Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Smart ForTwo: Stvořený pro město

Bazarové Recenze
Diskuze (3)
Městská nákupní taška Smart ForTwo má u nás řadu příznivců, i když ani zdaleka ne tolik jako v zahraničí. Přesto se na trhu ojetin tenhle dvoumístný vozík neztratí.

Smart ForTwo vyjel ve svém posledním provedení v roce 2007. Řada motoristů navenek tuto verzi od předchozích nerozeznává, přestože k určitým optickým změnám došlo. Daleko výraznější jsou ale změny tvarů interiéru a především pak techniky. Poslední generace přinesla i čistě elektrické provedení a v neposlední řadě verzi 1.0 mhd, tedy Micro Hybrid Drive.

Vedle základního provedení s uzavřenou karoserií (Coupé) vyjel i kabriolet, který může být taktéž poháněn čistě elektrickou energií. V nabídce jsou samozřejmě také klasické pohonné jednotky, na své si přijdou jak zájemci o zážehový motor, tak řidiči preferující turbodiesel. Ceny nových vozidel Smart nejsou nijak nízké a tak ani ceny ojetin nemohou být nejnižší. Nic na tom nemění ani fakt, že Smart ForTwo někteří považují spíše za půl auta, než za plnohodnotný vůz.

Námi vybraný Smart ForTwo dostal v autobazaru Auto Esa cenu 149.900 Kč. Jedná se o model 1.0 mhd z roku 2009 a 130.850 ujetými kilometry.

Prostor pro posádku

Stejně jako exteriér, také interiér se pyšní precizním zpracováním a kvalitními materiály. Příslušnost značky Smart pod křídla automobilky Mercedes-Benz se zkrátka nezapře. Dvoumístná kabina navíc poskytuje dostatek prostoru i urostlým jedincům, takže nevelkých rozměrů vozidla se není třeba obávat.

Za zmínku stojí pohodlná sedadla i členitá, originálně zpracovaná palubní deska. Spínací skříňka je stejně jako u předchozí generace umístěna mezi sedadly u páky ovládání robotizované převodovky vybavené sekvenčním řazením. Zde najdeme také tlačítko Eco off sloužící k vypnutí systému Start/stop, jímž je Smart 1.0 mhd osazen.

Zavazadelník není vůbec špatný, přihlédneme-li k faktu, že jde o městské mini. Jeho základní objem činí 220 litrů, přitom pokud jej naložíte až po střechu, budete využívat prostor o solidním objemu 340 litrů. Přístup k přepravovaným věcem je řešen samostatně vyklápěcím sklem a dolu výklopným dveřmi.

Interiér testovaného vozidla nás potěšil. Vypadá doslova jako nový, žádná větší opotřebení jsme nenalezli, navíc barevná kombinace červené a černé působí vesele a přesně tak, jak by Smart působit měl.

Motor a převodovka

Samočinné řazení není ideálně plynulé, i když proti tomu, jak pracovalo v první generaci vozu, funguje rychleji. Přesto se malý automobil při přeřazení kolikrát lehce zhoupne a totéž se děje při manuální volbě rychlostního stupně. Vozidlo je osazeno robotizovanou převodovkou a právě takovéto chování je těmto ústrojím vlastní. Plynuleji řadící klasický automat by byl těžší, větší a také dražší, proto konstruktéři zejména u menších vozidel volí zmíněné řešení.

Jak jsme už napsali na začátku, poslední generace Smartu ForTwo vyrazila k zákazníkům i v čistě elektrickém provedení. Vedle elektromobilu ale vyjel také námi testovaný model mhd (Micro Hybrid Drive) či verze se spalovacími motory. Stejně jako dříve, také u poslední generace jde o tříválce.

