Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Astra H (2004-dosud) – Korunní princ

Aleš Dragoun
Opel Astra třetí generace (H), byl stejně jako jeho předchůdci namířen proti Volkswagenu Golf, což vyžadovalo ve své době špičkovou techniku a vysokou kvalitu. Jak je na tom dnes jako ojetina?

Na německém trhu je Astra věčně druhá, na svého úhlavního rivala z Wolfsburgu v prodejích nestačí, ba naopak, dosahuje sotva poloviny. Za 18 let soubojů jej porazila jednou jedinkrát – v prosinci 1997, to však byla ještě první generace F. V celoevropských registracích tak jednoznačný výsledek neplatí. Co se kvality a spolehlivosti popisované třetí řady H týče, podařilo se Astře zbavit se neduhů svých předchůdců F a G a napravit jejich nepříliš lichotivou pověst.

Trocha historie

Výstavní premiéru mělo háčko spolu s Golfem V na IAA ve Frankfurtu 2003, do prodejen ovšem dorazilo až zkraje následujícího roku, výroba se totiž rozběhla teprve v lednu 2004. Paleta zážehových motorů zpočátku začínala čtrnáctistovkou s výkonem 66 kW, tu doplňovala šestnáctistovka se 77 kW. Osmnáctistovka měla 92 kW, vrcholem byly přeplňované dvoulitry se 125 a 147 kW. Turbodiesely CDTi měly objem 1,7 litru a výkon 59, respektive 74 kW, v nabídce byly ovšem i větší 1,9 CDTi s 88 a 110 kW.

Astra H existuje v nepřeberném množství karosářských variant. K pětidveřovému hatchbacku (již bez náznaku stupňovité zádě, jakou měla předchozí generace G) přibyla v roce 2004 verze kombi, tradičně pod označením Caravan. Představila se v květnu v Madridu a prodávala se od září.

opel opel  

Třídveřové provedení GTC se objevilo tentýž rok na autosalonu v Paříži. Sportovně pojatá verze, která vycházela ze studie GTC Genéve ze Ženevy 2003, se začala prodávat až v roce 2005. Tehdy přibyly také nové turbodiesely – malý 1,3 CDTi (66 kW) doplnila nejslabší verze agregátu 1,9 CDTi se 74 kW, která znamenala konec pro 1,7 CTDI (59 kW).

Premiéru měla i nekompromisní sportovní varianta OPC, a to na jaře v Ženevě. Vývojáři v Opel Performance Center se opravdu vyřádili a dvoulitrový turbomotor naladili na 176 kW. Tento výkon byl tedy více než dostatečný, motor měl přesně takový zvuk, který byste od přeplňovaného motoru očekávali. Přední anatomická sedadla navíc dodal specialista nad jiné povolaný – Recaro. Ostré provedení tentokrát vycházelo jen ze třídveřové verze, předchozí generace se vyráběla také jako kombi a kabriolet.

Otevřená Astra na rozdíl od géčka tentokrát chyběla, stejně jako kupé. Ty v roce 2006 nahradila jediná verze TwinTop, v současnosti módní kupé-kabrio se skládací pevnou střechou (představila se již ve Frankfurtu 2005). Pod kapoty se v téže době dostal také nový benzinový motor 1,4 litru, opět s výkonem 66 kW, který měl rozvody poháněné bezúdržbovým řetězem. Starší verze totiž používala ozubený řemen, který se měnil po 90.000 km.

Sedan si tentokrát dal načas, představil se až v listopadu 2006 v Istanbulu a byl předzvěstí drobných designových změn, které přišly na začátku roku 2007. U nás se varianta se stupňovitou zádí začala prodávat až o skoro rok později, v září 2007.

Facelift se prakticky nedotkl verzí TwinTop a GTC, pětidveřové hatchbacky a kombi měly decentní úpravy na masce chladiče a předním nárazníku, u pětidveřového provedení byla také pozměněna grafika jinak originálních zadních světel.

