Opel Insignia: První jízdní dojmy

Opel Insignia: První jízdní dojmy

 
 

Zapomeňte na Vectru. Poměrně rozdané karty ve střední třídě volají po zamíchání – Insignia boří vše, na co jsme byli u Opelu poslední léta zvyklí a na zaběhlou konkurenci útočí technikou, cenou a světe zboř se, i designem.

Devět z deseti automobilových nadšenců, přišedších k Insignii zboku, ji nepozná. Což výjimečně není důvod k oboustranným zákrutům hlavy, ale výsledek totální změny stylu designu. Čekal by před rokem někdo od Opelu auto, v jehož křivkách se několikrát otiskuje křídlo (nejhezčí je prolis na předních dveřích) a jehož záď budou méně zrakově disponovaní jedinci přirovnávat k BMW5? Čekal by někdo auto, které oproti předchůdci naroste do délky o 22 centimetrů? A konečně – čekal by někdo auto, které bude finalistou evropské soutěže Auto roku?

Nu, nečekal. Lidé z GM mají zakázáno vyslovovat slova Vectra a Insignia v jedné větě a praktická zkušenost potvrzuje, že jde o jiné galaxie.

Zmíněné designérské finesy, popsané příslušně vzletným slohem v tiskových podkladech, mám sklon brát jako marketingové balábile. První oční kontakt s živým vozem byl tedy trochu drsný – oni nelhali! Souhrn křivek vozu je natolik zvláštní, že jsme s kolegy vůz chvíli jen obcházeli a ujišťovali se, že celek, ač docela netypický, do sebe docela zapadá.

Design se ale objektivně vylíčit nedá a rozumím čtenáři, který touží prostřelit autorovi nohu za textové popisy obrazu. Ale: podívejte se na fotografie a k exteriéru už budiž vysloveno jediné dvousloví: Rozumné sebevědomí. Tady jsme na Vectru zapomněli definitivně.

Nepřehlédněte
PŘEDSTAVUJEME Opel Insignia – Nástupce Vectry i Omegy

Interiér složený z evropsky měkčených plastů antracitové barvy patří k lepší polovině třídy. Tvary se od piškvorkové kombinace pravých úhlů a symetricky rozmístěných koleček přizpůsobily ergonomii běžného dosahu nezlomené ruky a i proslulé páčky směrovek pod volantem znovu získaly aretaci…. Ale vážně – ani v interiéru nelze najít stopy po modelu Vectra. Kladem jsou určitě sedačky, jediným jejich záporem pak určitá nesladěnost možností změny jejich polohy vůči obousměrně nastavitelnému volantu: vysocí řidiči sice mají místa nad hlavou dost, ale na horní část budíků na přístrojové desce prostě nedohlédnou. Naopak chválíme jednotný styl VŠECH ovladačů ve voze (Mondeo, kde jsi?). Boky i příď interiéru obepíná poněkud povědomý plastový oblouk a celek završuje velmi dobrý tříramenný volant s nezbytnými ovladači. Zadní sedačka je podle názoru GM plnohodnotně třímístná, podle našeho názoru pohodlně dvoumístná, s plyšovým medvídkem uprostřed. I nadstandardní postavy se dozadu usadí bez problémů s koleny či hlavou, středový tunel také neobtěžuje nad obvyklou míru.

Zavazadelník sedanu disponuje objemem 500 litrů, liftback má o 20 litrů více. Rozdíl v přístupnosti je pochopitelný, jediný zmatek vyvolává téměř absolutní nerozeznatelnost obou karosářských verzí. Mimikry jsou tak dokonalé, že ani u vedle sebe stojících aut si člověk není jist, zda se zadní sklo vyklopí či nikoli.

