Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Peugeot 307 SW: Občas zazlobí elektronika

Bazarové Recenze
Diskuze (69)
Sedmimístné kombi Peugeot 307 SW zaujme prakticky založené uživatele. Řidiče ale moc nenadchne a bohužel se stále potýká s problémy se spolehlivostí. Motory jsou ale solidní.

Peugeot 307 přišel na trh v roce 2001 a ještě ten samý rok získal prestižní ocenění Auto roku 2002. V roce 2002 přišlo kombi Break včetně sedmimístného provedení SW, o rok později dorazil stylový kupé-kabriolet s pevnou skládací střechou.

Rok 2005 přinesl facelift včetně snahy o zlepšení kvality a spolehlivosti, ale k tomu se ještě dostaneme. Během roku 2007 však postupně Peugeot 307 s výrobou končí, jenom kupé-kabriolet pokračoval dál až do roku 2008. Model byl postupně nahrazován novou generací 308.

Mezi silné stránky Peugeotu 307 patří prostorný interiér a zvláště v karoserii kombi Break velký zavazadlový prostor a solidní praktičnost. Vzadu najdou dostatek místa i tři dospělí cestující, i když s pohodlím je to diskutabilní. U starších aut jsou sedadla dost prosezená a bolí z nich záda.

Testovaný vůz byl právě sedmimístný model SW s panoramatickým střešním oknem a jinak vzácnou dvouzónovou klimatizací, která se u Peugeotu 307 vyskytuje jenom velmi výjimečně právě v této verzi a pouze na vybraných trzích.

Peugeot 307, navzdory zvyklostem, nejezdí úplně špatně. Řízení je docela mechanické, čekejte od něj jistou gumovost a houpavost. V tomto případě aspoň podvozek docela dobře vzládá nerovnosti, i když na hodně rozbité silnici se rozklepe a především od zadní jednoduché nápravy se zkrutnou příčkou se do interiéru přenáší hučení a bouchání. Vynikne to právě u ojetých exemplářů, protože například izolace od aerodynamického hluku je dobrá.

Ergonomie ovládání není špatná a možnosti nastavení polohy za volantem docela dobré, takže se tu usadí menší, ale i poměrně rozměrní jedinci. Na logiku ovládání různých funkcí si člověk rychle zvykne, takže si začne všímat spíše charakteristicky gumového řazení manuálních převodovek, na které není radno pospíchat.

Který motor vybrat?

Plno zájemců hledá automaticky turbodiesel, ale v případě ojetého Peugeotu 307 by možná bylo lepší poohlédnout se po benzinovém motoru. Ceny vozů jsou poměrně nízké, tím spíše právě zážehových verzí. Turbodiesely jsou drahé a mohou si na majitele připravit plno poměrně nákladných problémů, které eliminují výhodu nižší spotřeby.

Dobrá volba je benzinová šestnáctistovka o výkonu 80 kW, která vydrží, pokud měníte pravidelně olej a pohlídáte si výměnu rozvodů po 120.000 km nebo šesti letech. Je pružná a má rozumnou spotřebu.

Solidní je také motor 1.4 16V, který sice nemá takový výkon, ale rovněž jede dobře a v hatchbacku bohatě stačí. Kdo jezdí především po městě, tomu by mohla vyhovovat i velmi spolehlivá základní osmiventilová čtrnáctistovka.

Benzinový dvoulitr nabízený ve výkonech 100 a 130 kW sice láká parametry, ale je hlučnější a chybí mu citelně šestý rychlostní stupeň. Navíc může trpět na vyšší spotřebu oleje a zájemce asi odradí také vyšší náklady na pojištění a palivo. Například v těžkém kupé-kabrioletu jde spotřeba pod devět litrů jenom velmi výjimečně.