Základní nabídku představuje litrový agregát o výkonu 45 kW, více sil pak nabízí tentýž motor upravený na výkon 52 kW. Provedení vybavené přeplňováním disponuje výkonem 62 kW, ve verzi Brabus poskytuje výkon 72 či 75 kW. Všechny benzinové pohonné jednotky jsou úsporné, spotřeba okolo 4,5 l na 100 km není problém. Ještě úsporněji ale jezdí turbodiesely. Agregáty 0.8 CDI přitom poskytují výkon 33 a 40 kW.

Námi testovaná verze mhd s tříválcovým motorem o objemu jeden litr a výkonu 52 kW má dostatek sil i při obsazení vozu dvojicí cestujících. Motor automobilu běží bez problémů, i když se lichý počet válců nezapře a drobný přenos vibrací je znát.

Jízdní vlastnosti a komfort

Přestože Smart ForTwo nemá zrovna nízkou stavbu, v zatáčkách si nevede zle. Kola v samých rozích karoserie mu zaručují solidní držení jízdní stopy. Malé pneumatiky ale mají nevýhodu v podobě větší citlivosti na nerovnosti, zvyk vyžaduje řazení robotizované převodovky, při němž se prakticky vždy automobil zhoupne. Horší jsou průjezdy křižovatek a situace, kdy je třeba z klidu prudce akcelerovat. Tady se Smart ForTwo snahou vůbec nepřetrhne. Kolikrát jsme měli pocit, že než zařadí a rozjede se, uplyne celá věčnost.

Výbava a cena testovaného vozu

Vzhled automobilu vylepšují originální litá kola, prosvětlení interiéru zase pozitivně ovlivňuje panoramatická střecha. Abnormálního přehřívání prostoru pro posádku se však není třeba bát - jednak je prosklení střechy tónované a navíc zde nechybí klimatizace. Samozřejmostí je elektrické ovládání bočních oken a centrální zamykání. V případě potřeby jsou připraveny zasáhnout čelní airbagy, nechybí protiblokovací systém brzd ABS.

Expert Auto ESA radí

Automobil Smart ForTwo je obecně poměrně spolehlivý, zejména pokud se budeme bavit právě o poslední generaci. U vozidel s vysokým počtem ujetých kilometrů počítejte s celkovým opotřebením motoru, což platí pro benzinové i naftové pohonné jednotky. Objevuje se také únava zavěšení předních kol, praskání žárovek v potkávacích světlometech, vůle v řízení a úniky oleje. Pozor si ale dejte především na vozidla po nehodě - poškozený rám Tridion se nesmí svařovat, musí se celý vyměnit. Jeho nemalá cena ale dokáže nepoctivce přivést k levnějšímu řešení.

Smart ForTwo mhd
Objem motoru (cm3)999
Maximální výkon (kW/ot. za min.)52/5800
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.)92/4500
Zrychlení 0-100 km/h (s)13,3
Největší rychlost (km/h)145
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)4,3
Rok výroby testovaného vozu2009
Počet ujetých km dle palubních přístrojů130 850
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)149 900/149 900

Bazarové Recenze
Diskuze (3)
21. 10. 2014 00:13
Chtěl jsem Smarta
do města, ale po vyzkoušení několika kusů jsem zjistil, že bych ho musel vzteky rozmlátit. Že motor rachotí jak plechová krabice plná šroubů, ok. Ale ta robotizovaná převodovka, to je do města něco strašného - městské auto musí být mrštné, bleskově reagovat, prostě není možné čekat až se uráčí převodovka něco udělat. Troufnu si tvrdit, že do města je mnohem lepší si pořídit tzv. mopedauto - díky variátoru se rozjede okamžitě, žere i po městě 3 litry nafty, uveze tolik co ten Smart a velikost je taky podobná. Nebo Seicento.
Avatar - Ja Prvni 123
20. 10. 2014 22:17
Tohle auto jsem nikdy nepochopil.
Spousta malych aut nabizi dvojnasob uzitku za polovicni cenu... a krome toho Smart je uplne ukrutne nepohodlnej.
Jednou jsem ho mel pujcenej na 3 dny na letisti. Kdyz jsem ho vratil, tak se mi ulevilo.
;-)