Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel LUV restartuje: Návrat nahoru

Ladislav Černý
Diskuze (9)
Firma Opel drží na evropském trhu podíl mezi pěti a šesti procenty. Užitkovou část vozidel chce české zastoupení výrazně oživit.

Pátá příčka společnosti Opel v evropském trhu osobních i užitkových vozidel během předloňského roku nepůsobila vedení příliš velkou radost. Za horším než očekávaným úspěchem ve značné míře stál segment lehkých užitkových vozidel, ve kterém byla německá značka pod křídly koncernu GM s tržním podílem 3,32 procenta až osmá.

V Česku

Výsledky tuzemského zastoupení Opelu kopírují evropské významné postavení na trhu osobních vozidel, přičemž segment LUV stahoval celkové statistiky všech vozidel Opelu do nižších pater. Proto se importér před více než rokem rozhodl podniknout jasné kroky k tomu, aby více zviditelnil lehká užitková vozidla s bleskem ve znaku. Od ledna loňského roku firma spustila projekt, jehož součástí byl v pěti dealerstvích vznik specialistů na lehká užitková vozidla. Nejde o polovičaté řešení, že by jeden z prodejců osobních vozů byl „přiškolen“ také na užitková vozidla. Vozidla pro profesionální klientelu má Auto Staiger Praha, Bs Auto Brno, MIKONA Zlín, Milan Král České Budějovice a EuroCar Vik Liberec na plný úvazek jeden specialista. V letošním roce chce importér přidat ještě dvě vybraná dealerství užitkových vozidel.

Zlepšení

Snaha importéra byla oceněna a Opel si v registracích nových užitkových automobilů meziročně polepšil z 1,33 na 2,12 procenta. Zatímco během celého roku 2012 prodal 157 lehkých užitkových vozidel, během roku 2013 Opel dosáhl na číslo 247 (nárůst o 57 %).

Mnozí velcí hráči v LUV meziročně ztráceli, ale Opel šel nahoru. Importérovi se osvědčilo, že zvolil správnou linii, protože malých užitkových vozidel s bleskem ve znaku bývalo v Česku vidět málo.

Konkurence zahájila trend specializovaných LUV dealerství dříve, což mělo pro Opel neblahé následky. Ten sice už tehdy měl více než dvacet dealerů zabývajících se také užitkovými vozy, ale ta stála v pozadí zájmu.

Nutno podotknout, že značce se větší důraz na zviditelnění vyplatil i v oblasti osobních vozů, protože tržní podíl 2,20 procenta za předloňský rok vzrostl během prvních osmi měsíců roku 2013 na 2,62.

CV specialista

Profesionální prodejní místa užitkových opelů se vyznačují několika znaky. Kromě člověka vyčleněného výhradně na LUV musí mít dealer širokou nabídku skladových modelů včetně nástaveb zejména na model Movano. Klienti jsou také uspokojeni co do nabídky poprodejních služeb včetně rozšířené doby poskytování servisních prací. Užitkové vozidlo je pro provozovatele zdrojem příjmu, proto je třeba prostoje automobilu co nejvíce eliminovat.

K zajištění správného fungování specializovaných dealerů byl na úrovni importéra vyčleněn člověk, který má na starosti výhradně užitková vozidla Opel pro Českou a Slovenskou republiku, takže komunikace dealer–importér je v případě potřeby velmi svižná.

Produkty

Pro úspěšný prodej je v současnosti nutné nabídnout nejen furgony či podvozky, ale také nástavby. Přestože se trh s lehkými užitkovými vozidly celoevropsky i v Česku mírně propadá, je pro rozhodnutí zájemce o vůz velmi důležitá doba dodání. Pokud by měl čekat nejdříve u dealera a pak převézt podvozek k nástavbáři a opět nechat plynout týdny, mohl by odejít k jiné značce.

Proto Opel obnovil spolupráci s českými nástavbáři a nabízí vozidla v různých modifikacích. Existuje však několik variant přímo od výrobce jako například skříň, valník či sklápěč na podvozku největšího modelu Movano.

