Opel Meriva 1.8 16V Enjoy - All in one (07/2003)

Opel Meriva 1.8 16V Enjoy - All in one (07/2003)

 
 

Malé velkoprostorové auto - zní to jako protimluv. U Opelu si ale řekli, že zrovna taková koncepce by mohla být úspěšná a vznikla Meriva. Po dvou měsících prodeje v České republice a prvních dojmech jsme měli možnost ověřit, jak se vůz nezvyklé "prostorové orientace" chová v denním provozu.

Malé velkoprostorové auto - zní to jako protimluv. U Opelu si ale řekli, že zrovna taková koncepce by mohla být úspěšná a vznikla Meriva. Po dvou měsících prodeje v České republice a prvních dojmech jsme měli možnost ověřit, jak se vůz nezvyklé "prostorové orientace" chová v denním provozu.

Především je třeba říci, že jde o téměř ideální auto do města, kterému k dokonalosti chybí jen parkovací asistent. Vysoká stavba karosérie dovoluje vysoký posaz za volantem a velká zasklená plocha přispívá k dobrému rozhledu do všech směrů. Délka vozu jen o čtyřicet milimetrů přesahuje čtyři metry, což spolu s velmi dobrým rejdem oceníte při podélném parkování.

Vnější hladké panely karosérie bez jakýchkoli výstřelků jsou na rozdíl od podobně chladného VW Touran zaoblenější a snad i díky tomu si lze na nenápadnost Merivy rychle zvyknout. Námi testovaný vůz pokrývala navíc šedá metalíza, takže pocit až programového splývání s masou byl dokonalý. Pro majitele, který hledí na čistotu tvarů a nechce vybočovat, je Meriva splněním snu. Nenápadní kabát ale skrývá mimořádný prostor a variabilitu, pojďme se podívat...

Odhlédneme-li od mnohokrát zmiňovaného plochého středového panelu, který svou lesklostí a sterilitou opticky dominuje interiéru, čekají nás už jen samé potěšující objevy. Od kvalitně zpracované palubní desky, jasných a dobře čitelných přístrojů až třeba po množství odkládacích prostor. Sedačky (přednízadní) jsou v duchu celého vozu napohled nezvykle ploché, sedí se v nich ale poměrně pohodlně a ani při delších jízdách jsme nepociťovali výraznější únavu.

Tou hlavní výhodou Merivy je ovšem systém sklápění zadních sedaček, který Opel nazývá FlexSpace. Už v základní, pětimístné konfiguraci můžeme ocenit dostatek místa pro kolena i hlavy cestujících vzadu a vzdor tenkým a plochým sedákům i relativní pohodlí. Po sklopení středu opěradla dopředu si mohou (už jen dva) zadní cestující užít Travel Box, což je v podstatě odnímatelná schránka. Sedadla se dají po několika pohybech posunout k sobě a vzad, čímž jednak ubude prostoru pro zavazadla, ale nohy pocítí prostor blízký Škodě Superb. Sedadla se dají samozřejmě úplně sklopit tak, že v prostoru pro náklad tvoří zvýšení asi jen o tři centimetry. Pokud se naučíte ovládat páčky v sedadlech, je přeměna prostoru otázkou pár vteřin. Praktické jsou přitom jak vysoko výklopné páté dveře, tak do dostatečného úhlu otevíratelné dveře boční.

Testovaný šestnáctiventilový motor 1.8s maximálním výkonem 92 kW prokázal relativně těžkému autu dobrou službu a to především v otázce dobré pružnosti a malé hlučnosti. Zrychlení na čtvrtý a pátý stupeň probíhalo v mimořádně širokém spektru rychlostí. Tichý a ochotně se přizpůsobující motor ukázal po 670 kilometrech průměrnou spotřebu 8,4 l/100 km, což je s ohledem na třetinový poměr jízd po městě trochu vyšší hodnota, než bychom čekali.

Trochu subjektivní nejistoty si řidič zpočátku užije s vysokou stavbou vozu a z ní vyplývající citlivostí na boční vítr a náklony v zatáčkách. Obojí sice není nikterak nebezpečné, ale s pocitem malého a vysokého auta pod sebou se tyto objektivní hodnoty trochu mění. Samo auto drží i díky tvrdšímu podvozku na silnici velmi dobře, a pokus o skutečný smyk nás stál hodně úsilí. Takže - nic nebezpečného, naopak.

