24.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

 

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první generace byla „jen“ zakulacenou R19, druhá řada svými tvary pro změnu šokovala. Třetí, recenzovaná, je z hlediska vzhledu možná méně avantgardní, ovšem pro zájemce o ojetinu vlastně docela doporučitelná.

Kdo má v plánu pořídit si kompaktní ojetý vůz, neměl by v žádném případě opomíjet zástupce francouzského Renaultu. Zejména pokud potřebuje hlavně jezdit a auta jej zajímají pouze z pohledu prostého uživatele. Takovým lidem se dnes nabízí obrovské množství ojetin ke koupi, takže pravděpodobnost, že si dobře vyberou je celkem vysoká.

Bi-xenony jsou skoro detektivka

Pokud ale začnete nabídku ojetých Méganů III zkoumat podrobněji, celkem rychle odhalíte jeden zajímavý fakt. Dokonce, i když zavítáte na servery na západ od naší hranice, budete nacházet většinu aut buď zcela očesaných na výbavě, nebo jen s vybranými běžnými prvky. Situace na českém trhu ojetin je přirozeně ještě mnohem horší. Přitom tento vůz mohl být vybaven opravdu královsky. Skladbou výstroje se tak francouzský výrobce dostal plně na úroveň nejlepší německé konkurence.

O co tedy budete v horším případě ochuzeni? Třeba o natáčecí bi-xenonové světlomety. V době příchodu vozu byla technologie osvětlení LED ještě v plenkách, takže šlo o opravdový vrchol v osvětlovací technice aut. A to nejen segmentu C.

Video

Renault bi-xenony nabízel až do polední modernizace v roce 2014. „Tehdy na samotný závěr produkce mégane dostal zcela novou přední část s velkým logem výrobce. Součástí změn se staly rovněž přední svítilny. A jelikož bi-xenony hrály jen velmi okrajovou roli, rozhodl se Renault poslední evoluci světlometů pro zástavbu výbojek nevyvíjet,“ říká na úvod k Méganu III Aleš Matušek ze sdružení RNews.cz, který se vozy francouzské značky podrobně zabývá.

Že se bi-xenony neujaly, dokazuje i rychlý průzkum inzerce v Německu. Zde se k prodeji nabízí 4840 Méganů, z nich ale pouze 381 aut bylo vybaveno bi-xenony. Ještě horší je situace u panoramatické, v přední části dokonce otevírací střechy. Tu můžete v tuto chvíli mít u pouhých 252 aut. Přitom fakt, že ji lze otevřít, je její obrovská výhoda. U četných, třeba i novějších aut jiných značek to možné není.

Skvělá navigace pro všechny

V době prodejů modelu Renault hodně sázel na dostupnou navigaci TomTom, což dokazovala opakovaná zmínka o ní v reklamních kampaních. Vyplatilo se, takže ze zmíněného počtu nabízených aut ji má na palubě více než polovina. Alternativu k ní tvořil dražší systém Carminat DVD. Už jen to, že značka nabízela v jednom modelu dvě verze navigačního systému, je pozoruhodné. „Pokud hledáte Mégane s navigací, doporučuji spokojit se s TomTomem,“ říká Aleš Matušek. „TomTom spolu se vzácným R-Linkem z posledních dvou let výroby nabízí aktualizaci mapových podkladů. Naproti tomu u vyspělejší navigace Carminat, vyskytující se vzácně v první verzi modelu, ukončil Renault aktualizaci mapových dat v roce 2012. Novější mapy nejsou a nebudou.“

Nabízí se otázka, jak se na první pohled obě navigace liší. Nebo přesněji, jak poznat, že vyhlédnutý mégane má TomTom a ne Carminat? „TomTom se vyznačuje tím, že slot na SD kartu se nachází vedle displeje,“ zasvěcuje do tajů výstroje méganu III Aleš Matušek.

Moc nejede, ale drží

Nabídka pohonných jednotek se u méganu vyvíjela postupně, jak automobilka uváděla nové motory. Od samého začátku až do ukončení produkce mohl zájemce sáhnout po osvědčené zážehové 1.6 16V. Původně jiskrný jízdní projev se zejména s přechodem na normu Euro 5 poněkud vytratil. I tak vám tento čtyřválec coby pohon ojetiny doporučujeme asi nejvíce. V Mégane III můžete narazit na dvě verze motoru označeného K4M, lišící se výkonem. Základem je varianta se 74 kW, jíž sekunduje verze s 81 kW. Rozdíl mezi nimi není pouze v softwarovém ladění, jak by se mohlo na první pohled zdát, nýbrž i v mechanice. Zásadním rozdílem je absence proměnného časování rozvodu VVT u méně výkonné verze. A jelikož je přesuvník, natáčející sací vačku vůči zbytku, občas zdrojem problémů, je verze se 74 kW obecně spolehlivější.

