Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Corsa E: První jízdní dojmy

Jiří Baborský
Diskuze (65)
Pátá generace Opelu Corsa nás ve Frankfurtu nad Mohanem přivítala sice známou siluetou, ale veselejším pohledem, parádním interiérem a řadou technických novinek.

Opel Corsa patří k nejúspěšnějším evropským vozům. Mezi námi je už 32 let a za tu dobu si jej pořídilo 12,4 milionu zákazníků. Jeho čerstvě odhalená pátá generace vzbuzuje kvůli značné podobnosti s předchůdkyní řadu otázek a my už po prvních jízdách na většinu z nich známe odpověď.

Na úvod k té podobě s Corsou D. Opel přiznává, že za základ novinky použil původní, prostorově vydařenou platformu a skelet karoserie, čímž je dána shodná silueta obou generací včetně charakteristického tvaru zadního sloupku nebo řešení s malým trojúhelníkovým okénkem vpředu a zrcátky ukotvenými do plochy dveří.

Co se ale týče karosářských dílů, oblékla Corsa zbrusu nové šaty. Elegantně-sportovní, kombinující styl menšího Adamu a větší Astry. Úzká a nízko položená maska chladiče shora ohraničená vykousnutými světlomety zdůrazňuje šířku vozu, stejně jako horizontálně umístěné a dělené koncové svítilny.

Corsa působí v reálném provozu velmi svěže, nabízí nové veselé barvy a stejně jako třeba Škodě Fabia jí sluší tmavá kola či černá střecha.

Rozměry nového Opelu Corsa E a minulé generace
- Nový Starý Rozdíl
Délka (mm) 4021 3999 +22
Šířka (mm) 1746 1737 +9
Výška (mm) 1481 1488 -7
Rozvor (mm) 2510 2511 -1
Zavazadlový prostor (l) 285 285 0
Údaje platí pro pětidveřové verze

Dvougenerační skok

Po usednutí za volant jako bychom se ocitli v jiné dimenzi. Minulostí je strohý interiér s lacině působícím středovým panelem, Corsa E se nechala inspirovat většími sourozenci a přijíždí s robustní a velmi elegantní palubní deskou z hodnotných materiálů. Jako by se designéři nechtěli za žádnou cenu podřídit dnes tak běžné redukci nákladů a prosadili si celou vrchní část desky s příjemně měkkým povrchem. Volitelný barevný obklad je jenom decentní ozdobou a nepůsobí kýčovitě, jak snaha o oživení občas končívá.

Velmi luxusně se tváří dobře čitelný, bíle laděný přístrojový štít, naopak u ovládacího panelu klimatizace zvítězila snaha o efekt nad praktičností. Obzvlášť za slunce se obtížně luští, jaké parametry máte vlastně nastavené.

V duchu doby neumí mít malý Opel vestavěnou navigaci, ale zrcadlí na dotykový displej aplikace mobilu. O tomto řešení už byly popsány stohy papírů i virtuálního prostoru, proto jenom stručně – je to dobrá myšlenka, která ale potřebuje ještě dozrát. Připojený iPhone nepracoval v ulicích Frankfurtu zrovna nejrychleji, občas měl svou hlavu a stejně jako MirrorLink v konkurenčních malých autech má i Opelův Intellilink svá specifika, na která je třeba si zvyknout.

Na co jsme si ale zvykli velmi rychle, byla pohodlná a výborně tvarovaná přední sedadla, štědrý prostor ve všech směrech a komfortní posaz vzadu se solidní podporou stehen a dokonce nastavitelným sklonem opěradla. Určitě se nám vzadu sedělo lépe než ve Fabii, kterou máme v živé paměti z minulého týdne z Lisabonu. S jejími 330 litry srovnáváme také zavazadelník Opelu – jeho 285 l je hůře přístupných přes zužující se otvor a vysoký práh. Ten můžete vyrovnat falešným dnem, které schová i nějaké ty drobnosti, jinak jsme v zádi Corsy nenašli žádné přihrádky ani jiná praktická řešení.

Přeladěno

Minulá Corsa prodělala během svého života důkladnou technickou modernizaci, ale ani to nestačilo k naplnění představ o nástupci. Kompletně nové je elektrické řízení, přepracována byla geometrie, zavěšení i naladění tlumičů a pružin.

Výsledek? Corsa jízdně jednoznačně dospěla a působí kultivovanějším dojmem po všech stránkách. Její naladění je docela univerzální – ani tak dynamické jako třeba u Fiesty nebo Ibizy, ale ani tak kolíbavé jako u Fabie či Pola. Corsa se nijak dramaticky nevymezuje, je dostatečně komfortní i agilní zároveň.

