Opel Astra (1991-1998) - věčně druhá

Opel Astra (1991-1998) - věčně druhá

 
 

Nadvládu Golfu chtěl Opel konečně po dlouhých letech ukončit novým modelem, který měl na začátku 90. let nahradit model Kadett. V Rűsselsheimu na to šli systematicky a krátce po představení nového Golfu III, přišel na trh Opel s novým jménem a novým vzhledem.

Jméno Astra bylo nové u Opelu, sesterský Vauxhall, který prodává přejmenované Opely na britských ostrovech, však tento název používal již u předchozích Kadettů. Astra A je někdy označována písmenem F, což je pokračování abecední řady interního značení Opelů nižší střední třídy (poslední Kadett nesl interní kód E).

První Opel Astra vyjel do souboje s třetím Golfem vyzbrojen novým stylem karosérie, která byla o 3 cm delší, ale nepatrně nižší a užší než Golf. Rozhodující veličinou tak nakonec je rozvor, který byl u Astry 2517 mm, tedy o 4 cm větší než měl Golf III. Uvnitř je o nějaký ten centimetr více místa, za druhou řadou sedadel je v 5dveřovém hatchbacku 360litrový zavazadlový prostor (+30 l ve srovnání s Golfem), který lze samozřejmě dále rozšířit. Více „rozkročený Golf má rozchod kol průměrně o 3 cm širší. Na trhu nových vozů byla Astra rovnocenným rivalem Golfu, ale teď, kupujete-li Astru jako ojetinu, je podstatně levnější než Golf. V mnoha případech tak Astra konkuruje spíše Felíciím. V tomto souboji vítězí německý automobil na poli pohodlí, velikosti vnitřního prostoru a většinou také jízdními výkony. To vše může převážit (při srovnatelné ceně) nižší náklady na opravy u Felicie. Ani jeden z vozů nepatří mezi bezporuchové, podle statistik je Astra lepším průměrem, Felicia obsazuje pravidelně místa v poslední čtvrtině startovního pole.

Vzhled Astry, uvedené v roce 1991, příliš nespoléhal na rysy Kadettu a tak vznikla pohledná a moderní modelová řada, sestavená z 3 a 5dveřového hatchbacku, 4dveřového tříprostorového sedanu, kombi a jako třešnička na dortu figurovala varianta kabriolet. Nejpopulárnější 5dveřová Astra má na rozdíl od Golfu třetí boční okno a tak výhled z vozu byl dobrý všemi směry. Stylistiky zdařilá byla zejména záď první Astry, jež působila dynamicky díky prolisu nad zadním kolem, přecházejícím do hrany zadního nárazníku. V době uvedení byly moderní oblé karosérie, ale Opel se naštěstí módou kulatých aut nenechal zlákat a aplikoval módní trend jen v omezené míře, takže Astra vydržela na trhu dlouho bez výrazných změn. Ač nikdy svého konkurenta neporazila, vysoké počty vyrobených kusů dělaly Opelu radost.

3dveřová karosérie není příliš oblíbená, a proto je zde šance na nižší cenu pokud nehledáte auto pro rodinu. Setkat se můžete s tovární sportovní verzí Astry GSi, která konkurovala Golfu GTI. Byla vybavena některou verzí čtyřválců 1.8 a 2.0 (ten nejsilnější měl 110 kW). V bazarech se můžete setkat s rodinným kombi, které nejen u nás mnoho firem používalo jako služební automobil a tak za krátkou dobu tyto kombíky najely mnoho kilometrů. Na kombi se cenil pěkný vzhled a vysoká užitná hodnota; Astra Caravan byla ve své době nejprodávanějším kombi ve třídě v Evropě. Proti hatchbacku je Caravan delší o 227 mm. Prostor pro zavadala měl 500 litrů a bylo jej možno zvětšit sklopením sedadel až na 900 l (do výše oken) resp. 1650 l (po střechu). Sedan byl o něco kratší (4239 mm) než Caravan (4278 mm), ale i tak nabídl 500 litrů zavazadlového prostoru (také zde jsou sklopná zadní sedadla, pak má kufr 810 l). V roce 1993 byla zahájena výroba kabrioletu, který byl překvapivě postaven na bázi sedanu, takže v otevřeném voze najdou místo čtyři osoby a ještě se vejde 390 litrů zavazadel. Proti předchozímu Kadettu Cabrio už nebyl u Astry za předními sedadly ochranný oblouk. Společné bylo oběma otevřeným Opelům místo vzniku - automobilka italské karosárny Bertone. Dnes patří poměrně vzácný kabriolet k nejlevnějším otevřeným vozům na trhu.

