26.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto! Vyberte však ten správný motor

 

Pokud hledáte golfa, který přinesl v celé řadě asi nejvíce pokroku, tak jste ho právě našli. Pátá generace byla oproti předchůdci jiná snad ve všem. Novátorská řešení však jen málokdy fungují bez problémů.

Když přijela v roce 1998 čtvrtá generace německého bestselleru, přinesla mnohým příznivcům značky spíše zklamání. Tvary navazovaly na třetí vydání, což ale zase tolik nevadilo, neboť i při přechodu z první na druhou generaci se výrobce držel tohoto schématu.

Ačkoliv auto bylo postaveno na zcela nové technice, jednotlivé celky byly v konečném důsledku a současně i kontextu doby méně invenční. Motory byly až na výjimky, třeba v podobě skvostného agregátu 1.8 20V Turbo, známé už z předchůdce a podvozek auta na pohled budil zdání, že jej z „trojky“ vzali tak jak byl. Samozřejmě to pravda nebyla, leč základní koncept se nezměnil.

Zejména nad jednoduchou zadní nápravou mnozí žehrali, neboť měla spolu s nečekaně málo přesným řízením lví podíl na jen průměrné jízdní dynamice. A bohužel ani výkonné verze GTI na tom nic moc nezměnily. Zejména vedle revolučně řešeného původního Fordu Focus působilo čtvrté vydání golfu jak stařeček při soutěži s puberťákem. Jenže čtvrté vydání mělo i své klady.

TEST 2008: VW Golf 1,9 TDI - Auf Wiedersehen

Třeba ochrana proti korozi udělal oproti třetí generaci doslova veleskok, stejně jako zpracování kabiny. Tehdy byste těžko našli kvalitněji působící vůz, a to nejen v kompaktní třídě. S léty se pak ukázala i velmi dobrá spolehlivost a celková odolnost těchto golfů. A ta jednoduchá zadní náprava najednou přestala skoro vadit, neboť na rozdíl od majitelů focusu nemusel majitel golfu kupovat po každých 40.000 km nové zadní pneumatiky, jejichž okraje se vinou výrazného řídícího efektu zadní nápravy fordu rychle sjížděly. A když přišla řeč na ochranu proti korozi, prohrával invenčněji řešený ford na celé čáře.

Do dveří i zvenku

Pátá generace přinesla svěží tvary. Namísto zavalitosti předchůdce dorazil mladistvý vzhled, který je moderní i dnes, kdy od ukončení produkce vozu (hatchbacku) již uplynulo skoro deset let. Ještě důležitější bylo, že se pod nimi ukrývala zcela nová architektura a technika.

Aby VW demonstroval úroveň nového skeletu, skládajícího se již tehdy z několika druhů oceli a na konstrukci sloupků A a B již tedy používající za tepla tvářené plechy, uváděl ve spojení s novou karoserií takzvaný „faktor lehkosti“. Šlo o poměr hmotnosti skeletu karoserie a součinu její tuhosti s celkovou plochou pneumatik. Tento poměr činil u Golfu V 2,5, u čtvrté generace to bylo 4,0, a u první dokonce 6,2.

Z technologických zajímavostí stojí za zmínku řešení bočních dveří, do jejichž útrob se mechanik mohl dostat také zvenku, neboť vnější plech dveří byl k jejich kostře připevněn prostřednictvím dvojice svislých držáků. Toto řešení mimo jiné výrazně usnadnilo opravy po drobných kolizích, třeba pokud vám někdo dveře poškodil při parkování. Ze zkušeností vím, že mechanici si tento koncept velice pochvalují.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

Velmi tuhá karoserie golfu 5. generace navíc příliš neslevila z ochrany proti korozi, takže dnes jsou tato auta v otázce rzi určitě v lepším stavu než konkurenční Ford Focus II. Přesto to neznamená, že golf nerezne. Minimálně ne na třech místech. Tím prvním jsou přední blatníky, na nichž koroze bují zespodu na jejich lemech. Většinou tak, že abyste ji odhalili, musíte se dost ohnout a nakouknout pod ně. Druhým místem je okolí originálně řešené odjišťování zámku víka kufru za pomoci výklopného loga Volkswagenu. Za těsnění jeho rámečku občas zateče voda, takže místo okolo loga začne korodovat. Do třetice je třeba zkontrolovat prahy. Dle dovozců ojetin, kteří se na golfy specializují, stojí za prvotní příčinou koroze chybějící plastové záklopky, zejména v zadní části prahů při přechodu do zadního rámu karoserie.

Nemáte kola „do A“?

Největší změny na golfu páté generace v porovnání s předchůdcem se odehrály v jízdním projevu. Z těžkopádného auta, jen velmi pomalu měnícího směr, se stal takřka sporťák. Výrazně přesnější řízení spoléhalo na dvě verze ramen přední nápravy, které se navíc pojí vždy se specifickou těhlicí. Slabší varianty mají plechová ramena, výkonnější tvořená výkovky. Odolnost podvozku je průměrná, všechny komponenty ramene lze navíc zakoupit samostatně i coby originální díly. V ceně plechových ramen jsou obě uložení, v ceně výkovku ale pouze přední silentblok. Zadní se dokupuje zvlášť, stejně jako v obou případech čepy ramen.

