Opel Astra Sedan: první jízdní dojmy

Opel Astra Sedan: první jízdní dojmy

 
 
21.10. 2007 Ondřej Láník

VW i Ford své tříprostorové sedany již představili a více nebo méně úspěšně je také prodávají. Opel sice přišel až jako poslední, ale má v rukávu trumf, který může přebít ostatní. Tím esem je vyvážený design, který těmto karoseriím mnohdy tolik schází.

První kilometry s novým Opelem Astra Sedan jsme absolvovali na začátku října na turecké středomořské riviéře. Místní obyvatelstvo je ze sedanů všech velikostí nadšeno, a když navíc automobil vypadá aspoň trochu reprezentativně, je to další velké plus. Poslední karosářská verze aktuální Astry výše uvedené předpoklady k úspěchu má. Na rozdíl od německých konkurentů, kteří jsou již na trhu déle, nabízí Opel tříprostorový sedan, který stojí na delší podvozkové platformě Astry Caravan. Její rozvor 2703 mm se projevuje jednak příjemně prostorným oddílem pro cestující na zadních sedadlech, ale také sebevědomými jízdními vlastnostmi. Silniční nerovnosti, kterých je na tureckých okreskách ještě více než na těch našich, překonává Astra se stoickým klidem, komfortu cestování ale jistě prospěje, když upřednostníte nejvýše šestnáctipalcová kola. Modely s výbavou Cosmo a sedmnáctipalcovými koly už přeci jen patří spíše na kvalitní dálnice a silnice v západnější polovině Evropy.

Design v duchu Astry
Po designérské stránce nelze sedanu vytknout nic. "Třetí prostor" za zadní nápravou přibyl přirozeně a díky citlivě zpracovanému C-sloupku a zachování pro Opely typického tvaru bočních dveří zařadíte sedan jednoznačně mezi opelovy Astry. Konzervativní druh karoserie je tradicionalisticky tvarován snad jen při pohledu zezadu. Velká koncová světla mají přísně účelový tvar, neomezující víko ani vstupní otvor. Na víku zavazadelníku nemůže chybět chromovaná lišta, jako u ostatních Aster.

Po pětidveřovém hatchbacku, třídveřovém GTC, kupé-kabrioletu, Caravanu (a z něj odvozeném AstraVanu, v prodeji ve Velké Britanii) je to poslední karosářský přírůstek do rodiny Astra. Ta je momentálně (září 2007) nejprodávanějším modelem v Evropě. Zatímco na západě se zájem zákazníků mírně snižuje, mohutné přírůstky zaznamenává GM na východoevropských trzích. Na konci kalendářního roku 2007 Opel očekává, že prodá více Aster v zemích střední a východní Evropy než v Německu, čímž se tento region dostane na druhé místo za Velkou Británii. Díky verzi sedan se střední a východní Evropa v roce 2008 pravděpodobně stane nejúspěšnějším regionem modelové řady Astra.

Prestiž a užitek
Praktická stránka věci nevybočuje z obvyklých mezí dané kategorie. Záď ukrývá pětisetlitrový zavazadelník, k němuž se dostanete klasicky tvarovaným víkem. Ledničku ani zabalený CRT-televizor do tohoto prostoru otvorem v zádi nenaložíte, ale když už na to příjde, bude rozhodně stát za zkoušku nakládání rozměrných předmětů velkými bočními dveřmi. Jsou totiž ještě větší než u Caravanu. Když už jste uvnitř a máte sklopená zadní sedadla, je zde až 1,7 m ložné délky.

Klasická sedanovitá silueta spolu s rozměry rozvoru a celkové délky budí u prodejců stárnoucích Vecter hrůzu. Vzhledem k vysoké kvalitativní úrovni interiéru, velmi dobré tuhé karoserie a podobné konstrukci podvozku, by se Astra Sedan mohla směle postavit slabším motorizacím Opelu Vectra (délka 4,611 m, rozvor 2,7 m). Svou reprezentativností na tom není Astra o mnoho hůř, je sice o 4 centimetry užší, ale jízdní pohodlí nabídne srovnatelné.

