořádně přísných testech EuroNCAP.

Od základu nový

Recenzovaná 207 sice tvarově rozvíjí koncept svého úspěšného předchůdce, ale jinak si jde vlastní cestou. V době premiéry vůz budil pozornost zejména rozměry. Na poměry třídy je 207 doslova obří, a to i v dnešních měřítkách. Vždyť předchozí 206 překonává na délku o 200 mm a i současná 208 je o 85 mm kratší.

Peugeot 207 vyjel na upravené podlahové plošině dříve představeného Citroënu C3 první generace. Při pohledu na obě auta by to ale rozhodně nikdo nehádal. Toto uměl PSA vždycky mistrovsky - plně odlišit identitu avantgardního Citroënu a konzervativně pojatého Peugeotu. Vzpomeňte na velké modely Peugeot 605 a Citroën XM z přelomu 80. a 90. let. Ty také ukrývaly v útrobách „identickou“ techniku. O pohonných jednotkách nemluvě…

Že má 207 s první C3 hodně společného, prozradí pohled na podvozek. Třeba přední náprava vypadá úplně stejně a zcela jinak než na předchozí 206. Namísto poctivých tuhých ramen, tvořených odlitky, jsou ramena svařená z plechových výlisků. Životnost uložení je průměrná. V originále lze zakoupit pouze čep ramene, což u 206 nebylo. Naopak samostatné uložení ramen u předchůdce výrobce nabízel coby originální díl. To u 207 musíte sáhnout do nabídky druhovýroby.

Spíše než to je záhadou, proč Peugeot neprodává v originále samostatně ložiska předních kol. Ty jsou dnes zcela běžně součástí náboje. Aby se to nemuselo lisovat. To se totiž obecně vzato spěchajícím mechanikům ne vždy povede správně a výsledkem jsou různé vibrace volantu, jako když máte křivé brzdové kotouče. V Peugeotu to však dotáhli k „dokonalosti“, když ložiska předních kol nabízejí nejen vcelku s nábojem, ale dokonce i těhlicí. Celkem za 9.499 korun jedna strana, samozřejmě bez práce. Naštěstí je druhovýroba opět prozíravější než výrobce, takže tady ložiska koupíte jako samostatnou součástku.

Největší změna se odehrála vzadu. Namísto tradiční zadní nápravy odpružené příčnými torzními tyčemi je obyčejná torzní příčka s vinutými pružinami. Z hlediska dlouhodobého provozu jde o lepší řešení, neboť je prakticky bezúdržbová.

Video

Staré železo drží, ale je ho málo

Kupující ojetých 207 volí častěji zážehové než vznětové motory. Ač šlo v roce 2006 o zcela nový vůz, v prvním roce se musel spokojit se čtyřválci převzatými z předchůdce. Základní osmiventilová 1.4 nakonec přežila až do jara 2013. Evoluční verze ET3 se 16ventilovým rozvodem a proměnným časováním sání to vzdala v létě 2009. Nejkratší život měla největší šestnáctistovka, která z nabídky vypadla už v lednu 2007.

Tyto původní čtyřválce, mající svůj původ v 80. letech, sice možná nejedou tak dobře jako pozdější motory a také spotřebovávají o špetku více paliva, avšak jsou velmi spolehlivé a odolné. Jsou totiž technicky veskrze jednoduché a tudíž i levně opravitelné. Bohužel šance na jejich koupi je nižší, navíc pohánějí úplně první vyrobené kusy. Když už něčím potrápí, zpravidla to jsou úniky oleje skrz hlavové těsnění, v případě motoru 1.6 16V (TU5J4) pak obtížnými studenými starty. Ty mají obvykle příčinu v zanesených hydraulických zdvihátkách ventilů. A dále je třeba po najetí 120.000 km nebo deseti letech vyměnit rozvody, lépe i včetně vodní pumpy.

Skvělá dynamika i problémy

V roce 2006 uvedl koncern PSA nové zážehové čtyřválce z řady EP vyvinuté v kooperaci s BMW. Když opomeneme přeplňovanou verzi THP (viz níže), pak šlo zejména o agregáty 1.4 VTi a 1.6 VTi, coby náhrada za starší vlastní 16ventilové motory. Ty se pod kapotu 207 dostaly v roce 2007. Oproti starším motorům jedou lépe a navíc i při splnění normy Euro4 rychle reagují na přidání plynu. A k tomu mají nižší spotřebu paliva.

Je to hlavně zásluhou plynule proměnného zdvihu sacích ventilů, který zde supluje funkci škrticí klapky. Ta je tu ovšem také, ale pouze v roli záložního systému. Na rozdíl od přeplňovaných verzí THP vystačí tyto s nepřímým vstřikováním benzínu.

V souvislosti s těmito pohonnými jednotkami se často mluví o omezené spolehlivosti. Mnohé závady však byly s léty vyřešeny. To se týká třeba rozvodů. Jejich řetěz v minulosti občas přeskočil z důvodu selhání spoje mezi rozvodovými koly a vačkovými hřídeli. Kola jsou totiž na ně pouze nalisovaná a axiálně zajištěná šroubem. Známé lepidlo Loctite v roli pojistky se tady kupodivu nepoužívá. Naštěstí se kola pouze pootočila, takže k potkání motoru nedocházelo. Tato závada se však již nevyskytuje.

Motory VTi tak v současnosti trápí spíše zapalování, neboť svíčky zde nemají nijak dlouhou životnost. Pokud motor za studena obtížně startuje, může být příčina právě v nich. Občas selže i některá ze zapalovacích cívek. To v okamžiku, kdy dojde k oddělení izolátoru svíčky od zbytku tělesa. V důsledku toho začnou profukovat horké plyny, které cívku roztaví. Naštěstí vyspělý management motoru dokáže rozpoznat, na kterém válci cívka „nepálí“ a zastavit přívod paliva na příslušném vstřikovači. Tím se ušetří drahý katalyzátor, respektive dva. V souvislosti s katalyzátorem můžeme zmínit ještě vadnou takzvanou horní Lambda sondu. Tedy tu před katalyzátorem.

Z hlediska cen oprav se jedná veskrze o „prkotiny“. Bohužel motory VTi v poslední době stále častěji předvádějí i jednu fatální závadu. Na začátku je vždy svítící kontrolka elektroniky motoru, později doprovázená anomáliemi v chodu, sníženým výkonem a naopak zvýšenou spotřebou. Příčinou není závada v příslušenství či samotné řídící části, nýbrž překvapivě v mechanice. A to ve špatné činnosti hydraulických přesuvníků proměnného časování rozvodu z důvodu poklesu tlaku oleje v nich. Olej se do nich dostává z hlavy válců přes krajní uložení vačkových hřídelů. Mezi vačkou a přesuvníkem je navíc použit vymezovací kroužek. Původně byl měkký, vyrobený z takzvaného pertinaxu. U pozdějších verzí motoru jej však PSA nahradilo ocelovým, který při vší smůle vydře v krajním uložení (u rozvodů) vačky drážku, jíž začne unikat olej, původně určený pro zmíněné přesuvníky.

PSA problém řeší výměnou hlavy válců za modifikovanou. Původní má číslo 0200 HF, novější 0200 HR. Bohužel, nikdo moc neví, zda modifikace spočívá v použití jiného měkčího vymezovacího kroužku. Zmíněný kroužek, ať už pertinaxový nebo kovový, je součástí hlavy a jako náhradní díl samostatně k dispozici není. A za hlavu chce Peugeot 50.000 korun!!! Zajímavé je, že některá auta mají popsaný problém třeba po ujetí 70.000 km, zatímco jiná jsou po 200.000 km bez problémů. Zkušenosti ukazují, že popsanou, rozhodně nijak banální závadou, trpí spíše novější ročníky modelu. Pokud se ptáte na možnosti levnější opravy, tak jedině zkusit nechat vysoustružit nové „šály“ pro vačkové hřídele.