Z turbodieselů je dobrá volba jednotka 2.0 HDI, ať už v osmiventilovém nebo šestnáctiventilovém provedení. Šestnáctiventil potěší slušnou dynamikou a je mechanicky spolehlivý. Zlobí u něj snad jenom ventil EGR, jehož závada auto znehybní. Slabší motor je také robustní a jeho základní provedení s výkonem 66 kW se dokonce obešlo bez dvouhmotového setrvačníku.

Silnější verze osmiventilové jednotky o výkonu 80 kW už dvouhmoťák má, i filtr pevných částic, ale zase používá spolehlivější vstřikování Siemens, na rozdíl od trochu zlobivého Bosche u základní verze.

Turbodiesel 1.6 HDI nahradil právě osmiventilový motor 2.0 HDI a zatímco se jeho parametry mohou zdát jako uspokojivé, praxe ukazuje, že je to docela problémový motor. Předně trpí na přetěžování jako každý jiný malý turbodiesel, takže hodně ojetá auta už mají tento motor na pokraji živostnosti.

Jednotka 1.6 HDI si nerozumí s prodlouženým servisním intervalem výměny oleje po 30.000 km, motor se zkrátka příliš rychle opotřebovává. Vyskytuje se u něj i vadný dvouhmotový setrvačník a pokud má filtr pevných částic, i ten je třeba udržovat. Peugeot naštěstí poskytuje originální repasi filtru za docela rozumné peníze. Motory s filtrem také potřebují speciální aditiva.

Malý turbodiesel 1.4 HDI není vyloženě špatný a klidným povahám může v hatchbacku stačit. Přesto by bylo asi lepší vybrat benzinový motor, který poskytuje aspoň nějakou špičku výkonu na předjíždění. U dieselů 1.4 HDI a 1.6 HDI měňte rozvody ideálně po 160.000 km, u dvoulitrů HDI raději po 120.000 km jako u benzinů.

Ještě se sluší připomenout, že Peugeot nabízel model 307 i s automatickou převodovkou. Jednalo se o čtyřstupňový automat s hydrodynamickým měničem a dostali jste ho na přání k motorům 1.6 16V a 2.0 16V. Není nespolehlivý, řadí pomalu a krade motorům výkon, do města ale nevadí.

Čeho si ještě všímat?

U Peugeotu 307 počítejte s opotřebovaným podvozkem a hučením ložisek. To se ale naštěstí dá mechanicky řešit a pak zase nové díly pár let vydrží. Horší je to s elektronikou, která si žije vlastním životem. Nejvíce problémů představuje společný modul ovládání páček pod volantem COM 2000.

Přestávají fungovat blinkry a stírače nebo palubní počítač. Je to drahá oprava a i když se to u vozů po faceliftu zlepšilo, dodnes se tyto poruchy objevují. Někdy nefunguje klimatizace, ale často může jít jen o únik chladicího média, nikoli elektronický problém. Zlobívá i autorádio, komfortní dovírání oken nebo centrální zamykání.

Protože má Peugeot 307 jinak dobrou antikorozní ochranu a slušnou torzní tuhost karoserie, všímejte si aut, která se při jízdě citelně klepou a kroutí a která začínají reznout. Může jít o vůz po velmi těžké nehodě, ale v kvalitním autobazaru byste na takové auto neměli narazit.

Celkové hodnocení

Peugeot 307, ať už hatchback nebo praktické kombi a SW, nevyhrává statistiky spolehlivosti a ani nenadchne řidiče, ale pokud si dáte chvíli práci s hledáním zachovalého a udržovaného auta, mohl by vám několik dalších let dobře sloužit. Jenom je třeba se obrnit trpělivostí a připravit se na občasné vrtochy elektroniky.

Jakkoli jsou turbodiesely vyhledávané a oblíbené, dobře si rozmyslete, jestli toho najedete tolik, aby se vám “nafťák” opravdu vyplatil. Benzinové motory totiž s výjimkou dvoulitru platí za prakticky neprůstřelné a levné na údržbu, navíc ani se spotřebou na tom nejsou špatně. Naproti tomu tubodiesely mohou jen na servisu stát spoustu peněz a výhoda nižší spotřeby se hned smaže.