Brazilský rodokmen, polské rodiště
Nová Astra Sedan byla vyvinuta v Mezinárodním technickém a vývojovém centru ITDC společnosti General Motors Europe se sídlem v německém Rüsselsheimu, a to ve spolupráci s firmou General Motors Brazil. Tradiční čtyřdveřové sedany jsou totiž důležitou součástí modelové nabídky právě v Brazílii, což je největší trh Jižní Ameriky. Například v Argentině byl tento sedan představen jako Chevrolet Vectra. Výrobu pro Evropu má na starost polská automobilka koncernu General Motors, umístěná v Gliwicích. Letos plánuje Opel v Polsku vyrobit 10 tisíc vozů Astra Sedan, v roce 2008 pak zvýší kapacitu na 40 až 50 tisíc vozů, v závislosti na poptávce.

Neněmecký původ testovaných vozů se na pohled ani při jízdě neprojevuje. Z ostatních Aster známé komponenty jsou léty prověřené, a tak vás v této novince zřejmě nepřekvapí problémy nově zavedených modelů. Smířit se musíte s nezvyklým jednodotykovým ovládáním páček pod volantem, poněkud složitějším ovládáním palubního počítače a nízko umístěnými ovladacími prvky klimatizace.

Východoevropská nabídka motorů
Model postavený (nebo dovezený?) na míru východoevropských zákazníků se bude nabízet jen s motorizacemi, které obvykle představují volbu pragmaticky smýšlejících zákazníků. Benzinové čtyřválce 1,6 (85 kW) a 1,8 (103 kW) jsou moderní pohonné jednotky, známé i z ostatních Aster. Vyzkoušeli jsme zřejmě nejžádanější zážehovou jedna šestku. Její projev není příliš dynamický. Motor má sice slušné parametry, ale pohotovostní hmotnost 1,3 t je přeci jen o několik desítek kilogramů vyšší než u hatchbacku a s tím je třeba počítat. Když se při jízdě budete skromně držet do 3000 ot./min (zpřevodování je k tomu připraveno) bude se motor odměňovat tichým chodem a přiměřenou spotřebou (do 7 l/100 km), ale také slabou schopností akcelerovat. Nedá se nic dělat i u tohoto benzinového motoru musíte vzhledem k jeho zdvihovému objemu a hmotnosti auta občas přeřadit, abyste mohli rychle využít 85 kW, které výrobce slibuje v 6000 ot./min.

Druhou motorizací, kterou jsme vyzkoušeli, byl malý čtyřválec označovaný 1,3 CDTI. Jeho parametry jej předurčují převážně k úsporné jízdě, ale také tady se před vyšší hmotností auta neschováte. Pokud plánujete vytěžovat Astru Sedan dálničními jízdami přes celou Evropu, bude pro vás jistě lepší (a pravděpodobně i levnější) volbou objemnější 1,7 CDTI. Cenová politika, která žádá stejnou částku za 1,3 CDTI (šestistupňová převodovka) jako za 1,7 CDTI (jen pětistupňová převodovka), toto rozhodování ulehčuje. Jestliže budete jezdit jen "na chatu", bude mít nižší spotřeba v mimodálničním provozu a nižší sazba pojištění také svou váhu.

Opel Astra Sedan na českém trhu (ceny po plošné slevě 60.000,-Kč)
Motor1.6 ECOTEC1.8 ECOTEC1.3 CDTI1.7 CDTI
Zdvihový objem [cm3]1598179612481686
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]85/6000103/630066/400074/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]155/4000175/3800200/1750-2500240/2300
Max. rychlost [km/h]191207172180
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,710,213,712,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,87,65,15,1
Cena Essentia [Kč]399.900,-443.900,-449.900,-449.900,-
Cena Enjoy [Kč]459.900,-503.900,-509.900,-509.900,-
Cena Cosmo [Kč]494.900,-538.900,-544.900,-544.900,-
Spolupracujeme s TipCars.com
Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob Sebevražedný útok v Kábulu. O život přišlo nejméně 57 osob

Nejméně 57 lidí zabil sebevražedný útočník, který se…

Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou Polská PiS vyrazila do boje s klesající popularitou

Polská vládnoucí strana slibuje štědré výdaje, snížení…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Astra Sedan: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka…

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Dnes 17:31

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já říkám, že byla

Wágner o penaltě: On říká, že na mě položil ruku, já…

Zase jen remíza. Na jaře už šestá. Ano, plichta 1:1, kterou Karviná uhrála doma s Teplicemi, je už šestým…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…