28.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Peugeot 5008 (2009 až současnost): Můžete si ho koupit nový

 

Francouzi velkoprostorová auta vždy uměli. To dokazuje i Peugeot 5008. Ač se představil již v roce 2009, stále se vyrábí. A dokonce posiluje. Třeba předloni se dočkal kvalitní samočinné převodovky s měničem momentu ve spojení s motorem 1.6 BlueHDi.

S modelem 5008 vyplnil koncern PSA mezeru mezi vozy Citroën C4 Picasso a jeho prodlouženou verzí s přídomkem Grand. Objektivně vzato je však 5008 takovým spíše polovičním MPV. V porovnání s vybranými konkurenty je poněkud menší, a to zejména ve svislém směru. Naopak v podélném je místa dostatek, takže si výrobce mohl dovolit nabídnout také sedmimístnou verzi. Na rozdíl od Opelova MPV si však u 5008 musíte vybrat, zda vám stačí pět míst, či potřebujete o dvě více.

Ani na šířku na tom není 5008 špatně. Mluvíme o prostoru ve druhé řadě. Na trojici samostatných sedadel lze upoutat stejný počet dětských sedaček, přičemž nechybí ani normované úchyty isofix. Jen ty sedačky nesmějí být příliš velké…

Video

Dnes už většinou funguje

Technicky vzato je základem 5008 dnes už starší platforma, která slavila svůj debut v revolučně pojaté 307 a následně byla přetavena do původní 308. To je rozdíl v porovnání s výše zmíněným aktuálními velkoprostorovými Citroëny, které již vyjíždějí na modernější modulární platformě EMP2, stejně jako soudobá 308.

Pokud si teď říkáte něco o tom, že coby zákazník kupující nový vůz budete ošizen, věřte, že situace není zdaleka tak zlá. Současná 5008 se totiž již téměř zbavila všech dřívějších neduhů, pojících se s použitou technikou. Šlo zejména o vibrace volantu, k nimž docházelo při brzdění z rychlosti obvykle vyšší než 110 km/h. Tentokrát ale nebylo nutné složitě laborovat s vyvažováním kol, jako tomu bylo kdysi u modelu 307. K vyřešení problému stačilo modifikovat zadní uložení spodních příčných ramen přední nápravy pseudo McPherson.

Ke koloritu použité techniky patřila také hlučnost od zadní nápravy. V souvislosti s 5008 jsou od roku 2013 k dispozici modifikované zadní tlumiče. Jeden vyjde na asi 2.200 korun, přičemž rozhodně doporučujeme koupi originálního dílu. Jen tak bude zaručeno, že jde skutečně o poslední evoluci této součástky. Pokud by i nadále bouchání přetrvávalo, mají na to některé značkové servisy trochu amatérsky působící úpravu. Je však levná neboť spočívá v dodatečné aplikaci stahovacích pásků v místě, kde dochází ke klepání.

Je trochu s podivem, že 5008 nikdy na zadní nápravě nepoužívala pneumatické měchy, vídané na lepších verzích někdejšího Citroënu C4 Grand Picasso. Možná je to ale i dobře, neboť měchy tady svého času rády praskaly a oprava se počítala na desetitisíce korun.

V souvislosti s podvozkem si pohlídejte stav zadních brzdových kotoučů. Sice vydrží násobek toho co přední, avšak v případě výměny vyjde jeden na 4.809 korun. Je totiž vcelku s ložiskem kola. Navíc pří výměně kotoučů se současně mění i brzdové destičky. Suma sumárum – výdaj čítající cifru přibližně 15.000 korun včetně práce. U nově nabyté ojetiny nic příjemného.

Jakou to plní normu?

Většina zákazníků požaduje v 5008 vznětový motor. V nabídce byly od začátku dva: hliníková 1.6 HDi, tedy zástupce řady DV, a litinový dvoulitr (řada DW). Jde ale opravdu pouze o základní dělení. Celá situace kolem dieselů je mnohem složitější, neboť 5008 stihla za svůj život hned tři emisní euro normy.

Pokud zůstaneme u menší 1.6 HDi, pak původní verze žila v 5008 pouhý rok. Měla ještě hlavu s dvojicí vačkových hřídelů a 16ventilový rozvod. V 5008 existovala jen výkonnější varianta s 80 kW a vždy s filtrem pevných částic. Jeho životnost je tady limitována používáním aditiva, nicméně 200.000 km by vydržet měl. Za repasovaný dnes zaplatíte v síti PSA 8.990 korun, což je únosné.

V roce 2010 dorazila výrazně modifikovaná verze motoru 1.6 HDi připravená pro splnění normy Euro 5. Hlava má od té doby pouze jediný vačkový hřídel a osm ventilů. Výkon se přesto zvýšil na 82 kW. Spolu s úpravou mechaniky došlo také na systém common-rail. Starší verze se spoléhala na spolehlivý a odolný systém Bosch se solenoidy. Novější motory přinesly modernější common-rail piezo od Continentalu. Díky němu a sedmiotvorovým vstřikovačům jsou novější agregáty o něco tišší a ještě úspornější, ale také problematičtější. Spíše než o opotřebení jako takové jde o občas selhávající elektroniku vstřikovačů.

