Opel Combo Tour 1,6 CNG Ecotec – Peníze nepáchnou

Opel Combo Tour 1,6 CNG Ecotec – Peníze nepáchnou

 
 

Do našeho seriálu o alternativních pohonech patří sériově vyráběný a běžně nabízený Opel Combo spalující zemní plyn (CNG). Osobní verze užitkového vozidla je ideální pro provoz na krátké a střední vzdálenosti.

Problém tankování CNG omezuje využitelnost vozidla, které se tak stává vhodným pro distribuční provoz, taxislužbu či krátké pojížďky po městě a jeho blízkém okolí, Dojezd při spalování plynu činí totiž jen přibližně 300 km. Nebýt chvályhodných aktivit společnosti RWE Transgas, která čerpací stanice buduje v rychlém sledu z vlastní iniciativy (nikoli samozřejmě jako charitativní záležitost, ale pochopitelně v očekávání brzkého zisku z rostoucího prodeje plynu), byla by situace ještě podstatně horší.

U nás navíc ve srovnání s civilizovaným světem citelně chybí vládní podpora v podobě daňových a jiných finančních úlev, která je běžná, a pro provozovatele citelně významná, v Německu, Itálii, Francii... V Česku se nyní cena stlačeného zemního plynu na čerpacích stanicích pohybuje na úrovni řádově 20 - 21 Kč za kilogram. Lze jej však koupit i podstatně levněji, ale bohužel také za více než 22 Kč.

Právě v ceně paliva spočívá největší přinos provozu vozidel poháněných motory spalujícími CNG. Jestliže hodně nepřesně a zhruba spočítáme, že běžný automobil této kategorie poháněný zážehovým motorem spalujícím benzín spotřebuje okolo sedmi až osmi litrů Naturalu 95, činí jeho provozní náklad v korunách asi 220 až 250 Kč/100 km, pak plynový typ při spotřebě 6,5 až 7,0 kg stojí jen 135 až 150 Kč. A to je rozdíl více než významný! K tomu lze mezi pozitiva zařadit ještě mimo jiné delší životnost motorového oleje, ale i celého motoru.

Na druhou stranu však musíme započítat cenový rozdíl mezi "benzínovou" a "plynovou" variantou, který činí řádově velmi citelných 130 000 Kč. A to rozhodně není málo! Právě toto je jeden z bodů, který může podstatně změnit společenský postoj k ekologickým vozidlům.

Opel není jediným výrobcem vozidla této kategorie, jeho přímými velkými soupeři jsou stejně sériově vyráběné typy silných konkurenčních výrobců - především například Volkswagen Caddy, Citroen Berlingo nebo Fiat Dobló. Všechny jsou postaveny s prakticky identickou konstrukční filozofií. Tedy s nepatrně upraveným zážehovým motorem velkosériové produkce, zásobníky stlačeného plynu uloženým pod podlahou bez újmy na objemu zavazadlového prostoru, nebo místa pro cestující.

Populární lehký užitkový automobil Opel Combo (v případě našeho testu jsme však měli k dispozici "osobní" variantu typu Tour) je dostatečně známý z provozu v Česku a jeho obliba vychází s příznivého poměru provozní a celkové hmotnosti, renomé značky a v neposlední řadě se opírá o pohledný design (ten je navíc zdařilý i co do aerodynamiky, protože koeficient odporu vzduchu cx činí jen 0,35).

Klasické uspořádání "dodávkové" karoserie střižené podle jednotného konceptu jako u berlinga, partnera, kangoo, dobló a dalších má pohodlný prostor pro řidiče a spolujezdce (přístrojový panel je převzat z řady Corsa), k tomu patřičně zbytnělou nákladovou část - u verze Tour z podstatné části využitou pro druhou řadu sedadel, druhé dveře posuvné - v našem případě instalované jen na pravé straně, motor uložený vpředu napříč a pohánějící kola přední nápravy.

Pokud bychom přehlédli rozměrný a markantní propagační nápis na vozidle, pak verzi poháněnou zemním plynem prozradí až tlačítko se symbolem čerpacího stojanu, sloužící k přepínání režimů chodu motoru. Svítící kontrolka v tlačítku signalizuje spalování benzínu, zhasnutí přechod do plynového režimu.

