Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Ampera ePionier Edition: Pro začátek plná výbava

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Opel se chystá prodávat svou elektrickou Amperu. Na začátku nabídne akční ePionier Edition.

Pětidveřový hatchback Ampera je sice hybridem, ale zážehový motor zde slouží jen jako range extender, zvyšuje tedy dojezd, ale nedokáže fungovat samostatně. Při spolupráci všech částí pohonného systému Voltec Ampera bez problémů ujede přes 500 km.

Oproti tomu čistě na elektřinu je akční rádius mnohem menší: 40-80 km, navíc v závislosti na stylu jízdy, profilu silnice a venkovní teplotě. Jistě, je to málo, ale podle studií a výzkumů tolik ujede denně 80 % evropských řidičů.

Přednastavitelných jízdních režimů je k dispozici několik: normální, sportovní, horský, nebo Hold, který drží akumulátory na jejich aktuální úrovni nabití.

Elektromotor s výkonem 111 kW (150 k) a točivým momentem 370 Nm pohání přední kola.

Systém Voltec se skládá celkem ze dvou elektromotorů a planetové převodovky, druhá pohonná jednotka slouží také jako generátor.

Lithium-iontové akumulátory sestávají z 298 článků, váží 198 kg a jsou umístěny ve středovém tunelu. Na plnou kapacitu 16 kWh se dobijí ze zásuvky o 230 V a 16 A za zhruba čtyři hodiny, celý proces lze dokonce naprogramovat, napájecí kabely a adaptéry jsou součástí dodávky.

Při poklesu stavu baterií se aktivuje benzinový motor 1,4 l s výkonem 63 kW (86 k). O podvozku jen krátce: vpředu najdeme vzpěry McPherson a byl zde použit hliník, vzadu jsou torzní tyče a vlečená ramena. Posilovač řízení je elektrický s variabilním účinkem.

Ampera je schopna zrychlit z 0 na 100 km/h za zhruba 9 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 161 km/h. Ekvivalent spotřeby paliva v kombinovaném cyklu odpovídá hodnotě 1,6 l/100 km.

O designu exteriéru byly již popsány stohy papíru, je poměrně futuristický a od svých sourozenců Chevroletu Volt a Vauxhallu Ampera se příliš neliší. Vpředu autu dominují lichoběžníková maska a bumerangové světlomety.

Interiér pro čtveřici cestujících nabízí místo tradičních kruhových přístrojů programovatelné digitální, některé spínače nahrazuje dotykový displej uprostřed palubní desky, který slouží i k obsluze navigace, hands-free atd..

Zavazadelník pojme 310 l a díky sklopným zadním sedadlům jej lze dále rozšířit až na 1.005 l.

První vozy se v showroomech Opelu objeví v posledním čtvrtletí letošního roku. Základní model bude stát v Německu s daní 42.900 eur, tedy podle aktuálního kurzu přes 1,04 milionu Kč, novopečený majitel se může těšit kromě jiného na sériovou elektronickou klimatizaci, či rádio s ovládáním na volantu. Konečná cena jinde se bude lišit dle daňového zatížení, nejsou od ní odečteny vládní bonusy a dotace, ale na druhou stranu zahrnuje i baterie.

Na domácím trhu Opel nabídne limitovanou sérii ePionier Edition za 48.200 eur (1,17 mil. Kč)

Výbava obsahuje například navigační systém s 60 GB diskem, audio od Bose se šesti reproduktory a subwooferem, couvací kameru s automatickým parkovacím asistentem, kožený interiér včetně vyhřívaných sedadel a alarm. Vozy budou lakovány třívrstvou bílou metalízou Lithium.

Záruky jak na celý vůz, tak na baterie jsou omezeny 160 tisící kilometry. V tuto chvíli automobilka eviduje 5 tisíc zájemců. Příští rok chce prodat 8-10 tisíc aut.

Ampera se bude vyrábět v továrně GM Hamtramck v Detroitu. I baterie mají americký původ: výrobní závod v Brownstownu nedaleko města motorů.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)