Peugeot 307 SW 1.6 HDI – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3) 1560
Největší výkon (kW/min) 80/4000
Točivý moment (N.m/min) 260/1750
Převodovka 5 MT
Největší rychlost (km/h) 183
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,0
Spotřeba město/mimo město (l/100 km) 6,3/4,5
Rok výroby testovaného vozu 2008
Počet ujetých km dle tachometru 175 793
Cena vozu (hotovost v Kč) 149 000

Vybraní konkurenti

Volkswagen Touran (2003 - 2015)

Interiér působí hodnotně a bytelně, ale asi moc nenadchnou vyšší ceny ojetin a poněkud nezajímavá nabídka motorů. Patrně nejlepší volbou jsou benzinová šestnáctistovka a turbodiesel 1.9 TDI, který je mechanicky spolehlivý. Hledejte ale model bez filtru pevných částic. Ještě ujde osmiventilový turbodiesel 2.0 TDI PD, ale ten měl filtr. Pozor na problémový turbomotor 1.4 TSI s dvojitým přeplňováním a také na problémy s převodovkou DSG.

peugeot ceskytrh levnaauta bazar peugeot ceskytrh levnaauta bazar

Ford C-Max (2003 – 2010)

Ford C-Max má bezkonkurenční jízdní vlastnosti, Peugeot se mu nepřibližuje ani komfortem. Interiér Fordu je slušný, byť místy trochu lacinější a hlavně choulostivý. Z motorů je skvělá volba turbodiesel 1.8 TDCI, který byl vždy bez filtru pevných částic, ale dobrou službu udělá i kterýkoli z benzinových motorů. Vyhněte se jenom jednotce 1.6 TDCI. Ford C-Max potěší i slušnými cenami vozů, dílů a servisu.

peugeot ceskytrh levnaauta bazar peugeot ceskytrh levnaauta bazar

Renault Scénic (2003 - 2009)

Renault Scénic jezdí o trochu lépe než Peugeot, ale opět je to spíše MPV než kombi. V tomhle je řešení Peugeotu unikátní. Renault nabízí slušný interiér a dobré motory, ovšem ceny jsou u oblíbených motorů poměrně vysoko. Plusem pro Renault je vysoká pasivní bezpečnost, hledejte ale raději vůz s dobrou výbavou a mladší ročníky. Je lepší si připlatit za novější a méně jeté auto. V sedmimístném uspořádání se vyráběl větší Grand Scénic.

peugeot ceskytrh levnaauta bazar peugeot ceskytrh levnaauta bazar

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Bazarové Recenze
Diskuze (69)
4. 8. 2015 08:58
Re: Ojetý Peugeot 307 SW z auto esa
No jo no, to auto může být klidně někde z povodní, totální bouračky, kde super-český-automechanik zbastlil co se dalo. Já mám kamaráda, co má z bazaru Mercedes C 2.2 diesel (2006) a mohl by psát to samé.... Prostě český bazar no 8-s Nedávno kamarád po mnoha letech zjístil, že jeho bazarový C3 je složen ze dvou aut...atd.atd..:-)
29. 5. 2015 13:39
peugeot
to se divim že se nevys.. elektrika.
26. 5. 2015 20:15
Ojetý Peugeot 307 SW z auto esa
Zdravim, koupil jsem ojety peugeot 307 SW v auto esa, auto zacalo mit problem se spojkou a prevodovkou asi po 800km, po dalsich 500km klekla elektronika, auto za vsechny prachy!!! Toto auto si nekupujte.
25. 5. 2015 16:42
Re: Skvělé auto
Určitě jezdí parádně, ale věz, že jich spousta jezdí ještě parádněji :-) radši ani nezkoušet, jinak začneš být v zásadě vyhovujícím autem nespokojen.
25. 5. 2015 16:41
Re: Pěkné ale
I kdyby to byla ironie, tak je to vlastně pravda :-)