Přestože jde rozměrově o malý vůz, uvítali bychom přítomnost ESP a klimatizace v základní výbavě této silnější verze (cena 479.900 Kč), je to ale otázka cenové optiky. Námi testovaný exemplář s cenou atakující 600 tisíc je téměř maximálně vybaven a vzhledem k extrémní praktičnosti a ostatním kladům jej můžeme považovat za realisticky ohodnocený.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 479 900 Kč Cena v testované výbavě: 596 600 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, ABS, protiprokluzový systém Traction Control (TC), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, imobilizér, elektrický posilovač řízení, nárazníky v barvě vozu, sklopné sedadlo spolujezdce, sklopná a posuvná zadní sedadla Flex Space, systém ISOFIX pro upevnění dětských sedaček na vnějších zadních sedadlech, travel asistent, rádio CAR 2003 s kazetovým přehrávačem

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+12.000,-), manuální klimatizace (+35.000,-), dvě střešní okna-přední elektricky ovládané, zadní výklopné (+35.000,-), rádio CAR 2005 s CD přehrávačem (+7.000,-), ovládání rádia na volantu (+1.900,-), Twin audio-audio systém pro zadní sedadla (+3.900,-), disky z lehkých slitin 5 paprsků, pneu 185/60 R15 (+17.000,-), interiérová sada obsahující termoreflexivní čelní sklo a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (+4.900,-).

Štítky Opel Testy MPV

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6.6 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1410
Objem nádrže (l):53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1305 / 530
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4040
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1465
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

 




Opel Meriva: Vyroben vůz s pořadovým číslem 1.000.000 Opel Meriva: Vyroben vůz s pořadovým číslem 1.000.000

15. července vyjel z továrny ve španělské Zaragoze…

Český trh v říjnu 2008: Méně Roomsterů, úspěch Zafiry a návrat dodávek mezi velkými MPV Český trh v říjnu 2008: Méně Roomsterů, úspěch Zafiry a návrat dodávek mezi velkými MPV

Desátý měsíc nepřinesl ve třídě MPV nic nového, mezi…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Písničkář Jan Nedvěd: Proč s ním jeho Pavlínka nechce nikam chodit?

Písničkář Jan Nedvěd: Proč s ním jeho Pavlínka…

Jan Nedvěd (70) s Pavlínkou (34) žije už přes deset let. A oba si skvěle rozumí. Pavlínka s ním už však nechce…

Bydlení v Česku je druhé nejdražší v Evropě. Pro seniory bývá nájem likvidační

Bydlení v Česku je druhé nejdražší v Evropě. Pro…

Bydlení Čechům v evropském srovnání spolyká téměř největší část jejich příjmů. Hůř už jsou na tom jenom Dánové.…

 

iSport.cz

Jihlavu jsme přehráli a 13 bodů je parádních, radoval se střelec Mašek

Jihlavu jsme přehráli a 13 bodů je parádních,…

Pět zápasů, tři góly. To je interesantní vizitka Dominika Maška (21), kterou zušlechtil trefou na Vysočině.…

Překvapivá čísla. Courtois je nejhorší brankář v Premier League

Překvapivá čísla. Courtois je nejhorší brankář v…

Po působivém startu zažila Chelsea v Premier League pořádný pád. Značnou měrou k tomu přispěly výkony celé…

 

Reflex.cz

Opar na rtu a onemocnění mozku může způsobit stejný virus

Opar na rtu a onemocnění mozku může způsobit stejný virus

Stejné viry, jaké vyvolávají běžný opar na rtu, mohou za určitých okolností způsobit i nejzávažnější onemocnění mozku.

Jaká byla nejpopulárnější píseň v roce, kdy jste se narodili?

Jaká byla nejpopulárnější píseň v roce, kdy jste se…

Hudebně-byznysový časopis Billboard vydal první žebříček populárních písní neboli hitparádu v roce 1940. Server…