Opel Rekord – království středu (1. díl)

Opel Rekord – království středu (1. díl)

 
 

Nástupcem předválečného Opelu Olympia se stal model Olympia Rekord. V roce 1957 dostal zcela novou karoserii v americkém stylu a ve dvou generacích se vyráběl šest let. Jeho nástupcem se stal vůz střední třídy Opel Rekord.

Historii modelu Opel Olympia a Olympia Rekord jsme sledovali až do roku 1957 v článku Opel Olympia – od olympiády k Rekordům. Na tomto místě se podíváme na další vývoj tohoto typu a jeho postupný přerod na oblíbený vůz střední třídy, Opel Rekord.

Opel Rekord P I (1957–1960)

Na podzim roku 1957 přišel Opel se zcela novým modelem, interně označovaným jako typ P I. Vůz se setkal s velkým zájmem odborné i laické veřejnosti a na autosalonu ve Frankfurtu byl zavalen řadou obdivovatelů. Základní provedení se jmenovalo Olympia, luxusnější Olympia Rekord nebo jen Rekord a třídveřové kombi tradičně Caravan. Nechyběla ani užitková verze, odvozená od kombi a od roku 1959 také čtyřdveřová karoserie. Vůz se líbil i Američanům a tehdejší šéf General Motors Harlow Herbert Curtice dokonce prosadil, že se jako vůbec první Opel v historii prodával v USA v prodejní síti značky Buick.

obrázek [555 x 287]  

Vůz s rozměry karoserie 4433 x 1616 x 1490 mm (proti svému předchůdci byl téměř o 20 cm delší) a rozvorem 2541 mm poskytoval uvnitř dostatek prostoru pro cestující i jejich zavazadla a navíc měl mimořádně atraktivní tvary s panoramatickým předním a zadním oknem, napodobujícím svoje příbuzné za oceánem. Bohatým prosklením kabiny se podstatně zlepšil výhled všemi směry (Opel uváděl hodnotu 92 %). Americký vliv nezapřel ani interiér s dvouramenným volantem a vodorovně uspořádaným tachometrem. Nejlevnější provedení Olympia vypadalo dost chudě, nemělo boční lišty ani chromované rámečky oken. Prodávalo se za 5625 marek (Rekord stál 6385 a Caravan 6685 marek).

Starý dobrý čtyřválec OHV 1,5 l (pocházel z roku 1937) byl převzat vcelku beze změn, jeho výkon se ale zvýšil na 33 kW (45 k). V roce 1959 dostal Rekord ještě navíc motor 1,7 litru s výkonem 40,5 kW (55 k), se kterým jezdil až 132 km/h. Podvozek měl nové zavěšení předních kol s trojúhelníkovými rameny a vinutými pružinami s progresivním účinkem. Nabídku výbavy rozšířila poloautomatická převodovka Olymat. Na dolním konci ceníku nahradil Olympii model Opel 1200 s motorem 1,2 l (29 kW/40 k), který se vyráběl až do roku 1962 (68 tisíc kusů). Opelů Rekord P I bylo vyrobeno kolem 307 tisíc. V letech 1959–60 vznikl v malé firmě Autenrieth z Darmstadtu přestavbou z dvoudveřových Rekordů menší počet kupé a kabrioletů.

Opel Rekord P II (1960–1963)

V období hospodářského zázraku obměňovaly německé automobilky svoje modely velmi často a Opel nezůstával pozadu. Není proto divu, že už po třech letech přišla další generace Rekordu s kódovým označením P II. Při stejném rozvoru povyrostl Rekord znovu do délky (vnější rozměry 4516x1633x1488 mm) a dostal zcela přepracovanou karoserii, tentokrát už bez panoramatického předního a zadního okna. Dodával se opět ve verzi se stupňovitou zádí a dvěma nebo čtyřmi dveřmi, nechyběl ani třídveřový Caravan se zesílenými listovými pery na zadní nápravě. Od Caravanu bylo odvozeno 33 tisíc vyrobených dodávek. Od srpna 1961 se začalo v továrně Opel (ve spolupráci s firmou Autenrieth) vyrábět kupé s odlišně tvarovanou zadní částí snížené kabiny (více skloněné zadní okno) a dlouhou zádí. Název Olympia se už vyskytoval jen sporadicky a v další generaci definitivně vymizel.

