reklama


Opel Combo Tour 1,6 CNG Ecotec – Peníze nepáchnou

Opel Combo Tour 1,6 CNG Ecotec – Peníze nepáchnou

 
 

Do našeho seriálu o alternativních pohonech patří sériově vyráběný a běžně nabízený Opel Combo spalující zemní plyn (CNG). Osobní verze užitkového vozidla je ideální pro provoz na krátké a střední vzdálenosti.

Problém tankování CNG omezuje využitelnost vozidla, které se tak stává vhodným pro distribuční provoz, taxislužbu či krátké pojížďky po městě a jeho blízkém okolí, Dojezd při spalování plynu činí totiž jen přibližně 300 km. Nebýt chvályhodných aktivit společnosti RWE Transgas, která čerpací stanice buduje v rychlém sledu z vlastní iniciativy (nikoli samozřejmě jako charitativní záležitost, ale pochopitelně v očekávání brzkého zisku z rostoucího prodeje plynu), byla by situace ještě podstatně horší.

U nás navíc ve srovnání s civilizovaným světem citelně chybí vládní podpora v podobě daňových a jiných finančních úlev, která je běžná, a pro provozovatele citelně významná, v Německu, Itálii, Francii... V Česku se nyní cena stlačeného zemního plynu na čerpacích stanicích pohybuje na úrovni řádově 20 - 21 Kč za kilogram. Lze jej však koupit i podstatně levněji, ale bohužel také za více než 22 Kč.

Právě v ceně paliva spočívá největší přinos provozu vozidel poháněných motory spalujícími CNG. Jestliže hodně nepřesně a zhruba spočítáme, že běžný automobil této kategorie poháněný zážehovým motorem spalujícím benzín spotřebuje okolo sedmi až osmi litrů Naturalu 95, činí jeho provozní náklad v korunách asi 220 až 250 Kč/100 km, pak plynový typ při spotřebě 6,5 až 7,0 kg stojí jen 135 až 150 Kč. A to je rozdíl více než významný! K tomu lze mezi pozitiva zařadit ještě mimo jiné delší životnost motorového oleje, ale i celého motoru.

Na druhou stranu však musíme započítat cenový rozdíl mezi "benzínovou" a "plynovou" variantou, který činí řádově velmi citelných 130 000 Kč. A to rozhodně není málo! Právě toto je jeden z bodů, který může podstatně změnit společenský postoj k ekologickým vozidlům.

Opel není jediným výrobcem vozidla této kategorie, jeho přímými velkými soupeři jsou stejně sériově vyráběné typy silných konkurenčních výrobců - především například Volkswagen Caddy, Citroen Berlingo nebo Fiat Dobló. Všechny jsou postaveny s prakticky identickou konstrukční filozofií. Tedy s nepatrně upraveným zážehovým motorem velkosériové produkce, zásobníky stlačeného plynu uloženým pod podlahou bez újmy na objemu zavazadlového prostoru, nebo místa pro cestující.

Populární lehký užitkový automobil Opel Combo (v případě našeho testu jsme však měli k dispozici "osobní" variantu typu Tour) je dostatečně známý z provozu v Česku a jeho obliba vychází s příznivého poměru provozní a celkové hmotnosti, renomé značky a v neposlední řadě se opírá o pohledný design (ten je navíc zdařilý i co do aerodynamiky, protože koeficient odporu vzduchu cx činí jen 0,35).

Klasické uspořádání "dodávkové" karoserie střižené podle jednotného konceptu jako u berlinga, partnera, kangoo, dobló a dalších má pohodlný prostor pro řidiče a spolujezdce (přístrojový panel je převzat z řady Corsa), k tomu patřičně zbytnělou nákladovou část - u verze Tour z podstatné části využitou pro druhou řadu sedadel, druhé dveře posuvné - v našem případě instalované jen na pravé straně, motor uložený vpředu napříč a pohánějící kola přední nápravy.

Pokud bychom přehlédli rozměrný a markantní propagační nápis na vozidle, pak verzi poháněnou zemním plynem prozradí až tlačítko se symbolem čerpacího stojanu, sloužící k přepínání režimů chodu motoru. Svítící kontrolka v tlačítku signalizuje spalování benzínu, zhasnutí přechod do plynového režimu.

Při spouštění motor spaluje to palivo, které řidič zvolil. Ale pokud se na třetí pokus nepodaří motor spustit na zemní plyn (může se snadno stát u hluboce prochladlého motoru), řídicí elektronika samočinně přepne na spalování benzínu. Také když se zásoba zemního plynu v nádržích vozidla spotřebuje, combo přejde opět zcela samočinně na "benzínový provoz".

