12.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Seat Altea (Altea XL a Altea Freetrack): Kam to auto zařadit

 

Roli plnohodnotného MPV plní u Seatu Alhambra. Komu se zdála příliš velká, či obří vnitřní prostor druhé generace nevyužil a přesto chtěl pohodlnější nastupování, měl na výběr Alteu. Auto je prostorné, ovšem spíše než zástupcem MPV je vyšším hatchbackem.

Technicky vzato byla Altea a její klony přímými příbuznými modelů Leon druhé generace a Toledo třetí generace. Výrobce si v případě recenzovaného modelu pomohl marketingově zařazením auta do imaginární obchodní kategorie MSV (Multi Sports Vehicle). Snad aby kupujícím ukázal, že Altea opravdu není typickým velkoprostorovým vozem. Trik zabral, můžeme říci dokonale…

Ovšem nejen po technické, ale také po vzhledové stránce se všechny vyjmenované seaty až nápadně podobají. Jako první se uvedlo Toledo, po roce následoval Leon a po dalším zhruba roce recenzovaná Altea. Bylo zajímavé sledovat, jak se Seatu podařilo tyto veskrze podobné automobily marketingově odlišit tak, že každý zaujal jinou cílovou skupinu zákazníků. Leon byl určený spíše sportovněji založeným řidičům a na trhu slavil solidní prodejní úspěch. Altea a zejména její prodloužená verze XL naopak mířila na rodiny. A Toledo? To se na trhu pro změnu neujalo. Snad jen španělští taxikáři o něj projevili kýžený zájem. Možná i kvůli designu, který byl z uvedené španělské trojky nejméně zdařilý a mnohým tak trochu připomínal taktéž neúspěšný velký Renault Vel Satis. Byla to právě Altea, která se ve výrobním programu značky udržela nejdéle – celých 11 let. Nabízela se tak ještě v době, kdy už koncern Volkswagen a potažmo tedy i Seat disponoval modernější technikou MQB.

Video

Stěrače stírají… většinou ano

Zvýšená karoserie Altey si vyžádala v zájmu zachování příznivé aerodynamiky použití velmi rozměrného čelního skla. Aby posádka dobře viděla i za deště, použil Seat inovativní koncept stíračů. Nejde o klasická „motýlí křídla“ jak to známe třeba z francouzských aut.

Pokud se podíváte na čelní sklo Altey poprvé, máte pocit, že stírače úplně chybějí. Teprve pozornější pohled odhalí, že jsou rafinovaně ukryty za plastovými lištami naroubovanými na sloupky A. Publiku se ukážou až při zapnutí. Pokud aktivujete cyklovač, nevracejí se zcela do výchozí „skryté“ polohy, ale šibalsky vykukují zpoza sloupků.

Pokud pouze prší, fungují tyto stěrače skvěle. Horší je situace při sněžení. Jakoby Španělé auto vůbec netestovali v zimě. Sníh ulpívající na čelním skle totiž stěrače shrnují ke sloupkům, takže po chvíli se tam může vytvořit značný nános sněhové nadílky.

Se stírači se pojí i jeden rébus. Prostě s léty občas zatuhává jejich mechanismus. Postupem času jdou stále pomaleji, až už se jednoho dne nerozeběhnou vůbec. Mnozí zkoušejí mechanismus v hantýrce mechaniků přezdívaný přepákování rozebrat, vyčistit a promazat. Občas to i pomůže, ale spíše dočasně. Mechanismus dodává výrobce coby samostatný díl, tedy bez hnacího krokového motoru.

Hliník proti plechu

Výrobce, ve snaze dostát zařazení vozu coby MSV, nadělil Altee solidní podvozek. Každá Altea je vzadu obdařena víceprvkovou nápravou se čtveřicí ramen na každé straně. Jízdní vlastnosti vozu tak představují nadprůměr, tedy pokud vůz budeme srovnávat s klasickými MPV. Odpružení je zdařilým mixem mezi plavností a sportovní tuhostí. Vše korunuje solidně rychlá odezva na otočení volantem.

Občas jsou slyšet stesky nad sotva průměrnou životností podvozku Altey. Tady asi záleží na použité motorizaci. Hmotné TDI budou mít jistě na životnost přední nápravy negativnější vliv než lehoučké hliníkové dvoulitry FSI či základní 1.4 16V.