obrázek [555 x 305]  

Motor 1,5 l měl nyní 37 kW (50 k) a sedmnáctistovka 40,5 kW (55 k). Od června 1962 se do luxusnější verze 1700L a do kupé montoval motor 1700S, jehož výkon díky zvýšené kompresi narostl na 44 kW (60 k). Na přání se dodávala čtyřstupňová převodovka s řadicí pákou pod volantem. Firma Autenrieth pokračovala v dodávkách kabrioletů upravovaných z kupé. Celkem bylo Rekordů P II vyrobeno necelých 756 tisíc.

Opel Rekord A (1963–1965)

Důležitým milníkem v historii vozů Opel Rekord se stal březen 1963, kdy byl představen model, dnes označovaný jako Opel Rekord A se zcela přepracovanou karoserií, vycházející tvarově z Chevroletu Nova (Chevy II). Typickými prvky byly ostré hrany blatníků a americká maska chladiče se zabudovanými kruhovými světlomety. Prodloužený rozvor (2639 mm) a vnější rozměry (4521 x 1697 x 1466 mm) dokázaly nabídnout opravdu velký vnitřní prostor. Jinak se toho proti P II mnoho nezměnilo. Podvozek klasické koncepce měl nadále poháněnou tuhou zadní nápravou, odpruženou listovými pery. Novinkou příplatkové nabídky byly přední kotoučové brzdy s posilovačem. Karosářské verze opět zahrnovaly tudor, sedan, kombi, kupé a dodávku. Kolínská firma Deutsch vyrobila menší počet kabrioletů.

obrázek [555 x 294]  

Motory 1.5 a 1.7 posílily o pět koní (na 55 a 60 k) a 1.7S (pro Rekord L a kupé) na 49 kW (67 k). V březnu 1964 představil Opel modely Rekord L-6 a Coupé-6 poháněné řadovým šestiválcem 2,6 l, převzatým z většího typu. Výkon tohoto motoru (74 kW/100 k) dokázal rozparádit kupé až na 167 km/h. Čtyřstupňová převodovka měla tentokrát řadicí páku na podlaze. Počet vyrobených Rekordů A dosáhl čísla 885.292.

Opel Rekord B (1965–1966)

Inovovaný Opel Rekord B se od svého předchůdce zvenku odlišoval jen v detailech, např. obdélníkovými předními světlomety nebo kruhovými zadními světly. Jinak tomu ale bylo pod kapotou. Tam se totiž usídlily úplně nové čtyřválce s rozvodem OHC nazvané CIH (cam in head) a označované podle objemu 1500, 1700S a 1900S (44 kW/60 k, 55 kW/75 k a 66 kW/90 k). Tyto motory se pak udržely v Rekordech až do konce jejich výroby v roce 1986 a spolu s dále dodávaným šestiválcem znamenaly posun Rekordu mezi všestranně moderní automobily.

obrázek [555 x 285]  

Novinkou příplatkové nabídky byla americká dvoustupňová automatická převodovka Powerglide. Standardní výbavou se staly přední kotoučové brzdy a u silnějších modelů posilovač. Za necelé dva roky vyrobil Opel téměř 300 tisíc Rekordů B. O dalších osudech Opelu Rekord a jeho generacích C, D a E si povíme příště.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky Opel

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Opel Olympia – Od olympiády k Rekordům Opel Olympia – Od olympiády k Rekordům

Těsně před berlínskou olympiádou v roce 1936 přišel…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je častější, než si myslíte

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je…

Ačkoli někdo může mít tzv. exorcismus, tedy vymítání ďábla, za praktiky minulosti, není tomu tak. Dodnes jsou…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci. Pochválil rozjetou Plzeň

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci.…

Trenér Jaroslav Šilhavý připustil, že po nedělní domácí porážce 1:2 s Libercem, která byla po 36 zápasech jeho…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…