3.1. 2019 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý VW Passat B6: Opravdu je to takový průšvih? Klíčový je rok 2008!

 

VW Passat šesté generace označovaný jako B6 je obecně jedním z nejproblematičtějších vozů minulé dekády. Přesto se s ním stále setkáváme v ulicích v hojném počtu.

Někdejší velmi oblíbené manažerské auto je dnes díky stáří dostupné mnohem širšímu spektru kupujících. V roce 2005 se však jednalo o žhavou novinku. Při přechodu z páté generace označované B5 na šestou se Passat již poněkolikáté změnil k nepoznání. Vlastně jediné, co zůstalo z předchůdce, byly některé pohonné jednotky. S motorem napříč před přední nápravou, tedy koncepcí, kterou Passat opustil při přechodu ze čtvrté na pátou generaci, novinka technicky kopírovala již známé tehdy nové modely Volkswagenu - jmenovitě Golf Mk5 či MPV Touran.

Oproti předchůdci je tak tento vůz po technické stránce nesrovnatelně modernější. Namísto hydraulického posilovače řízení použil VW elektromechanický s takzvaným zdvojeným pastorkem a dosavadní zadní nápravu s torzní příčkou, používanou v B5 u verzí s pohonem předních kol, nahradilo víceprvkové zavěšení se čtveřicí ramen na každé straně. Jediné, kde novinka slevila, byla přední náprava, když namísto sofistikovaného lichoběžníku musel stačit modifikovaný McPherson.

Není vám zima?

Tou nevětší změnou bylo však z pohledu zákazníka a také servisu masivní nasazení elektroniky. Její úrovní a hlavně množstvím se Passat B6 oproti předchozí B5 vzdálil snad o světelné roky. Díky tomu vůz nabídl do té doby u Passatů nebývalé prvky výbavy a výstroje. Dokud to všechno fungovalo, bylo to skvělé. Problém je, že zejména v prvních letech žila elektronika vlastním životem více, než by bylo zdrávo. S léty výrobce některé záležitosti vyřešil, jiné však přetrvaly, takže se s nimi majitelé potýkají dodnes.

Video

Zní to divně, ale předchozí generace B5 nikdy nenabízela dvouzónovou klimatizaci. Samočinná verze Climatronic tak z pohledu uživatele i techniky nepřinesla nic více než obdobné zařízení v Passatu B3 či B4. Teprve s příchodem šestého vydání dostal Passat samočinnou dvouzónovou klimatizaci Climatronic. Základem byla sice mnohem jednodušší poloautomatická klimatizace Climatic, avšak většina původních majitelů si za lepší verzi připlatila, takže dnes v ojetých Passatech převládá Climatronic.

Ojetý Volkswagen Passat B7 (3C/36): Méně invenční, zato spolehlivější

Píšeme to i proto, že při hledání vysněného Passatu B6 je lepší zvolit jednodušší verzi Climatic. Je pro to hned několik důvodů. Známým problémem samočinné dvouzónové klimatizace Volkswagenů jsou selhávající nastavovací elektromotorky v ovládací jednotce klimatizace. Že se blíží jejich konec, prozradí typické ťukání, jako když datel či strakapoud buší zobákem do stromu. „Příčinou jsou opotřebená ozubená kolečka elektromotorků, která jsou vyrobena z plastu. Jako první většinou odejdou motorky nastavující teploty,“ říká k problému Petr Petřík, uznávaný specialista na vozy skupiny VW z pražské Malé Chuchle. „Výměna jednoho motorku u nás vyjde na přibližně 2.200 korun.“ Tento problém se týká pouze aut vyrobených do roku 2009. „Tehdy udělal VW modifikaci a původní plastové motory nahradil kovovými, používanými od samého začátku ve vozech Audi. I proto se u aut z Ingolstadtu s tímto problémem nesetkáte,“ upřesňuje Petřík.