Základní zážehová jednotka 1,4 (66 kW) v nabídce zůstala, stejně jako 1,6 (77 kW), přibyly ovšem další varianty šestnáctistovky – nepřeplňovaná s 85 kW a přeplňovaná se 132 kW, ta nahradila slabší dvoulitr s turbodmychadlem. Osmnáctistovka posílila na 103 kW, motor 2,0 Turbo (147 kW) se do Astry montoval i nadále, verze OPC měla dle firemních údajů o 1 kW více než dříve, tedy 177 kW. Mezi diesely se objevil 1,7 CDTi s 81 kW, který nahradil motor 1,7 CDTi (74 kW). Jinak zůstalo vše při starém, tedy 1,3 CDTi (66 kW), ovšem sériově s filtrem pevných částic a 1,9 CDTi ve třech výkonových variantách – 74, 88 a 110 kW.

Oficiální fotografie nástupce již známe, byť pouze v pětidveřové verzi. Představí se zřejmě na podzim ve Frankfurtu. Zda Opel zachová modelovou politiku předchůdců a přesune produkci předchozího provedení do polských Gliwic (Astra G se tu stále vyrábí!), není dosud jasné. Ale není ani vyloučeno, že se Astry Classic III dočkáme.

opel opel  

Bezpečnost a spolehlivost

Bariérový test nezávislého sdružení Euro NCAP absolvoval pětidveřový hatchback Opel Astra se zážehovým motorem 1,6 l v roce 2004. Výbava Enjoy u zkoušeného vozu zahrnovala také šest airbagů, předpínače a omezovače síly bezpečnostních pásů. Astra získala za čelní náraz pět hvězdiček a 34 bodů, což byl tehdy výborný výsledek. Řidiči a spolujezdci hrozí pouze velmi lehká zranění. I děti v zádržných systémech jsou na tom velmi dobře, čtyři hvězdičky z pěti a 39 bodů také nejsou rozhodně špatné. Chodec ovšem dopadne při srážce s Astrou H daleko hůře, z tohoto testu si odnesla jen jednu hvězdičku a 3 body!

Ve statistikách TÜV 2009 zaujímá Opel Astra H mezi 2-3letými vozy nadprůměrné 48. místo ze 117 hodnocených vozů za 4,4 % vážných závad na každých 100 vozů, přičemž průměr všech je na hranici pěti procent. Vzhledem k tomu, že sběr dat pro letošní report začal v červenci 2007, v kategorii 4-5letých ojetin najdeme vozy z let 2002-2003, tedy ještě předchozí generace G. Technici TÜV poukazují na problémy s jinak velmi povedeným řízením a na vyšší spotřebu oleje. Časté jsou také zvlněné brzdové kotouče, které zpravidla vydrží maximálně 100.000 km, pak je nutná jejich výměna. Naopak se světlomety větší trable nejsou, podobně je na tom také výfukový systém.

Pětidveřový Opel Astra 1,9 CTDi Cosmo s výkonem 88 kW také absolvoval stotisícový test spolehlivosti německého časopisu Auto Bild. Jak si vedl? Až do 46.450 km velmi dobře. Tehdy ovšem praskl hnací hřídel levého předního kola, který krátce předtím začaly prozrazovat pazvuky a astra se poprvé zcela zastavila. Na vině byla špatná montáž pryžové manžety, která obsahuje mazivo a chrání kloub v kole před pronikáním nečistot. Jednalo se tedy o výrobní vadu. Po dalších pěti stovkách ujetých kilometrů (stav počitadla 47.094 km) byla astra znovu nepojízdná, neboť spojkový pedál nekladl při přeřazení žádný odpor, takže jakákoli změna rychlostního stupně byla nemožná. V autorizovaném servisu si do auta preventivně našla cestu nová kompletní převodovka i se spojkou, ovšem jak se později ukázalo, stačilo pouze vyměnit pryžové těsnění válečku hydraulického vypínání spojky! Závada tedy poměrně banální. Oba problémy, které testovanou astru zastavily, byly řešeny v rámci záruky.

opel opel  

Při 47.625 km byly měněny brzdové destičky na předních kolech, v 78.512 km bylo nahrazeno nefunkční čidlo venkovního teploměru novým, kolísala totiž teplota klimatizace. Auto sužovaly také problémy s přehráváním kompaktních disků, ve 104.471 km bylo tedy vyměněno celé autorádio. A konečně při 105.509 km prošly ozdravnou kúrou brzdy – na obou nápravách našly své místo nové kotouče a destičky.