Pod podlahou vozidla jsou instalovány tři válcové nádrže, které pojmou celkem 19 kg stlačeného plynu, což představuje objem asi 110 litrů. Vedlejší nádrž na benzín je proti sériové podstatně zmenšena na 14 l a slouží vlastně jako "rezervní". Objemu nádrží planu padl za oběť prostor pro náhradní kolo a combo je proto vybaveno soupravou na opravy pneu.

Hnacím agregátem plynové verze comba je mírně upravený kapalinou chlazený zážehový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 cm3, který poskytuje největší výkon 69 kW při 6200 min-1 a maximum točivého momentu činí 133 N.m při 4200 min-1. Jakkoli to nejsou hodnoty oslňující, lze je srovnávat s mnoha motory běžnými a charakteru určení comba více než vyhovují. Dokonce ani zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,0 sekund není nijak špatné...

V provozu je až neuvěřitelné, jak motor v obou palivových režimech funguje shodně. Přechody (přepnutí režimu) jsou naprosto plynulé, jen když je motoru vnutíme za většího zatížení, lze zaregistrovat zlomek sekundy přerušení "tahu" jako nepatrné "škubnutí". Pozorným poslechem zjistíme, že plynový provoz je nepatrně tišší a chod motoru "měkčí", při brzdění motorem však jakoby mu trochu síly chybělo. Ale jsou to detaily tak zanedbatelné, že bez soustředěného sledování a několikerého opakování je subjektivně těžko odhalíme. A navíc jsou naprosto nepodstatné. Nelze opomenout jednu poznámku s vykřičníkem: vozidla s motory spalujícími CNG jsou bezpečná (!), není v nich ani stopy po zápachu plynu (!!) a naše zaostalá legislativa neomezuje jejich vjezd do podzemních garáží (!!!). K prvnímu bodu lze dodat jen tolik, že evropské bezpečnostní normy včetně přesně definovaných crashtestů nejen combo splňuje s velkou rezervou. Těsnost soustavy je naprosto dokonalá a CNG nepáchne. Dopravní značky Zákaz vjezdu s písmeny LPG nedovolují vjezd vozidlům spalujícím propan butan...

Plynová alternativa

Jakkoli je intenzivní výzkum v oboru alternativních pohonů vyvolán především trochu hysterickým strašením před vysycháním zdrojů ropy v příliš dohledné době (byť ještě několik generací se toho nemusí obávat), má nesporně pozitivní vliv na rychlost a intenzitu vývoje technologií reálných a uskutečnitelných. A právě využití zemního plynu, suroviny dostupné a levné s hodně vzdáleným horizontem vyčerpání (jeho zásoby jsou v současných nalezištích již nyní několikanásobně větší než u dosud známých zdrojů ropy), je velmi jednoduché a progresivní. Jedná se totiž vlastně o poměrně jednoduchou úpravu vozidel vyráběných ve velkých sériích. Proto je tato technologie ve světě poměrně značně rozšířena, jakkoli ji využívá zatím jen okolo tří milionů motorových vozidel. Má perspektivu mnohem delší než paliva na bázi ropných derivátů - benzín, nafta, propan butan (LPG).

Technické parametry
MotorZ 16 YNG
Typzážehový
Počet válců/ventilů4/16
Vrtání a zdvih79x81,5 mm
Zdvihový objem1598 cm3
Rozvod ventilůDOHC
Kompresní poměr12,5 : 1
Chlazeníkapalinou
Nejvělěívýkon89 kW/8200 min-1
Točivý moment133 N.m/4200 min-1
Převodovkapětistupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové
Provozní hmotnost1235 kg
Celková hmotnost1900 kg
Rozvor náprav2718 mm
Rozchod kol P/Z1417/1440 mm
Vnější rozměry4322 x 1884 x 1801 mm
Výška prahu nad zemí550 mm
Objem zavazad. prostoru0,455/2,320 m3
Pneu195/85 R 15
Objem nádrže benzínu14 l
Objem nádrže plynu19 kg
Spotřeba benzínu7,5 l / 100km
Spotřeba plynu6,6 kg/100 km
Nejvělěí rychlost187 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h14,8 s
Cena581 900 Kč včetně DPH

autor: Ondřej Horský
foto: Jiří Křenek

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Opel Combo Tour 1.6 CDTI Enjoy: Family pracant Opel Combo Tour 1.6 CDTI Enjoy: Family pracant

Jak mnohostranné využití nabízí Opel Combo Tour s motorem…

Test: Opel Combo Van L2H1 1.6 CDTI - Jednotonážník Test: Opel Combo Van L2H1 1.6 CDTI - Jednotonážník

Opel před lety opustil užitkový model Combo postavený na…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama