O případných zárukách pro Opel rozhodne německá vláda do Vánoc

O případných zárukách pro Opel rozhodne německá vláda do Vánoc

 

Firma Opel, jejímž stoprocentním vlastníkem je finanční krizí zasažená americká společnost General Motors, požádala o státní garanci na půjčky ve výši jedné miliardy eur (zhruba 25,4 miliardy korun).

Německá vláda rozhodne o případném poskytnutí státních záruk pro automobilku Opel do Vánoc. Řekla to dnes německá kancléřka Angela Merkelová po setkání s představiteli firmy, která pořádala o státní garance pro případ finančních potíží. Firma Opel, jejímž stoprocentním vlastníkem je finanční krizí zasažená americká společnost General Motors, požádala o státní garanci na půjčky ve výši jedné miliardy eur (zhruba 25,4 miliardy korun). Očekává potíže při získávání úvěrů.

Automobilka ve čtyřech německých městech zaměstnává přes 25.000 lidí, jejichž pracovní místa jsou potenciálně v ohrožení. O tom, zda jí stát skutečně pomoc poskytne, se nerozhodlo ani po dnešním setkání Merkelové a ministrů financí Peera Steinbrücka a hospodářství Michaela Glose s vedením firmy v Berlíně.

Podle Merkelové nyní budou ministerstva financí a hospodářství a jednotlivé spolkové země zkoumat, zda vůbec Opel bude ručení na překonání střednědobých potíží potřebovat. Záleží podle ní i na vývoji ve Spojených státech. Jasno by mělo být do Vánoc.

Evropský ředitel koncernu General Motors Carl-Peter Foster na tiskové konferenci po setkání s kancléřkou zdůraznil, že firma nežádá o státní subvenci, ale jen o preventivní ochranný deštník pro "krajně nepravděpodobný případ", že firma bude insolventní.

Potvrdil tak předchozí vysvětlení šéfa společnosti Hanse Demanta. "Cílem současných jednání je připravit dodatečné krytí úvěrů, protože globální finanční situace mateřské společnosti General Motors se zhoršila," řekl před schůzkou Denant.

Většina ekonomů i mnoho politiků se však obává, že poskytnutí státní pomoci jedné automobilce by vytvořilo precedens, jenž by mohl strhnout lavinu žádostí ostatních výrobců automobilů, kteří by nejspíš poukazovali na porušení pravidel férové soutěže na trhu. Němečtí vládní politici přitom několikrát odmítli úvahy o jakémkoli programu pomoci celému automobilovému průmyslu. Vláda hodlá postupovat případ od případu a v souladu s evropským soutěžním právem, zdůraznil dnes mluvčí německé vlády Ulrich Wilhelm.

V případě státní půjčky Opelu by rovněž bylo třeba ošetřit, aby poskytnuté stamiliony neskončily v kase General Motors. Mateřská firma by naopak mohla dostat pomoc od amerického státu, neboť demokraté budoucího amerického prezidenta Baracka Obamy chtějí tento týden v Kongresu prosadit balíček státní pomoci automobilovému průmyslu.

Opel má hlavní sídlo v hesenském Rüsselsheimu a další továrny v Bochumi, Kaiserslauternu a ve východoněmeckém Eisenachu. Kromě 25.700 přímých zaměstnanců je na automobilku navázáno nejméně dalších 50.000 pracovních míst u dodavatelů součástek.

Vlády jednotlivých spolkových zemí, v nichž tato města leží, tedy Hesenska, Severního Porýní-Vestfálska, Porýní-Falce a Duryňska vyjádřily ochotu továrnám Opelu pomoci. Hesenská zemská vláda dokonce už dnes schválila návrh zákona, jenž umožní Opelu a jeho dodavatelům v nouzovém případě poskytnout záruky ve výši až 500 milionů eur (12,5 miliardy korun).

Největší americká automobilka General Motors tento měsíc oznámila, že ve třetím čtvrtletí prodělala 2,5 miliardy dolarů (téměř 50 miliard korun) po rekordní ztrátě 42,5 miliardy dolarů ve stejném loňském období. Varovala ale zároveň, že by jí v příštím roce mohla dojít hotovost. General Motors proto rozhodla prodat svůj tříprocentní podíl v japonské Suzuki Motor. Získá tím 22,37 miliardy jenů (4,6 miliardy Kč).

Problémy automobilového sektoru jsou pro Německo značným zdrojem obav. Automobilový průmysl v zemi přímo či nepřímo vytváří zhruba pětinu pracovních míst. Omezování výroby v souvislosti s klesajícím odbytem a finanční krizí přitom ohlásili i další výrobci jako Daimler, BMW či Ford.

Evropským automobilkám, které kvůli finanční krizi bojují s upadající poptávkou, se podle deníku Financial Times a několika dalších evropských listů výrazně přiblížila šance získat úvěr 40 miliard eur, po němž již nějakou dobu volají. V současnosti se zdá pravděpodobné, že by peníze výrobcům poskytla Evropská investiční banka, přičemž podrobnosti by měla příští týden odhalit Evropská komise.

Pomoc automobilovému průmyslu je nyní žhavým tématem rovněž v USA. Mluvčí Bílého domu Dana Perinová včera uvedla, že automobilky by měly využít spíše zvýhodněné vládní úvěry na výrobu ekologičtějších vozů, než aby čerpaly ze záchranného balíku pro finanční sektor v hodnotě 700 miliard dolarů (14 bilionů korun).

Spolupracujeme s TipCars.com
Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

Americké úřady ruší síťovou neutralitu Americké úřady ruší síťovou neutralitu

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes navzdory…

Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk

Evropská unie je jednotná v otázce prodloužení…

Spojené státy evropské? Schulz připomíná Hitlera, říkají maďarští politici Spojené státy evropské? Schulz připomíná Hitlera, říkají maďarští politici

Vysoký maďarský vládní činitel nešetrně přirovnal šéfa…

 

Štítky Opel

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Dnes 18:55

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i přestřelka v kovbojském saloonu

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází síla na online bojištích

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází…

Se snímkem Star Wars: Poslední z Jediů v kinech celý svět opět pohltila horečka zvaná Hvězdné války. Na ní se…

 

iSport.cz

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v německé lize

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v…

Brankář David Leggio vzbudil před několika dny pozdvižení, když v německé lize v dresu Mnichova vyřešil soupeřův…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…