Demontáž na závěr stotisícového testu dopadla velmi dobře. Po částečném, ale i tak dost důkladném rozebrání se astra jeví v mimořádně dobré kondici. Díky precizní protikorozní úpravě neodhalil ani endoskop v nejzazších dutinách karoserie stopy koroze. Motor stále dává plný výkon, ovšem minikamera protažená jeho sacím traktem odhalila jistá potenciální rizika. V sacím potrubí se objevily stopy šmíru, olejová složka dorazila k sacím ventilům. Také na jejich sedlech se vytvořila vrstvička karbonu, tedy usazenin nespálených zbytků paliva a prosakujícího oleje. Ostatní komponenty, jako například nápravy a elektroinstalace, zůstávají netknuty ve stavu, v jakém vyjely z továrny. Vydržely také tlumiče pérování, testovaný exemplář byl vybaven podvozkem IDS Plus, u kterého je možné měnit charakteristiku odpružení. Tento systém vyvinuly společně firmy ZF a Sachs.

TÜV AUTO REPORT 2009 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 2-3 roky): Toyota Corolla Verso na vrcholu
Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 4-5 let): Porsche, Porsche, Subaru
Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 6-7 let): 3 sportovní z Německa a 2 SUV z Japonska v TOP5
Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 8-9 let): Mezi 15 nejlepšími pouze 4 německé modely
Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 10-11 let): Desetiletá auta mají najeto obvykle přes 120 tisíc km

Redaktoři německého Auto Bildu též chválili pohodlí interiéru a jeho výdrž. Zachovalost materiálů byla pozoruhodná. Velkou roli hraje pečlivá údržba, ale přesto zaujme minimum škrábanců včetně takřka netknutých rubů opěradel, do nichž zezadu kopaly dětské boty. Líbily se také například dobře čitelné přístroje s chromovanými rámečky. Kritizován byl naopak nedostatek odkládacích prostor a v neposlední řadě ovládání směrových světel.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
OPEL ASTRA na MOJE.AUTO.cz

Klady

Astra třetí generace má bezesporu elegantní design, zejména pokud hovoříme o třídveřovém GTC a pětidveřovém hatchbacku), hranatější tvar zadní části střechy u kombi přece jen tolik oku nelahodí. Kombi je ovšem poměrně vyhledávané, zejména díky zavazadelníku o objemu 500 l. Vzácný TwinTop je na svou kategorii poměrně pohledný, problematickou část, tedy záď vozu, se designérům podařilo vyřešit se ctí. Plusem jsou také dobré jízdní vlastnosti, auto jede jako po kolejích, ale nerovnosti přitom zdárně překonává a to nemá víceprvkovou zadní nápravu. Zčásti je to díky karoserii, která disponuje vysokou tuhostí, konstruktérům se podařilo najít ten správný kompromis i v naladění podvozku. Astra H je dle testů Euro NCAP bezpečným vozem.

opel opel  

Palubní deska je vyrobena z kvalitních materiálů, oživuje ji stříbrný (případně šedý nebo černý) dekor a zbavila se strohosti předchůdce, jehož interiér nevypadal příliš moderně už při představení v roce 1997. Sedadla generace H nejsou již přehnaně tvrdá jako v géčku a cestující na nich nebudou nijak strádat. Nabídka prostoru je dostačující i vzhledem k hlavnímu konkurentovi, tedy pětkovému Golfu. Ani pasažéři na zadních sedadlech verze GTC si nebudou stěžovat na nedostatek místa. Důležitý je údaj o rozvoru – kombi a sedan jsou totiž na prodloužené platformě hatchbacků! Zavazadelník pětidveřového hatchbacku má průměrný objem 350 l, třídveřového o 10 l méně. Hodně ojetin na trhu má bohatou výbavu – kromě dnes již běžných položek typu elektricky ovládaných oken, dálkového centrálního zamykání, autorádia s CD, či klimatizace lze najít i vozy s příplatkovými samonatáčecími světlomety, tempomatem, podvozkem IDS Plus s elektronickým nastavením tuhosti tlumičů, při troše štěstí narazíme i na vůz s integrovaným navigačním systémem.