Slabinou pojící se s přední nápravou je zadní uložení ramene. Rameno má v tomto místě pouze čep, který se zasune do silentbloku, který je součástí hliníkového domečku, přišroubovaného k nápravnici. Pokud jsou tady vůle, auto má problém ve vyjetých kolejích udržet přímý směr. Navíc je i řízení poněkud blátivé. Hliníkový domeček s uložením lze koupit i v originále samostatně, což náklady na repasy sympaticky snižuje. Popsaný problém se týká jak hliníkových ramen, používaných do března 2009, tak i pozdějších plechových.

Diesely: doba čerpadlo-trysková

Alteu nabízel Seat od začátku s rozličnými pohony. Benzinové agregáty zastupovaly starší čtyřválce 1.4 16V a 1.6 8V a dále modernější s přímým vstřikem 2.0 FSI, případně přeplňovaný 2.0 TFSI. A dále nový motor 1.8 TSI z řady EA888. Později ještě 1.2 TSI a 1.4 TSI.

Mnohem častěji narazíte u zajímavého auta na diesely. Jejich účinkování lze rozdělit na dvě etapy. Auta vyráběna přibližně do roku 2010 mají pod kapotou kromě spolehlivé a odolné devatenáctistovky TDI také modernější dvoulitry se vstřikováním čerpadlo-tryska.

Dvoulitry se vstřikování čerpadlo-tryska byly pod svažující se kapotou od samého začátku v zásadě tři. Nejjednodušší byla varianta označená BMM. Vznikla coby evoluce osvědčené menší 1.9 TDI. Tato verze má hlavu válců s rozvodem OHC a osmi ventily. Vždy se pojila s filtrem pevných částic, který představuje v tomto případě asi největší slabinu této varianty. Z dalších problémů zmíníme prodřená zdvihátka ventilů, které jsou na tomto motoru na rozdíl od 16ventilové verze hrníčkového typu, takže se ventilový mechanismus obejde bez vahadel s rolnami.

Stejný výkon 103 kW nabízela 16ventilová verze BKD s odlišnou hlavou s rozvodem DOHC. Normou Euro 4 prolezla v Altee bez filtru pevných částic. Nová hlava válců však ráda praskala.

Vrcholem mezi diesely, tedy po stránce výkonu, se stal čtyřválec BMN se 16 ventily nabízející 125 kW. Technika podobná jako u BKD, ale vždy s částicovým filtrem a navíc strašákem v podobě vyspělejších piezo vstřikovačů čerpadlo-tryska původem od Siemensu (takzvané jednotky PPD). Jejich životnost se ukázala jako nedostatečná, navíc jsou v druhovýrobě nesehnatelné a v originále drahé. Z hlediska spolehlivosti je tak varianta BMN jednoznačně nejhorší.

Na rozdíl třeba od Passatu či Exea Altea nikdy nepoužívala variantu dvoulitru s kazetou s vyvažovacími hřídeli. Netýká se jí tedy další často uváděný strašák těchto motorů a to opotřebení pohonu vyvažováků/olejového čerpadla, vedoucí až v zadření motoru.

Jak šel čas

2004 Na jaře představení vozu. Zážehové motory 1.4 16V, 1.6 8V, 2.0 FSI, 1.8 TSI a 2.0 TFSI. Vznětové 1.9 TDI, 2.0 TDI 8V, 2.0 TDI 16V a 2.0 TDI 16V se 125 kW. Oba nejmenší motory s pětistupňovou manuální převodovkou. Motor 2.0 FSI s šestikvaltem, alternativně se šestistupňovou samočinnou převodovkou s měničem momentu. Motor 1.8 TSI a 2.0 TFSI s manuálním šestikvaltem, 2.0 TFSI alternativně s šestistupňovým DSG. Motor 1.9 TDI s pětistupňovou skříní, dvoulitry TDI vždy s šestistupňovou, verze se 103 kW s 8 a 16 ventily alternativně s šestistupňovým DSG.

2005 Představení sportovně střižené verze Altea FR výhradně s motory 2.0 TFSI a 2.0 TDI 125 kW.

2006 O 187 mm prodloužená verze Altea XL. Motory stejné jako běžná Altea s výjimkou 2.0 TFSI, který chyběl.

2007 Nový motor 1.4 TSI o výkonu 92 kW. Terénní verze Altea FreeTrack na základě prodloužené verze XL. Motory 2.0 TDI 103 a 125 kW a dále 2.0 TFSI se 147 kW. Pohon všech kol ve spojení s oběma výkonnějšími motory a realizovaný spojkou Haldex 2. generace.