Při spouštění motor spaluje to palivo, které řidič zvolil. Ale pokud se na třetí pokus nepodaří motor spustit na zemní plyn (může se snadno stát u hluboce prochladlého motoru), řídicí elektronika samočinně přepne na spalování benzínu. Také když se zásoba zemního plynu v nádržích vozidla spotřebuje, combo přejde opět zcela samočinně na "benzínový provoz".

Pod podlahou vozidla jsou instalovány tři válcové nádrže, které pojmou celkem 19 kg stlačeného plynu, což představuje objem asi 110 litrů. Vedlejší nádrž na benzín je proti sériové podstatně zmenšena na 14 l a slouží vlastně jako "rezervní". Objemu nádrží planu padl za oběť prostor pro náhradní kolo a combo je proto vybaveno soupravou na opravy pneu.

Hnacím agregátem plynové verze comba je mírně upravený kapalinou chlazený zážehový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 cm3, který poskytuje největší výkon 69 kW při 6200 min-1 a maximum točivého momentu činí 133 N.m při 4200 min-1. Jakkoli to nejsou hodnoty oslňující, lze je srovnávat s mnoha motory běžnými a charakteru určení comba více než vyhovují. Dokonce ani zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,0 sekund není nijak špatné...

V provozu je až neuvěřitelné, jak motor v obou palivových režimech funguje shodně. Přechody (přepnutí režimu) jsou naprosto plynulé, jen když je motoru vnutíme za většího zatížení, lze zaregistrovat zlomek sekundy přerušení "tahu" jako nepatrné "škubnutí". Pozorným poslechem zjistíme, že plynový provoz je nepatrně tišší a chod motoru "měkčí", při brzdění motorem však jakoby mu trochu síly chybělo. Ale jsou to detaily tak zanedbatelné, že bez soustředěného sledování a několikerého opakování je subjektivně těžko odhalíme. A navíc jsou naprosto nepodstatné. Nelze opomenout jednu poznámku s vykřičníkem: vozidla s motory spalujícími CNG jsou bezpečná (!), není v nich ani stopy po zápachu plynu (!!) a naše zaostalá legislativa neomezuje jejich vjezd do podzemních garáží (!!!). K prvnímu bodu lze dodat jen tolik, že evropské bezpečnostní normy včetně přesně definovaných crashtestů nejen combo splňuje s velkou rezervou. Těsnost soustavy je naprosto dokonalá a CNG nepáchne. Dopravní značky Zákaz vjezdu s písmeny LPG nedovolují vjezd vozidlům spalujícím propan butan...

Plynová alternativa

Jakkoli je intenzivní výzkum v oboru alternativních pohonů vyvolán především trochu hysterickým strašením před vysycháním zdrojů ropy v příliš dohledné době (byť ještě několik generací se toho nemusí obávat), má nesporně pozitivní vliv na rychlost a intenzitu vývoje technologií reálných a uskutečnitelných. A právě využití zemního plynu, suroviny dostupné a levné s hodně vzdáleným horizontem vyčerpání (jeho zásoby jsou v současných nalezištích již nyní několikanásobně větší než u dosud známých zdrojů ropy), je velmi jednoduché a progresivní. Jedná se totiž vlastně o poměrně jednoduchou úpravu vozidel vyráběných ve velkých sériích. Proto je tato technologie ve světě poměrně značně rozšířena, jakkoli ji využívá zatím jen okolo tří milionů motorových vozidel. Má perspektivu mnohem delší než paliva na bázi ropných derivátů - benzín, nafta, propan butan (LPG).