Ve velkosériovém modelu jako je Astra najdeme širokou škálu motorů. Zpočátku se Astry vyráběly se staršími osmiventilovými litinovými motory, které neoplývaly výkonem, ale na druhou stranu vynikaly příznivou charakteristikou točivého momentu a ve spojení s vhodně zvolenými převody působily v běžném provozu mnohem pružněji než některé konkurenční šestnáctiventilové motory. Typickým představitelem této „klasické motorové školy je čtyřválec 1.6 (55 kW), který lze i dnes doporučit ke koupi, pokud uvažujete o prvních ročnících Astry. Jeho výkon sice neohromí, ale při běžných dálničních rychlostech vás bude na cestě doprovázet jeho klidný a relativně tichý chod, dostatek točivého momentu pro bezproblémovou jízdu na pětku, objemu odpovídající spotřeba a nakonec i vysoká životnost této osvědčené konstrukce.

Základem v Astrách byl motor 1.4 (44 kW), vedle motoru 1.6 (55 kW) se vyráběla i verze 1.6 16V (74 kW), 1.8 (66 kW), 2.0 (85 kW), 1.8 16V (92 kW) a 2.0 16V (110 kW), přičemž téměř celé výkonové spektrum mělo zastoupení ve všech karosériích (včetně 110kilowattového kombi Caravan!). Nepříliš slavnou kapitolou jsou vznětové motory v Astrách. Obecně lze říci, že nedosahují kvalit konkurenčních dieselů VW a časté závady (prasklá hlava válců, přetržený rozvodový řemen) nevyváží nižší spotřebu proti zážehovým motorům. Do Aster se dodávaly čtyřválce 1.7 l. Buď to byly verze o objemu 1699 cm3 – s atmosférickým plněním 44 kW, s přeplňováním pak 50 kW – nebo šlo o přeplňovaný agregát Isuzu s označením „Intercooler o objemu 1686 cm3 (60 kW). Když už trváte na Astře „v dieselu , pak se poohlédněte po verzi s motorem „Intercooler .

Astra prošla během svého života několika dílčími úpravami. Motorovou nabídku postupně opouštěly zastaralé motory, v roce 1995 byly optimalizovány průběhy točivého momentu u většiny šestnáctiventilových motorů. Model 1996 dostal novou masku s větším logem a větším otvorem přivádějícím vzduch k chladiči, nový tvar dostaly více lakované nárazníky a směrová světla měla bílou barvu (místo původní oranžové).

Interiér Astry se vyznačuje až překvapivě nápaditým designem (vzhledem k německému původu), použité materiály však nepůsobí příliš kvalitně. To stejné platí o zpracování, skřípot plastů není v Astře výjimkou. Sedadla i dveřní výplně jsou čalouněny jednoduchými neutrálními vzory, které však vydrží věčnost. Pokud máte ve voze originální autorádio, jeho displej je oddělen a informace jsou tak umístěny ve vyšší a tedy pohodlnější poloze. K výhodám tohoto řešení lze připočítat fakt, že autorádio bez displeje je méně atraktivní pro zloděje.

Jízdní vlastnosti Astry jsou dobrým kompromisem pro české silnice. Komfortní odpružení poskytuje podstatně pohodlnější cestovní komfort než rozšířená Felicia, jako u každého ojetého vozu je třeba dát pozor na funkčnost tlumičů (jejich výměnou se zvýší nejen aktivní bezpečnost, ale zlepší se i chování vozu při běžné jízdě).

Astra obecně trpěla nevyrovnanou kvalitou výroby a to hlavně v prvních letech po uvedení. Setkat se proto můžete s velmi různorodými problémy, podle toho, který z dělníků nebo dodavatelů zrovna neměl svůj den, když se váš exemplář vyráběl. Mezi typické problémy patří závady na elektronické řídící jednotce, časté jsou závady na vznětových motorech, dále pak vadný snímač nasávaného množství vzduchu, prasklé čelní sklo, zvlněné brzdové kotouče. Chronickým neduhem Aster je i na konci 20. století koroze. Koroduje nejen výfuk, ale i další exponovaná místa na karosérii - blatníky, prahy, kapoty.

