2.2. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Seat Leon 2. generace: Lidé chtějí sportovat!

 

Sportovní image seatů asi nejlépe dokazuje model leon, pod jehož dynamickými tvary se mohou ukrývat i skutečné technické hodnoty. Na základní agregáty zapomeňte. O těch leon rozhodně není.

Asi s námi budete souhlasit, když napíšeme, že recenzovaný leon byl ve své době nejsportovnějším kompaktním modelem koncernu VW. A pokud nepočítáme vozy Audi TT či VW Scirocco, pak také třetím nejdynamičtějším strojem, postaveným na známé platformě PQ35. Technicky leon druhé generace vychází z golfu pátého vydání, ten však byl svého času revolučním počinem své značky, neboť přinesl nejen kompletně nový design, ale také techniku. Z ní musíme vyzdvihnout dvě novinky: zavedení elektromechanického posilovače řízení, který nahradil dosavadní tradičně pojatý hydraulický, a dále použití zadní nápravy se čtyřmi rameny na každé straně, jež vystřídala jednoduchou torzní příčku předchůdců. Úplně stejně to má i recenzovaný leon v porovnání s první generací, která měla ještě základ v golfu Mk4 z roku 1998.

Leon má být žlutý a…

… rychlý! Když dnes o recenzovaném leonu řeknete někomu, kdo trochu zná auta, vybaví se mu zřejmě jako první dvě věci - žlutý svítivý lak a ostrá verze Cupra. A právem. Jen málo lidí, kteří plánují koupi leonu hledají některé ze základních motorizací. Takové, spíše prakticky orientované motoristy, totiž leon obyčejně vůbec nezajímá. Třeba i proto, že se vyráběl pouze v jedné karosářské variantě, tudíž chybí obligátní a v Čechách oblíbené kombi.

Ač je leon spojován s třídou sportovních ostrých hatchbacků, kupodivu na samém začátku jeho kariéry v roce 2005 byl nejvýkonnějším agregátem málo známý a jen do roku 2009 žijící motor 2.0 FSI, nabízející výkon 110 kW. O něm více níže v rámci testu ojetiny. Alternativu k němu tvořila obstarožní osmiventilová 1.6 a dále legendární diesel 1,9 TDI-PD, který doplňovala dvojice dvoulitrů TDI se vstřikováním čerpadlo-tryska s osmi a šestnácti ventily. Prvně jmenovaný, označený BMM, se pojil vždy s filtrem pevných částic. Pro kupujícího dieselu je důležité, že žádný z dvoulitrů nepoužíval kazetu s vyvažovacími hřídeli. A jelikož Leon považujeme za opravdu sportovní hatchback, budeme se dále věnovat jeho sportovnějším variantám, kterých výrobce za téměř osm let nabídl hned několik s rozličnými zážehovými pohonnými jednotkami. Zájemce o diesely odkážeme na nedávno recenzovaný a výrazně praktičtěji pojatý sesterský model altea.

Video

Hledej Šmudlo, hledej!

Od roku 2005 do ukončení produkce v roce 2013 se pod kapotou leonu objevila celá řada zážehových dvoulitrových čtyřválců. Liší se nejen výkonem a následně variantou, kterou pohánějí, ale také konstrukcí či plněním válců. Pokud opomeneme rozličné výkony a točivé momenty, pak pod kapotou leonu lze najít celkem tři výrazně se lišící dvoulitry. První je atmosférický čtyřválec FSI, vyráběný od začátku do roku 2009, který dělal společnost nám.

Následují motory shodně pojmenované 2.0 TFSI, což je ovšem v praxi vlastně nic neříkající obchodní označení. Z něj rozdíly mezi jednotlivými agregáty v žádném případě nepoznáte. Ani roky či měsíce výroby vám skutečnost moc neodhalí. Jistým vodítkem tak může být výkon motoru. Tím nejspolehlivějším je soustředit se při hledání rychlého leonu na přesné označení motoru nebo-li jeho kód. Bývá vyražený na bloku agregátu jen kousek pod dosedací plochou hlavy válců, kde je ovšem mnohdy velmi špatně čitelný, a to i pro mechanika, který ví, kam se má přesně podívat.

Mnohem komfortnější je pro kupujícího pohled pod podlahu zavazadlového prostoru. Vozy koncernu VW tady již tradičně mívají vylepený takzvaný datový štítek, jehož obdobu najdete také na druhé straně (deskách) garanční knížky. Kromě čísla VIN obsahuje také přesné označení motoru v podobě kódu, dále označení (kód) převodovky, laku karoserie či vnitřního čalounění. A samozřejmě výpis výbavy konkrétního exempláře, opět v podobě na pohled nic neříkajících alfa-numerických znaků (kódů). Kód motoru je vlevo nahoře pod číslem VIN. Obsahuje buď tři, nebo čtyři písmena. Dvoulitry TFSI si tak rozdělíme na dvě skupiny - s rozvody kombinujícími ozubený řemen a řetěz a rozvody používajícími výhradně řetěz.

