Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Insignia: První statické dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (211)
Návštěva továrny či design-centra je vždy zajímavá událost. A dvakrát tak zajímavou se stane v okamžiku, kdy prozkoumávaným objektem je velmi ambiciózní zástupce středního mainstreamu.

Insignia, nová vlajková loď automobilky Opel, se již za méně než dva týdny oficiálně světu představí na londýnském autosalonu. My jsme přijali pozvání do německého Rüsselsheimu, abychom novou Insignii prozkoumali již nyní.

Pod vedením Marka Adamse, viceprezidenta pro design společnosti GM Europe, a jeho kolegů jsme postupně pronikali do problematiky tvorby designu, který má na jednu stranu být konzervativní, na stranu druhou ale nesmí začít nudit a měl by se na první pohled líbit. Opel vidí v nové Insignii svůj velký trumf, a tak je na její prezentaci médiím i široké veřejnosti kladen velký důraz.

Než si ale povíme něco o voze jako celku, zaměřme se na některé nejzajímavější informace, které nám podali lidé nejpovolanější – samotní tvůrci modelu Insignia.

A začněme designem exteriéru. Ten je totiž ve skutečnosti o mnoho zajímavější a sofistikovanější, než je na první pohled patrno z fotografií. Na fotografiích totiž například nevyniknou složité linky na energicky širokých bocích, na které jsou designéři velmi pyšní. Aby lidské oko všechny linie postřehlo, je třeba nechat pracovat techniku – v multimediálním centru, pomocí speciálních počítačových programů a v 3-D brýlích neunikne oku pozorovatele ani jediný detail. Na ploché fotografii je ovšem nemožné přenést informace všechny, a tak je realitou, že Insignia vypadá na fotografiích až příliš „bramboroidně“ . Samotní designéři z toho jsou prý poměrně smutní, protože ať Insignii fotili fotografové po celém světě, žádný z obrázků není tak dobrý, jak by si přestavovali. Insignia se zdá být jednoduše řečeno nefotogenická.

Nejen exteriér, ale také zcela nový interiér se představí v novém Opelu. Vládne mu myšlenka křídla, což je motiv, který se opakuje v prolisu předních bočních dveří. Pozornější čtenář nalezne motiv křídla nejen v celkovém uspořádání přední části kabiny, ale také ve výplních dveří, či na volantu. Insignia v interiéru sází převážně na teplé barvy, z chladné žluté je také podsvícení palubní desky změněno na organičtější oranžovou. U podsvícení přístrojů se ale ještě na chvíli zastavme. Designér Jochen Werner nás upozornil na jednu poměrně zajímavou drobnost – pokud řidič stiskne tlačítko „Sport“, nedojde jen ke zostření reakcí plynového pedálu a řízení. Podsvícení kolem ukazatelů v kapličce přístrojů změní svou barvu z bílé na rudou. To má evokovat pohled na tryskový motor se zapnutým přídavným spalováním.

Celá středová část palubní desky je skloněna o 30 stupňů dopředu. Nevytváří tak mezi řidičem a silnicí bariéru, ale naopak pomocí zvolna klesající linky, která pokračuje až k řadicí páce, jakoby přivádí silnici před vozem až k řidiči. Jochen chtěl sklon dokonce ještě zvětšit, narazili prý ale na čistě technický problém – větší úhel byl prý problém pro CD mechaniku, resp. vyndávání disků. Milovníky hodinek potěší zdobení ukazatelů otáček a rychlosti. Jejich obruby jsou totiž popsány hodnotami rychlosti (resp. otáček) stejným způsobem, jakým bývají vyznačeny číslice na drahých sportovních hodinkách.

Čistě inženýrskýma očima jsme se na interiér Insignie podívali s Peterem Hasselbachem. Ten totiž zodpovídá za to, aby všechny myšlenky designérů byly co nejlépe přeneseny do reálné podoby. A není to rozhodně lehká práce, protože jeho múzičtí kolegové si navymýšlejí spoustu krásných, ale naprosto nevyrobitelných součástek. Peter tak musí každý z více než 800 dílů interiéru Insignie pečlivě navrhnout po stránce materiálu a finálního (optimálně vyrobitelného) tvaru. Více než rok předem tak už jsou vybrány materiály a jejich povrchová úprava, o přesnějších rozměrech a tvaru interiéru se dokonce ví dlouhých dva a půl roku dopředu. Opět jeden postřeh – hliník v interiéru není opravdový hliník, ale galvanicky pokovený plast od společnosti Visteon. Má prý téměř identické vlastnosti na dotek, je odolný, lehký, dostatečně pevný a v neposlední řadě levnější.