Technické parametry
MotorZ 16 YNG
Typzážehový
Počet válců/ventilů4/16
Vrtání a zdvih79x81,5 mm
Zdvihový objem1598 cm3
Rozvod ventilůDOHC
Kompresní poměr12,5 : 1
Chlazeníkapalinou
Nejvělěívýkon89 kW/8200 min-1
Točivý moment133 N.m/4200 min-1
Převodovkapětistupňová
Brzdy P/Zkotoučové/bubnové
Provozní hmotnost1235 kg
Celková hmotnost1900 kg
Rozvor náprav2718 mm
Rozchod kol P/Z1417/1440 mm
Vnější rozměry4322 x 1884 x 1801 mm
Výška prahu nad zemí550 mm
Objem zavazad. prostoru0,455/2,320 m3
Pneu195/85 R 15
Objem nádrže benzínu14 l
Objem nádrže plynu19 kg
Spotřeba benzínu7,5 l / 100km
Spotřeba plynu6,6 kg/100 km
Nejvělěí rychlost187 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h14,8 s
Cena581 900 Kč včetně DPH

autor: Ondřej Horský
foto: Jiří Křenek

Spolupracujeme s TipCars.com
Slovensku se daří, nezaměstnanost klesla na nová minima Slovensku se daří, nezaměstnanost klesla na nová minima

Míra nezaměstnanosti na Slovensku se v červnu snížila na…

EU: Chceme jasný postoj ke klíčovým bodům brexitu EU: Chceme jasný postoj ke klíčovým bodům brexitu

Do příštího kola jednání o brexitu na konci srpna chce…

Aero Vodochody zahájilo výrobu nových letounů, dostalo na ně 320 milionů Aero Vodochody zahájilo výrobu nových letounů, dostalo na ně 320 milionů

Aero Vodochody zahájilo v uplynulých týdnech výrobu…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 



Opel Combo Tour 1.6 CDTI Enjoy: Family pracant Opel Combo Tour 1.6 CDTI Enjoy: Family pracant

Jak mnohostranné využití nabízí Opel Combo Tour s motorem…

Test: Opel Combo Van L2H1 1.6 CDTI - Jednotonážník Test: Opel Combo Van L2H1 1.6 CDTI - Jednotonážník

Opel před lety opustil užitkový model Combo postavený na…

 



 
Úplně nový Lancer Evo z roku 2006 je v aukci a zájemci nestačí přihazovat!

Úplně nový Lancer Evo z roku 2006 je v aukci a zájemci nestačí přihazovat!

Dnes 12:45

Dražeb za částky mnohonásobně převyšující původní cenu je stále více a patřit mezi ně bude i tento kousek.




Blesk.cz

Česká měna prolomila hranici 26 korun za euro. Na dovolené bude zase líp

Česká měna prolomila hranici 26 korun za euro. Na…

Koruna poprvé od ukončení intervencí České národní banky prolomila hranici 26 korun za euro. Vyplývá to z údajů…

Dramatická hra o trůn: Korunního prince věznili v komnatě, dokud se ho nezřekl

Dramatická hra o trůn: Korunního prince věznili v…

V Saúdské Arábii přešlo nástupnictví z dosavadního korunního prince na králova syna. Jenže hra o trůn to nebyla…

 

iSport.cz

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v PŘÍMÉM PŘENOSU

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v…

Generálkou na nadcházející sezonu je pro fotbalisty Sparty dnešní duel s Vitesse Arnhem, šestým týmem posledního…

Cyklista i lékař vysvětlují: Proč nohy závodníka na Tour vypadaly hrozivě?

Cyklista i lékař vysvětlují: Proč nohy závodníka na…

Sice se říká »sportem ku zdraví«, ale takhle nohy zdravého člověka rozhodně nevypadají. Cyklista Bory Pawel…

 

Reflex.cz

Video z prvního dne Colours: Birdy dojala, Alt-j rozvlnili a na Imagine Dragons omdlévaly fanynky

Video z prvního dne Colours: Birdy dojala, Alt-j…

Hned první den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se vlnily v areálu Dolní…

Lidovci se lekli a stáhli své kalhoty ještě daleko od brodu. A je nyní ve hvězdách, jak lidé ohodnotí jejich „obnažená kolena“

Lidovci se lekli a stáhli své kalhoty ještě daleko…

Sen o třetí velké síle, která by vedle hnutí ANO a ČSSD hrála na české politické šachovnici mocenskou extraligu,…