Ojetý Seat Leon 1.4: Nižší výkon, lepší cena
První generace Seatu Leon vyjíždí na podvozku většího Toleda, což zaručuje dobrou prostornost. To je také jeden z důvodů, proč se tento cenově dostupný automobil těší zájmu motoristů.
Zatímco s vyhlášenými turbodiesely 1.9 TDI si Leon drží cenu, se základním zážehovým agregátem je cenově dostupnější. Toho si všimla celá řada motoristů a automobil se čtrnáctistovkou pod kapotou volí jako ekonomickou cestu k líbivému a prostornému vozu.
Na trhu je ojetých leonů dostatek a zejména o vozy se základním motorem není nouze. K těm patří i automobily bez klimatizace, jež si hledají nové majitele jen obtížně. Vůz s klimatizací je rozhodně lepší volbou jak již z důvodu komfortu, tak s ohledem na pozdější prodej.
Pětidveřový sourozenec Toleda se vyráběl v letech 1999 až 2005, námi testovaný automobil z Auto ESA má v technickém listě zanesen letopočet 2004. Pod kapotou najdeme základní zážehovou čtrnáctistovku o výkonu pouhých 55 kW a dle dostupných údajů zatím odkroutila jenom 48 915 kilometrů.
Prostor pro posádku
Z hlediska nabídky místa pro posádku si Seat Leon stojí dobře, což je dáno použitou podvozkovou platformou ze Seatu Toledo druhé generace. Nakonec Leon se ke svému sourozenci hlásí i technikou a designem přídě či palubní desky. Interiér testovaného vozu potěší velmi dobrým stavem, nakonec nic jiného jsme při daném kilometrovém proběhu ani nečekali. Čalounění je jako nové, palubní deska bez škrábanců, jenom na volantu poznáme nepatrné opotřebení po doslova učebnicové pozici rukou „tři čtvrtě na tři“.
Přihrádka před spolujezdcem nepatří k největším a odkládací police pod ní je jenom chabou záplatou. Na druhou stranu je tu držák nápojů a odkládací prostor na středovém tunelu pod palubní deskou. Jeho využití omezuje přítomnost zámku řazení, ten však ocení každý motorista, který parkuje vůz na ulici.
Kladně hodnotíme také pohodlná sedadla a nabídku místa pro nohy cestujících vzadu. Zavazadelník o objemu 340 litrů ale není žádné terno, mezi hatchbacky jde o průměrnou hodnotu. Testovaný Leon má navíc výhodu odnímatelného tažného zařízení. Co se nevejde do kufru, mohou nadšení chataři naložit na přívěsný vozík. To zní skoro jako český ideál, nemyslíte?
Motor a převodovka
Zážehový šestnáctiventilový čtyřválec objemu 1,4 litru a výkonu 55 kW není vyloženě zlou volbou. Vyznačuje se spolehlivostí, solidní spotřebou a na svůj nevelký objem a parametry se má celkem k světu. V praxi ale i tak uspokojí jenom méně náročné motoristy, zejména pokud vůz řádně naložíte. Motor spolupracuje s přesnou pětistupňovou převodovkou, což může trochu zvyšovat jeho apetit při rychlých dálničních přesunech. Tady by se hodila šestka vždycky, ať už je pod kapotou čtrnáctistovka nebo dvoulitr. V dané cenové kategorii ale šestistupňovou převodovku jen tak nepotkáte, takže se sluší spíše vyzdvihnout bezproblémovou práci pětistupňového manuálu.
Při jízdě navíc oceníte příkladné odhlučnění motorového prostoru. To co pohonná jednotka předvádí v režimu bez nějakého vytáčení do maxima, zkrátka při jízdě běžným způsobem, to se dá bez nadsázky označit jako šepot. Cestující nejsou ničím rušeni a dojem z jízdy je o to lepší.
Jízdní vlastnosti a komfort
Vozy z počátku výroby se občas potýkají s přidřenými tlumiči, podobný problém ale testovaný automobil nezná. Nakonec brány továrny opustil pouhý rok před ukončením výroby leonů první generace. Podvozek slušně tlumí nerovnosti a díky absenci nežádoucích vůlí pracuje dobře i v zatáčkách. Automobil není ani tvrdý, ani měkký, zkrátka zlatá střední cesta. I to je důkaz o dobré kondici náprav a tlumičů.
Výbava a cena testovaného vozu
Seat Leon s motorem 1.4 16V/55 kW a ujetými necelými 49 000 kilometry od roku 2004 si prodejce Auto ESA cení na 109 900 korun. To se nemusí zdát zrovna málo, avšak je třeba přihlédnout k bohaté výbavě a výbornému stavu. Automobilu lze vytknout snad jenom chybějící krytka zadního stírače. Ve výbavě nabízí vedle zmiňovaného tažného zařízení a zámku řazení také klimatizaci, čtyři airbagy, ABS, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken či litá kola. Cenu ovlivňuje také skutečnost, že se jedná o vůz původem z České republiky, po prvním majiteli a je k němu servisní knížka.
Expert Auto ESA radí
Běžným jevem jsou vůle v čepech přední nápravy či v uložení a táhlech příčného stabilizátoru. Vyskytují se ale i vozy se zvlněnými brzdovými kotouči, což je důsledek jejich opotřebení. Nadměrně opotřebené jsou mnohdy také ložiska kol. Některá auta mají vadné horní uložení tlumičů, které pak stojí za zvýšenou hlučností. Pozor si dejte na netěsnosti chladicí soustavy, korozi výfuku nebo vadnou váhu vzduchu u turbodieselu 1.9 TDI.
Dvacetiventilový benzinový motor o objemu 1,8 litru ať už s turbodmychadlem nebo bez, se někdy potýká s vadnými zapalovacími cívkami. U přeplňovaného provedení je třeba ohlídat stav turbodmychadla. To platí zejména pro sportovně laděné modely Cupra a Cupra R, které většinou majitelé moc nešetří. Řádné dochlazování turbodmychadla před zhasnutím motoru je přitom naprostým základem jeho dlouhé životnosti.
Řada ojetých Seatů Leon má nefunkční, případně špatně fungující parkovací brzdu. Mnohdy vykazuje celkově nižší brzdný účinek či na jedno kolo působí o poznání více. Toto včas prověřte, než necháte automobil stát někde na kopci jenom se zataženou brzdou. Možná jde o detail, ale následky by mohly být přinejmenším nepříjemné. K obnovení správného chodu přitom někdy stačí systém parkovací brzdy vyčistit.
Seat Leon 1.4 16V | |
Objem motoru (cm3): | 1390 |
Maximální výkon (kW/ot. za min.): | 55/5000 |
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.): | 128/3300 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 14,6 |
Největší rychlost (km/h): | 170 |
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): | 6,8 |
Rok výroby testovaného vozu: | 2004 |
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: | 48 915 |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): | 109 900/64 900 |