Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

O případných zárukách pro Opel rozhodne německá vláda do Vánoc

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Firma Opel, jejímž stoprocentním vlastníkem je finanční krizí zasažená americká společnost General Motors, požádala o státní garanci na půjčky ve výši jedné miliardy eur (zhruba 25,4 miliardy korun).

Německá vláda rozhodne o případném poskytnutí státních záruk pro automobilku Opel do Vánoc. Řekla to dnes německá kancléřka Angela Merkelová po setkání s představiteli firmy, která pořádala o státní garance pro případ finančních potíží. Firma Opel, jejímž stoprocentním vlastníkem je finanční krizí zasažená americká společnost General Motors, požádala o státní garanci na půjčky ve výši jedné miliardy eur (zhruba 25,4 miliardy korun). Očekává potíže při získávání úvěrů.

Automobilka ve čtyřech německých městech zaměstnává přes 25.000 lidí, jejichž pracovní místa jsou potenciálně v ohrožení. O tom, zda jí stát skutečně pomoc poskytne, se nerozhodlo ani po dnešním setkání Merkelové a ministrů financí Peera Steinbrücka a hospodářství Michaela Glose s vedením firmy v Berlíně.

Podle Merkelové nyní budou ministerstva financí a hospodářství a jednotlivé spolkové země zkoumat, zda vůbec Opel bude ručení na překonání střednědobých potíží potřebovat. Záleží podle ní i na vývoji ve Spojených státech. Jasno by mělo být do Vánoc.

Evropský ředitel koncernu General Motors Carl-Peter Foster na tiskové konferenci po setkání s kancléřkou zdůraznil, že firma nežádá o státní subvenci, ale jen o preventivní ochranný deštník pro "krajně nepravděpodobný případ", že firma bude insolventní.

Potvrdil tak předchozí vysvětlení šéfa společnosti Hanse Demanta. "Cílem současných jednání je připravit dodatečné krytí úvěrů, protože globální finanční situace mateřské společnosti General Motors se zhoršila," řekl před schůzkou Denant.

Většina ekonomů i mnoho politiků se však obává, že poskytnutí státní pomoci jedné automobilce by vytvořilo precedens, jenž by mohl strhnout lavinu žádostí ostatních výrobců automobilů, kteří by nejspíš poukazovali na porušení pravidel férové soutěže na trhu. Němečtí vládní politici přitom několikrát odmítli úvahy o jakémkoli programu pomoci celému automobilovému průmyslu. Vláda hodlá postupovat případ od případu a v souladu s evropským soutěžním právem, zdůraznil dnes mluvčí německé vlády Ulrich Wilhelm.

V případě státní půjčky Opelu by rovněž bylo třeba ošetřit, aby poskytnuté stamiliony neskončily v kase General Motors. Mateřská firma by naopak mohla dostat pomoc od amerického státu, neboť demokraté budoucího amerického prezidenta Baracka Obamy chtějí tento týden v Kongresu prosadit balíček státní pomoci automobilovému průmyslu.

Opel má hlavní sídlo v hesenském Rüsselsheimu a další továrny v Bochumi, Kaiserslauternu a ve východoněmeckém Eisenachu. Kromě 25.700 přímých zaměstnanců je na automobilku navázáno nejméně dalších 50.000 pracovních míst u dodavatelů součástek.

Vlády jednotlivých spolkových zemí, v nichž tato města leží, tedy Hesenska, Severního Porýní-Vestfálska, Porýní-Falce a Duryňska vyjádřily ochotu továrnám Opelu pomoci. Hesenská zemská vláda dokonce už dnes schválila návrh zákona, jenž umožní Opelu a jeho dodavatelům v nouzovém případě poskytnout záruky ve výši až 500 milionů eur (12,5 miliardy korun).

Největší americká automobilka General Motors tento měsíc oznámila, že ve třetím čtvrtletí prodělala 2,5 miliardy dolarů (téměř 50 miliard korun) po rekordní ztrátě 42,5 miliardy dolarů ve stejném loňském období. Varovala ale zároveň, že by jí v příštím roce mohla dojít hotovost. General Motors proto rozhodla prodat svůj tříprocentní podíl v japonské Suzuki Motor. Získá tím 22,37 miliardy jenů (4,6 miliardy Kč).

Problémy automobilového sektoru jsou pro Německo značným zdrojem obav. Automobilový průmysl v zemi přímo či nepřímo vytváří zhruba pětinu pracovních míst. Omezování výroby v souvislosti s klesajícím odbytem a finanční krizí přitom ohlásili i další výrobci jako Daimler, BMW či Ford.

Evropským automobilkám, které kvůli finanční krizi bojují s upadající poptávkou, se podle deníku Financial Times a několika dalších evropských listů výrazně přiblížila šance získat úvěr 40 miliard eur, po němž již nějakou dobu volají. V současnosti se zdá pravděpodobné, že by peníze výrobcům poskytla Evropská investiční banka, přičemž podrobnosti by měla příští týden odhalit Evropská komise.

Pomoc automobilovému průmyslu je nyní žhavým tématem rovněž v USA. Mluvčí Bílého domu Dana Perinová včera uvedla, že automobilky by měly využít spíše zvýhodněné vládní úvěry na výrobu ekologičtějších vozů, než aby čerpaly ze záchranného balíku pro finanční sektor v hodnotě 700 miliard dolarů (14 bilionů korun).

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)