Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Astra GTC: První dojmy (video)

Ladislav Čermák
Diskuze (22)
Třídveřová astra navazuje na tradici městských štik více než důstojně.

Zatímco ještě v generaci G stálo krásné kupé stranou od banálního třídveřového hatchbacku, počínaje nástupcem (H) se oba proudy slily a vznikl malý klenot. Třídveřová astra totiž rodinám nechybí a individualističtí singles či mingles jsou nadšeni. A nyní se mohou těšit ještě víc.

Nový Opel Astra GTC si vezme to nejlepší ze svého stejnojmenného předchůdce – nebude jen třídveřovou verzí Astry, ale nabídne výrazně jiný charakter. Ten nebude tentokrát založen jen na jiném designu, ale i rozdílném podvozku. Jsme zvědaví, čím odpoví Ford, který definitivně vypustil třídveřový focus.

S použitím dnes už běžných prostředků, tedy shodné techniky a maxima výrobně drahých detailů, se totiž sourozenec pětidveřové astry oblékl značně vyzývavě. Odlišný nárazník a nižší střecha jej identifikují již en face, hlavní nápor ale samozřejmě přichází z jiných úhlů. A úspěšně.

Oblíbený trik, tedy horní hraně bočních oken udělit oblejší a nižší tvar, funguje dokonale a roztáčí novinku k ještě větším emocím, než u minulé generace. Výsledek je maximálně působivý a vyvolává očekávání stovek koní pod kapotou, kterému ovšem, přinejmenším zpočátku, nebude Opel schopen dostát.

Vrcholem se totiž pro začátek stane, stejně jako u ostatních verzí, verze 1.6 Turbo, můžeme jen doufat, že jí konstruktéři zase nezabijí dynamiku absurdně dlouhým zpřevodováním. Čekání na mlhavě slíbenou, avšak zatím nekonkretizovanou silnou turboverzi si budeme krátit se třemi zážehovými čtrnáctistovkami (obě verze Turbo, v prosinci i atmosférická) a vrcholnou verzí vznětového dvoulitru.

Uvnitř se od loňského pařížského konceptu mnoho nezměnilo. Ovladače známe z pětidveřového hatchbacku, sportovní sedadla také, tak se přepracovávaly jen některé panely. Proto se dojmy prakticky neliší, až na nižší horní hranu okna. Vzadu je to pochopitelně jiné – nástup komplikují nejen směrem vzad se zužující dveře, ale nevalná šířka výsledného otvoru. Po usazení ale čeká několik překvapení.

To první je očekávané: okna jsou v úrovni očí snad jen 10 centimetrů vysoká a z okolní krajiny toho moc neuvidíte. Více vás vyvede z míry, že se vzadu zcela pohodlně usadí dva dospělí, a to i pokud jim moc nechybí do 190 cm! Prostor pod šikovně vybraným stropem by jim mohl závidět lecjaký sedan, podobně jako velkorysé rozměry i čalounění sedaček.

Aby toho nebylo dost – v zádi, jakou byste čekali spíše v dalším díle Rychle a zběsile, se skrývá poctivých 370 litrů pro zavazadla, navíc přístup není tak komplikovaný, jak na první pohled vypadá a nebrání předpokládanému každodennímu používání. Po sklopení zadních sedadel se užitečný objem rozšíří dokonce na 1235 l. Vadí jen příliš úzký otvor pro prsty, madlo by zřejmě zcela rozbilo uhlazenost zádi. Německá škola se nezapře.

GTC dostala přední nápravu HiPerStrut, která se v Evropě zatím funguje jen v Insignii OPC. Při použití stejných montážních bodů má tato náprava díky oddělené rejdové ose předních kol ve srovnání se zavěšením McPherson v běžné Astře o 44 % menší zmenšený příklon rejdové osy a o 46 % zkrácený poloměr rejdu. To zlepšuje vedení kola, omezuje reakce nápravy na přidání plynu v zatáčce (torque-steer) a zlepšuje schopnosti vozu v zatáčkách. Nová konstrukce je připravena pro tovární instalaci kol o průměru 18 až 20 palců.

Proti pětidveřové Astře světlá výška díky sportovnímu nastavení poklesla o 15 mm, základní míry podvozku naopak narostly. Prodloužená ramena na zadní nápravě přispějí ke zvětšení rozvoru o 10 mm na 2695 mm. Větší je rozchod kol vpředu (1584 mm, +40 mm) i vzadu (1588 mm, +30 mm).

Při ladění byl od počátku brán v úvahu systém adaptivních tlumičů FlexRide, který zvyšuje jízdní stabilitu, odezvu auta na podněty z řízení a rychlost v zatáčkách. Místo běžných režimů Normal, Sport a Comfort budou k dispozici nově pojmenované Standard, Sport a komfortněji zaměřený Tour. Už se těšíme na první testy!

Ladislav Čermák
Diskuze (22)
15. 9. 2011 10:53
Re: Opel Megan GTC
Dokaž to ! :-)
Avatar - white label
15. 9. 2011 00:40
Re: Opel Megan GTC
:-)
Avatar - Pekelná Micinka
15. 9. 2011 00:01
Re: ^^^
Problém je, že opera reaguje svižnějc, starý IE je líný... A jak si přitáhnu klávesnici, tak ji chytím po obou stranách, takže na jedné je Tab, na druhé Num Enter, k tomu pár znaků a je vymalováno. Pivo by to možná zpravilo, nebo si dám sprchu.
Avatar - Pekelná Micinka
14. 9. 2011 23:38
Re: Opel Megan GTC
No prohlídni si to doma, on to musí nějak řešit každý. Faktem je, že pokud chceš mít střed kapoty výš, resp. vytvořit něco jiného, než Golf,tak musíš zvětšit celé auto, protože po stranách z technických a legislativních důvodů nemůžeš jít níž. Zatím to každý řeší takhle [odkaz] Ovšem "leaderem" je [odkaz] Prý na to mají ve fabrice obrovskou žehličku... >:-[] ;-)
Avatar - white label
14. 9. 2011 23:21
Re: Opel Megan GTC
Jasně, ovšem právě mezi tím vidím i docela zřejmou souvislost... :-)