Nepřehlédněte
Opel Insignia: První statické dojmy

Jízda se zážehovým šestiválcem 2.8 o výkonu 191 kW má dva dominantní prvky – rámusu od motoru je asi tolik jako od slunéčka sedmitečného v plném letu a pohled na okamžitou spotřebu by měl být zakázán lidem se slabším srdcem. Velmi dobré utlumení karoserie nepřenáší k posádce z práce šestiválce téměř nic, podobný klid vykazují pneumatiky i obtékající vzduch. Třílitr se vytáčí jen s prostřední ochotou, maximum točivého momentu 400 Nm mezi 1950 a 4000 otáčkami ale v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou umožňuje jízdu vysoko nad hranicí střednětřídní svižnosti. Opel se sice pyšní vcelku vyspělým pohonem všech kol, kdy je systém schopen distribuovat sílu motoru k jednotlivým kolům zvlášť, poklidné, suché a čisté silnice Horního Rakouska ale ke zkoušení dynamičnosti jízdy moc nenabádaly. A potom… jezdit schválně v noci a v mlze stočtyřicítkou po mokrém listí je holý nerozum. I za střízliva.

Opel Insignia - přehled benzinových motorizací
Motor1,6 Ecotec1,8 Ecotec2,0 Turbo Ecotec2,0 Turbo Ecotec (4x4)2,8 V6 Turbo Ecotec (4x4)
Zdvihový objem [cm3]15981796199819982792
Válce/ventily4/44/44/44/46/4
Vrtání [mm]79,080,586,086,089,0
Zdvih [mm]81,588,286,086,074,8
Kompresní poměr10,8 : 110,5 : 19,3 : 19,3 : 19,5 : 1
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]85/6000103/6300162/5300162/5300191/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]155/4000175/3800350/2000-4000350/2000-4000350 (400*)/1900-4500
Max. rychlost [km/h]192207242 (240)240 (237)250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,911,57,6 (7,8)7,7 (7,9)6,9 (7,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,67,88,9 (9,6)9,2 (9,8)10,9 (11,6)
Platí pro karoserii sedan, údaje v závorkách - automatická převodovka, hvězdičkou je označená hodnota overboost

Dvoulitrový turbodiesel ve vrcholné verzi s maximem 118 kW má přesně opačné charakteristiky: Na ukazatel spotřeby, začínající při solidně nehejtmanské jízdě číslicí 6, je radost pohledět. Naopak bručivé zvuky z pod kapoty spolu s častým nucením na řazení, jak by řekli urologové, představují daň za módní palivo. Předpokládaným králem flotilových motorizací by se ale mohla stát varianta s maximem 96 kW, s podobnými hodnotami spotřeby a nižšími emisemi.

Jízdu zpříjemňuje možnost nastavení sportovního módu. Ale pozor, opět nejde jen o větší viskozitu v tlumičích: Tlačítko vedle elektrické ruční brzdy způsobí, že bílé podsvětlení přístrojů zrudne, motor se začne vytáčet o poznání ochotněji a odpružení opravdu znatelně přitvrdí. A co víc, když auto rozezná, že jedete opravdu hodně rychle, změní režim za vás. Funguje to a pocit dvou aut v jednom není nepříjemný.

Opel Insignia - přehled dieselových motorizací
Motor2,0 CDTI Ecotec (81 kW)2,0 CDTI Ecotec (96 kW)2,0 CDTI ecoFLEX2,0 CDTI Ecotec (118 kW)
Zdvihový objem [cm3]1956195619561956
Válce/ventily4/44/44/44/4
Vrtání [mm]83,083,083,083,0
Zdvih [mm]90,490,490,490,4
Kompresní poměr16,5 : 116,5 : 116,5 : 116,5 : 1
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]81/400096/4000118/4000118/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]260 (320*)/1750-2500300 (320*)/1750-2500350 (380*)/1750-2500350 (380*)/1750-2500
Max. rychlost [km/h]190205 (204)218218 (215)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,111,1 (11,2)9,59,5 (9,6)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,85,8 (6,7)< 5,25,8 (6,7)
Platí pro karoserii sedan, údaje v závorkách - automatická převodovka, hvězdičkou je označená hodnota overboost.

Třešní na dortu je pak OpelEye, který kromě obligátního upozorňování na přejetí bílých čar bez použití směrovky disponuje ještě rozeznáváním dopravních značek, které promítá do přístrojové kapličky. Na krátkém okruhu jsme si ověřovali, že systém skutečně umí přenášet značky o omezení rychlosti a předjíždění, včetně konců těchto úseků. Šlo ale o předsériové provedení a masivnost černé krabice před předním zrcátkem snad bude u produkčních vozů zmírněna.

