Přeplňování motoru turbodmychadlem se obecně historicky pojí se značkami Porsche, Saab a BMW. Jenže v USA dokázali tuto techniku nabídnout v autě o celou dekádu dříve.
rozšíření motorů s turbem bylo zdokonalení elektroniky potřebné pro ovládání a kontrolu přeplňování. Zrovna tak to platilo u motorů se 4 ventily na válec počátkem 80 let. Jen díky elektronickému vstřikování paliva se tenkrát zamezilo "zachlastávání" motorů při přeřazování.
Ano, první, ale v mnoha případech málem taky poslední, protože pro nespolehlivost dané novinky ji americký průkopník následně rychle opustil, aby ji jako funkční za pár let předvedl někdo jiný, většinou Němci. Týká se to nejen turba, ale třeba airbagu, vypínání válců, pásů...
no tak v době vzniku většinou nebyli technologie na takové úrovní, aby to blyo 100%. Ale jde o ten nápad a odvahu to uvést do série. A to amíci měli. Němci s tím většinou přišli 10-20 let po nich >:D >:D
A německá spolehlivost je kapitola sama pro sebe, co se kde po*ralo za díly, na tom bylo Made In Germany. Jen jednou made in japan a mexico. Zajímavý co >:D
Jde právě o to, že ty nové technologie uváděné Američany, často nefungovaly, ne že by jejich zavedení nebylo na pochvalu, ale německý přístup je prostě jiný, Amíci třeba zavedli airbag, jenže pořádně nefungoval, tak ho přestali nabízet, Němci ho, a nutno říct, že na trochu jiném principu, vyvíjeli léta, a až byl funkční, skutečně funkční, začali ho prodávat. Tak to prostě je, evropští výrobci museli v 60., 70. letech být mnohem opatrnější na to, co prodají, protože síla evr. trhu, a tedy i tendence zákazníků odpustit a zapomenout na průser, byla mnohem menší a zákazníci v tomto směru náročnější, chyby automobilek vedly i k jejich krachu, na us trhu si velká trojka mohla dovolit nějaký ten fail, ať už výbavového prvku nebo celého modelu mnohem snáze, a taky to dělala...
....Díky systému ochlazování zápalné směsi tak Jetfire nabídl do té doby nevídaně nízkou spotřebu paliva, hlavně těm, kteří jezdili defenzivně ....Kdo jezdil pouze defenzivně, z výhod přeplňování nevytěžil v tomto případě takřka nic....
A už tradiční je tápání p.Dusila na téma samozápalů a klepání. Jsem zvědavý jestli někdy pochopí že samozápal NENÍ klepání. Fakt bych mu to přál.
V článku ani zmínka o lokálních topeništích, které jsou jedním z hlavních zdrojů smogu a popela v ovzduší. Podle nedávného výzkumu MU Brno, je v Brně díky tomu, že se topi plynem, méně zamořený vzduch než v okolních vesnicích, kde i po zavedení plynu většina domů topí uhlím.