Zážehové agregáty jsou poměrně živé, a to včetně základního motoru 1,4 (66 kW), který bude spořivým motoristům jistě stačit, je kultivovaný a má nízkou spotřebu. Doporučujeme ale spíše šestnáctistovky (s tou se dá při troše cviku jezdit i pod 6 l/100 km) a osmnáctistovky. Z dieselů se nejvíce povedly největší CDTi s objemem 1,9 litru, které pocházejí ze spolupráce GM a Fiatu. Jsou tiché a má-li řidič lehkou nohu, spotřeba 5-6 l/100 km je úplně běžná. Milovníkům sportovní jízdy nelze říci nic jiného, než Hledejte OPC!, tato verze je skutečně vydařená, příliš komfortu ale od jejich podvozků nečekejte. Zájemce o Astru potěší i ceny ojetin, které jsou příznivé. Ač za pětkovým Golfem v ničem výrazně nezaostává a například prostorem uvnitř jej v některých mírách dokonce předčí, je levnější. Jejím výrazným kladem je provozní spolehlivost. Uživatelům moje.auto.cz dále vyhovuje malý poloměr otáčení, v interiéru pak potěší snadné ovládání audia a palubního počítače na volantu.

Zápory

Jedním z největších záporů je nedostatek odkládacích prostor, řidič si nemůže odložit drobnosti tak, aby je měl po ruce. Dotykové páčky pod volantem určené k ovládání směrových světel a stěračů (podobné měla i poslední generace Vectry) nemusí vyhovovat každému, ovládají se poněkud neobvykle, vracejí se totiž vždy do neutrální polohy. Z pohonných jednotek jsou nejproblematičtější motory 1,7 CDTi (59 kW) a 1,3 CDTi (66 kW) – trpí nedostatkem výkonu, druhý má vyšší spotřebu oleje. Nafty ale oba moc nevyžadují. Připomeňme jen, že Astra váží přes 1200 kg, takže s těmito jednotkami opravdu není žádným sportovcem.

Ani zážehové ovšem nejsou bez chyby - čtrnáctistovky sem tam trápí úniky oleje. Uživatelé moje.auto.cz si také stěžují vyšší aerodynamický hluk při dálničních rychlostech. Majitele verze GTC netěší ani nedostatečný výhled z vozu, je samozřejmě daní za sportovní a i v dnešních měřítkách poněkud výstřední design.

Brzdy jsou velmi dobré, některým řidičům ovšem vadí brzký nástup ABS. Problém lze najít bohužel také v interiéru – ten nevydrží, trhá se čalounění sedadel, švy se občas rozpadávají již po 90.000 km. Výrobce zde zkrátka poněkud šetřil.

OPEL ASTRA H na AUTO.cz
TEST Opel Astra 1,8 Sport – Poloha laťky (05/2004)
TEST Opel Astra 1,7 CDTI – spořivý, ale bez jiskry (09/2004)
TEST Opel Astra 2,0 turbo – dvě auta v jednom (02/2005)
TEST Opel Astra Caravan 1,7 CDTI – maraton s batohem (03/2005)
TEST Opel Astra GTC 2.0 Turbo – základní instinkt (08/2005)
TEST Opel Astra GTC OPC – Modré kladivo (05/2006)
TEST Opel Astra Twin Top 1.9 CDTI - Transformer (07/2006)
TEST Opel Astra Caravan 1,6 (85 kW) – rodinná volba (07/2007)
TEST Opel Astra GTC 1,6 Turbo (132 kW) – turbi et orbi (11/2007)
TEST Opel Astra Sedan 1,8 ECOTEC – Vyzrálá osobnost (02/2008)

