28.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Peugeot 5008 (2009 až současnost): Můžete si ho koupit nový

 

Francouzi velkoprostorová auta vždy uměli. To dokazuje i Peugeot 5008. Ač se představil již v roce 2009, stále se vyrábí. A dokonce posiluje. Třeba předloni se dočkal kvalitní samočinné převodovky s měničem momentu ve spojení s motorem 1.6 BlueHDi.

S modelem 5008 vyplnil koncern PSA mezeru mezi vozy Citroën C4 Picasso a jeho prodlouženou verzí s přídomkem Grand. Objektivně vzato je však 5008 takovým spíše polovičním MPV. V porovnání s vybranými konkurenty je poněkud menší, a to zejména ve svislém směru. Naopak v podélném je místa dostatek, takže si výrobce mohl dovolit nabídnout také sedmimístnou verzi. Na rozdíl od Opelova MPV si však u 5008 musíte vybrat, zda vám stačí pět míst, či potřebujete o dvě více.

Ani na šířku na tom není 5008 špatně. Mluvíme o prostoru ve druhé řadě. Na trojici samostatných sedadel lze upoutat stejný počet dětských sedaček, přičemž nechybí ani normované úchyty isofix. Jen ty sedačky nesmějí být příliš velké…

Video

Dnes už většinou funguje

Technicky vzato je základem 5008 dnes už starší platforma, která slavila svůj debut v revolučně pojaté 307 a následně byla přetavena do původní 308. To je rozdíl v porovnání s výše zmíněným aktuálními velkoprostorovými Citroëny, které již vyjíždějí na modernější modulární platformě EMP2, stejně jako soudobá 308.

Pokud si teď říkáte něco o tom, že coby zákazník kupující nový vůz budete ošizen, věřte, že situace není zdaleka tak zlá. Současná 5008 se totiž již téměř zbavila všech dřívějších neduhů, pojících se s použitou technikou. Šlo zejména o vibrace volantu, k nimž docházelo při brzdění z rychlosti obvykle vyšší než 110 km/h. Tentokrát ale nebylo nutné složitě laborovat s vyvažováním kol, jako tomu bylo kdysi u modelu 307. K vyřešení problému stačilo modifikovat zadní uložení spodních příčných ramen přední nápravy pseudo McPherson.

Ke koloritu použité techniky patřila také hlučnost od zadní nápravy. V souvislosti s 5008 jsou od roku 2013 k dispozici modifikované zadní tlumiče. Jeden vyjde na asi 2.200 korun, přičemž rozhodně doporučujeme koupi originálního dílu. Jen tak bude zaručeno, že jde skutečně o poslední evoluci této součástky. Pokud by i nadále bouchání přetrvávalo, mají na to některé značkové servisy trochu amatérsky působící úpravu. Je však levná neboť spočívá v dodatečné aplikaci stahovacích pásků v místě, kde dochází ke klepání.

Je trochu s podivem, že 5008 nikdy na zadní nápravě nepoužívala pneumatické měchy, vídané na lepších verzích někdejšího Citroënu C4 Grand Picasso. Možná je to ale i dobře, neboť měchy tady svého času rády praskaly a oprava se počítala na desetitisíce korun.

V souvislosti s podvozkem si pohlídejte stav zadních brzdových kotoučů. Sice vydrží násobek toho co přední, avšak v případě výměny vyjde jeden na 4.809 korun. Je totiž vcelku s ložiskem kola. Navíc pří výměně kotoučů se současně mění i brzdové destičky. Suma sumárum – výdaj čítající cifru přibližně 15.000 korun včetně práce. U nově nabyté ojetiny nic příjemného.

Jakou to plní normu?

Většina zákazníků požaduje v 5008 vznětový motor. V nabídce byly od začátku dva: hliníková 1.6 HDi, tedy zástupce řady DV, a litinový dvoulitr (řada DW). Jde ale opravdu pouze o základní dělení. Celá situace kolem dieselů je mnohem složitější, neboť 5008 stihla za svůj život hned tři emisní euro normy.

Pokud zůstaneme u menší 1.6 HDi, pak původní verze žila v 5008 pouhý rok. Měla ještě hlavu s dvojicí vačkových hřídelů a 16ventilový rozvod. V 5008 existovala jen výkonnější varianta s 80 kW a vždy s filtrem pevných částic. Jeho životnost je tady limitována používáním aditiva, nicméně 200.000 km by vydržet měl. Za repasovaný dnes zaplatíte v síti PSA 8.990 korun, což je únosné.

V roce 2010 dorazila výrazně modifikovaná verze motoru 1.6 HDi připravená pro splnění normy Euro 5. Hlava má od té doby pouze jediný vačkový hřídel a osm ventilů. Výkon se přesto zvýšil na 82 kW. Spolu s úpravou mechaniky došlo také na systém common-rail. Starší verze se spoléhala na spolehlivý a odolný systém Bosch se solenoidy. Novější motory přinesly modernější common-rail piezo od Continentalu. Díky němu a sedmiotvorovým vstřikovačům jsou novější agregáty o něco tišší a ještě úspornější, ale také problematičtější. Spíše než o opotřebení jako takové jde o občas selhávající elektroniku vstřikovačů.

