Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Monterey - nový vzhled, vysoký výkon a točivý moment nového motoru

Tomáš Zajíček
Nové "vydání" Opelu Monterey s modernizovaným designem a zlepšeným výkonem, bezpečností i ohleduplností vůči životnímu prostředí měl svou premiéru na ženevském mezinárodním autosalonu ve dnech 5. - 13. března.

K hlavním novinkám tohoto elegantního off-roadu patří dva nově vyvinuté motory: zážehový V6 o objemu 3,5 litru a čtyřválcový turbodiesel o objemu 3,0 litru vybavený novým systémem přímého vstřiku paliva. Obě tyto velmi moderní pohonné jednotky mají hlavy válců s rozvodem 2x OHC se čtyřmi ventily - Monterey `98 je tak prvním off-roadem na světě se vznětovým motorem kombinujícím čtyři ventily a přímý vstřik paliva.

Nově vyvinuté agregáty zaujmou nejen výrazně zvýšeným výkonem i točivým momentem, ale jsou zároveň úspornější. Největší výkon nového motoru 3.0 DTI 16V se zvýšil ve srovnání se svým předchůdcem s nepřímým vstřikováním o téměř 40 procent na 117 kW!! (159 k) a točivý moment vzrostl o přibližně 28 procent na 333 Nm při 2000 ot/min. Podle nového evropského kombinovaného zkušebního cyklu spotřebuje Monterey 3.0 DTI 16V 10,9 l/100 km, což je vzhledem k hmotnosti vozu přiměřené .

Tato vznětová novinka je jednou z prvních, za něž podle nové komplexní organizace pohonných jednotek u společnosti GM přebírá technickou odpovědnost japonská firma Isuzu Motors. Isuzu si drží vedoucí postavení ve vývoji vznětových motorů a má i dobrou zkušenost s přímým vstřikem a technologií turboplnění.

Ve srovnání s předcházejícím typem vzrostl největší výkon nového zážehového motoru 3.5 V6 o 21 procent na 158 kW (215 k) při 5200 ot/min., zatímco točivý moment o 19 procent na 310 Nm při 3000 ot/min (oproti dřívějším 3750 ot/min). Kombinovaná spotřeba paliva se zlepšila přibližně o šest procent a činí dle nového evropského zkušebního cyklu 13,7 I/100 km.

Vyšší výkon je nejen dobrým základem pro svižnou jízdu na silnici i v terénu, ale rovněž výrazně zvyšuje schopnost tažení přívěsu. Při zvýšení největší tažné síly až na 3500 kg patří Monterey '98 se svou schopností dopravy těžkých nákladů mezi nejlepší vozy své třídy.

Opel dále zesílil strukturu karoserie, montované na příhradovém rámu. Zvýšena tak byla stabilita i ochrana při nárazu. K výztuhám v předních a zadních dveřích přibylo vyztužení prahů, sloupků a prostoru kolem dveřních madel. K ochrannému systému cestujících standardně patří velkoobjemový airbag pro řidiče a předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech.

Monterey 1998 představuje spojení moderní techniky, pohodlí osobního vozu nejvyšší třídy a opravdové schopnosti jízdy v terénu. Vedle bohatě vybaveného třídveřového modelu RS s krátkým rozvorem bude prostorný pětidveřový Monterey s dlouhým rozvorem nabízen jako luxusní Limited.

Všechny modelové varianty jsou k dispozici bud' s motorem 3.5 V6 nebo s turbodieselem 3.0 DTI 16V. Motor V6 může být na přání místo standardní pětistupňové převodovky s ručním řazením vybaven čtyřstupňovou automatickou převodovkou.

O úspěchu či neúspěchu nového Opelu Monterey, přes mnohá vylepšení, však jako vždy, rozhodnou nároční zákazníci.



Tomáš Zajíček