První Astra je v žebříčku TÜV AutoReport 2004 zpravidla nad průměrem své věkové třídy a v tom případě je na tom také lépe než Golf. Tedy s jedinou výjimkou – v kategorii 10-11 let starých vozů (vozy kolem r.v. 1993) je Astra pod průměrem s 29,4% vozů s vážnou závadou a Golf je přitom s 26% těsně nad průměrem. TÜV Astrám mimo výše uvedené závady vytýká také nadprůměrně časté nedostatky na světelné soustavě i méně účinné brzdy (dle různých testů jsou navíc brzdy náchylné k výrazné ztrátě účinku při velkém zatížení).

Jako 12 let starý automobil má první Astra podstatně méně odolnou „bezpečnostní schránku než dnešní auta, ale mezi svými vrstevníky je na tom velmi dobře. Od roku 1994 byly sériové oba airbagy, příplatkové ABS se do série dostalo teprve na konci výroby. Od modelového roku 1997 jsou v sérii i boční airbagy.

Konstrukce Astry vznikla v Německu, ale automobil se vyráběl v mnoha výrobních a montážních závodech ve světě. Jmenujme alespoň závody ve Velké Británii, Španělsku, Portugalsku, Maďarsku, Belgii, Polsku a mezi exotická místa vzniku patřila také Jihoafrická republika, Argentina nebo Tchaj-wan. Ani po ukončení výroby v Německu nepřišly některé evropské trhy o oblíbený model. Astra F byla přejmenována na model Astra Classic a byla vyráběna v Polsku. Na našem trhu se souběžně prodávaly obě generace, ta starší byla sice podstatně lacinější (základní cena 3dv. modelu pod 300 tisíc Kč, ale bez airbagů a ABS), ale ve výbavě chyběly některé prvky v té době zcela běžné. Různorodost trhů pro které byla Astra určena s sebou přináší také riziko související s koupí vozů dovezených ze zahraničí. Kupříkladu vozy určené pro teplé kraje mají jednodušší tepelnou izolaci interiéru a topení, které v středoevropských zimách nemusí stačit.

Opel Astra je levnější alternativou největšího rivala – Volkswagenu Golf – sice s méně zvučným jménem, horšími vznětovými motory a méně vyrovnanou kvalitou, ale přitom s prostornou a stále pohlednou karosérií.

Přednosti

  • prostorný interiér
  • spolehlivé zážehové motory
  • stále moderní vzhled exteriéru
  • komfortní odpružení
  • široká nabídka variant karosérií i motorů
  • mnoho ojetin na trhu, možnost využít levnější použité díly

Nedostatky

  • koroze karosérie, koroze výfuku
  • absence posilovače řízení u základních verzí
  • průměrné dílenské zpracování
  • horší vznětové motory

Nejčastější závady

  • drnčící plasty
  • poruchy alternátoru
  • přetržené ozubené řemeny
  • úniky chladící kapaliny, oleje
  • těsnění pod hlavou válců
  • koroze karosérie i výfuku
  • závady na elektronice
  • prasklá čelní skla (kroucení karosérie)
  • zvlněné brzdové kotouče
Vůz/r.v.19971996199519941993
Astra 1.4 GL 5dveř.---7200065000
Astra 1.4 GL 5dveř.1130001020009000081000-
Astra 1.7 D GL 5dveř.---8100073000
Astra 1.7 D GL 5dveř.13300011900010600095000-
Rallye Dakar 2018
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 

Štítky Golf Kabriolet Opel

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Ukradená Astra se vrátila zpět ke svému majiteli. Zachránila jej konektivní služba Ukradená Astra se vrátila zpět ke svému majiteli. Zachránila jej konektivní služba

Systémy konektivity nemusí být nápomocny jen ve chvílích,…

Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem Další nehoda z Nürburgringu: Rychlá jízda řidiče Astry skončila kotoulem

Ťukance o svodidla jsou při volných jízdách v Zeleném…

 



 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Hrozí Tereze pomsta od drogového gangu? Hraje vabank, jde o život, míní expert Šándor

Hrozí Tereze pomsta od drogového gangu? Hraje…

Začala zpívat a u soudu si tím jistě pomůže. Není to ale pro Terezu H., zadrženou v Pákistánu s 9 kily heroinu,…

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…