19.11. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Peugeot 407 Coupe: Někdo tady prodělal kalhoty

 

Peugeot 407 Coupe dnes koupíte i za částku do 100.000 korun. Přitom cena nového vozu dokonce i se slabšími motory běžně atakovala milion. Se šestiválci se pak šplhala ještě o několik stovek tisíc korun výše. Co stojí za extrémním propadem hodnoty?

Vozy kupé patří ke značně Peugeot již tradičně. Po krásné a skvěle jezdící 406 navržené a vyráběné u Pininfariny vyjel obdobně pojatý vůz odvozený od novější řady 407. Ladné tvary, které budou moderní i za dalších 20 let, ustoupily o poznání ostřejším křivkám. Ty byly do jisté míry určeny příbuzností vozu k již zmíněné 407. Z ní si kupé vzalo platformu, avšak ve zbytku karosářských dílů zůstalo své. Vzpomínané dědictví je asi nejvíce patrné na přídi. Od nezvykle velkého nasávacího otvoru, jemuž mnozí přezdívají tlama, až po obludně dlouhý přední převis. S ním majitelé 407 v úzkých parkovacích mezerách obchodních center zkraje dost bojovali. Ve výsledku to často odnesl přední plastový spoiler či dokonce nárazník. Je to právě poněkud přeplácaný či přesněji řečeno „humpolácký“ design, kterým 407 Coupe tradice své značky příliš nectí. Přesto se najdou tací, kterým se vůz líbí.

Video

Originální karosářské díly obecně přinášejí riziko drahých oprav, pokud vůz poškodíte při nehodě. Z toho se samozřejmě také odvíjí výše havarijního pojištění. Jen pro zajímavost. Za přední nárazník zaplatíte s daní téměř 17.500 Kč. Obří kapota motoru vyjde na 19.900 Kča bi-xenonový světlomet, jehož součástí je také startovací trafo výbojky, stojí skoro 36.000 Kč. Lze jej zakoupit taktéž v druhovýrobě, kde si ovšem vůbec nepomůžete, neboť za něj chtějí přes padesát tisíc! Ke všemu je třeba připočítat práci a v případě kapoty a nárazníku také lakování. A to znamená dalších minimálně tři až pět tisíc.

Skla většinou fungují

Kupé 407 dostalo, stejně jako jeho předchůdce, bezrámové boční dveře. Jejich zajímavostí je fakt, že s prvním pohybem vnitřní či vnější kliky sklo sjede o několik milimetrů a vyprostí se z těsnící drážky. Po zavření dveří zase vyjede. Technicky nejde o nic nového, třeba BMW či Mercedes-Benz toto používají již od roku 1989 (řada 8 E31, respektive SL R129). U Peugeotu toto slavilo premiéru v již zmíněné předchozí řadě 406 Coupe. A zatímco tady byl poměrně složitý mechanismus zejména zkraje produkce zdrojem problémů, na 407 funguje od začátku bez výhrad. Výhodou tohoto řešení je kromě těsnosti také zamezení přimrzání skel v zimě k těsnění, což se běžně stává u jednodušší verze bezrámových dveří. Nevýhodou je skutečnost, že pokud se vám vybije akumulátor, do vozu se sice dostanete (pouze budete sklo při otevírání dveří trochu lámat), dveře následně už ale nezavřete.

A vybít akumulátor lze u 407 Coupe docela snadno. Důvodem je rozsáhlá multiplexní síť a také přebohatá výbava. Téměř vše bylo v sérii, a když ne u základních verzí, tak u těch dražších již ano. K běžné výbavě tak patří třeba elektricky nastavitelná přední sedadla, u nichž trochu udivuje chybějící paměť polohy, zvláště když předchozí 406 Coupe ji měla.

Vyhřívání předních sedadel také patří k běžným prvkům zpříjemňujících v tomto případě v zimě cestování. Je třístupňové, avšak umístěné poněkud nešikovně na vnější straně sedadla. Pokud jej spolujezdec zapomene vypnout, sedadlo vyhříváte, aniž to jako řidič víte. Pomohla by indikace v přístrojovém štítu, třeba tak, jak to má vyřešeno Renault Laguna.

Topíte, a přesto je vám zima

Nebo chladíte a přitom se pečete. Součástí bohaté výbavy vozu je zcela běžně také samočinná klimatizace. Ta byla v 407 nabízena ve dvou verzích: jednozónová a dvouzónová. Kupé mají téměř výhradně druhou jmenovanou. Většinu jejich funkcí ovládáte samostatnými tlačítky. Kompresor klimatizace však musíte vypnout s pomocí multifunkčního rozhraní.

