30.12. 2014 Ladislav Černý

Opel Combo Tour 1.6 CDTI Enjoy: Family pracant

 

Jak mnohostranné využití nabízí Opel Combo Tour s motorem 1.6 CDTI o výkonu 77 kW. Nekříží se rodinné a podnikatelské využití?

Užitkový model německé značky v osobní verzi Tour pro pět, resp. sedm osob poskytoval zadním cestujícím velmi dobré pohodlí. Čím to je, když na první pohled se zdá, že po vzoru ostatních lehkých užitkových vozidel byla do osobního provedení „pouze“ přidána sedadla?

Odpověď není vidět na první pohled, a proto někdy ani samotní dealeři neumějí prodat kvalitu, kterou jim výrobce dodal. Osobní verze Tour totiž používá víceprvkovou zadní nápravu, což je u primárně užitkového modelu unikátní. Na sedadle řidiče je tato výhoda znát zejména při prudkém průjezdu zatáčkou, protože takové Combo lépe drží stopu. Toto však pro rodinné, a nikoliv závodní účely nemá příliš smyslu, zato nárůst pohodlí na zadních sedadlech má význam zásadní. Posádka na druhé a zejména třetí řadě sedadel to hned při přejezdu nerovností či na delší trase po kvalitní vozovce pozná. Automobil je klidnější, děti například během cesty k moři se klidně vyspí.

Testovací jízda

Dealeři o této výhodě multilinkové zadní nápravy příliš nemluví, protože během krátké zkušební jízdy tuto výhodu pozná člověk velmi citlivý na chování vozidla.

Víceprvková zadní náprava samozřejmě nedovoluje tunové užitečné zatížení furgonu Combo, ale nabízených 600 kg i pro sedmičlennou posádku včetně zavazadel bohatě stačí.

Tím se Combo velmi blíží speciálnímu rodinnému Opelu Zafira, ale nevyrovná se mu například variabilitou interiéru.

Pro Combo furgon je určeno jiné uložení zadních kol dodávající modelu Combo unikátní nosnost až jednu tunu.

Pohodlí vzadu

Jakkoli můžeme vychvalovat Combo za koncepci zadní nápravy, u sedadel druhé řady chybělo nastavení sklonu. Základem je totiž velmi svislá pozice vhodná pro kratší trasy, ale na delších si cestující rádi uleví více lehátkovou pozicí. Ze základního nastavení druhé řady sedadel těží zavazadlový prostor, který dosahuje úctyhodných 750 litrů. Prostor pro podnikání během pracovních dní lze zvětšit složením druhé řady sedadel na zadní stranu opěradla řidiče a spolujezdce.

Zkoušený vůz dostal za příplatek 17.900 korun bez daně Sadu Family obsahující dvě samostatná křesla v zavazadlovém prostoru a zadní parkovací senzory. Výrobce zachoval užitkový charakter modelu Combo a tyto sedačky nezapustil do podlahy, ale uchytil je do jednoduchých ok. Díky tomu bylo snadné samostatná křesla vyjmout a dostat tak užitkovou verzi bez jediného omezení.

Nafta vede

Při výběru motorů k osobní verzi modelu Combo jsme neuvažovali o zážehové čtrnáctistovce (70 kW) ani od ní odvozené CNG verzi s přeplňováním (88 kW). První jednotka je na vůz osazený sedmi sedadly slabá, druhá může na dlouhých rodinných výletech navzdory minimálním nákladům na palivo pozlobit dojezdem na zemní plyn a četností plnicích stanic.

Smysluplně tedy vycházely turbodiesely 1.6 CDTI (66 nebo 77 kW) a 2.0/99 kW, přičemž zlatý střed tvořila šestnáctistovka o výkonu 77 kW. Ta je proti slabšímu provedení jen o 7500 korun bez daně dražší a při středním i větším zatěžování se jistě odvděčí nižší spotřebou nafty než slabší. Ke cti výrobce je nutné podotknout, že šestistupňovou přímo řazenou převodovku obdržely kromě testovaného vozu také agregáty 1.6 CDTI/66 kW, 2.0 CDTI i 1.4 CNG Turbo.

Zkoušená šestnáctistovka díky nízkému kompresnímu poměru 16,5 : 1 nedrnčela ani po nastartování. Motor táhl a kultivovaně šel již od 1300 min-1 a nebylo třeba jej točit přes 2500 min-1. K nízké spotřebě 5,3 l/100 km během testu přispěla šestistupňová převodovka zajišťující velmi dobrou pružnost a přijatelné otáčky (2700 min-1) motoru při plné rychlosti na dálnici.

Volbu správného režimu motoru podporovalo doporučení řazení pomocí šipek v přístrojovém štítu. Ocenili jsme, že nehnaly motor do extrémně nízkých otáček na úkor jeho životnosti, ale v závislosti na zatížení nechávaly padal ručku otáčkoměru na 1300-1500 min-1.

Řidič se má

Všestranně stavitelný volant s tlustým věncem byla radost držet, stejně jako hledět na vkusnou přístrojovou desku. Výtku si zasloužily výhradně plastové výplně dveří bez jediného kousku tkaniny. V teplém počasí nebylo příjemné opírat holé předloktí o plastovou loketní opěrku.

Ostatní na místě řidiče od nás dostalo pochvalu. Ovládání rádia a telefonu na volantu, jednoduché nastavení tempomatu a masivní ovládací páčky blikačů i stěračů přinášely radost. Navíc nesmíme zapomenout na spoustu místa v příčném směru mezi řidičem, spolujezdcem a dveřmi díky značné šířce vozidla.

Plusy

  • Komfortní zadní náprava
  • Úsporný motor
  • Pohodlná sedadla

Minusy

  • Malá variabilita sedadel

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 CDTI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1589
Chlazení kapalinou
Kompresní poměr 16,5 : 1
Nej. výkon (kW/min-1) 77/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 290/1500
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4390/1832/1845
Rozvor (mm) 2755
Provozní hmotnost (kg) 1430
Celková hmotnost (kg) 2030
Objem zavazadlového prostoru (m3) 0,8
Nejvyšší rychlost (km/h) 164
Spotřeba (l/100 km) 6,8/4,7/5,5
Emisní norma Euro 5
Objem nádrže (l) 60
Cena (Kč bez DPH) 416 250
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky Opel Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Test: Opel Combo Van L2H1 1.6 CDTI - Jednotonážník Test: Opel Combo Van L2H1 1.6 CDTI - Jednotonážník

Opel před lety opustil užitkový model Combo postavený na…

Opel Combo Cargo: Užitková verze představena Opel Combo Cargo: Užitková verze představena

Opel po premiéře osobního provedení modelu Combo uvádí i…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…