O případných zárukách pro Opel rozhodne německá vláda do Vánoc

O případných zárukách pro Opel rozhodne německá vláda do Vánoc

 

Firma Opel, jejímž stoprocentním vlastníkem je finanční krizí zasažená americká společnost General Motors, požádala o státní garanci na půjčky ve výši jedné miliardy eur (zhruba 25,4 miliardy korun).

Německá vláda rozhodne o případném poskytnutí státních záruk pro automobilku Opel do Vánoc. Řekla to dnes německá kancléřka Angela Merkelová po setkání s představiteli firmy, která pořádala o státní garance pro případ finančních potíží. Firma Opel, jejímž stoprocentním vlastníkem je finanční krizí zasažená americká společnost General Motors, požádala o státní garanci na půjčky ve výši jedné miliardy eur (zhruba 25,4 miliardy korun). Očekává potíže při získávání úvěrů.

Automobilka ve čtyřech německých městech zaměstnává přes 25.000 lidí, jejichž pracovní místa jsou potenciálně v ohrožení. O tom, zda jí stát skutečně pomoc poskytne, se nerozhodlo ani po dnešním setkání Merkelové a ministrů financí Peera Steinbrücka a hospodářství Michaela Glose s vedením firmy v Berlíně.

Podle Merkelové nyní budou ministerstva financí a hospodářství a jednotlivé spolkové země zkoumat, zda vůbec Opel bude ručení na překonání střednědobých potíží potřebovat. Záleží podle ní i na vývoji ve Spojených státech. Jasno by mělo být do Vánoc.

Evropský ředitel koncernu General Motors Carl-Peter Foster na tiskové konferenci po setkání s kancléřkou zdůraznil, že firma nežádá o státní subvenci, ale jen o preventivní ochranný deštník pro "krajně nepravděpodobný případ", že firma bude insolventní.

Potvrdil tak předchozí vysvětlení šéfa společnosti Hanse Demanta. "Cílem současných jednání je připravit dodatečné krytí úvěrů, protože globální finanční situace mateřské společnosti General Motors se zhoršila," řekl před schůzkou Denant.

Většina ekonomů i mnoho politiků se však obává, že poskytnutí státní pomoci jedné automobilce by vytvořilo precedens, jenž by mohl strhnout lavinu žádostí ostatních výrobců automobilů, kteří by nejspíš poukazovali na porušení pravidel férové soutěže na trhu. Němečtí vládní politici přitom několikrát odmítli úvahy o jakémkoli programu pomoci celému automobilovému průmyslu. Vláda hodlá postupovat případ od případu a v souladu s evropským soutěžním právem, zdůraznil dnes mluvčí německé vlády Ulrich Wilhelm.

V případě státní půjčky Opelu by rovněž bylo třeba ošetřit, aby poskytnuté stamiliony neskončily v kase General Motors. Mateřská firma by naopak mohla dostat pomoc od amerického státu, neboť demokraté budoucího amerického prezidenta Baracka Obamy chtějí tento týden v Kongresu prosadit balíček státní pomoci automobilovému průmyslu.

Opel má hlavní sídlo v hesenském Rüsselsheimu a další továrny v Bochumi, Kaiserslauternu a ve východoněmeckém Eisenachu. Kromě 25.700 přímých zaměstnanců je na automobilku navázáno nejméně dalších 50.000 pracovních míst u dodavatelů součástek.

Vlády jednotlivých spolkových zemí, v nichž tato města leží, tedy Hesenska, Severního Porýní-Vestfálska, Porýní-Falce a Duryňska vyjádřily ochotu továrnám Opelu pomoci. Hesenská zemská vláda dokonce už dnes schválila návrh zákona, jenž umožní Opelu a jeho dodavatelům v nouzovém případě poskytnout záruky ve výši až 500 milionů eur (12,5 miliardy korun).

Největší americká automobilka General Motors tento měsíc oznámila, že ve třetím čtvrtletí prodělala 2,5 miliardy dolarů (téměř 50 miliard korun) po rekordní ztrátě 42,5 miliardy dolarů ve stejném loňském období. Varovala ale zároveň, že by jí v příštím roce mohla dojít hotovost. General Motors proto rozhodla prodat svůj tříprocentní podíl v japonské Suzuki Motor. Získá tím 22,37 miliardy jenů (4,6 miliardy Kč).

Problémy automobilového sektoru jsou pro Německo značným zdrojem obav. Automobilový průmysl v zemi přímo či nepřímo vytváří zhruba pětinu pracovních míst. Omezování výroby v souvislosti s klesajícím odbytem a finanční krizí přitom ohlásili i další výrobci jako Daimler, BMW či Ford.

Evropským automobilkám, které kvůli finanční krizi bojují s upadající poptávkou, se podle deníku Financial Times a několika dalších evropských listů výrazně přiblížila šance získat úvěr 40 miliard eur, po němž již nějakou dobu volají. V současnosti se zdá pravděpodobné, že by peníze výrobcům poskytla Evropská investiční banka, přičemž podrobnosti by měla příští týden odhalit Evropská komise.

Pomoc automobilovému průmyslu je nyní žhavým tématem rovněž v USA. Mluvčí Bílého domu Dana Perinová včera uvedla, že automobilky by měly využít spíše zvýhodněné vládní úvěry na výrobu ekologičtějších vozů, než aby čerpaly ze záchranného balíku pro finanční sektor v hodnotě 700 miliard dolarů (14 bilionů korun).

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 

Štítky Opel

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové (†36): Smíření hledám každý den...

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové…

Zhruba tři čtvrtě roku uběhlo od smrti manažerky Dary Rolins (44) Evy Skallové (†36). Zpěvačka byla s Evou velmi…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…