To nejlepší jsme si nechali na konec – Insignia totiž používá světlomety, které mají 9 různých režimů a samy se přizpůsobují podmínkám. Nejde jen o natáčení, ale i o skutečně výrazné svícení do stran ve městech či o úzké kužely světla na dálnici či automatické přepínání dálkových a tlumených světel. Funguje to, ale jsme velmi zvědavi na výdrž.

Na linii mezi sebevědomými a agresivními cenami se Insignia bude pravděpodobně pohybovat ve střízlivější druhé půli. Sedan se zážehovým motorem 1.6 ECOTEC (85 kW) stojí 549.900 Kč první naftová motorizace 2.0 TDCi (80 kW) pak 619.900 Kč, liftback je vždy o 10.000,- Kč dražší. Standardní výbava zahrnuje mimo jiné autorádio s CD přehrávačem, manuální klimatizaci, šest airbagů, ABS a ESP, automatické řízení světel, elektricky ovládaná přední okna a 16“ ocelová kola.

V prodeji v ČR bude Insignia až počátkem příštího roku.

Anketa

V souboji tria Insignia - Mondeo - Passat má teď navrch...
Spolupracujeme s TipCars.com
Pražské Protonové centrum získá další klienty z britských ostrovů Pražské Protonové centrum získá další klienty z britských ostrovů

Pražské Protonové centrum uzavřelo smlouvu s britskou…

Evropské obce by mohly pro komunikaci s občany využívat českou aplikaci Evropské obce by mohly pro komunikaci s občany využívat českou aplikaci

Brněnská Neogenia chce se svým Mobilním rozhlasem…

Modelu Fabia Combi hrozí ve Škodovce konec. Automobilka se zaměří na SUV Modelu Fabia Combi hrozí ve Škodovce konec. Automobilka se zaměří na SUV

Škoda Auto aktuálně pracuje na výrazném rozšíření své…

Symbolem dne práce odkudkoli se stává telefonní budka Symbolem dne práce odkudkoli se stává telefonní budka

Agentura Bison & Rose vytvořila z vyřazených…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Insignia: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Opel Insignia: Dvě verze nového šeptajícího turbodieselu 1.6 CDTI Opel Insignia: Dvě verze nového šeptajícího turbodieselu 1.6 CDTI

Značka Opel postupně rozšiřuje nabídku nové vznětové…

Opel Insignia: Německý obr od LeasePlan Go jen za 6 310 Kč a zcela bez akontace! Opel Insignia: Německý obr od LeasePlan Go jen za 6 310 Kč a zcela bez akontace!

Král firemních flotil nejen v Česku. Tímto titulem by se…

 



 
Jak poznat, zda jsou pneumatiky ještě použitelné? Změřit hloubku dezénu nestačí!

Jak poznat, zda jsou pneumatiky ještě použitelné? Změřit hloubku dezénu nestačí!

Dnes 17:50

Řada řidičů každoročně touto dobou řeší otázku, zda jsou stávající pneumatiky ještě použitelné, nebo je lepší se jich zbavit. Víme, jak mít během pár vteřin jasno!




Blesk.cz

Přiznání Vlaďky Erbové: Necítím se dobře...

Přiznání Vlaďky Erbové: Necítím se dobře...

Modelka a manikérka Vlaďka Erbová (35) se mohla vždycky pyšnit luxusní postavou a hlavně dokonalými křivkami,…

Kdo je Drahoš, co chce místo Zemana na Hrad? Slízl to od Horáčka i Ovčáčka

Kdo je Drahoš, co chce místo Zemana na Hrad? Slízl…

Češi budou mít v příští prezidentské volbě na výběr vedle prognostika, textaře nebo lékaře zřejmě i fyzikálního…

 

iSport.cz

Lístky na derby? Zmizely rychle, zbývá naděje na aukcích až za trojnásobek

Lístky na derby? Zmizely rychle, zbývá naděje na…

Na Spartě se zaprášilo za hodinu a půl. Na Slavii za hodinu. Takhle málo stačilo, v cuku letu bylo po lístcích.…

Ujfaluši: Schick? To je velký talent! Do Itálie mu prošlapal cestu i Nedvěd

Ujfaluši: Schick? To je velký talent! Do Itálie mu…

Byl jedním z nejúspěšnějších fotbalistů slavné éry české reprezentace: pod koučem Brücknerem si zahrál na dvou…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…