reklama


Opel Astra Sedan: první jízdní dojmy

Opel Astra Sedan: první jízdní dojmy

 
 

VW i Ford své tříprostorové sedany již představili a více nebo méně úspěšně je také prodávají. Opel sice přišel až jako poslední, ale má v rukávu trumf, který může přebít ostatní. Tím esem je vyvážený design, který těmto karoseriím mnohdy tolik schází.

První kilometry s novým Opelem Astra Sedan jsme absolvovali na začátku října na turecké středomořské riviéře. Místní obyvatelstvo je ze sedanů všech velikostí nadšeno, a když navíc automobil vypadá aspoň trochu reprezentativně, je to další velké plus. Poslední karosářská verze aktuální Astry výše uvedené předpoklady k úspěchu má. Na rozdíl od německých konkurentů, kteří jsou již na trhu déle, nabízí Opel tříprostorový sedan, který stojí na delší podvozkové platformě Astry Caravan. Její rozvor 2703 mm se projevuje jednak příjemně prostorným oddílem pro cestující na zadních sedadlech, ale také sebevědomými jízdními vlastnostmi. Silniční nerovnosti, kterých je na tureckých okreskách ještě více než na těch našich, překonává Astra se stoickým klidem, komfortu cestování ale jistě prospěje, když upřednostníte nejvýše šestnáctipalcová kola. Modely s výbavou Cosmo a sedmnáctipalcovými koly už přeci jen patří spíše na kvalitní dálnice a silnice v západnější polovině Evropy.

Design v duchu Astry
Po designérské stránce nelze sedanu vytknout nic. "Třetí prostor" za zadní nápravou přibyl přirozeně a díky citlivě zpracovanému C-sloupku a zachování pro Opely typického tvaru bočních dveří zařadíte sedan jednoznačně mezi opelovy Astry. Konzervativní druh karoserie je tradicionalisticky tvarován snad jen při pohledu zezadu. Velká koncová světla mají přísně účelový tvar, neomezující víko ani vstupní otvor. Na víku zavazadelníku nemůže chybět chromovaná lišta, jako u ostatních Aster.

Po pětidveřovém hatchbacku, třídveřovém GTC, kupé-kabrioletu, Caravanu (a z něj odvozeném AstraVanu, v prodeji ve Velké Britanii) je to poslední karosářský přírůstek do rodiny Astra. Ta je momentálně (září 2007) nejprodávanějším modelem v Evropě. Zatímco na západě se zájem zákazníků mírně snižuje, mohutné přírůstky zaznamenává GM na východoevropských trzích. Na konci kalendářního roku 2007 Opel očekává, že prodá více Aster v zemích střední a východní Evropy než v Německu, čímž se tento region dostane na druhé místo za Velkou Británii. Díky verzi sedan se střední a východní Evropa v roce 2008 pravděpodobně stane nejúspěšnějším regionem modelové řady Astra.

Prestiž a užitek
Praktická stránka věci nevybočuje z obvyklých mezí dané kategorie. Záď ukrývá pětisetlitrový zavazadelník, k němuž se dostanete klasicky tvarovaným víkem. Ledničku ani zabalený CRT-televizor do tohoto prostoru otvorem v zádi nenaložíte, ale když už na to příjde, bude rozhodně stát za zkoušku nakládání rozměrných předmětů velkými bočními dveřmi. Jsou totiž ještě větší než u Caravanu. Když už jste uvnitř a máte sklopená zadní sedadla, je zde až 1,7 m ložné délky.

Klasická sedanovitá silueta spolu s rozměry rozvoru a celkové délky budí u prodejců stárnoucích Vecter hrůzu. Vzhledem k vysoké kvalitativní úrovni interiéru, velmi dobré tuhé karoserie a podobné konstrukci podvozku, by se Astra Sedan mohla směle postavit slabším motorizacím Opelu Vectra (délka 4,611 m, rozvor 2,7 m). Svou reprezentativností na tom není Astra o mnoho hůř, je sice o 4 centimetry užší, ale jízdní pohodlí nabídne srovnatelné.