Jiná závada se pojí s radiátorem (výměníkem) topení. Ten je tady rozměrově docela malý, navíc zcela nevhodně řešený. „Hlavní problém spočívá v jeho voštinách, které jsou velice malé. Časem se ucpou, takže klesá topný účinek,“ říká Petr Petřík. Problém samozřejmě dále podporuje laxní přístup k výměnám chladicí kapaliny G12+. Obecně nejdříve přestane topit strana u spolujezdce. Jak se ale výměník zanáší stále více, přestane topit i levá polovina kabiny. Topný účinek se snižuje pozvolna. Lidé to zpočátku řeší zvýšením teploty. To pak k vytopení kabiny na obligátních 22 stupňů musí být topení nastaveno třeba na 24 stupňů (ale i víc).

Jediné co pomůže, je výměna radiátoru, který navíc u aut vyrobených od roku 2008 prošel úpravou – ta přinesla mírně zvětšené voštiny. U Petra Petříka vyjde oprava včetně práce na přibližně 4.500 korun, což je vcelku únosné.

Kam vedou dráty?

Že je elektronika a elektrika uplatněna v Passatu B6 opravdu masivně, dokazují další systémy. Třeba parkovací brzda je na těchto autech vždy elektromechanická. Do roku 2008, kdy výrobce provedl modifikaci ovládacího tlačítka, se zakopaný pes ukrýval velmi často právě v něm. To je pak mohl řidiči mačkat, jak chtěl, a auto se prostě neodbrzdilo. Druhý rébus tkví v ovládacích elektromotorech v brzdových třmenech.

Passat B6 přišel s velmi neobvyklým startováním motoru. Šlo o jakýsi předěl mezi startováním tlačítkem a klasickou spínací skříňkou. Ovladač (klíč) po zasunutí do slotu (spínací skříňky) v palubní desce odjistí elektromechanický zámek volantu a teprve pak lze spouštět motor. Při tom je třeba „klíč“ stlačit do krajní polohy a současně jej držet. Nejedná se tedy o impulzní spouštění motoru.

Volkswagen a jeho 4x4 výročí: Víte, čím se liší Syncro od 4Motion?

„Zámek volantu je u tohoto systému ovládán přes jednotku imobilizéru. U aut vyrobených do roku 2009 je problémem takzvaná aretace sloupku volantu,“ říká Petřík. V praxi tak nedojde po zasunutí ovladače do slotu k odblokování zámku volantu, takže nelze natočit motor. Problém se stupňuje. V počátku vzniku závady se tak volant odemkne třeba až po druhém či třetím opětovném zasunutí ovladače (klíče) do slotu (spínací skříňky). V konečném stádiu ale už vůbec. A to vám pak nezbude, než zavolat odtahovku. „Řešením je výměna celé jednotky aretace volantu spolu s imobilizérem, která se musí následně spárovat s klíči. A celé to vyjde zhruba na deset tisíc,“ počítá Petřík.

Třetím rébusem spojeným s elektronikou jsou selhávající elektromotorky zámků dveří. Jelikož jsou součástí zámků, mění se spolu s nimi. „V praxi se vám jednoduše nezamknou dveře, přičemž jeden motorek vyjde v našem servisu na zhruba 4.000 korun,“ dodává Petr Petřík.

Obecně vzato platí, že Passaty vyrobené od roku 2008 jsou výrazně spolehlivější než ty původní vyráběné od roku 2005. Jak uvidíte dále, toto se netýká pouze elektroniky a elektrické výstroje vozu, ale také mechaniky. Kromě motorů třeba i šestistupňové převodovky DSG známé jako DQ 250, která je u těchto vozů velmi často zastoupena.

Jak šel čas

2005: Představení vozu. V dubnu zahájení prodeje v ČR. Dvě karoserie – čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi. Zážehové motory 1.6 8V, 1.6 FSI, 2.0 FSI a vznětové 1.9 TDI-PD, 2.0 TDI-PD 8V (standardně s filtrem pevných částic) a 2.0 TDI-PD 16V. Později motor 2.0 TFSI a 3.2 FSI VR6. Převodovky pětistupňové (pouze motor 1.6 8V a 1.9 TDI), respektive šestistupňové manuální a dále šestistupňová samočinná převodovka s měničem momentu 09G alternativně pro zážehové motory 1.6 FSI, 2.0 FSI a 2.0 TFSI. Pro oba vznětové dvoulitry samočinná převodovka DSG DQ 250. Šestiválec vždy s pohonem všech kol, u ostatních větších motorů volitelně.

2006: Vrcholný motor 2.0 TDI-PD 16V s výkonem 125 kW a standardně částicovým filtrem. Paletu motorů obohacuje větší šestiválec 3.6 FSI VR6.

2007: Ukončení produkce motorů 1.6 FSI a 2.0 FSI. Místo nich nové motory 1.4 TSI s 90 kW a 1.8 TSI se 118 kW.

2008: Velké technické změny! Zvýšení spolehlivosti i kvality! Motory 2.0 TDI již pouze ve verzi s 16 ventily a hlavně se vstřikováním common-rail. Výkony 81, 100, 103 a 125 kW. Motor 1.9 TDI-PD pokračuje dále. Nový motor 1.4 TSI EcoFuel na CNG s výkonem 110 kW a přeplňováním twincharger. Sportovní verze R36 s motorem 3.6 VR6 FSI s výkonem zvýšeným z 206 na 220 kW. Nový motor 2.0 TSI s rozvodovým řetězem odvozený od 1.8 TSI (řada EA 888) nahradil starší 2.0 TFSI (řada EA 113). Výkon 147 kW zůstal i nadále.

2010: Ukončení produkce řady B6. Ještě předtím se na krátkou dobu stihla zástavba nového motoru 1.6 TDI-CR se 77 kW. V roce 2011 představen nástupce B7 vycházející z B6, ovšem s výraznými změnami a hlavně násobně vyšší spolehlivostí.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky Ryanair osekává výhled svého zisku, stěžuje si na příliš levné letenky

Letecká společnost Ryanair snížila očekávaný odhad zisku…

V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů V Praze by mohlo v budoucnu přibýt několik kilometrů tunelů

Tunely by měly vzniknout především jako součásti…

Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza Češi ztrácejí zájem o zaměstnání v cestovním ruchu, ukázala analýza

Češi ztrácejí zájem o práci v cestovním ruchu. Zatímco v…

Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera Novým předsedou CSU se stal Markus Söder, nahradil Seehofera

Novým předsedou německé vládní Křesťanskosociální unie se…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý VW Passat B6: Opravdu je to takový…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 



Ojetý Volkswagen Passat B6: TDI není zárukou levného provozu Ojetý Volkswagen Passat B6: TDI není zárukou levného provozu

Volkswagen Passat patří k nejoblíbenějším ojetinám na…

Videotest ojetiny: Volkswagen Passat 2,0 TDI B6 Videotest ojetiny: Volkswagen Passat 2,0 TDI B6

Jaké chyby a nedostatky má předposlední verze v bazarech…

 



 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk komunistů i nacistů

Z dolů až na Hrad. Černý baron Emil (91) zažil útisk…

Černý baron, havíř, účetní, kameraman nebo prostě dědeček. Emil Pražan (91) toho v životě zažil hodně. „Dnes…

 

iSport.cz

ONLINE: Biatlonistky jedou štafetu. Davidová stahuje ztrátu, je jedenáctá

ONLINE: Biatlonistky jedou štafetu. Davidová stahuje…

ONLINE | Minulý týden překvapily třetím místem ve štafetě v Oberhofu. Jen šest dní po bronzovém úspěchu budou…

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším přestupu i Šilhavém

Darida exkluzivně o odchodech z Česka, dalším…

Byl součástí vlny, která po vzestupu Viktorie Plzeň vzala bundesligu útokem. Zatímco František Rajtoral, Václav…

 

Reflex.cz

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová bourá stereotypní představy o řeholním životě

Proč má celibát smysl? Jeptiška Lucie Cincialová…

Běhá půlmaratóny, jezdí pomáhat do Paraguaye a učí na univerzitě. Kromě toho je, jak to říct, jeptiška. Že vám…

Vzhůru na sever, temný a tajemný. Vikingská Bílá velryba aneb Hon na leviatana

Vzhůru na sever, temný a tajemný. Vikingská Bílá…

Komiksy jsou skvělé médium, kde mohou autoři s relativně malou produkcí dosáhnout nevídaných divů. Tak třeba…