S klimatizací se pojí také jeden celkem častý problém. Tím jsou praskající směšovací klapky. V systému klimatizace řídí poměr teplého a studeného vzduchu přiváděného do kabiny. Když prasknou, klimatizace buď pořád chladí, nebo naopak jen topí. Nic mezi tím. Oprava je dost náročná, vyžaduje demontáž palubní desky z vozu. Dále je třeba vypustit chladicí kapalinu a také tlak z okruhu klimatizace. Vše totiž musíte od jednotky topení/klimatizace odpojit. Tu je pak třeba rozebrat, abyste se ke klapkám dostali. U dvouzónové klimatizace vyjdou na vcelku příznivých patnáct stovek, avšak zmíněná rozborka zabere i zkušenému mechanikovi nějakých deset hodin práce. A hodinová sazba ve značkovém servisu Peugeotu je kupříkladu v Praze 690 korun.

Zpočátku tři motory

Paleta pohonných jednotek kupé v zásadě kopíruje tu u sedanu či kombi SW. Vzhledem k zaměření vozu je ovšem posazena o něco výše. Menší zážehové agregáty 1.8 16V a 2.0 16V z řady EW, stejně jako kontroverzní diesel 1.6 HDi, pod dlouhou kapotou nenajdete.

Od samého začátku měl zájemce o Coupe na výběr z trojice motorů. Převládaly ty zážehové. Základem byl benzinový čtyřválec 2,2 litru označený EW12. Jde o největší motor této hliníkové řady. Zásluhou nadčtvercové koncepce nabízí vynikající pružnost už od nejnižších otáček. Navíc běží tiše a kultivovaně neboť podobně jako u minule popisovaného čtyřválce 2.4 i-VTEC Hondy je mezi jeho blok a olejovou vanu vložen modul s vyvažovacími hřídeli. Motor je to jednoduchý, přesto příliš dobrou pověst nemá. Mnohé exempláře trpí zvýšenou spotřebou oleje, což platí i pro menší zástupce této řady. Které ročníky to jsou, vám dnes nikdo s jistotou neřekne. Ani proč se to děje. Někteří tvrdí, že vinou opotřebených stíracích pístních kroužků, jiní vinu svalují na ztvrdlá těsnění vodítek ventilů. K zadření ale téměř nedochází, neboť 407 Coupe je stejně jako jiné Peugeoty vybaven snímačem hladiny oleje. V tomto by se od Francouzů mohli třeba Japonci učit.

Druhým zážehovým agregátem je ve 407 Coupe třílitr (ve skutečnosti je jeho zaokrouhlený objem 2,9 litru). Jde o poslední evoluci motoru ES9, jehož první vydaní uzpůsobené pro normu Euro2 slavilo premiéru s příchodem předchůdce. Ve 407 je již jeho vyspělejší verze pro Euro3 se složitým výfukovým potrubím se dvěma katalyzátory a také hlavní a kontrolní lambda sondou. A ty si občas umějí postavit hlavu, čehož výsledkem je padání motoru do nouzového režimu. Katalyzátory navíc občas zcela kapitulují. Zda je na vině občas selhávající zapalovací cívka některého z válců či jen stáří. I tak je ovšem motor ES9 velice spolehlivý. Obávanou sadu rozvodů čítající tři kladky a řemen dnes koupíte v druhovýrobě v uspokojivé kvalitě od 9.500 Kč.

V Peugeotu, Citroënu, Jaguaru či Land Roveru

Oba zážehové motory jsou dobře známé z předchozí 406 či původního Citroënu C5. S příchodem recenzovaného kupé představil koncern PSA také zcela nový vznětový šestiválec 2.7 HDi označený DT17. Kromě 407 poháněl také Citroën C6. A protože šlo o společný vývoj s koncernem Ford, sloužil tento agregát rovněž pod kapotami vozů Jaguar a Land Rover, samozřejmě v konverzi pro podélnou zástavbu a s některými dalšími úpravami.

Motor DT17 je složitý asi jako atomová ponorka. Mnoho komponentů je tady totiž dvakrát. Jmenovitě třeba snímač hmotnosti nasávaného vzduchu. Ale také turbodmychadlo. Každá řada válců má vlastní. Jejich dodavatelem je firma Garrett (dnes vlastněná Honeywellem). A protože jsou obě turbodmychadla vzájemně zrcadlově ustavena, je každé vlastně jiné. V obou případech jsou jejich klapky variabilní geometrie ovládány přímo krokovým elektromotorem. Toto řešení je obecně považováno za choulostivé, neboť vysoká teplota v okolí turbodmychadla elektronice příliš nesvědčí. Tady to však zatím zdá se funguje bez problémů.

