reklama


11.9. 2012 Ladislav Čermák

Bazar: Opel Corsa B – Nafouknutý balónek

 

Už nás sice morálně i technicky pomalu opouští, ovšem Opel Corsa B stále umí povozit městem za pár korun a v relativním bezpečí.

Bublinovitý design druhé generace Opelu Corsa ve své době převrátil svět malých aut a dodnes se na něj dá koukat. A zlé to není ani uvnitř – kvalita materiálů sice neohromila ani tenkrát, místo ale nechybí, ergonomie ujde a špatná nejsou ani sedadla. Překousnout je třeba jen na kost oholenou výbavu základních verzí (mnohdy chybí rádio, posilovač řízení, tónovaná okna či cyklovač stíračů) a pevný volant bez seřizování.

Klimatizace, centrální zamykání či ABS byly vzácnými přísadami. V nezkorodovaném kusu s airbagem se ovšem dodnes není třeba přehnaně bát – facelift získal po vylepšení bezpečnostní výbavy v opravném crash testu Euro NCAP tehdy nadprůměrné tři hvězdičky. Hodně pomohly dveřní výztuhy, řidičovo levé stehno je ale stejně vystaveno zvýšenému riziku.

Modernizace přinesla zlom – zatímco zvenčí se Opel Corsa změnil minimálně, technicky šlo o prakticky novou konstrukci s přepracovaným podvozkem, tužší karoserií a mnoha vylepšeními. Až po ní lze německý subkompakt prohlásit za bezpečné auto se slušnými jízdními vlastnostmi a bez rizika koroze. Přišla také nová generace čtyřventilových motorů Family 0 s rozvodovým řetězem, s nímž byly ale zpočátku fatální problémy.

Diesely na rozdíl od větších opelů pocházejí výhradně od Isuzu, čili nehrozí náhlou mechanickou smrtí. Jen dnes už není proč líné, těžké, hlučné, nijak zvlášť úsporné a přece jen rizikovější jednotky preferovat před zážehovými.

Základní motory 1.2, 1.0 12V či 1.5 D za dnešním provozem dynamicky zaostávají, prostřední z nich navíc (v menší míře spolu s 1.2 16V) zpočátku trpěl slabou životností rozvodového řetězu, který se po krátké době trhal s pochopitelnými následky. Stejné motory umějí i s relativně malými nájezdy začít náhle cukat, mnohdy pomůže výměna (nebo vyčištění) váhy vzduchu či EGR ventilu. Pozor, vadný EGR nemusí zaznamenat diagnostika! Běžné jsou také výpadky snímače škrticí klapky s podobnými následky, často způsobené nekvalitními kabely. Podvozek příliš neudrží geometrii, ideální by bylo nechat ji každého půl roku přeměřit. Zadní nápravy bývají často zdeformované, tam už není pomoci.

Kolísá-li dobíjecí proud, není nutné kupovat alternátor, většinou stačí pořídit nové uhlíky (lze použít z felicie) a jemně přebrousit kroužky. Teploměr vody není ve stupních, kolísání ručky je v teplém počasí normální.

Karoserie patnácti- a víceletých předfaceliftových kusů už bývají shnilé na troud, bující oranžový mor ovšem často nebývá zvenčí patrný. Pečlivý pozor dejte na podběhy, podlahy, lemy dveří a oken. Pokud vám učarovala sportovní verze GSi, dobře si ohlídejte kompresi a další příznaky opotřebení. Abnormální spotřeba oleje totiž byla normální i u zánovních motorů a ty „olítané“ rozhodně nebudou lepší. Riziko přidření je maximální, a to i ve vzácném případě, že narazíte na zachovalý nebouraný kus. Když se vám to ale povede, dnes už raritní hot-hatch nabízí sběratelský potenciál.