Nový elektromechanický posilovač řízení s vlastním pastorkem uměl již tehdy usnadnit řidiči vedení vozu při bočním větru či aktivním vracením na střed zvyšovat jízdní stabilitu auta. Výrobce dále nabídl hned osm map účinnosti posilovače řízení v závislosti na výkonu motoru a verzi vozidla.

Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Největší novinka se ovšem nacházela vzadu. Golf konečně dostal víceprvkovou nápravu pro všechny verze, a to hned čtyřprvkvou. Pokud máte pocit, že vypadá úplně stejně, jako ta v první a druhé generaci Fordu Focus, tak vězte, to není náhoda. Čtyřprvkové zavěšení zadních kol pro golf totiž vyvinuli stejní inženýři, jako obdobnou zadní nápravu pro focus. Poté, co ji udělali v 90. letech pro Ford, „vzali čáru“ a namířili si to z Kolína nad Rýnem do Wolsfsburgu…

Jízdní vlastnosti se její zástavbou rapidně zlepšily, avšak současně již neplatí ona slova o bezúdržbovosti vztahující se na předchůdce. „Slabiny má tato náprava dvě,“ říká ke Golfu Petr Petřík, specialista na vozy skupiny VW z pražské Malé Chuchle. A dodává: „S léty a ujetými kilometry u ní dochází k opotřebení silentbloků dvou nad sebou vedených příčných ramen. To horní bývalo zkraje zahnuté, novější verze ramene je ale již rovná,“ vysvětluje Petřík.

Opotřebení silentbloků těchto ramen se navenek projevuje zadními koly postavenými do tvaru písmene A (při pohledu zezadu) a dále plaváním zádě auta při přejezdu nerovností. „Horní příčná ramena mají v sobě navíc integrovány excentry, jimiž lze měnit odklon kola. Problém je, že pokud se jejich šrouby pravidelně nepovolují a neutahují, časem zatuhnou,“ říká Petřík. A to pak nezbývá, než je prostě utrhnout.

DPF se raději vyhněte

Obecně vzato představuje pro kupujícího golfu 5. generace největší problém volba motoru. V nabídce byly jak zážehové agregáty s nepřímým vstřikováním, tak i přímým, dále samozřejmě s přímým a přeplňováním a nechyběly ani legendární motory TDI. Vrchol tvořil úzký šestiválec VR6 ve verzi R32.

Kdo chce v golfu diesel, měl by hledat motor 1.9 TDI, který je odolný a spolehlivý. „Za zdlouhavými a obtížnými starty obvykle stojí slábnoucí spouštěč motoru,“ říká Petřík. Známá devatenáctistovka v golfu běžně nemá filtr pevných částic. Pouze pokud byste narazili na ekologickou variantu BlueMotion. Ta jej má naopak vždy. Zbytek jej mohl mít na přání. To v kontextu znamená o problém méně. Vlastně to jediné, čím vás může vytrestat, jsou prodřená hrníčková zdvihátky ventilů. Příčinou je údajně používání současných velmi řídkých bezpopelných olejů.

Od roku 2005 se do nabídky dostal od devatenáctistovky odvozený dvoulitr TDI označený BMM s osmi ventily a rozvodem OHC. U něj platí ohledně zdvihátek to samé co u menšího motoru. Navíc je tady ale ještě komplikace v podobě částicového filtru, který měl tenhle motor naopak vždy.

TEST 2004: VW Golf V 1,6 FSI - Masovost v rodokmenu

Více výkonu, konkrétně 103 kW, nabízel od začátku 16ventilový dvoulitr označený BKD. Na rozdíl od obdobného motoru v Passatu B6 v golfu nepoužíval zrádnou kazetu s vyvažovacími hřídeli. A také zde nenajdete pokročilejší, leč vrtošivější vstřikování piezo-čerpadlo-tryska (PPD) od Siemensu.

V porovnání s osmivetilovou verzí nepotřebovala ta 16ventilová k tomu, aby prošla normou Euro 4, filtr pevných částic. Na přání jej však mít mohla, takže u aut z dovozu se může vyskytovat. Pokud jej auto má, měl by být na datovém štítku v prostoru rezervy uveden kód 7GG. Pokud kód 7GG objevíte a výfuk je černý jak uhel, takové auto si nekupujte. Buď se jedná o jiné auto (a tedy datový štítek neodpovídá konkrétnímu vozidlu), nebo chybí či je nefunkční částicový filtr. U motorů TDI s technologií čerpadlo-tryska nic výjimečného, vzhledem k principiálně omezeným možnostem jeho regenerace.