I velká elegantní sedmnáctipalcová kola pouští do interiéru jen tlumené dupání, na sérii krátkých nerovností se ale neudrží na asfaltu a vůz má tendenci trochu odskakovat. Potenciálním zájemcům tedy radíme držet se skromnějšího obutí, které navíc zvýrazní cestovní komfort.

Řízení je sympaticky plynulé a přirozené, pracuje lehce, přitom kolům diktuje směr přesně a nouze není ani o nějakou tu zpětnou vazbu. Když nám začala v rychlé zatáčce utíkat přední kola po tečně, dal nám o tom volant včas a citlivě vědět. Pro něžné ženské ručky nechybí superlehký režim City pro snadné parkování.

K pocitu bezpečí za volantem přispívá početná armáda asistentů, jaká nemá v segmentu malých vozů obdoby. Opel patří již léta k průkopníkům moderních technologií v čím dál nižších patrech trhu. A tak může být nová Corsa vybavena například hlídáním jízdního pruhu, sledováním mrtvého úhlu, přednárazovým systémem, čtením dopravních značek a automatickým přepínáním dálkových světel (za příplatek dokonce bixenonových). Nechybí ale ani komfortní technologie jako parkovací asistent s kamerou, vyhřívání sedadel, volantu i čelního skla. To by byl celkem nedávno slušný nářez i ve střední třídě.

Špička v oboru

Opel do Frankfurtu nepřivezl optimalizované atmosférické motory ani inovovaný turbodiesel 1.3 CDTI splňující Euro 6, zato se v dostatečné míře pochlubil novými turboagregáty.

Začněme od největší novinky, kterou je přeplňovaný litrový tříválec s přímým vstřikováním benzinu. Verdikt je jasný - suverénně nejlepší motor svého druhu, jaký jsme dosud řídili.

Za jízdy nejsme schopni jeho koncepci identifikovat, typický chroptivý projev tříválců jednoduše chybí. I v záběru je tenhle turbomotor nesmírně kultivovaný, pouze při volnoběhu zkušený řidič z jemných vibrací dovodí, že agregát pracuje s lichým počtem pístů. K fantastickému utlumení přispívá v tomto segmentu trhu ojedinělý vyvažovací hřídel, který se spolu s olejovým čerpadlem usadil pod motorem v olejové vaně.

Motor vznikl na bílém papíře s cílem co největší kultury běhu, proto byl od začátku kladen důraz na všechny detaily, které mohou přenos vibrací redukovat – výfukové svody integrované v hlavě, vstřikování upevněné přes teflonové podložky, rozvod ozubeným řetězem. Výsledek vážně stojí za to, tenhle tříválec je radost řídit. Tedy alespoň jeho silnější verzi s 85 kW, slabší derivát s 66 kW se nám do ruky zatím nedostal.

Opel Corsa E - Zážehové motory
Motor 1.0 Turbo 1.0 Turbo 1.2 1.4 1.4 Turbo
Převodovka 6M 6M 5M 5M, 5A, 6A 6M
Zdvihový objem [cm3] 999 999 1229 1398 1364
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 66/3700-6000 85/5000-6000 51/5600 66/6000 74/3500-6000
Točivý moment [N.m/min-1] 170/1800-3700 170/1800-4500 115/4000 130/4000 200/1850-3500
Max. rychlost [km/h] 180 195 162 175 185
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,9 10,3 16,0 13,2 11
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4 4,9 5,3 5,1 5,1
Údaje platí pro pětidveřový model bez ekologického paketu Ecoflex, pokud není standardem

Hliníkový motor s lehkými vnitřními komponenty se ochotně vytáčí, přitom v nízkých otáčkách neprotestuje. Naopak ani oblast kolem tisícovky mu není proti srsti a poklidně v ní pracuje. Na dálnici při 130 km/h točí 2800 otáček a posádku nijak neruší, naopak ji potěší spotřebou kolem 5,5 l na 100 km. Celkový průměr včetně hodně dynamických pasáží a městského provozu nakonec činil solidních 6,4 litru.

Na rozdíl od koncernu Volkswagen vsadil Opel na šestistupňové převodovky, ta pro tříválec je zcela nová a velmi vydařená. Páka tiše, měkce a hladce klouže kulisou, na což jsme od Corsy dosud nebyli zrovna zvyklí. Nové jsou také dva automaty – robotizovaný manuál a měničová převodovka pro atmosférickou verzi 1.4. Otázkou zůstává, jestli bude Corsa tak přesvědčivě kultivovaná i se staršími nepřeplňovanými motory a původním řazením.