MOTORY
1.2 33 kW C12NZ/X12SC, 5MT
Start bez dynamiky a bez problémů. Slaboučkému motoru s jednobodovým vstřikováním hrozí jen uhonění netrpělivci, kteří se nesmířili se zrychlením 0–100 km/h za poctivých 20 sekund. Spotřebu uhlídáte do 6 litrů, kromě výměny oleje a rozvodového řemene nic dalšího nehrozí. Zejména verze Eco (od 1995) však bývá výbavyprostá. Upřednostněte novější provedení X12SC (kompresní poměr 10 místo 9,1 : 1) s citelně nižší spotřebou a lepším točivým momentem.
1.0 12V 40 kW X10XE, 5MT
První verze litinového litrového tříválce sice hýbala ani ne tunovou corsou slušně, avšak jednořadý rozvodový řetízek nahlodávaný vibracemi se často nedožil ani sta tisíc kilometrů – u vozů těsně po faceliftu pozor. Se složitější elektronikou také přišly trable s váhou vzduchu, škrticí klapkou a EGR. Výbava bývá chudá, často chybí i posilovač řízení. To je možná dobře, protože litr jako jediný dostal nepřesný elektrický bez zpětné vazby.
1.2 16V 48 kW X12XE,5MT/4AT
Problémy litru jako přes kopírák, jen vibrací a tím i rizik přetrženého řetězu ubylo. Jinak ale s náskokem nejlepší motor – tichý, silný, úsporný a mechanicky odolný. V bazarech jich najdete dostatek, v tomto vzácném případě je nejrozšířenější jednotka zároveň ta nejlepší.
1.4 44/60 kW C, 5MT/4AT
Nejrozumnější z nejlevnějších. Robustní staré železo zde už nějaké zrychlení předvádí, zejména v silnější verzi 60 kW s vícebodovým vstřikováním (v ČR se neprodávala). Nejlacinější cesta k poměrně spolehlivému čtyřstupňovému automatu. Bohužel tento zcela bezproblémový motor vzal facelift.
1.4 16V, 66 kW X14XE,5MT/4AT
Litinový řemenový zástupce Family 1, rychlý a o něco spolehlivější než litr a dvanáctistovka (řemenový rozvod), ovšem spotřeba narostla proti dvanáctistovce rychleji než reálné jízdní výkony. Navíc se velmi obtížně shání. Pokud se vám to ale povede, dostanete vždy slušnou výbavu.
1.6 16V 80 kW X16XE, 5MT
Výbušná síla, neuhasitelná chuť na olej. Šestnáctistovka katapultovala lehoučkou corsu velmi snadno a zásadními mechanickými problémy netrpí. Ovšem spotřeba oleje 1,5 litru na 1000 km není výjimkou a kontrolovat měrku při každém tankování je životně důležité. Kdo to neudělá, brzy spláče nad výdělkem. A nepozorný kupec přidřeného motoru jakbysmet.
1.5 D/TD 37/51 kW X15D/DT 5MT
Poměrně spolehlivý základní diesel se sice při klidné jízdě dostane na solidní spotřebu, ovšem bez turba jinou ani neumí a s ním zase přidává obludný turboefekt. A navíc traktorový projev a riziko prasklé hlavy – pozor na olej ve vodě a opačně. I spotřeba byla u konkurence lepší, diesel zde raději nebrat.
1.7 D 44 kW X17D, 5MT
Trochu lepší volba proti patnáctistovce – riziko prasklé hlavy zažehnáno, i bez turba přijatelná dynamika. Ale spotřeba a hlavně kultura projevu pořád žádná sláva. K tomu dražší servis. Benzin je jednoznačně lepší volbou.

Plusy

  • Relativně prostorný interiér
  • Slušné zážehové motory
  • Solidní spolehlivost
  • Ceny ojetin

Minusy

  • Jízdní vlastnosti a koroze před faceliftem
  • Nevalné diesely
  • Mnohdy nulová výbava

Znáte 10 nejčastějších chyb při výběru ojetiny?

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Bývalého guvernéra Singera angažovali v Generali. Hledali respektovanou osobnost Bývalého guvernéra Singera angažovali v Generali. Hledali respektovanou osobnost

Bývalý guvernér České národní banky Miroslav Singer (48)…

Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy

Ceny průmyslových výrobců se loni snížily dosud nejvíc,…

Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu

Americký internetový gigant Amazon zaměstnává v Česku ve…

Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Opel Corsa B – Nafouknutý balónek



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Opel Corsa B (1993-2000) - Cenový válečník Opel Corsa B (1993-2000) - Cenový válečník

Opel byl jednou z prvních zahraničních automobilek, která…

Finální cena Opelu Corsa OPC: 152 kW za 499.900 Kč Finální cena Opelu Corsa OPC: 152 kW za 499.900 Kč

Nejmenší OPC od Opelu bude na českém trhu začínat za cenu…

 



 
Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC – Nenechte se ošálit

TEST: Renault Mégane GrandCoupé – Nenechte se ošálit

Dnes 10:52

Krátce po představení karosářské verze kombi Grandtour přichází mégane s variantou GrandCoupé. Pod honosným názvem a atraktivními liniemi karoserie se však ukrývá čtyřdveřový sedan. Jde tak vlastně o nástupce modelu fluence.




Blesk.cz

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem oznámila rozchod!

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem…

Herečka Eva Hrušková (64) se proslavila díky roli Popelky. Nyní promluvila o krutém rozchodu, za kterým stál…

Turecký letoun se zřítil na vesnici. Nejméně 32 mrtvých, včetně dětí

Turecký letoun se zřítil na vesnici. Nejméně 32…

V Kyrgyzstánu se dnes ráno při pokusu o přistání v husté mlze zřítilo turecké nákladní letadlo. Zahynulo…

 

iSport.cz

Mrákoty, ošetřování, pak výhra. Počasí mě dostalo, řekla Plíšková

Mrákoty, ošetřování, pak výhra. Počasí mě dostalo,…

PŘÍMO Z MELBOURNE | V tom vedru na ni šly mrákoty, po druhém setu musela odejít z kurtu, pak jí lékař měřil…

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City padlo, Chelsea vládne

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City…

Nemít Ibru, nemají bod. Manchester United vybojoval ze šlágru 21. kola anglické Premier League proti Liverpoolu…

 

Reflex.cz

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra proti terorismu a hybridním hrozbám

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra…

Většina debat o vzniku Centra proti terorismu a hybridním hrozbám při ministerstvu vnitra byla tragicky…

 
 
reklama