26.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor

 

Pokud hledáte golfa, který přinesl v celé řadě asi nejvíce pokroku, tak jste ho právě našli. Pátá generace byla oproti předchůdci jiná snad ve všem. Novátorská řešení však jen málokdy fungují bez problémů.

Když přijela v roce 1998 čtvrtá generace německého bestselleru, přinesla mnohým příznivcům značky spíše zklamání. Tvary navazovaly na třetí vydání, což ale zase tolik nevadilo, neboť i při přechodu z první na druhou generaci se výrobce držel tohoto schématu.

Ačkoliv auto bylo postaveno na zcela nové technice, jednotlivé celky byly v konečném důsledku a současně i kontextu doby méně invenční. Motory byly až na výjimky, třeba v podobě skvostného agregátu 1.8 20V Turbo, známé už z předchůdce a podvozek auta na pohled budil zdání, že jej z „trojky“ vzali tak jak byl. Samozřejmě to pravda nebyla, leč základní koncept se nezměnil.

Zejména nad jednoduchou zadní nápravou mnozí žehrali, neboť měla spolu s nečekaně málo přesným řízením lví podíl na jen průměrné jízdní dynamice. A bohužel ani výkonné verze GTI na tom nic moc nezměnily. Zejména vedle revolučně řešeného původního Fordu Focus působilo čtvrté vydání golfu jak stařeček při soutěži s puberťákem. Jenže čtvrté vydání mělo i své klady.

TEST 2008: VW Golf 1,9 TDI - Auf Wiedersehen

Třeba ochrana proti korozi udělal oproti třetí generaci doslova veleskok, stejně jako zpracování kabiny. Tehdy byste těžko našli kvalitněji působící vůz, a to nejen v kompaktní třídě. S léty se pak ukázala i velmi dobrá spolehlivost a celková odolnost těchto golfů. A ta jednoduchá zadní náprava najednou přestala skoro vadit, neboť na rozdíl od majitelů focusu nemusel majitel golfu kupovat po každých 40.000 km nové zadní pneumatiky, jejichž okraje se vinou výrazného řídícího efektu zadní nápravy fordu rychle sjížděly. A když přišla řeč na ochranu proti korozi, prohrával invenčněji řešený ford na celé čáře.

Do dveří i zvenku

Pátá generace přinesla svěží tvary. Namísto zavalitosti předchůdce dorazil mladistvý vzhled, který je moderní i dnes, kdy od ukončení produkce vozu (hatchbacku) již uplynulo skoro deset let. Ještě důležitější bylo, že se pod nimi ukrývala zcela nová architektura a technika.

Aby VW demonstroval úroveň nového skeletu, skládajícího se již tehdy z několika druhů oceli a na konstrukci sloupků A a B již tedy používající za tepla tvářené plechy, uváděl ve spojení s novou karoserií takzvaný „faktor lehkosti“. Šlo o poměr hmotnosti skeletu karoserie a součinu její tuhosti s celkovou plochou pneumatik. Tento poměr činil u Golfu V 2,5, u čtvrté generace to bylo 4,0, a u první dokonce 6,2.

Z technologických zajímavostí stojí za zmínku řešení bočních dveří, do jejichž útrob se mechanik mohl dostat také zvenku, neboť vnější plech dveří byl k jejich kostře připevněn prostřednictvím dvojice svislých držáků. Toto řešení mimo jiné výrazně usnadnilo opravy po drobných kolizích, třeba pokud vám někdo dveře poškodil při parkování. Ze zkušeností vím, že mechanici si tento koncept velice pochvalují.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

Velmi tuhá karoserie golfu 5. generace navíc příliš neslevila z ochrany proti korozi, takže dnes jsou tato auta v otázce rzi určitě v lepším stavu než konkurenční Ford Focus II. Přesto to neznamená, že golf nerezne. Minimálně ne na třech místech. Tím prvním jsou přední blatníky, na nichž koroze bují zespodu na jejich lemech. Většinou tak, že abyste ji odhalili, musíte se dost ohnout a nakouknout pod ně. Druhým místem je okolí originálně řešené odjišťování zámku víka kufru za pomoci výklopného loga Volkswagenu. Za těsnění jeho rámečku občas zateče voda, takže místo okolo loga začne korodovat. Do třetice je třeba zkontrolovat prahy. Dle dovozců ojetin, kteří se na golfy specializují, stojí za prvotní příčinou koroze chybějící plastové záklopky, zejména v zadní části prahů při přechodu do zadního rámu karoserie.

Nemáte kola „do A“?

Největší změny na golfu páté generace v porovnání s předchůdcem se odehrály v jízdním projevu. Z těžkopádného auta, jen velmi pomalu měnícího směr, se stal takřka sporťák. Výrazně přesnější řízení spoléhalo na dvě verze ramen přední nápravy, které se navíc pojí vždy se specifickou těhlicí. Slabší varianty mají plechová ramena, výkonnější tvořená výkovky. Odolnost podvozku je průměrná, všechny komponenty ramene lze navíc zakoupit samostatně i coby originální díly. V ceně plechových ramen jsou obě uložení, v ceně výkovku ale pouze přední silentblok. Zadní se dokupuje zvlášť, stejně jako v obou případech čepy ramen.

Nový elektromechanický posilovač řízení s vlastním pastorkem uměl již tehdy usnadnit řidiči vedení vozu při bočním větru či aktivním vracením na střed zvyšovat jízdní stabilitu auta. Výrobce dále nabídl hned osm map účinnosti posilovače řízení v závislosti na výkonu motoru a verzi vozidla.

Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Největší novinka se ovšem nacházela vzadu. Golf konečně dostal víceprvkovou nápravu pro všechny verze, a to hned čtyřprvkvou. Pokud máte pocit, že vypadá úplně stejně, jako ta v první a druhé generaci Fordu Focus, tak vězte, to není náhoda. Čtyřprvkové zavěšení zadních kol pro golf totiž vyvinuli stejní inženýři, jako obdobnou zadní nápravu pro focus. Poté, co ji udělali v 90. letech pro Ford, „vzali čáru“ a namířili si to z Kolína nad Rýnem do Wolsfsburgu…

Jízdní vlastnosti se její zástavbou rapidně zlepšily, avšak současně již neplatí ona slova o bezúdržbovosti vztahující se na předchůdce. „Slabiny má tato náprava dvě,“ říká ke Golfu Petr Petřík, specialista na vozy skupiny VW z pražské Malé Chuchle. A dodává: „S léty a ujetými kilometry u ní dochází k opotřebení silentbloků dvou nad sebou vedených příčných ramen. To horní bývalo zkraje zahnuté, novější verze ramene je ale již rovná,“ vysvětluje Petřík.

Opotřebení silentbloků těchto ramen se navenek projevuje zadními koly postavenými do tvaru písmene A (při pohledu zezadu) a dále plaváním zádě auta při přejezdu nerovností. „Horní příčná ramena mají v sobě navíc integrovány excentry, jimiž lze měnit odklon kola. Problém je, že pokud se jejich šrouby pravidelně nepovolují a neutahují, časem zatuhnou,“ říká Petřík. A to pak nezbývá, než je prostě utrhnout.

DPF se raději vyhněte

Obecně vzato představuje pro kupujícího golfu 5. generace největší problém volba motoru. V nabídce byly jak zážehové agregáty s nepřímým vstřikováním, tak i přímým, dále samozřejmě s přímým a přeplňováním a nechyběly ani legendární motory TDI. Vrchol tvořil úzký šestiválec VR6 ve verzi R32.

Kdo chce v golfu diesel, měl by hledat motor 1.9 TDI, který je odolný a spolehlivý. „Za zdlouhavými a obtížnými starty obvykle stojí slábnoucí spouštěč motoru,“ říká Petřík. Známá devatenáctistovka v golfu běžně nemá filtr pevných částic. Pouze pokud byste narazili na ekologickou variantu BlueMotion. Ta jej má naopak vždy. Zbytek jej mohl mít na přání. To v kontextu znamená o problém méně. Vlastně to jediné, čím vás může vytrestat, jsou prodřená hrníčková zdvihátky ventilů. Příčinou je údajně používání současných velmi řídkých bezpopelných olejů.

Od roku 2005 se do nabídky dostal od devatenáctistovky odvozený dvoulitr TDI označený BMM s osmi ventily a rozvodem OHC. U něj platí ohledně zdvihátek to samé co u menšího motoru. Navíc je tady ale ještě komplikace v podobě částicového filtru, který měl tenhle motor naopak vždy.

TEST 2004: VW Golf V 1,6 FSI - Masovost v rodokmenu

Více výkonu, konkrétně 103 kW, nabízel od začátku 16ventilový dvoulitr označený BKD. Na rozdíl od obdobného motoru v Passatu B6 v golfu nepoužíval zrádnou kazetu s vyvažovacími hřídeli. A také zde nenajdete pokročilejší, leč vrtošivější vstřikování piezo-čerpadlo-tryska (PPD) od Siemensu.

V porovnání s osmivetilovou verzí nepotřebovala ta 16ventilová k tomu, aby prošla normou Euro 4, filtr pevných částic. Na přání jej však mít mohla, takže u aut z dovozu se může vyskytovat. Pokud jej auto má, měl by být na datovém štítku v prostoru rezervy uveden kód 7GG. Pokud kód 7GG objevíte a výfuk je černý jak uhel, takové auto si nekupujte. Buď se jedná o jiné auto (a tedy datový štítek neodpovídá konkrétnímu vozidlu), nebo chybí či je nefunkční částicový filtr. U motorů TDI s technologií čerpadlo-tryska nic výjimečného, vzhledem k principiálně omezeným možnostem jeho regenerace.

