reklama


12.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Seat Altea (Altea XL a Altea Freetrack): Kam to auto zařadit

 

Roli plnohodnotného MPV plní u Seatu Alhambra. Komu se zdála příliš velká, či obří vnitřní prostor druhé generace nevyužil a přesto chtěl pohodlnější nastupování, měl na výběr Alteu. Auto je prostorné, ovšem spíše než zástupcem MPV je vyšším hatchbackem.

Technicky vzato byla Altea a její klony přímými příbuznými modelů Leon druhé generace a Toledo třetí generace. Výrobce si v případě recenzovaného modelu pomohl marketingově zařazením auta do imaginární obchodní kategorie MSV (Multi Sports Vehicle). Snad aby kupujícím ukázal, že Altea opravdu není typickým velkoprostorovým vozem. Trik zabral, můžeme říci dokonale…

Ovšem nejen po technické, ale také po vzhledové stránce se všechny vyjmenované seaty až nápadně podobají. Jako první se uvedlo Toledo, po roce následoval Leon a po dalším zhruba roce recenzovaná Altea. Bylo zajímavé sledovat, jak se Seatu podařilo tyto veskrze podobné automobily marketingově odlišit tak, že každý zaujal jinou cílovou skupinu zákazníků. Leon byl určený spíše sportovněji založeným řidičům a na trhu slavil solidní prodejní úspěch. Altea a zejména její prodloužená verze XL naopak mířila na rodiny. A Toledo? To se na trhu pro změnu neujalo. Snad jen španělští taxikáři o něj projevili kýžený zájem. Možná i kvůli designu, který byl z uvedené španělské trojky nejméně zdařilý a mnohým tak trochu připomínal taktéž neúspěšný velký Renault Vel Satis. Byla to právě Altea, která se ve výrobním programu značky udržela nejdéle – celých 11 let. Nabízela se tak ještě v době, kdy už koncern Volkswagen a potažmo tedy i Seat disponoval modernější technikou MQB.

Video

Stěrače stírají… většinou ano

Zvýšená karoserie Altey si vyžádala v zájmu zachování příznivé aerodynamiky použití velmi rozměrného čelního skla. Aby posádka dobře viděla i za deště, použil Seat inovativní koncept stíračů. Nejde o klasická „motýlí křídla“ jak to známe třeba z francouzských aut.

Pokud se podíváte na čelní sklo Altey poprvé, máte pocit, že stírače úplně chybějí. Teprve pozornější pohled odhalí, že jsou rafinovaně ukryty za plastovými lištami naroubovanými na sloupky A. Publiku se ukážou až při zapnutí. Pokud aktivujete cyklovač, nevracejí se zcela do výchozí „skryté“ polohy, ale šibalsky vykukují zpoza sloupků.

Pokud pouze prší, fungují tyto stěrače skvěle. Horší je situace při sněžení. Jakoby Španělé auto vůbec netestovali v zimě. Sníh ulpívající na čelním skle totiž stěrače shrnují ke sloupkům, takže po chvíli se tam může vytvořit značný nános sněhové nadílky.

Se stírači se pojí i jeden rébus. Prostě s léty občas zatuhává jejich mechanismus. Postupem času jdou stále pomaleji, až už se jednoho dne nerozeběhnou vůbec. Mnozí zkoušejí mechanismus v hantýrce mechaniků přezdívaný přepákování rozebrat, vyčistit a promazat. Občas to i pomůže, ale spíše dočasně. Mechanismus dodává výrobce coby samostatný díl, tedy bez hnacího krokového motoru.

Hliník proti plechu

Výrobce, ve snaze dostát zařazení vozu coby MSV, nadělil Altee solidní podvozek. Každá Altea je vzadu obdařena víceprvkovou nápravou se čtveřicí ramen na každé straně. Jízdní vlastnosti vozu tak představují nadprůměr, tedy pokud vůz budeme srovnávat s klasickými MPV. Odpružení je zdařilým mixem mezi plavností a sportovní tuhostí. Vše korunuje solidně rychlá odezva na otočení volantem.

Občas jsou slyšet stesky nad sotva průměrnou životností podvozku Altey. Tady asi záleží na použité motorizaci. Hmotné TDI budou mít jistě na životnost přední nápravy negativnější vliv než lehoučké hliníkové dvoulitry FSI či základní 1.4 16V.

Slabinou pojící se s přední nápravou je zadní uložení ramene. Rameno má v tomto místě pouze čep, který se zasune do silentbloku, který je součástí hliníkového domečku, přišroubovaného k nápravnici. Pokud jsou tady vůle, auto má problém ve vyjetých kolejích udržet přímý směr. Navíc je i řízení poněkud blátivé. Hliníkový domeček s uložením lze koupit i v originále samostatně, což náklady na repasy sympaticky snižuje. Popsaný problém se týká jak hliníkových ramen, používaných do března 2009, tak i pozdějších plechových.

Diesely: doba čerpadlo-trysková

Alteu nabízel Seat od začátku s rozličnými pohony. Benzinové agregáty zastupovaly starší čtyřválce 1.4 16V a 1.6 8V a dále modernější s přímým vstřikem 2.0 FSI, případně přeplňovaný 2.0 TFSI. A dále nový motor 1.8 TSI z řady EA888. Později ještě 1.2 TSI a 1.4 TSI.

Mnohem častěji narazíte u zajímavého auta na diesely. Jejich účinkování lze rozdělit na dvě etapy. Auta vyráběna přibližně do roku 2010 mají pod kapotou kromě spolehlivé a odolné devatenáctistovky TDI také modernější dvoulitry se vstřikováním čerpadlo-tryska.

Dvoulitry se vstřikování čerpadlo-tryska byly pod svažující se kapotou od samého začátku v zásadě tři. Nejjednodušší byla varianta označená BMM. Vznikla coby evoluce osvědčené menší 1.9 TDI. Tato verze má hlavu válců s rozvodem OHC a osmi ventily. Vždy se pojila s filtrem pevných částic, který představuje v tomto případě asi největší slabinu této varianty. Z dalších problémů zmíníme prodřená zdvihátka ventilů, které jsou na tomto motoru na rozdíl od 16ventilové verze hrníčkového typu, takže se ventilový mechanismus obejde bez vahadel s rolnami.

Stejný výkon 103 kW nabízela 16ventilová verze BKD s odlišnou hlavou s rozvodem DOHC. Normou Euro 4 prolezla v Altee bez filtru pevných částic. Nová hlava válců však ráda praskala.

Vrcholem mezi diesely, tedy po stránce výkonu, se stal čtyřválec BMN se 16 ventily nabízející 125 kW. Technika podobná jako u BKD, ale vždy s částicovým filtrem a navíc strašákem v podobě vyspělejších piezo vstřikovačů čerpadlo-tryska původem od Siemensu (takzvané jednotky PPD). Jejich životnost se ukázala jako nedostatečná, navíc jsou v druhovýrobě nesehnatelné a v originále drahé. Z hlediska spolehlivosti je tak varianta BMN jednoznačně nejhorší.

Na rozdíl třeba od Passatu či Exea Altea nikdy nepoužívala variantu dvoulitru s kazetou s vyvažovacími hřídeli. Netýká se jí tedy další často uváděný strašák těchto motorů a to opotřebení pohonu vyvažováků/olejového čerpadla, vedoucí až v zadření motoru.

Jak šel čas

2004 Na jaře představení vozu. Zážehové motory 1.4 16V, 1.6 8V, 2.0 FSI, 1.8 TSI a 2.0 TFSI. Vznětové 1.9 TDI, 2.0 TDI 8V, 2.0 TDI 16V a 2.0 TDI 16V se 125 kW. Oba nejmenší motory s pětistupňovou manuální převodovkou. Motor 2.0 FSI s šestikvaltem, alternativně se šestistupňovou samočinnou převodovkou s měničem momentu. Motor 1.8 TSI a 2.0 TFSI s manuálním šestikvaltem, 2.0 TFSI alternativně s šestistupňovým DSG. Motor 1.9 TDI s pětistupňovou skříní, dvoulitry TDI vždy s šestistupňovou, verze se 103 kW s 8 a 16 ventily alternativně s šestistupňovým DSG.

2005 Představení sportovně střižené verze Altea FR výhradně s motory 2.0 TFSI a 2.0 TDI 125 kW.

2006 O 187 mm prodloužená verze Altea XL. Motory stejné jako běžná Altea s výjimkou 2.0 TFSI, který chyběl.

2007 Nový motor 1.4 TSI o výkonu 92 kW. Terénní verze Altea FreeTrack na základě prodloužené verze XL. Motory 2.0 TDI 103 a 125 kW a dále 2.0 TFSI se 147 kW. Pohon všech kol ve spojení s oběma výkonnějšími motory a realizovaný spojkou Haldex 2. generace.

2009 Modernizace vozu. Jiná přední část, rozšíření výbavy. Nový motor 2.0 TDI (CEGA) se 125 kW a se vstřikováním common-rail z řady EA189. A dále nový čtyřválec 1.6 TDI CR o výkonu 77 kW (CAYC). Motor 2.0 FSI se přestává vyrábět. Nový motor 2.0 TFSI o výkonu 155 kW z řady EA888 nahrazuje dosavadní se 147 kW z řady EA113.

2010 Další varianty motoru 2.0 TDI CR o výkonu 103 kW výhradně se 16 ventily (CFHC, CFJA) už výhradně pro Euro 5. Motor 1.6 TDI také ve verzi se 66 kW (CAYB). Ukončení produkce motoru 1.6 8V. Místo něj nastupuje nový čtyřválec 1.2 TSI s výkonem 77 kW. Končí motor 1.9 TDI. Verze Ecomotive se start/stop systémem.

2012 Nové výbavy vozu Copa a Style Copa.

2015 Ukončení produkce bez uvedení přímého nástupce.

Diesely: Doba common-railová

V roce 2009 se do útrob auta dostaly první common-railové čtyřválce. Jednak menší 1.6 TDI o výkonu 77 kW coby pozdější náhrada za osvědčenou 1.9 TDI a dále dvoulitr. Zprvu o výkonu 125 kW, o rok posléze také ve verzi se 103 kW. Později se objevila ještě varianta motoru 1.6 TDI se 77 kW. V porovnání se staršími agregáty s PD jsou ty s common-railem spolehlivější a tedy již v zásadě doporučení hodné. Navíc technické rozdíly mezi jednotlivými verzemi nejsou tak výrazné. Navíc i v tomto případě se to, zásluhou prozíravosti výrobce, obešlo bez kazety s vyvažovacími hřídeli.

Pokud bychom měli zmínit problémy, tak asi nejvíce diskutovaný rébus se týká systému recirkulace spalin EGR. Verze vyráběné do konce října 2011 používaly kulatý chladič výfukových plynů, který býval s léty porézní. Z toho důvodu docházelo k úniku chladicí kapaliny, což zpočátku servisy hodně potrápilo. Pozdější verze již mají chladič hranatý a spolehlivý.

Druhá závada pojící se systémem recirkulace spalin se týká elektroniky. Klapka uzavírající tok spalin do sání je ovládána servomotorem přes převod s takzvanou rohatkou. Vše je bohužel plastové. Rohatka se časem zadře, což vyústí ve spálení ovládacího servomotorku.

Za úniky chladicí kapaliny ale může stát také vodní pumpa. Příčinou je nesmyslně dlouhý interval na rozvody. U 1.6 TDSI je to 180.000 km, u 2.0 TDI dokonce 210.000 km. Dle přípisu koncernu Volkswagen se ovšem mění pouze řemen. Nezávislí specialisté na vozy koncernu Volkswagen, třeba Petr Petřík z pražské Malé Chuchle mění nejen řemen, ale také napínák se zmíněnou vodní pumpou.

Pozor také na praskající napínák plochého řemenu. Dle zkušeností Petra Petříka je dobré jej vyměnit po ujetí maximálně 150.000 km. Jestli si myslíte, že po selhání vám pouze nebude auto klimatizovat a dobíjet, jste na omylu. Řemen se totiž dokáže dostat pod plastový kryt rozvodů a napáchat značné škody v podobě „potkání“ motoru. Tak na to pamatujte.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
České dráhy podaly žalobu proti pokutě od ÚOHS České dráhy podaly žalobu proti pokutě od ÚOHS

České dráhy podaly žalobu proti pokutě 200.000 Kč, kterou…

Vývozcům do Číny pomůže bezplatná evropská služba Vývozcům do Číny pomůže bezplatná evropská služba

Čeští exportéři začali na čínském trhu využívat pomoc…

Německá ekonomika na konci roku výrazně zrychlila Německá ekonomika na konci roku výrazně zrychlila

Německá ekonomika v posledním loňském čtvrtletí zrychlila…

Glosa Martina Čabana: Lesk a bída široké shody Glosa Martina Čabana: Lesk a bída široké shody

Včerejšek byl dnem netradičních spojenectví. Celkem jasně…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý…

 




Seat Altea a Altea XL: Nástupce zřejmě nebude Seat Altea a Altea XL: Nástupce zřejmě nebude

Ačkoliv zástupci Seatu zatím nic oficiálně nepotvrdili,…

Ojetý Seat Altea 1.9 TDI: Sportovnější než čekáte Ojetý Seat Altea 1.9 TDI: Sportovnější než čekáte

Seat Altea zaujme tvarem i příznivou cenou na trhu…

 



 
Pět ojetých miniaut do 100.000 korun: Co v autě není, nemůže se pokazit?

Pět ojetých miniaut do 100.000 korun: Co v autě není, nemůže se pokazit?

Dnes 08:00

Kdo hledá co možná nejmladší auto a má na něj maximálně 100.000 korun, největší šanci má logicky v segmentu nejmenších vozidel.




Blesk.cz

Poslední rozloučení s hasičem Honzou (†45): V 9:55 se rozezněly v Praze a okolí sirény

Poslední rozloučení s hasičem Honzou (†45): V 9:55…

Pět minut před desátou Jana Odermatta (†45) na jeho poslední cestě vyprovodily sirény. Ty se na 140 vteřin…

Obyvatele Singapuru vyděsila hořící obloha. „Ohnivou duhu“ měli za UFO

Obyvatele Singapuru vyděsila hořící obloha. „Ohnivou…

Vzácný jev s názvem „ohnivá duha“ vyděsil tento týden obyvatele Singapuru. Mnohobarevný kulovitý úkaz se na…

 

iSport.cz

Souboj legend pro Buffona! Porto pohřbilo červené zatmění a génius

Souboj legend pro Buffona! Porto pohřbilo červené…

Více než hodinu hráli fotbalisté Juventusu ve středečním prvním osmifinále Ligy mistrů na hřišti FC Porto v…

SESTŘIHY Ligy mistrů: Leicester padl v Seville 1:2, Juventus zlomil Porto 2:0

SESTŘIHY Ligy mistrů: Leicester padl v Seville 1:2,…

Fotbalisté Leicesteru bídu z Premier League nezlomili ani v Lize mistrů, v prvním osmifinále padli na půdě…

 

Reflex.cz

Filmové umění ve službách propagandy: Leni Riefenstahlová a Sergej Ejzenštejn jsou si kvit

Filmové umění ve službách propagandy: Leni…

Pražské Nakladatelství Academia přináší titul, jenž na knižních stáncích dlouho chyběl: Filmovou propagandu…

Jaroslav Marvan: Herec, který prostě chtěl hrát. A to za každého režimu a za každou cenu

Jaroslav Marvan: Herec, který prostě chtěl hrát. A…

Před druhou světovou válkou to býval jednoduše dobrý herec, spíš figurkář, po válce miláček publika,…

 
 
reklama