My jsme ze zbytku portfolia vyzkoušeli ještě čtyřválec 1.4 Turbo v nové výkonové verzi 74 kW. Ten se tak netypicky vklínil mezi oba stupně litrového tříválce 66 a 85 kW. Proti silnějším specifikacím z Astry a spol. dostal jinak naladěnou řídicí jednotku, jiné turbodmychadlo i modifikované vstřikování. Míří na odlišné zákazníky než výkonnější litr – spíše cestovatele než sportovce. Po polechtání plynu se neroztáčí tak vitálně, působí rozvážněji a prodleva turbodmychadla je o něco znatelnější.

Opel Corsa E - Vznětové motory
Motor 1.3 CDTI 1.3 CDTI
Převodovka 5M 5M
Zdvihový objem [cm3] 1248 1248
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 55/3750 70/3750
Točivý moment [N.m/min-1] 190/1500-2500 190/1500-3500
Max. rychlost [km/h] nestanoveno 182
Zrychlení 0-100 km/h [s] nestanoveno 11,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,7 3,3
Údaje platí pro pětidveřový model

Zvukově není o moc příjemnější než litr, což není minus čtyřválce, ale opakovaná poklona tříválci. Parketou verze 1.4 Turbo jsou delší cesty v plném obsazení s častým využíváním pružnosti motoru v nižších otáčkách, kam je posazena plochá křivka točivého momentu s maximem 200 N.m, naopak výkonová špička motoru chybí. Ukazatel spotřeby při klidné jízdě po Frankfurtu a jeho placatém okolí nakonec hlásil prakticky stejný průměr jako u litru, tedy 6,4 l na 100 km.

Ceny? Ještě tak týden.

Nový Opel Corsa ve tří- i pětidveřovém provedení se začne v České republice prodávat na sklonku letošního roku a jeho ceny se dozvíme v nejbližších dnech. Zatím můžeme jenom spekulovat. Jestliže základní Škoda Fabia s pěti dveřmi a tříválcem startuje na 234.900 Kč, my tipujeme základní cenu třídveřové corsy (ale se čtyřválcem 1,2 l) velmi blízko, řekněme těsně pod 240.000 korun.

Jiří Baborský
Diskuze (65)
Avatar - rohYpnol
28. 10. 2014 11:07
Re: Třídní maximum
Když máš dobrý voči, tak nerozumím tomu, proč jsi chtěl ty bludičky, co přisvědcujou do zatáček :-O >:-[] ?

Takže protože GC4P je 6-kvalt jen v kombinaci s turbem, tak z toho nám plyne logický závěr, že "šestikvalt je pro maniaka" >:D >:D >:D >:D >:D >:-[] ?

Ty musíš být vážně politik, normální člověk na tohle přijít nemůže...
Avatar - rohYpnol
28. 10. 2014 11:04
Re: Třídní maximum
Šestikvalt je pro maniaka... >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D

3x vypínám motor každý den >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D

jezdím asi tak 85% na DS ??? To jezdíš asi opravdu někde kolem komína ... někde v bývalém areálu Zetoru >:D >:D >:D

Teda řeknu ti, dals mé bránici zabrat >:-[]
28. 10. 2014 08:59
Re: v tejto triede
Top gear? Hmm, no az na to, ze oni testovali trosicku jinou motorizaci nez o kterych je tu rec a celkove jinak nastavene auto... navíc Top Gear trochu trpí předsudky tzn az prijde Corsa v OPCecku tak na skovo fieasta uz si nikdo nevzpomene...
Avatar - Blue Sun
27. 10. 2014 21:28
Re: Fajn auto, ale proč ta zubatá světla?
Co světla, ale proč taková přední tlama? Vypadá to jak ptakopysk na lovu. Jestli tohle je nový styl Opelu, radši ať dají rovnou facelift.
Avatar - twistedTSD
27. 10. 2014 21:28
Re: Třídní maximum
Koukl jsem na hmotnost Corsy D 1.2 a něco na tom bude. 1155 kg je na vůz B segmentu docela dost, Fabia II má o nějakých 100 kg méně. A s atmo1.2 jde cítit každé kilo.

3500 ot? Nevím o jaké rychlosti se bavíme, ale při 130 točí určitě dost přes 4000.