V roce 2005 nabídku obohatil nejvýkonnější diesel 2.0 TDI 16V (BMN) se 125 kW. A tomu bychom se vyhnuli úplně, neboť částicový filtr má vždy a k tomu navíc choulostivé vstřikovače Siemens PPD. Díky nim je však tišší než slabší varianta. Zcela výjimečně můžete narazit na nepřeplňovaný osmivetilový dvoulitr 2.0 SDi, rovněž se vstřikováním čerpadlo-tryska označený BDK, jehož výkon 55 kW je na auto, jakým je Golf V, až příliš skromný.

Jak šel čas

2003: Představení vozu. Tří a pětidveřový hatchback. Motory 1.4 16V (55 kW), 1.4 16V FSI (66 kW), 1.6 8V (75 kW), 1.6 16V FSI (85 kW), 2.0 FSI (110 kW), 1.9 TDI (77 kW) a 2.0 TDI 16V (103 kW). Pětistupňová manuální u motorů 1.4 16V, 1.4 FSI, 1.6 8V a 1.9 TDI. Zbytek šestistupňové manuály i pro některé verze motoru 1.9 TDI (třeba ve spojení s pohonem všech kol). Motory 1.6 8V, 1.6 FSI a 2.0 FSI alternativně se samočinnou šestistupňovou převodovkou 09G s měničem momentu. Oba diesely alternativně s šestistupňovým DSG DQ250.

2004: Představení rychlé verze GTI a motorem 2.0 TFSI o výkonu 147 kW. Standardně šestistupňový manuál, alternativně DQ250. Motor 1.9 TDI se 66 kW a pětikvaltem pro některé trhy.

2005: Motor 1.4 FSI končí. Příchod motoru 1.4 TSI Twincharger ve verzi se 125 kW pro sportovní verzi GT. Nový motor 2.0 TDI 16V se vstřikováním PPD, DPF a výkonem 125 kW. A dále motor 2.0 TDI 8V se 103 kW, ale vždy s DPF. Motor VR6 pro R32 o objemu 3,2 litru a výkonu 184 kW.

2006: Motor 1.4 16V s výkonem 59 kW. Nově agregát 1.4 TSI twincharger se 103 kW. Verze GTI 30 Edition s motorem 2.0 TFSI posílená na 169 kW (motor BYD).

2007: Karosářská verze kombi Variant. Nový motor 1.4 TSI s 90 kW a turbodmychadlem. Motor 1.6 FSI končí.

2008: Nový motor pro GTI 2.0 TFSI z řady EA888 (CAWB). Výkon 147 kW zůstává.

2009: Ukončení produkce vozu. Představení nástupce Golf VI. Kombi Variant pokračuje dále.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Čínský „Amazon světa služeb“ úspěšně vstoupil na burzu, akcie stouply o pět procent Čínský „Amazon světa služeb“ úspěšně vstoupil na burzu, akcie stouply o pět procent

Akcie čínské internetové společnosti Meituan Dianping při…

Policie obvinila další firmu v kauze zakázek Lesní správy Lány Policie obvinila další firmu v kauze zakázek Lesní správy Lány

V kauze zakázek Lesní správy Lány policie obvinila…

 

Štítky Volkswagen Golf Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Volkswagen Golf V: Skvělé auto!…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

 



Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson Volkswagen před deseti lety vyrobil nejšílenější auto. Nezkrotil ho ani Jeremy Clarkson

Občas je až zarážející, co za kreace dokážou výrobci…

Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

 



 
Hybridní pohon Honda IMA v ojetinách: Svítící kontrolka IMA znamená drahý problém!

Hybridní pohon Honda IMA v ojetinách: Svítící kontrolka IMA znamená drahý problém!

Dnes 12:55

Coby ojetiny se hybridy přízni moc netěší. Co je toho příčinou?




Blesk.cz

Ruská kapela projela celý svět, až v Ostravě je okradli: Kdo odjel s dodávkou a vybavením za 660 tisíc korun?

Ruská kapela projela celý svět, až v Ostravě je…

Na nepříjemnou zkušenost s Českou republikou určitě jen tak nezapomenou hudebníci ruské folk metalové kapely…

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď, radil Trump španělskému ministrovi

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď,…

Americký prezident Donald Trump nabídl španělskému ministru zahraničí Josepovi Borrellovi radu, jak zastavit…

 

iSport.cz

Čeští šampioni o muži, který posunul desetiboj: Věděli jsme to už dřív

Čeští šampioni o muži, který posunul desetiboj:…

To byla neděle! Atletické dějiny se zatřásly a během pár hodin se dva rekordy, které určují hranice lidského…

Speciál k fotbalové Lize mistrů: 76 stran, soupisky, hvězdy, program!

Speciál k fotbalové Lize mistrů: 76 stran, soupisky,…

Porovnejte si výsledky první rundy fotbalové Ligy mistrů s odhady pátečního speciálu, na jehož 76 stranách…

 

Reflex.cz

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…

Český slavík po skandálech docvrlikal, fanklub Lucinky Vondráčkové zapláče

Český slavík po skandálech docvrlikal, fanklub…

Tak nám zabili Slavíka, řekla posluhovačka panu Švejkovi. A nebyla to sebevražda?, opáčil ten dobrý voják. Inu,…