Spíše se značkové servisy často potýkají se závadami EGR ventilu. I ty jsou tady dva. Navíc EGR umí selhat jednat tak, že se prostě zalepí a zůstane viset, nebo se poškodí ovládání jeho klapky, které je podobně jako u turbodmychadel elektromotorické. Samostatně objednat nejde, takže se EGR mění celý za zhruba 8.000 Kč plus fůra práce.

Poslední častou závadou je u motoru 2.7 V6 HDi únik oleje nebo chladicí kapaliny. První má na svědomí hadice v místech mezi rozvody, z níž olej uniká. Druhé opět hadice, tentokrát hliníková, vedoucí trochu nešikovně do hlavy zadní řady válců, přičemž je vystavena nečistotám a vlhkosti.

Zcela ojediněle se vyskytuje tlakování do vody. Na vině je téměř vždy těsnění hlavy válců. Obvykle se mění obě. Zajímavé je to tady se vstřikováním nafty. Ač motor DT17 využívá obecně choulostivý common-rail piezo Siemens, problémy s ním takřka nejsou.

V létě 2009 byla v rámci přechodu na normu Euro5 původní 2.7 HDi nahrazena větším třílitrem. Výkon se zvýšil z už tak skvělých 150 kW na 177 kW. Motor DT20, jak je 3.0 HDi označován, vznikl jednak prodloužením vrtání z 81 mm na 84 mm a jednak zvětšením zdvihu z 88 mm na 90 mm. Zároveň došlo i ke snížení kompresního poměru z 17,3:1 na 16,1:1.

Spolu s touto změnou Peugeot odstranil některé výše zmíněné problémy.

Jak šel čas

2005: Na podzim představení vozu. Dva zážehové motory 2.2 16V a 3.0 V6. Čtyřválec kombinovaný s manuální šestistupňovou převodovkou, šestiválec taktéž, navíc alternativně s šestistupňovým automatem původem od Aisin. Motor 2.7 V6 HDi výhradně se samočinnou šestistupňovou převodovkou. Tři verze výbavy v závislosti na cílovém trhu.

2007: Jiné značení výbav. Nový motor 2.0 HDi o výkonu 100 kW známý ze 407 sedanu/SW. Převodovka šestistupňová manuální nebo samočinná.

2009: Ukončení produkce zážehových motorů. Důvodem bylo mimo jiné nesplnění normy Euro5. Dále končí krátce žijící motor 2.0 HDi pro Euro4. Místo něj přichází novější verze motoru 2.0 HDi splňující Euro5 o výkonu 120 kW. Motor 2.7 V6 HDi nahrazuje větší 3.0 V6 HDi ze stejné řady.

2010: Ukončení produkce sedanů a kombi řady 407. Kupé pokračuje dále.

2011: Ukončení výroby kupé bez uvedení nástupce. Příchod Peugeotu 508.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 

Štítky Peugeot Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Peugeot 407 Coupe: Někdo tady…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Ojetý Peugeot 407: Polovičatá práce Ojetý Peugeot 407: Polovičatá práce

Těžko říct, čím Peugeot 407 “proslul” více: jestli…

Peugeot 407 Coupé 3,0 V6 HDi: Vrchol modelové řady za 1,19 mil. Kč Peugeot 407 Coupé 3,0 V6 HDi: Vrchol modelové řady za 1,19 mil. Kč

Český dovozce zúžil nabídku motorizací 407 Coupé na…

 



 
Online: Velká cena Monaka 2017

Ferrari po 16 letech vyhrálo v Monaku! Triumfoval Vettel před Räikkönenem

Dnes 13:30

Vettel si připsal třetí vítězství sezóny formule 1, když vyhrál Velkou cenu Monaka! Úspěch Ferrari podtrhl druhým místem Räikkönen.




Blesk.cz

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a nejhorších chvílích života

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a…

Dnes se manželka prince Charlese (68) Camilla (69)může pyšnit titulem vévodkyně z Cornwallu a valná většina…

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Pražané, připravte se na horký týden. Podle předpovědi odborníků bude teplý ráz počasí pokračovat i v…

 

iSport.cz

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

Nový kouč Sparty: Začínám se učit česky, musíme uspět doma i v cizině

Nový kouč Sparty: Začínám se učit česky, musíme…

Nechce dávat sliby dopředu, ale uvědomuje si, že Sparta musí být úspěšná nejen na domácí půdě. Nový trenér týmu…

 

Reflex.cz

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…