Peugeot 207 má ovšem i nepopíratelné kvality. Navzdory jednoduššímu podvozku jsou jízdní vlastnosti lepší než u předchůdce. Karoserie 207 je dodnes příkladně tuhá a navíc auto takřka nekoroduje. A to ani zespodu či na technologických dílech. O tom si může starší 206 nechat jen zdát. Navíc i pozice za volantem je konečně bez výhrad, takže i v tomto obrovské zlepšení.

Jak šel čas

2006 Představení vozu coby náhrada za 206. Následně ale žily oba vozy po svém boku. Motory 1.4 8V, 1.4 16V, 1.6 16V, 1.4 HDi a 1.6 HDi ve dvou výkonových verzích. Karoserie tří a pětidveřový hatchback. Na podzim zcela nový motor THP o výkonu 110 kW pro verzi GT.

2007 V lednu příchod čtyřstupňové samočinné převodovky. Později nové motory 1.4 VTi a 1.6 VTi. Původní motor 1.6 16V vypadává z nabídky. Později ostrá verze RC s motorem 1.6 THP o výkonu 128 kW a šestistupňovou převodovkou. Příchod verze kombi SW. Později „terénní“ kombi SW Outdoor.

2009 Ukončení produkce původního motoru 1.4 16V o výkonu 66 kW. Modernizace vozu zaměřená na zlepšení výbavy a vzhledu.

2010 Z nabídky vypadává verze RC s motorem 1.6 THP o výkonu 128 kW. Slabší verze THP posílila ze 110 kW na 115 kW. Všechny motory plní nově Euro 5. Motor 1.6 HDi prošel výraznou úpravou. Nově s výkony 68 a 84 kW. Šestistupňová převodovka pro teď už pouze jediné THP (115 kW) a také výkonnější 1.6 HDi (84 kW).

2012 Motor 1.6 THP vypadává z nabídky. Další modernizace modelu v souvislosti s uvedením nástupce 208 mění označení na 207+. V nabídce už jen motory 1.4 8V, 1.6 a 1.6 VTi a dále 1.4 HDi a 1.6 HDi.

2014 Ukončení produkce P207+.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Peugeot 207 se v roce 2006 stal nástupcem oblíbeného a prodejně velmi úspěšného modelu 206, který si v žebříčku prodejnosti ojetých vozů stále udržuje velmi dobré pozice. Širokou nabídku benzínových motorizací, které v prodejnosti dominují, doplňují i poměrně oblíbené naftové motorizace 1.4 a 1.6 HDi, které jsou velmi vyhledávané především u karosářské verze kombi, označované u Peugeotu již tradičně jako SW. Faceliftu se vůz dočkal již dva roky po svém uvedení na trh a dotkl se jak jeho vzhledu, tak i motorizací, které již splňovaly emisní normu Euro 5. Oblíbenou motorizací je zážehová čtrnáctistovka, disponující výkonem 54 kW. Mezi hlavní konkurenty tohoto vozu patří na trhu s ojetými vozy především Škoda Fabia a také Renault Clio. Nárazovými testy prošel vůz v roce 2006 s výsledkem pěti hvězdiček. Kladem vozu je moderně působící a praktický interiér, především pak u vozů po faceliftu, který se interiéru vozu rovněž dotknul. Pozitivně lze vůz hodnotit i z hlediska jízdních vlastností.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Ojetý Peugeot 207 SW 1.4i: Žádná velká sláva Ojetý Peugeot 207 SW 1.4i: Žádná velká sláva

Peugeot 207 se jako ojetina prodává zejména s menšími…

Čínský Peugeot Cross 207: Nový dres pro 206 Čínský Peugeot Cross 207: Nový dres pro 206

Peugeot si pro čínský trh připravil model Cross 207. Ten…

 



 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Nikdy nespojovali svůj domov na březích jezera s okolním světem cestami nebo mosty. Dodnes praktikují…

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…