Nástavby a vestavby

Německý výrobce navázal velmi úzkou spolupráci s firmou Würth, která se specializuje na montážní a další vestavby do furgonů různých velikostí. Jednu z nich jsme si na krátkou zkušební trasu půjčili. Na podvozku Movana Kombivan bylo za druhou řadou sedadel takové množství šuplíčků a přihrádek na nářadí či nástroje, že bychom je museli hodně dlouho počítat.

Ve spolupráci s českými firmami je Opel schopen vyjít vstříc téměř všem požadavkům zájemců včetně sanitních, chladírenských i například pohřebních nástaveb.

V současnosti Opel nabízí čtyři modelové řady v segmentu lehkých užitkových vozidel. Nejmenší Corsa Van pojme 0,92 m3 nákladu těžkého až 475 kg. K pohonu slouží zážehové i vznětové motory ve výkonovém rozmezí 51 až 70 kW. Podstatně žádanější zastoupení má model Combo, dostupný ve dvou délkách i výškách karoserie s maximálním objemem ložného prostoru 4,6 m3. V segmentu malých dodávkových vozidel vyniká výjimečnou užitečnou hmotností až 1000 kg v závislosti na volbě zavěšení zadní nápravy. Exkluzivní nosnost provází také nezávislé zavěšení všech kol, tudíž nabízí zároveň značný cestovní komfort. Z řad firemních klientů je větší zájem o turbodiesely, které Opel poskytuje v širokém rozmezí 66-99 kW.

Ještě větší variabilitu nabídky najdeme u modelu Vivaro. Dvojici délek i výšek doprovází nabídka dvojkabiny či jako podvozek k nástavbám. Největší furgon dokáže převézt 8,4 m3 nákladu o hmotnosti až 1200 kg. Movano je k dostání s nejrozmanitějším seznamem verzí. Čtyři délky, tři výšky, dvě kabiny, pohon předních či zadních kol a brzy rovněž s pohonem všech kol tvoří základ tohoto modelu. Jak již jsme zmínili výše, lze tuto řadu získat i s originální nástavbou či jako hotový komplet podvozku Opelu s nástavbou od smluvního českého dodavatele. Movano je též vhodné pro přepravu osob od běžných kombi pro devět cestujících až po busy s kapacitou šestnáct pasažérů.

Ladislav Černý
Diskuze (9)
14. 1. 2014 14:11
Re: Omyl,
O Combe som sa ani raz nezmienil. Ano, tam Opel zaspal a kupuje hotovy produkt. Vivaro a Movano je na tom tak, ako som pisal. Je to spolocny vyvoj, v pripade Vivara dokonca samostatna vyroba a nie nakup aut od Renaultu. Staci si mrknut predaje v Europe a uvidis/te, ze Vivaro sa v niektorych krajinach predava lepsie ako Trafic.
13. 1. 2014 22:54
Re: Realita
Čo na tom? Teraz sa debatuje o tom, kto tie autá vyvinul, nie kto ich v akej fabrike búcha...
13. 1. 2014 22:53
Re: Omyl,
Tak nejak. Skôr delenie produkcie ako spoločný vývoj, aj keď spolupráca tam na istých úrovniach je. Určite sa ale nedá tvrdiť, že by Opel partcipoval na vývoji Fiatu Doblo, Podobne ako Mercedes pri vývoji Renaultu Kangoo.
Skrátka a dobre Opel zaspal a tvoj prvý príspevok to vystihuje.
13. 1. 2014 22:50
Re: Neni pravda!
To skús rozpísať viac, ten podiel Opla na vývoji Renaultov Master a Trafic, a tiež na Fiate Doblo.
13. 1. 2014 10:50
Realita
Movano a Master sa vyrabaju v jednej fabrike vo Francuzsku (Batilly), no Trafic si robi Renault v Spanielsku (Barcelona) a Vivaro si vyraba Opel vo vlastnej fabrike v Anglicku (Luton).