S kombinací řemenu a řetězu – řada EA113

Motor 2.0 TFSI, vycházející ještě ze starší řady EA113, se v leonu ukrývá pod kódovými označeními BWA (147 kW), BWJ (177 kW), CDLD (177 kW) a CDLA (195 kW). Charakteristickým znakem těchto verzí je pohon rozvodů, využívající kombinaci ozubeného řemenu a krátkého řetězu. Ozubený řemen tady pohání přímo výfukový vačkový hřídel. Sací vačka je pak roztáčena od něj zásluhou krátkého řetězu, který oba hřídele spojuje na opačné straně hlavy válců. V tomto místě se také nachází přesuvník proměnného časování, v tomto případě tedy výfukové strany rozvodu.

Druhou odlišností je řešení vyvažovacích hřídelů. U motorů 2.0 TFSI z řady EA113 je tak použita stejná koncepce, jako u některých agregátů 2.0 TDI. A sice, že vyvažovací hřídele jsou umístěny úplně dole v olejové vaně coby kazeta. Současně s nimi je tak poháněno rovněž olejové čerpadlo, a to krátkým řetězem. Ovšem pozor, na rozdíl od vybraných motorů 2.0 TDI tady nejsou s „vyvažováky“ žádné problémy. Možná i proto, že olejová pumpa je v tomto případě nedílnou součástí modulu s vyvažovacími hřídeli. Coby náhradní díl tak není dostupná samostatně. U vzpomínaných motorů 2.0 TDI (netýká se leonu) je olejové čerpadlo naopak samostatnou součástkou, navíc hnanou až od vyvažovacích hřídelů přes onu kontroverzní šestihrannou hřídelku...

Na 180.000 km zapomeňte

Jelikož motory využívají rozvodový řemen, vyžadují pravidelnou výměnu. Volkswagen uvádí interval 180.000 km, ovšem Petr Petřík, zkušený specialista na vozy koncernu VW z pražské Malé Chuchle, je opatrnější. „Ze zkušeností doporučuji zkrátit interval výměny rozvodů na 120.000 km,“ upřesňuje Petřík. „Když už lidé rozvody měnit někde nechají, zpravidla jim nabídnou výměnu ozubeného řemenu s nezbytným příslušenstvím. To se však může dost nevyplatit. V daném případě je totiž nezbytně nutné měnit nejen řemen a jeho napínák, ale také krátký řetěz na opačné straně motoru.“ K výměně pomocného řetězu je určený speciální přípravek, neboť je při tom třeba demontáž jednoho vačkového hřídele.

Motor 2.0 TFSI z řady EA113 platí obecně za spolehlivý a dlouhověký. K nejčastěji skloňovaným problémům patří přeplňování. Turbodmychadlo využívá k regulaci plnicího tlaku obtokový kanál, takzvaný wastegate. Jeho klapka ale není ovládána elektropneumaticky, ale přímo servomotorem. Regulace je přesnější a rychlejší, ovšem popsané řešení platí za poněkud choulostivější. „Se zmíněným ventilem se pojí svolávací akce, při níž se pod ventil přidávala podložka,“ říká Petřík. Po čase totiž šoupátko ventilu nedosáhlo krajní polohy, takže obtokový kanál wastegate zůstával trvale mírně otevřený. Turbodmychadlo tak nebylo schopné dosáhnout maximálního plnicího tlaku, takže motor ztrácel výkon. To se navíc dělo pozvolna, uživatel vozu si tak na úbytek dynamiky v průběhu provozu zvykal, tudíž ani nemusel nic poznat.

Druhá závada, kterou lidé v souvislosti s turbodmychadlem na těchto motorech zmiňují, se týká skříně turbíny, která v několika případech dokázala i prasknout. Souvisí to s tepelnou bilancí přeplňování, přičemž příčinou není nevhodně zvolený materiál turbíny, nýbrž chlazení.

Ložiskový uzel turbodmychadla je na popisovaném agregátu zařazen do chladicího okruhu. Kromě mechanicky poháněné vodní pumpy, pracující jen za chodu motoru, je zde ale navíc ještě okruh dochlazování s přídavnou elektrickou pumpou, která ložiska turba chladí po vypnutí motoru. Prasknutí skříně turbodmychadla mívá dle zkušeností Petra Petříka příčinu v selhání zmíněné přídavné elektrické pumpy.

„Za nefunkčností přídavné elektrické pumpy stojí průnik chladicí kapaliny do její elektronické části. Bohužel uživatel vozu za běžných okolností její závadu neodhalí. Elektrické čerpadlo totiž není napojeno na okruh kontrolky, lidově zvané pečící se kuře, a signalizující elektronickou závadu na motoru,“ vysvětluje Petřík. „Funkčnost čerpadla tak spolehlivě zjistíte pouze přes diagnostiku, kdy jej v rámci testu akčních členů spustíte.“ Dodejme ještě, že přídavné elektrické čerpadlo vyjde asi na 4.000 korun.

Jak šel čas

2005 Představení vozu. Zážehové motory 1.6 8V, 2.0 FSI, vznětové 1.9 TDI, 2.0 TDI 8V DPF a 2.0 TDI 16V. Motor 1.6 8V a 1.9 TDI s pětistupňovou manuální převodovkou, zbytek s šestikvaltem. Alternativně šestistupňová dvouspojková převodovka v kombinaci se všemi dvoulitry. Později sportovní verze FR s motorem 2.0 TFSI o výkonu 147 kW.

2006 Nové motory 1.4 16V (63 kW), 1.4 TSI (92 kW). Na podzim ostrá verze Cupra s 2.0 TFSI a 177 kW.

2007 Motor 2.0 TDI ve verzi s výkonem 125 kW.

2008 Nový motor 1.8 TFSI o výkonu 118 kW. Limitová edice Copa. Speciální limitovaná verze Cupra R310 dostupná v Holandsku s motorem o výkonu 228 kW. Úprava od ABT.

2009 Příchod prvního motoru 2.0 TDI se vstřikování common-rail. Verze CEGA o výkonu 125 kW, která nahrazuje dosavadní takto výkonnou variantu se vstřikováním PD. Ukončení produkce motoru 2.0 FSI. Na jaře modernizace vozu. Odlišná přední a zadní část, retuše v interiéru. Nový motor 2.0 TFSI o výkonu 155 kW (řada EA888) pro verzi FR nahrazuje starší se 147 kW (řada EA113).

2010 Nabídku obohacuje motor 1.2 TSI se 77 kW a 1.6 TDI o výkonu 77 kW. Ještě ostřejší varianta Cupra R s motorem 2.0 TFSI CDLA o výkonu 195 kW. Končí motor 1.4 16V.

2011 Ukončení produkce základní Cupry s motorem o výkonu 177 kW. Motor 2.0 TDI-CR také ve verzi se 103 kW. Nově 1.6 TDI se 66 kW. Končí motor 1.9 TDI.

2012 Na rozloučenou limitovaná edice Cupra R310 podruhé, tentokrát i v ČR, ovšem původem ze Švýcarska. Výkon 228 kW, úprava od firmy ABT.

2013 Ukončení produkce druhé generace, představen nástupce – třetí generace.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy schválily miliardový obchod, Polsku mohou prodat raketové systémy Patriot Spojené státy schválily miliardový obchod, Polsku mohou prodat raketové systémy Patriot

Americké ministerstvo zahraničí schválilo možný prodej…

Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života? Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života?

Osobní automobily české výroby mají ve světě pověst…

Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají

Dalším mnohahodinovým jednáním v Berlíně pokračují…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 



Ojetý Seat Leon 1.4 16V: Navenek sportovec, uvnitř kliďas Ojetý Seat Leon 1.4 16V: Navenek sportovec, uvnitř kliďas

Do rukou se nám dostal Seat Leon druhé generace. Jeho…

 



 
Povinná výbava automobilů: Má dnes vůbec smysl? A jak to funguje v zahraničí?

Povinná výbava automobilů: Má dnes vůbec smysl? A jak to funguje v zahraničí?

Dnes 08:00

Povinná výbava většinou ve voze překáží, a často v případě problémů stejně nepomůže. Má ještě v dnešní době smysl? Zeptali jsme se odborníků.




Blesk.cz

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Další z klanu Vágnerů se žene do chomoutu! Syn Karla Vágnera (75) Josef (27) požádal svou německou přítelkyni…

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla s vrtulníkem zemřeli čtyři lidé

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla…

Zbyly jen trosky! Po srážce malého letadla s vrtulníkem v britském hrabství Buckinghamshire nedaleko obřího…

 

iSport.cz

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení spolupráce s Lendlem

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení…

Britský tenista Andy Murray se dohodl na ukončení spolupráce s trenérem Ivanem Lendlem. Murray o tom informoval…

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale tvoříme novou Spartu

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale…

Zvítězili, ale nadšení rozhodně nepanovalo. Po páteční výhře Sparty ve 14. kole HET ligy nad Jihlavou (1:0) se…

 

Reflex.cz

Street food v Berlíně není jen kebab. Aneb Berlín a jeho gastrozajímavosti

Street food v Berlíně není jen kebab. Aneb Berlín a…

Berlínský street food už dávno není jen turecký kebab, i když u něj to začínalo. Z mnoha silných imigračních vln…

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to historický fakt, měl kontrolní roli

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to…

Historik Petr Blažek odmítá spekulace o tom, jestli Andrej Babiš spolupracoval se Státní bezpečností. Záznamy…