opel opel  

Závady

Přední nápravu, zejména příčný stabilizátor trápí vůle, čepy jsou nezřídka vytlučené. Naprosto běžnou záležitostí je koroze výfuku, klasickou bolestí Astry H je pak praskání žárovek H7 v hlavních světlometech. V řazení pětistupňové manuální převodovky motoru 1,7 CDTi se vyskytují vůle, v ostatních verzích je změna rychlostních stupňů bezproblémová. Trable jsou také s regenerací filtrů pevných částic u dieselů, ty však Opel nabízel zpočátku jen za příplatek 19.000 korun a takovou částku dal u nás málokdo... Drobnou, ale nepříjemnou závadou jsou vypadávající krytky bočních airbagů. Ložiska kol na konci životnosti, zejména u vozů z firemních flotil prozrazují větší kilometrový proběh, díky nim se tak případně dá poznat upravený počítač kilometrů. Uživatelé moje.auto.cz se také setkali u svých vozů například s drnčením držáku bezpečnostního pásu u řidiče, a to již po 19.000 ujetých kilometrech. Občas stávkuje dálkové ovládání centrálního zamykání, obtěžuje také vrzání řidičova sedadla. Objevují se též poruchy ovládání rádia a palubního počítače na volantu.

Ceny

Astru H lze výjimečně pořídit již pod 170.000 Kč. Většinou se ceny čtyři až pět let starých vozů, které mají na počitadle údaj kolem 150.000 km, drží o deset tisíc výše, tedy za 180.000. Převažují zejména diesely 1,7 CDTi. Pokud za něj chcete utratit zhruba 200.000, bude pocházet z roku 2005 a bude mít najeto 100-120 tisíc km. Vznětové devatenáctistovky v této cenové relaci absolvovaly již většinou větší vzdálenost. Spořivým zájemcům o benzinové agregáty, kteří hledají základní motor, můžeme doporučit tři roky starý pětidveřový hatchback se 70.000 ujetými kilometry za 210.000 Kč. Šestnáctistovky stejného stáří jsou zhruba o 20.000 korun výše, 230.000 stojí diesely 1,3 CDTi totožného roku výroby s podobným údajem na počítači ujeté vzdálenosti, těch však v autobazarech tolik není, stejně jako zážehových osmnáctistovek. Opravdu velmi zachovalé ojetiny (do 50.000 km) lze koupit od 240.000, budou mít ale pod kapotou jen základní zážehový agregát a spíše chudou výbavu. Za šestnáctistovku připlatíte 10 tisíc, diesely 1,7 a 1,9 CDTi s podobnou porcí kilometrů se pohybují kolem 300 tisíc Kč. Zhruba o 30.000 výše už ovšem začínají současné akční nabídky dovozce na zcela nový třídveřový hatchback GTC. Mimochodem, těch mezi ojetými vozy také mnoho nenajdete, převažují praktičtější pětidveřové karoserie a kombi Caravan (právě kombi tvořily přes 70 procent prodejů této řady na českém trhu).

Přednosti

  • elegantní design (zejména GTC a pětidveřový hatchback)
  • objem zavazadelníku u kombi
  • dobré jízdní vlastnosti
  • vysoká tuhost karoserie
  • výborná bezpečnost (dle Euro NCAP)
  • přístrojová deska z kvalitních materiálů
  • pohodlná sedadla
  • vnitřní prostor
  • bohatá výbava
  • živé zážehové agregáty
  • nízká spotřeba základního motoru
  • povedené turbodiesely 1,9 CDTi
  • příznivé ceny ojetin
  • provozní spolehlivost

Nedostatky

  • nedostatek odkládacích prostor
  • dotykové páčky pod volantem se špatně ovládají
  • nepříliš výkonné vznětové motory 1,7 CDTi/59 kW a 1,3 CDTi/66 kW
  • spotřeba oleje u 1,3 CDTi/66 kW
  • vyšší aerodynamický hluk při rychlostech nad 120 km/h
  • nepříliš kvalitní čalounění interiéru
  • výhled z vozu (verze GTC)

Nejčastější závady

  • vůle na předním stabilizátoru
  • koroze výfuku
  • praskání žárovek H7 v hlavních světlometech
  • vůle v řazení pětistupňového manuálu (motor 1,7 CDTi)
  • problémy s filtry pevných částic u turbodieselů
  • vypadávající krytky bočních airbagů
  • ložiska kol na konci životnosti
  • drnčení držáku bezpečnostních pásů vpředu
  • vrzání předních sedadel
  • závady dálkového ovládání centrálního zamykání
  • poruchy ovládání rádia a palubního počítače na volantu
Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Opelu Astra na moje.auto.cz
OPEL ASTRA na MOJE.AUTO.cz
Aleš Dragoun