2009 Modernizace vozu. Jiná přední část, rozšíření výbavy. Nový motor 2.0 TDI (CEGA) se 125 kW a se vstřikováním common-rail z řady EA189. A dále nový čtyřválec 1.6 TDI CR o výkonu 77 kW (CAYC). Motor 2.0 FSI se přestává vyrábět. Nový motor 2.0 TFSI o výkonu 155 kW z řady EA888 nahrazuje dosavadní se 147 kW z řady EA113.

2010 Další varianty motoru 2.0 TDI CR o výkonu 103 kW výhradně se 16 ventily (CFHC, CFJA) už výhradně pro Euro 5. Motor 1.6 TDI také ve verzi se 66 kW (CAYB). Ukončení produkce motoru 1.6 8V. Místo něj nastupuje nový čtyřválec 1.2 TSI s výkonem 77 kW. Končí motor 1.9 TDI. Verze Ecomotive se start/stop systémem.

2012 Nové výbavy vozu Copa a Style Copa.

2015 Ukončení produkce bez uvedení přímého nástupce.

Diesely: Doba common-railová

V roce 2009 se do útrob auta dostaly první common-railové čtyřválce. Jednak menší 1.6 TDI o výkonu 77 kW coby pozdější náhrada za osvědčenou 1.9 TDI a dále dvoulitr. Zprvu o výkonu 125 kW, o rok posléze také ve verzi se 103 kW. Později se objevila ještě varianta motoru 1.6 TDI se 77 kW. V porovnání se staršími agregáty s PD jsou ty s common-railem spolehlivější a tedy již v zásadě doporučení hodné. Navíc technické rozdíly mezi jednotlivými verzemi nejsou tak výrazné. Navíc i v tomto případě se to, zásluhou prozíravosti výrobce, obešlo bez kazety s vyvažovacími hřídeli.

Pokud bychom měli zmínit problémy, tak asi nejvíce diskutovaný rébus se týká systému recirkulace spalin EGR. Verze vyráběné do konce října 2011 používaly kulatý chladič výfukových plynů, který býval s léty porézní. Z toho důvodu docházelo k úniku chladicí kapaliny, což zpočátku servisy hodně potrápilo. Pozdější verze již mají chladič hranatý a spolehlivý.

Druhá závada pojící se systémem recirkulace spalin se týká elektroniky. Klapka uzavírající tok spalin do sání je ovládána servomotorem přes převod s takzvanou rohatkou. Vše je bohužel plastové. Rohatka se časem zadře, což vyústí ve spálení ovládacího servomotorku.

Za úniky chladicí kapaliny ale může stát také vodní pumpa. Příčinou je nesmyslně dlouhý interval na rozvody. U 1.6 TDSI je to 180.000 km, u 2.0 TDI dokonce 210.000 km. Dle přípisu koncernu Volkswagen se ovšem mění pouze řemen. Nezávislí specialisté na vozy koncernu Volkswagen, třeba Petr Petřík z pražské Malé Chuchle mění nejen řemen, ale také napínák se zmíněnou vodní pumpou.

Pozor také na praskající napínák plochého řemenu. Dle zkušeností Petra Petříka je dobré jej vyměnit po ujetí maximálně 150.000 km. Jestli si myslíte, že po selhání vám pouze nebude auto klimatizovat a dobíjet, jste na omylu. Řemen se totiž dokáže dostat pod plastový kryt rozvodů a napáchat značné škody v podobě „potkání“ motoru. Tak na to pamatujte.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 

Štítky Seat Video Bazar MPV

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Seat Altea a Altea XL: Nástupce zřejmě nebude Seat Altea a Altea XL: Nástupce zřejmě nebude

Ačkoliv zástupci Seatu zatím nic oficiálně nepotvrdili,…

Ojetý Seat Altea 1.9 TDI: Sportovnější než čekáte Ojetý Seat Altea 1.9 TDI: Sportovnější než čekáte

Seat Altea zaujme tvarem i příznivou cenou na trhu…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…