V roce 2011 je představena verze e-HDi s originálním systémem stop-start na bázi reverzibilního alternátoru. Bohužel v 5008 se pojila výhradně s automatizovanou manuální šestistupňovou převodovkou MCC s elektrohydraulickým ovládáním. Na podzim 2012 dorazila pod kapotu 5008 výkonnější verze motoru 1.6 HDi poskytující 84 kW. U motorů 1.6 HDi/e-HDi pro Euro 5 občas docházelo ke klapavým zvukům, linoucím se z motorového prostoru. Příčinou byla nevhodná konstrukce spodní řemenice rozvodů. Časem ji PSA modifikovalo, čímž se uvedený problém eliminoval. Klapavé zvuky jsou ale jen akustického charakteru a tedy bez následků v podobě destrukce motoru vinou selhání rozvodů.

Od roku 2014 je v nabídce motor 1.6 BlueHDi o výkonu 88 kW splňující Euro 6. Konstrukčně vychází z předchozí osmiventilové verze. Hlavní změnou je použití technologie AdBlue a samozřejmě i filtru pevných částic. S jeho příchodem dorazila také v úvodu zmiňovaná samočinná převodovka s měničem momentu. A common-rail je od té doby zase Bosch.

Poznat, jakou verzi motoru má vyhlédnutý vůz, je relativně jednoduché. Po zadání VIN čísla vám to sdělí každý servis, který má přístup do servisního systému Peugeotu. Nebo to můžete zkusit sami. Klíčem k určení je označení motoru, které najdete na štítku v motorovém prostoru. Verze pro Euro 4 je DV6TED4, Euro 5 pak DV6C a konečně motory pro Euro 6 DV6FC.

Jak šel čas

2009 Na podzim představení vozu. Motory 1.6 VTi/88 kW, 1.6 THP/115 kW a 1.6 HDi/e-HDi 16V/80 kW a 2.0 HDi 16V/110 kW. 2010 Motor 2.0 HDi 16V/120 kW výhradně se samočinnou převodovkou. Výrazná inovace motoru 1.6 HDi z důvodu splnění Euro 5. Výkon zvýšen na 82 kW. Samočinná šestistupňová převodovka také pro 1.6 THP. 2011 Motor 1.6 e-HDi se systémem stop-start. 2013 Nová verze agregátu 1.6 HDi o výkonu 84 kW. V prosinci modernizace vozu. Inovovaná přední část, lepší výbava. 2014 Původní motory HDi nahrazeny novými 1.6 BlueHDi/88 kW a 2.0 BlueHDi/110 kW - oba s technologií AdBlue splňující normu Euro 6. 2015 Nová verze motoru 1.6 THP o výkonu 121 kW výhradně se samočinnou převodovkou. Nový přeplňovaný zážehový motor 1.2 PureTech o výkonu 96 kW. 2016 Vůz je stále ve výrobě.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Kompaktní MPV, Peugeot 5008, se na českém trhu objevilo poprvé v roce 2010. Peugeot 5008 svými rozměry poráží své konkurenty, mezi které patří Volkswagen Touran, nebo oblíbený a na trhu poměrně rozšířený Renault Scenic. Svou koncepcí a rozměry se přibližuje spíše k MPV v prodloužených verzích. Bezkonkurenčně nejrozšířenější motorizací je motor 1.6 HDi o výkonu 82 kW. Velmi žádané, na trhu však poměrně vzácné, jsou dvoulitrové naftové verze disponující výkonem 120 kW, které jsou nabízeny se šestistupňovou samočinnou převodovkou. S benzínovými motory se v autobazarech setkáte zřídka a vzhledem k vysoké spotřebě a vyšší míře poruchovosti nepatří mezi příliš oblíbené. Modernizovaná verze byla představena v roce 2013 na autosalonu ve Frankfurtu a přinesla především kosmetické změny hlavně přední části vozu. Testy Euro NCAP prošel vůz v roce 2009 s pětihvězdičkovým hodnocením.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim

Neratovická Spolana může používat amalgámovou elektrolýzu…

 

Štítky Peugeot Bazar

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 







 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Muže (23) zdrogovaly tři ženy v taxíku! Střídavě ho znásilňovaly

Muže (23) zdrogovaly tři ženy v taxíku! Střídavě ho…

Jedna jízda taxíkem stačila k tomu, aby muž (23) prožil traumatické chvíle, na které už možná nikdy nezapomene.…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Rychlý konec! Šafářová v Paříži vypadla v 1. kole, Veselý senzačně postoupil

Rychlý konec! Šafářová v Paříži vypadla v 1. kole,…

SOUHRN FRENCH OPEN | Parádní úspěch se podařil českému tenistovi Jiřímu Veselému na grandslamovém French Open.…

Titul pro Slavii? Rajnoch prohrál sázku a šel v televizi do růžových slipů

Titul pro Slavii? Rajnoch prohrál sázku a šel v…

Tahle sázka se mu nevyplatila. Bývalý fotbalový reprezentant Jan Rajnoch se v únoru v pořadu TIKI TAKA na O2 TV…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…