Posaďme se ale už do hotového vozu. I když slovo „hotový“ je v tomto případě dosti zavádějící. My jsme měli tu čest s prototypem číslo 129, žádný finální sériový vůz ještě neexistuje. I proto tedy není na místě hodnotit například slícování, či odpor tlačítek na palubní desce, protože kus ve kterém jsme seděli slouží čistě jako ověřovací a testovací prototyp. I přesto hodnotíme interiér velice kladně. Ergonomii pracoviště řidiče není co vytknout a i ta „předsériová“ palubní deska byla na vysoké úrovni. Posaz za volantem je spíše sportovnějšího charakteru. Na zadních sedadlech je situace bohužel o kus horší. Kolegové vyšší než 180 cm se na zadních sedadlech hlavou dotýkali stropu, což je nepochybně daň za elegantní boční linku Insignie. Prostoru pro nohy je v Insignii na všech místech naštěstí dostatek. Zavazadlový prostor je poměrně mělký a nemá pravidelný tvar, jeho objem ale není o mnoho menší nežli u konkurence (alespoň na první pohled, žádná technická data ani rozměry nám lidé od Opelu poskytnout nesměli). Po odjištění tlačítkem, ukrytým možná až moc pečlivě pod logem automobilky, umístěným na zádi vozu, se celé víko poslušně zvedne až do horní polohy bez lidské asistence. Zato jeho zavření jde o kousek více ztuha, než by dámy asi ocenily.

Těšme se tedy spolu na začátek příštího roku, kdy se nová Insignie dostane i na náš trh. Je v ní totiž skutečně ukrytý potenciál, který bude zajímavé prozkoumat. Spolu s novým logem Opelu (nyní i se začleněným nápisem OPEL) totiž možná přijde i nový král středního mainstreamu.

Aleš Jungmann
Diskuze (211)
Avatar - DaewooMaster
12. 6. 2008 16:26
Re: Korea
"Byvale" DAEWOO je stale DAEWOO i dnes a to, ze se v Evrope a Americe "nahodou" prodava pod znackou Chevrolet, na tomto faktu nic nemeni... Jinak napr. vsechny modely DAEWOO, co se kdy dovazely do Evropy, mely s jedinou vyjimkou design vytvoreny v Evrope (jen Tico bylo licencni japonec), takze opravdu nechapu, kde ta hloupa povera o korejskem designu vznikla? Asi za to muzou kreace SsangYongu... ;-)
Avatar - DaewooMaster
12. 6. 2008 16:09
Re: Korea
To, ze Opel prebira od Daewoo (Winstorm/Captiva -> Antara), neznamena, ze to bude i naopak. Aspon teda doufam, protoze ta zad je opravdu otresne disproporcni, vypada to jako nepovedene kupe, kam priplacli zadni sedadla jako nouzovky, nez jako seriozni sedan. ;-\ Diky bohu se Daewoo/Chevrolet inspiruje spis u australskeho Holdenu, kteremu to IMHO slusi mnohem vic (viz Statesman nebo L4X - i kdyz Opel vlastne od dob Senatora solidne velky auta ani neumi...).
12. 6. 2008 11:29
FCS
vzdyt technika se celkove hybe jen kvuli armade...
Avatar - scooter_x (AlkoholixXx)
11. 6. 2008 23:45
Re: Je v tom něco nového, ...
Problém je že mezi Vectrou a Omegou B a Insi je časová díra, takže s navazováním to bude mít Insi docela těžké. Nicméně nikoliv nemožné ;-) Přejme jí úspěch, zaslouží si to...
Avatar - scooter_x (AlkoholixXx)
11. 6. 2008 23:43
Re: ... a na koníčka!
Taky doufám, Opel totiž i u jiných modelů, teď mluvím konkrétně o Astře, o kterou jsem se jeden čas zajímal, nasadil hodně optimistická čísla. Optimistická ze strany Oplu, méně ze strany zákazníků ;-) Tak snad pochopí, že jsou ve válce, cenové válce, a že je třeba cenu tlačit dolů.. :-) Těžit z toho budeme doufám my zákazníci :yes: