12.5. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Rover 75/MG ZT (1998 - 2005): Šlechtic zbavený titulu

 

Rover, tradiční anglická značka s relativně pohnutou historií. V roce 2005 zavřela své brány. S jejími někdejšími produkty se však na silnicích stále setkáte. A nejvíce zájemce o anglická auta láká model R75.

Nástupce někdejší vlajkové lodi, řady 800 technicky spřízněné s první Hondou Legend a zároveň menší 600, což byl pro změnu Accord 5. Generace, Rover vyvíjel už od začátku 90. let. V té době byla společnost Rover cars ve vlastnictví British Aerospace (BAe), zfůzovaných podniků, které v poválečných letech pasovaly Velkou Británii do role světového lídra v otázce úrovně, kvality a konstrukce dopravních letadel. Jistou část akcií ovšem vlastnila také Honda, což byl hlavní důvod zmíněné spolupráce. V roce 1994 ale do hry vstoupilo trochu překvapivě BMW a zařadil Rover, Land Rover a MG pod svá křídla.

Spolupráce s Hondou tím vzala rychle za své, takže posledním mohykánem spojení je druhá generace řady 400 (HHR) z roku 1994, která je technicky spřízněná s anglickým Civicem. O rok později vyjela malá řada 200, která byla opět ryze britskou záležitostí. A na sklonku roku 1998 recenzovaná 75.

Video

Anglická renesance

Na podzimním autosalonu v Birminghamu byly v uvedeném roce dvě hvězdy první velikosti. Kromě popisovaného Roveru 75 ještě „malý“ Jaguar S-Type. Oba vozy navíc stály kousek od sebe a celá Velká Británie stála na nohách.

Obě auta přišla s klasickými tvary, které jasně odkazovaly na bohatou historii obou výrobců. To stejné ale nešlo říci o kabině. Zatímco R75 přišla s opravdu krásným a velice kvalitním interiérem podle nejlepších britských tradic, původní S-type dostal palubní desku jakoby vymontovanou z amerického auta. Možná i proto, že technicky vycházel z Lincolnu LS. V pomyslném duelu tak Rover před domácím publikem vyhrál.

Rover 75 nevyužívá žádnou platformu ze soudobých BMW, jak si dodnes mnozí myslí. Naopak, výhradně pro něj vyvinuli Britové vlastní podlahovou plošinu R40. I po letech vyniká vysokou tuhostí, která byla svého času dokonce lepší než u vozů BMW. Aspoň takto to uváděly dobové prameny.

S léty vzdoruje sedmdesát-pětka korozi veskrze zdatně, byť nějaké bolístky také má. U nejvíce zanedbaných exemplářů hlodá hnědý mor třeba v oblasti prahů. Že by dědictví BMW? A potom rezne brzdové vedení, což je dost nebezpečná závada.

Není to „trojka“?

Z bavoráků ale pochází řešení podvozku R75. Konkrétně obě nápravy se tváří jako vymontované z řady 3 E36 či E46. A stejně jako u bavorské značky, ani tady nevyniká šasi nějak zářnou odolností. „Životnost komponentů přední nápravy je nanejvýš průměrná,“ říká na úvod Miroslav Mareda, uznávaný specialista na vozy Rover, Land Rover a MG z pražské Písnice. A dodává: „Spodní rameno přední nápravy modifikovaného McPhersonu je vyrobeno z hliníkové slitiny. Na rozdíl od běžných zvyklostí obsahuje dva čepy. Klasický, na němž se otáčí těhlice, a pak prostřední, jímž je rameno vpředu chyceno do nápravnice.“ Jde o takzvaný „unibol“, díky němuž nabízí R75 stejně jako vozy BMW řady 3 velice přesné řízení. „Oba čepy jsou bohužel součástí ramene. Vyměnit zvlášť je možné jen zadní uložení. To vyjde na patnáct stovek. Kompletní rameno, ale bez zmíněného zadní lůžka, stojí v akceptovatelné kvalitě asi šest tisíc,“ vysvětluje Mareda.

Zadní náprava Roveru 75 problémy obvykle nevykazuje. Jde o zavěšení u BMW známé jako náprava Z. Poprvé se objevila v roadsteru Z1 a posléze v trojkách. Na každé straně jsou dvě příčná a jedno podélné rameno. Pro potřeby Roveru však bylo zavěšení upraveno tak, aby jeho kinematika odpovídala přednímu pohonu. Zda jsou alespoň některé díly záměnné vám ale nikdo s jistotou neřekne.

Důležitá změna v životě R75 se odehrála v roce 2000 a také v následujícím. V prvně jmenovaném došlo k přestěhování výroby vozu z Cowley poblíž Oxfordu do tradičního závodu v Longbridge u Birminghamu. Současně s tím se přešlo k drobným úpravám auta. Věci znalí Angličané tvrdí, že auta z Longbridge mají o něco tužší podvozek než vozy z oxfordské produkce.

V roce 2001 (konkrétně v březnu) dorazilo krásné kombi tradičně pojmenované Tourer a také sportovní verze R75 MG ZT (sedan), respektive ZT-T (kombi). Zatímco u R75 kladli konstruktéři důraz na komfort jízdy, u MG byla v popředí zájmu ovladatelnost, kterou tento vůz dodnes vyniká. Rozhodně tak nejde jen o designovou úpravu. Naopak technických odlišností mezi MG ZT a R75 je docela dost.

Z vlastní líhně

Pod kapotou R75 bylo nabízeno hned několik agregátů. Pouze ty vznětové označené CDT (případně ve výkonnější verzi CDTi) pocházejí od BMW. Jde o spolehlivý a odolný motor M47, předělaný pro příčnou zástavbu do karoserie. „Nejlepším motorem pro R75 je diesel. Dokáže najet značné porce kilometrů bez větších problémů,“ potvrzuje Miroslav Mareda.

Naopak s problémy často bojují majitelé šestiválců. Ty byly v R75 dva. Menší dvoulitr a větší 2.5. Oba jsou zástupci vlastní řady KV6. Na rozdíl od motorů BMW jsou vidlicové s neobvyklým úhlem rozevření řad válců 90 stupňů. Běžně to bývá šedesát. Když už šestiválec, volte ten větší. Citelně lépe jede, žere mezi 8 a 9 l na 100 km a množství problémů je obdobné.

Stejně jako u celé řady jiných motorů napříč výrobci i tady zlobí klapky, vložené do sacího potrubí. Jde o systém VIS čítající celkem sedm klapek. Jedna je rezonanční, zbylých šest mění délku sacího potrubí ke každému válci podle otáček a zatížení. „Závada je v samotných klapkách, nebo v jejich ovládání. K tomu zde slouží dvojice elektromotorů,“ vysvětluje Mareda. Jeden ovládací elektromotor vyjde asi na čtyři tisíce. Je-li vadný, stává se projev agregátu mdlým a nevýrazným. „Selhání klapek se projevuje klepáním, které vydává vodicí tyč. Ta zpravidla vypadne,“ říká Mareda. Kupodivu k nasátí klapek tady běžně nedochází na rozdíl třeba od motorů BMW či Ford a některých dalších.

Majitele Roverů 75 či MG ZT dnes ale trápí celá řada závad souvisejících se stářím automobilu. K těm méně příjemným rébusům patří tekoucí hydraulika ovládání spojky. „Existují dvě verze spojkové hydrauliky. Levnější je za asi jedenáct tisíc, dražší vyjde na osmnáct. Kupuji tu lacinější a zatím s tím nebyl problém,“ uzavírá povídání o R75 Miroslav Mareda.

Jak šel čas

1998 Na podzim premiéra vozu. Nástupce Roveru 600 a zároveň 800. Zážehové motory 1.8 (série K), 2.0 V6, 2.5 V6 (oboje KV6) a diesel 2.0 CDT o výkonu 85 kW. Všechny motory sériově s pětistupňovou manuální převodovkou a alternativně s pětistupňovou samočinnou.

1999 Začátkem roku zahájen prodej vozu. Nová verze vznětového motoru 2.0 pojmenovaná CDTi s výkonem zvýšeným na 96 kW.

2000 V říjnu přesunutí výroby z Cowley v Oxfordu do Longbridge poblíž Birminghamu.

2001 V lednu vyjela sportovní verze R75 MG ZT. Poháněly ji všechny motory jako R75, ovšem v závislosti na cílovém trhu. V březnu představení karosářské verze kombi zvané Tourer. V případě MG se jmenuje ZT-T.

2002 Rover 75 a MG ZT dostaly nový motor 1.8 Turbo o výkonu 110 kW, který nahradil motor 2.0 V6. Dále byla představena verze s prodlouženým rozvorem náprav. Zprvu pojmenovaná tradičně Vanden Plas, později jednoduše Limusine

2003 Představení verze s osmiválcem 4,6 litru o výkonu 190 kW z produkce amerického Fordu. Na rozdíl od čtyřválců a šestiválců je uložen v přídi podélně a pohání tak zadní kola. V souvislosti s tím musela být upravena karoserie, zejména středový tunel podlahy.

2004 Lehká modernizace vozu. Přední dvouoká maska ustupuje verzi s jednodílnými svítilnami. Později se modernizace dočkaly také osmiválce.

2005 Na začátku dubna dochází ke krachu společnosti MG Rover, firnu převzali Číňané. Práva na jméno Rover patří Fordu.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

V době uvedení na trh se jednalo o nejvyšší modelovou řadu automobilky. V prvních letech výroby byl automobil nabízený se třemi benzínovými motory a jedním vznětovým agregátem. Modernizace z roku 2004 se netýkala pouze vzhledu, ale i několika technických řešení u převodovky, alarmu a inovované bylo i centrální zamykání. Ve stejném roce byla na trh uvedena i verze V8, kterou poháněl motor Ford o objemu 4,6 litru, disponující výkonem 191 kW. Testy Euro NCAP prošel vůz v roce 2001 a získal čtyři hvězdičky z pěti. Výroba Roveru 75 byla ukončena bez nástupce v roce 2005. Na trhu s ojetými vozy se s tímto vozem setkáme spíše výjimečně a poptávka ze strany běžných uživatelů je minimální, což je pochopitelné z důvodu velkého nedostatku náhradních dílů a absenci autorizovaného servisu. Model je však poměrně zajímavý pro sběratele a příznivce anglických vozů, mezi kterými je velmi oblíben.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu

Život na zemi je velmi křehký a platí to i pro člověka. V…

O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu

Mobilní operátor O2 v letošním prvním pololetí zvýšil…

Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán? Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán?

Americký Senát podle očekávání velkou většinou hlasů…

 

Štítky Video Bazar

 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Spy Photos: Rover 75 Spy Photos: Rover 75

Rover 75 není mrtvý. Další generace tohoto modelu se však…

Rover se vrací. V Číně Rover se vrací. V Číně

MG Rover vyhlásil bankrot v dubnu, ale osud značek Rover…

 



 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu skončil zakrvácený

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu…

Stáli při něm všichni svatí. Expřítel zpěvačky Dary Rolins (44) a frontman skupiny Wohnout Matěj Homola (44) se…

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed oceánu, kde se příliš nepracuje a všichni se mají dobře

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed…

Na lepších mapách je to sotva znatelná tečka, na těch horších je nenajdete vůbec. Pár kilometrů čtverečních…

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…