Motor K4M si nekupujte jen v případě, že máte v úmyslu jezdit hodně po dálnici. Při tempu 130 km/h není motor vytočený na 4000 otáček za minutu nikterak příjemný. Verze s 81 kW je sice méně spolehlivá, ovšem při zběžném pohledu nabízí jeden bonus a tím je šestistupňová manuální převodovka TL4. Oproti „pětikvaltu“ JH3, pojícího se s méně výkonnou variantou, nabízí nejen o převod více, ale rovněž dramaticky přesnější řazení.

„Na dálnici si však s šestikvaltem bohužel moc nepomůžete,“ říká Aleš Matušek. „Šestka v TL4 má totiž skoro stejný převod jako pětka v JH3,“ dodává Matušek. Motor tak točí v obou případech podobně dost vysoké otáčky.

Zmíněný přesuvník proměnného časování tady vydrží tak 100.000 km. Pak se mění, obvykle s rozvody. Je součástí rozvodového kola, přičemž popsaný problém prodraží výměnu rozvodů asi o 7.000 korun. Pořád jde však o únosné náklady. Druhá, dříve často skloňovaná slabina, pojící se s motorem K4M - malá životnost zapalovacích cívek, je zde spíše okrajovou záležitostí. „V druhovýrobě vyjde jedna cívka na asi 3.000 korun. Renault v průběhu produkce tento díl zlepšil,“ říká Matušek.

Zprvu nepřímý, pak přímý

Od roku 2009 se pod kapotou vyskytoval modernější přeplňovaný čtyřválec 1.4 TCe z řady H4J. Pohon rozvodů je tady řešený řetězem, který je navíc zcela bezproblémový, částečně i proto, že se motor obešel bez přímého vstřikování benzínu. I z toho důvodu je vlastně největší a v zásadě jedinou slabinou vyšší spotřeba paliva. V praxi se pohybuje v rozmezí od 7 do 8 litrů na 100 km. Čtyřválec se pojil výhradně se šestistupňovou skříní TL4.

V méganu žil tento motor relativně krátce. V roce 2012 jej nahradil menší agregát 1.2 TCe (H5F). Ten už s přímým vstřikováním benzínu pracuje. A dále přidává proměnné časování na výfukové straně rozvodu. Zůstala mu lehce a přesně řadící převodovka TL4. Potud dobré zprávy. Horší je, že zejména zkraje produkce se motoru nevyhýbala vysoká spotřeba oleje. Problém se týkal celé série těchto agregátů, přičemž postiženým Renault měnil v záruce celé motory. Pokud si Mégane s 1.2 TCE (a také jiné modely s tímto motorem) vyhlédnete, určitě se na to prodávajícího zeptejte. Pokud by o spotřebě oleje věděl a zatajil vám ji, lze to posléze kvalifikovat jako skrytou vadu.

Druhou chybou, s níž se majitelé tohoto motoru potýkají, jsou obtížné starty při teplotě kolem nuly. V návaznosti na to pak při ohřívání kolísají otáčky motoru. „Renault o problému ví a hledá řešení. Příčinou je pravděpodobně občas kolísavá kvalita benzínu v našem regionu, neboť v západní Evropě se popsaný problém nevyskytuje,“ říká Aleš Matušek. A dále doporučuje při nízkých teplotách přidávat aditivum do benzínu. A také motor občas „protáhnout“. Jinak mu hrozí známý problém agregátů s přímým vstřikem benzínu, a to nadměrná tvorba karbonu na ventilech, v sacím potrubí a posléze i ve válcích. Obecně vzato se však tento nedostatek v souvislosti s 1.2 TCe nijak nadměrně nevyskytuje.

Jak šel čas

2008 Představení vozu coby pětidveřový hatchback. Takzvaná phase1. Zážehové motory 1.6 16V, řetězový 2.0 16V M4R (ten výhradně s převodovkou CVT označenou FK0), řemenový 2.0T 16V – F4Rt (někdy označený TCe). Diesely 1.5 dCi ve verzi s 63, 66, 78 a 81 kW. Dále 1.9 dCi (96 kW) s novou šestistupňovou převodovkou ND4.

2009 Zkraje roku třídveřová karoserie. Nový motor 2.0 dCi. Verze se 110 kW alternativně se šestistupňovou samočinnou převodovkou AJ0 původem od Jatco. Dále verze se 118 kW s manuálem PK4. V průběhu roku kombi Grandtour s prodlouženým rozvorem náprav. Nový motor 1.4 TCe.

2010 Představení ostré verze Mégane R. S. výhradně s karoserií kupé, přeplňovaným zážehovým dvoulitrem a odlišnou přední nápravou. Nová dvouspojková samočinná převodovka EDC (v servisní praxi jde o typ DC4, jinak Getrag 6DCT250). V prosinci motor 1.6 dCi (R9M) coby náhrada za čtyřválec 1.9 dCi (F9Q). Nové verze motoru 1.5 dCi upravené pro Euro5. Vyjíždí technicky výrazně odlišná verze Mégane Generation (viz níže).

2011 Končí motor 2.0 16V s převodovkou CVT. Bez náhrady.

2012 První modernizace vozu - phase2. Nový přední nárazník. U vyšších verzí nově svítilny LED pro denní svícení. Mírné omezení nabídky výbavy. V ní však přibylo audio BOSE. Motor 1.4 TCe končí. Místo něj je menší 1.2 TCe už s přímým vstřikováním benzínu a 85 kW.

2013 Motor 1.2 TCe také ve verzi s 96 kW. Systém ESP v sériové výbavě u všech verzí vozu.

2014 Další modernizace vozu, takzvaná phase3. Zcela nová přední část. Jiné přední světlomety. I pro malý zájem z výbavy vypadly bi-xenonové světlomety. Jiný přední nárazník. V kabině se objevila nové rozhraní R-Link – tedy tablet s dotykovým displejem.

2016 Na jaře ukončení produkce třetí generace. Představení nástupce Mégane IV, ve verzi GT poprvé v kompaktní třídě s řiditelnou zadní nápravou.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Renault Mégane je typickým zástupcem nižší střední třídy, který cílí na zákazníky, hledající rodinný vůz v nižší cenové kategorii. V autobazarech je největší poptávka po méganech v karosářské verzi kombi a v kombinaci s naftovými motory se pak jedná o opravdu žádaný vůz. Nejbližšími konkurenty jsou již tradičně Ford Focus a Citroen C4 a samozřejmě na oblibě stoupající Hyundai i30 a Kia cee´d, které nasadily v této kategorii vozů vysokou laťku, co se výbav, ale i praktičnosti a velikosti nákladového prostoru. Díky poměrně úspěšným prodejům nového méganu, je v dnešní době v segmentu ojetých vozů poměrně slušná nabídka vozů s původem v České republice, ale také aut dovezených ze zahraničí. V posledních letech se poptávka odklání od naftových motorizací, které u méganu neměly příliš dobrou pověst a zvýšený zájem je o vozy s benzínovými motory, a to především s oblíbenou motorizací 1,6 o výkonu 74 kW, která je vyhlášená svou spolehlivostí. Nárazovými testy Euro NCAP prošel vůz v roce 2014 a kvůli zpřísnění pravidel hodnocení získal pouhé tři hvězdy z možných pěti.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard

Praha dosud proplatila za stavbu tunelového komplexu…

 

Štítky Renault Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Renault Mégane III/Mégane…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

Nordschleife, pohřebiště Renaultů Mégane RS: Tři těžké nehody za méně než rok (videa) Nordschleife, pohřebiště Renaultů Mégane RS: Tři těžké nehody za méně než rok (videa)

Ne nadarmo se Severní smyčce Nürburgringu říká Zelené…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Duka podepsal smlouvu se Španěly: Vyrobí svatovítské varhany za 80 milionů

Duka podepsal smlouvu se Španěly: Vyrobí svatovítské…

U historického stolu v katedrále svatého Víta na Pražském hradě svým podpisem v pondělí 24. dubna stvrdil novou…

 

iSport.cz

Sudí Pechanec má distanc do konce sezony. Komise mu sečetla chyby

Sudí Pechanec má distanc do konce sezony. Komise mu…

Fotbalový rozhodčí Ondřej Pechanec má za chyby v sobotním duelu první ligy mezi Bohemians Praha 1905 a Zlínem a…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…