Brazilský rodokmen, polské rodiště
Nová Astra Sedan byla vyvinuta v Mezinárodním technickém a vývojovém centru ITDC společnosti General Motors Europe se sídlem v německém Rüsselsheimu, a to ve spolupráci s firmou General Motors Brazil. Tradiční čtyřdveřové sedany jsou totiž důležitou součástí modelové nabídky právě v Brazílii, což je největší trh Jižní Ameriky. Například v Argentině byl tento sedan představen jako Chevrolet Vectra. Výrobu pro Evropu má na starost polská automobilka koncernu General Motors, umístěná v Gliwicích. Letos plánuje Opel v Polsku vyrobit 10 tisíc vozů Astra Sedan, v roce 2008 pak zvýší kapacitu na 40 až 50 tisíc vozů, v závislosti na poptávce.

Neněmecký původ testovaných vozů se na pohled ani při jízdě neprojevuje. Z ostatních Aster známé komponenty jsou léty prověřené, a tak vás v této novince zřejmě nepřekvapí problémy nově zavedených modelů. Smířit se musíte s nezvyklým jednodotykovým ovládáním páček pod volantem, poněkud složitějším ovládáním palubního počítače a nízko umístěnými ovladacími prvky klimatizace.

Východoevropská nabídka motorů
Model postavený (nebo dovezený?) na míru východoevropských zákazníků se bude nabízet jen s motorizacemi, které obvykle představují volbu pragmaticky smýšlejících zákazníků. Benzinové čtyřválce 1,6 (85 kW) a 1,8 (103 kW) jsou moderní pohonné jednotky, známé i z ostatních Aster. Vyzkoušeli jsme zřejmě nejžádanější zážehovou jedna šestku. Její projev není příliš dynamický. Motor má sice slušné parametry, ale pohotovostní hmotnost 1,3 t je přeci jen o několik desítek kilogramů vyšší než u hatchbacku a s tím je třeba počítat. Když se při jízdě budete skromně držet do 3000 ot./min (zpřevodování je k tomu připraveno) bude se motor odměňovat tichým chodem a přiměřenou spotřebou (do 7 l/100 km), ale také slabou schopností akcelerovat. Nedá se nic dělat i u tohoto benzinového motoru musíte vzhledem k jeho zdvihovému objemu a hmotnosti auta občas přeřadit, abyste mohli rychle využít 85 kW, které výrobce slibuje v 6000 ot./min.

Druhou motorizací, kterou jsme vyzkoušeli, byl malý čtyřválec označovaný 1,3 CDTI. Jeho parametry jej předurčují převážně k úsporné jízdě, ale také tady se před vyšší hmotností auta neschováte. Pokud plánujete vytěžovat Astru Sedan dálničními jízdami přes celou Evropu, bude pro vás jistě lepší (a pravděpodobně i levnější) volbou objemnější 1,7 CDTI. Cenová politika, která žádá stejnou částku za 1,3 CDTI (šestistupňová převodovka) jako za 1,7 CDTI (jen pětistupňová převodovka), toto rozhodování ulehčuje. Jestliže budete jezdit jen "na chatu", bude mít nižší spotřeba v mimodálničním provozu a nižší sazba pojištění také svou váhu.

Opel Astra Sedan na českém trhu (ceny po plošné slevě 60.000,-Kč)
Motor1.6 ECOTEC1.8 ECOTEC1.3 CDTI1.7 CDTI
Zdvihový objem [cm3]1598179612481686
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]85/6000103/630066/400074/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]155/4000175/3800200/1750-2500240/2300
Max. rychlost [km/h]191207172180
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,710,213,712,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,87,65,15,1
Cena Essentia [Kč]399.900,-443.900,-449.900,-449.900,-
Cena Enjoy [Kč]459.900,-503.900,-509.900,-509.900,-
Cena Cosmo [Kč]494.900,-538.900,-544.900,-544.900,-
Spolupracujeme s TipCars.com
Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Astra Sedan: první jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

 




Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka…

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho partner, co nemoc zamlčel

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho…

Šok ze sdělení diagnózy, strach z odsouzení rodiny a také postupné smíření se s nemocí. To prožívají lidé, u…

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Útočník Pens vyrovnal Martina Straku

TOP zajímavosti z NHL: Útočník Pens vyrovnal Martina Straku

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev záporákovi z Batmana?

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev…

Video, které začalo kolovat po internetu ukazuje, že se současný americký prezident Donald Trump při psaní svého…

Česká pošta nelže!

Česká pošta nelže! "Balík do ruky" dostane vždycky…

Česká pošta mne úplně oslnila svým marketingovým trikem. Její služba „Balík do ruky“ svým názvem přece…

 
 
reklama