Opel Movano L1H2 2.3 CDTI Biturbo: Plné využití
Dodávková vozidla kvůli velmi různorodému využití najdeme v mnoha různých specifikacích. U modelu Movano jsem vyzkoušeli šestimístné kombi se zaplechovanými zadními bočními okny, který spojuje výhody furgonu a verze pro přepravu cestujících. Samozřejmě i zde platí: Něco za něco.
Dvě palety na šířku
Délka ložného prostoru u dvou řad sedadel dosahuje na podlaze cca dva metry. To stačí pro dvě europalety, ale kdo by je vozil v provedení bez pevné přepážky a chtěl být vystaven prachu z převážených pracovních věcí. Pro takové podmínky využití slouží sedmimístný Crew Cab. My jsme zkoušeli spíše osobní provedení s obrovskými možnostmi na převoz čistých pracovních či sportovních potřeb.
Pět v pohodě
Interiér se dvěma řadami sedadel zahrnoval klasickou konfiguraci 3+3. Opěradlo prostředního cestujícího vpředu bylo možné sklopit a získat šikovný stoleček na svačinku či případně notebook. Zadní třímístná lavice měla připravené pro každého příjemné boční vedení, tříbodový bezpečnostní pás a výškově stavitelnou opěrku hlavy. Skvělou věc představovala možnost vyjmutí neděleného trojsedadla a možnost využití vozidla jako klasického furgonu (ovšem bez dělicí přepážky). K vynesení trojsedadla jsou však potřeba nejlépe dva muži. Integrované bezpečnostní pásy do opěradla kvůli požadavku pevnosti něco váží. Toto řešení se nám však jeví výhodnější než používat dlouhé bezpečnostní pásy ukotvené do bočních sloupků karoserie, které cestující musí hledat až za opěradlem a natahovat se při každém poutání daleko za sebe.
Síla
Poslední generace řady Movano se výrazně rozrostla v nabídce pohonů, převodovek a výkonových verzí motorů. Dřívější jen pohon předních kol doplnil také zadní a dokonce i 4x4. Čtyřkolka se však dle ceníku připlácí téměř neuvěřitelnou částkou 324.500 korun bez daně, takže ji lze prakticky v nabídce ignorovat. Krok vstříc podvozkům s nástavbou byl zřetelný. My jsme v testu měli klasickou přední trakci spojenou s nejsilnější verzí jediného motoru 2.3 CDTI. Pět výkonových provedení má podle výrobce být dostatečně širokou nabídkou. Specifikace 81 a 92 kW používají jedno turbodmychadlo. Úrovně 100, 110 a 120 kW jsou dopovány dvěma dmychadly.
Bez vleku fajn
My jsme vyzkoušeli provedení 120 kW s maximem točivého momentu 360 N.m. Pro movano naložené šesti lidmi a cca třemi metrickými centy byl agregát dostačující, ale nedovedeme si představit za cca 3,4tunové movano zapřáhnout ještě více než dvoutunový vlek. Tím by dynamika navzdory nejsilnějšímu agregátu klesla s velkou pravděpodobností pod přijatelnou mez. Není tedy divu, že „vlekaři“ volí buď třílitrový čtyřválec v Ivecu Daily nebo pošilhávají po šestiválci ve Sprinteru. Bez těžkého přívěsu je však motorizace modelu Movano dostačující a díky točivému momentu od velmi nízkých otáček 1250 min-1 se s ním dalo v pohodě (defenzivně) jezdit za 8 l/100 km.
Opakované startování
Za účelem dosažení nízké spotřeby a zejména limitu CO2, kterým EU drtí výrobce automobilů, obdržel agregát vybavený dvěma turbodmychadly povinně systém start-stop. Výjimku tvoří spojení tohoto motoru s automatizovanou šestistupňovou převodovkou.
Nasazení automatického vypínání motoru osazeného dokonce dvěma turbodmychadly budí trochu obavy nad životností této jednotky. Rozumný kompromis pak tvoří buď vypínání start-stopu nebo častěji než výrobcem doporučovaná výměna oleje po 40.000 km.
Plusy
- Pět míst
- Spousta prostoru
- Vybavenost interiéru
Minusy
- Absence silnějšího motoru pro tahání přívěsu
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.3 CDTI Biturbo |
Typ | přepl. vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2298 |
Chlazení | kapalinou |
Největší výkon (kW/min-1) | 120/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 360/1500-3000 |
Emisní norma | Euro 5+ |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 5048/2070/2500 |
Rozvor (mm) | 3682 |
Provozní hmotnost (kg) | 2084 |
Celková hmotnost (kg) | 3500 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2500 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 5,3 |
D/š/v nákl. prostoru (mm) | 1716/1765/1894 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1380 |
Šířka posuvných dveří (mm) | 1270 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 161 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,5/6,9/7,2 |
Objem palivové nádrže (l) | 80 |
Cena (Kč bez DPH) | 674 000 |