V roce 2005 nabídku obohatil nejvýkonnější diesel 2.0 TDI 16V (BMN) se 125 kW. A tomu bychom se vyhnuli úplně, neboť částicový filtr má vždy a k tomu navíc choulostivé vstřikovače Siemens PPD. Díky nim je však tišší než slabší varianta. Zcela výjimečně můžete narazit na nepřeplňovaný osmivetilový dvoulitr 2.0 SDi, rovněž se vstřikováním čerpadlo-tryska označený BDK, jehož výkon 55 kW je na auto, jakým je Golf V, až příliš skromný.

Jak šel čas

2003: Představení vozu. Tří a pětidveřový hatchback. Motory 1.4 16V (55 kW), 1.4 16V FSI (66 kW), 1.6 8V (75 kW), 1.6 16V FSI (85 kW), 2.0 FSI (110 kW), 1.9 TDI (77 kW) a 2.0 TDI 16V (103 kW). Pětistupňová manuální u motorů 1.4 16V, 1.4 FSI, 1.6 8V a 1.9 TDI. Zbytek šestistupňové manuály i pro některé verze motoru 1.9 TDI (třeba ve spojení s pohonem všech kol). Motory 1.6 8V, 1.6 FSI a 2.0 FSI alternativně se samočinnou šestistupňovou převodovkou 09G s měničem momentu. Oba diesely alternativně s šestistupňovým DSG DQ250.

2004: Představení rychlé verze GTI a motorem 2.0 TFSI o výkonu 147 kW. Standardně šestistupňový manuál, alternativně DQ250. Motor 1.9 TDI se 66 kW a pětikvaltem pro některé trhy.

2005: Motor 1.4 FSI končí. Příchod motoru 1.4 TSI Twincharger ve verzi se 125 kW pro sportovní verzi GT. Nový motor 2.0 TDI 16V se vstřikováním PPD, DPF a výkonem 125 kW. A dále motor 2.0 TDI 8V se 103 kW, ale vždy s DPF. Motor VR6 pro R32 o objemu 3,2 litru a výkonu 184 kW.

2006: Motor 1.4 16V s výkonem 59 kW. Nově agregát 1.4 TSI twincharger se 103 kW. Verze GTI 30 Edition s motorem 2.0 TFSI posílená na 169 kW (motor BYD).

2007: Karosářská verze kombi Variant. Nový motor 1.4 TSI s 90 kW a turbodmychadlem. Motor 1.6 FSI končí.

2008: Nový motor pro GTI 2.0 TFSI z řady EA888 (CAWB). Výkon 147 kW zůstává.

2009: Ukončení produkce vozu. Představení nástupce Golf VI. Kombi Variant pokračuje dále.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi

Belgický premiér Charles Michel před poslanci oznámil…

E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři E15 pokřtila magazín Elita byznysu. Na oslavu dorazili špičkoví podnikatelé i designéři

Elita byznysu, exkluzivní magazín deníku E15 pod značkou…

Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly Konečné stanice metra B se stanou dopravními uzly

Ačkoli se Praha 13 a Praha 14 nacházejí na opačných…

Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy Na varování před Huawei a ZTE reaguje i část bank, Moneta prověřuje své systémy

K technologiím čínských firem Huawei a ZTE se po varování…

 

Štítky Volkswagen Golf Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto!…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 



Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci…

Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

 



 
Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Škodu Octavii opět pořídíte na CNG. Na kolik přijde nový motor 1.5 TSI?

Dnes 18:50

Škoda Octavia G-Tec letos prodělala více změn než před dvěma lety v rámci faceliftu. Nový motor je jen jednou z provedených úprav.




Blesk.cz

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I tohle štěně málem zabila překupnice Brixová

Žádný soucit, jen prachy, botox a hezké nehty. I…

Pro svou maminku, které umřel zvířecí parťák, sháněla štěně Jana Šťastná (52) z Karlových Varů. Nakonec jej…

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance? Otrávené ksichty divákům neušly!

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance?…

Po dvou letech »kralování« předal Zdeněk Piškula (20) žezlo dalšímu vítězi StarDance Jiřímu Dvořákovi (51) a…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili od dna, Plekanec bodoval

SESTŘIH: Chomutov - Kometa 6:4. Piráti se odlepili…

V předehrávce 27. kola Tipsport extraligy mezi Chomutovem a obhájcem titulu Brna se děly věci! Chomutovští vedli…

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a Ševčík, blízko je Král

Slavia hlásí posily: Jistí už jsou Masopust a…

První dvě zimní posily fotbalistů Slavie Lukáš Masopust a Petr Ševčík podepsali v Edenu smlouvy na tři a půl…

 

Reflex.cz

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil prezident Václav Havel

Mejdany, večírky a zahradní slavnosti. I tak žil…

Žádný jiný fotograf neznal Václava Havla tak dobře jako Oldřich Škácha. Od 70. let zvěčnil prvního…

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Europranýřování Babiše je lákavé, ale neprozíravé

Andrej Babiš se nikdy neměl stát ministrem financí, natož premiérem. Jak kvůli svému byznysu, který je nezdravě…