V roce 2011 je představena verze e-HDi s originálním systémem stop-start na bázi reverzibilního alternátoru. Bohužel v 5008 se pojila výhradně s automatizovanou manuální šestistupňovou převodovkou MCC s elektrohydraulickým ovládáním. Na podzim 2012 dorazila pod kapotu 5008 výkonnější verze motoru 1.6 HDi poskytující 84 kW. U motorů 1.6 HDi/e-HDi pro Euro 5 občas docházelo ke klapavým zvukům, linoucím se z motorového prostoru. Příčinou byla nevhodná konstrukce spodní řemenice rozvodů. Časem ji PSA modifikovalo, čímž se uvedený problém eliminoval. Klapavé zvuky jsou ale jen akustického charakteru a tedy bez následků v podobě destrukce motoru vinou selhání rozvodů.

Od roku 2014 je v nabídce motor 1.6 BlueHDi o výkonu 88 kW splňující Euro 6. Konstrukčně vychází z předchozí osmiventilové verze. Hlavní změnou je použití technologie AdBlue a samozřejmě i filtru pevných částic. S jeho příchodem dorazila také v úvodu zmiňovaná samočinná převodovka s měničem momentu. A common-rail je od té doby zase Bosch.

Poznat, jakou verzi motoru má vyhlédnutý vůz, je relativně jednoduché. Po zadání VIN čísla vám to sdělí každý servis, který má přístup do servisního systému Peugeotu. Nebo to můžete zkusit sami. Klíčem k určení je označení motoru, které najdete na štítku v motorovém prostoru. Verze pro Euro 4 je DV6TED4, Euro 5 pak DV6C a konečně motory pro Euro 6 DV6FC.

Jak šel čas

2009 Na podzim představení vozu. Motory 1.6 VTi/88 kW, 1.6 THP/115 kW a 1.6 HDi/e-HDi 16V/80 kW a 2.0 HDi 16V/110 kW. 2010 Motor 2.0 HDi 16V/120 kW výhradně se samočinnou převodovkou. Výrazná inovace motoru 1.6 HDi z důvodu splnění Euro 5. Výkon zvýšen na 82 kW. Samočinná šestistupňová převodovka také pro 1.6 THP. 2011 Motor 1.6 e-HDi se systémem stop-start. 2013 Nová verze agregátu 1.6 HDi o výkonu 84 kW. V prosinci modernizace vozu. Inovovaná přední část, lepší výbava. 2014 Původní motory HDi nahrazeny novými 1.6 BlueHDi/88 kW a 2.0 BlueHDi/110 kW - oba s technologií AdBlue splňující normu Euro 6. 2015 Nová verze motoru 1.6 THP o výkonu 121 kW výhradně se samočinnou převodovkou. Nový přeplňovaný zážehový motor 1.2 PureTech o výkonu 96 kW. 2016 Vůz je stále ve výrobě.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Kompaktní MPV, Peugeot 5008, se na českém trhu objevilo poprvé v roce 2010. Peugeot 5008 svými rozměry poráží své konkurenty, mezi které patří Volkswagen Touran, nebo oblíbený a na trhu poměrně rozšířený Renault Scenic. Svou koncepcí a rozměry se přibližuje spíše k MPV v prodloužených verzích. Bezkonkurenčně nejrozšířenější motorizací je motor 1.6 HDi o výkonu 82 kW. Velmi žádané, na trhu však poměrně vzácné, jsou dvoulitrové naftové verze disponující výkonem 120 kW, které jsou nabízeny se šestistupňovou samočinnou převodovkou. S benzínovými motory se v autobazarech setkáte zřídka a vzhledem k vysoké spotřebě a vyšší míře poruchovosti nepatří mezi příliš oblíbené. Modernizovaná verze byla představena v roce 2013 na autosalonu ve Frankfurtu a přinesla především kosmetické změny hlavně přední části vozu. Testy Euro NCAP prošel vůz v roce 2009 s pětihvězdičkovým hodnocením.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 

Štítky Peugeot Bazar

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 






 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Dnes 18:50

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat obočí podle typu obličeje

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat…

Změní váš obličej, pokud víte, jak ho správně natvarovat. Hranatý obličej zjemní, kulatý zeštíhlí, sníží příliš…

Papež „žehlí“ v Chile zneužívání kněžími. Setkal se proto s oběťmi

Papež „žehlí“ v Chile zneužívání kněžími. Setkal se…

Papež František se v úterý v Chile setkal s oběťmi sexuálního zneužívání, kterého se v minulosti dopustili…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…