Opel Rekord – království středu (2. část)

Opel Rekord – království středu (2. část)

 
 
2.3. 2009 Karel Haas

Úspěšný model střední třídy Opel Rekord pokračoval ve svém tažení za movitějšími zákazníky dalšími třemi generacemi. Každá z nich překročila milion vyrobených vozů. Šestiválcové verze Rekordů se nazývaly Commodore.

Na německém trhu byly v kategorii velkosériově vyráběných vozů střední třídy vždy největšími soupeři Opel a Ford. Když Ford uvedl třetí generaci typu Taunus 17M (P5), reagoval Opel novým provedením svého Rekordu.

Opel Rekord C (1966–1971)

Zatímco u Rekordu B se generační výměna odehrála pod kapotou a šlo vlastně o přechodový typ, Rekord C přišel s novým pojetím karoserie a vinutými pružinami i na zadní nápravě. Americký vliv se projevil na boční linii vozu, kde se prosadilo zvlnění ve tvaru láhve od Coca-Coly. Ostatně, stejným stylingem prošly také evropské Fordy. Rozvor se prodloužil o dalších 28 mm na 2667 mm a vnější rozměry narostly do délky a šířky (4572 x 1755 x 1460 mm). Vpředu se změnila maska chladiče, nárazníky (trochu kopírovaly styl Fordu Taunus) a směrovky. Jedinou novinkou mezi typy nabízených karoserií bylo pětidveřové kombi, pokud pomineme taxikářskou verzi z roku 1967 s rozvorem prodlouženým na 2870 mm.

obrázek [555 x 314]  

Mozaika motorů zahrnovala čtyřválce 1500, 1700, 1700S a 1900S a šestiválec 2200 s výkony v rozmezí od 58 (později 60) do 106 koní (43 – 78 kW). Ten poslední údaj patří modelu Rekord Sprint Coupé (1967–71), poháněného motorem 1900 H se dvěma karburátory. Toto pohledné kupé se sportovními koly dosahovalo rychlosti až 174 km/h a na stovku zrychlovalo za 12,5 s.

Dřívější model Rekord L-6 byl nahrazen typem Commodore A, což byl vlastně jen lépe vybavený Rekord C, poháněný řadovým šestiválcem. Na základě Rekordu C se v továrnách GM v belgických Antverpách a v jihoafrickém Port Elizabeth vyráběl model Ranger. Proti Rekordu měl odlišnou přední maskou se čtyřmi světlomety. Rekord C se také od roku 1968 vyráběl v Brazílii jako Chevrolet Opala a Comodoro, v různých verzích údajně až do roku 1992.

Pro svoji spolehlivost, prostorný interiér a hezký vzhled se Rekord C stal druhým nejúspěšnějším modelem celé řady a byl vyroben v počtu necelých 1,3 milionu kusů (poprvé přes milion). Jeden z nich, konkrétně kombi, se 6. září 1971 stal desetimiliontým vyrobeným Opelem. Ke 40. výročí zahájení výroby Rekordu C představil Opel trojici těchto vozů (v popředí kabriolet Deutsch) na nově otevřené testovací dráze u Hanau.

Opel Rekord D (1972–1977)

Móda zvlněných boků netrvala dlouho a Rekord D se už obešel bez nich. Je s podivem, že jeho – nyní už spíše evropské – tvary navrhl šéfstylista GM Charles Jordan. Proti Rekordu C měl při stejném rozvoru nepatrně menší rozměry (4567 x 1718 x 1405 mm). Zcela nová karoserie dostala ostřejší rysy (podobný styl dostal o rok později i Kadett C), z jednodušší přední masky se vydělily obdélníkové světlomety a přidaly se ke zvětšeným směrovkám. Podvozek měl vpředu lichoběžníkové polonápravy a vzadu tuhou nápravu s podélnými rameny a vinutými pružinami. Vzhledem k tomu, že by se označení Rekord D mohlo plést s dieselovým pohonem, používal se také název Rekord II.

obrázek [555 x 326]  

K pohonu byly k dispozici čtyřválce OHC 1.7 (48,5 kW/66 k), 1.7S (61 kW/83 k) a 1.9SH (71 kW/97 k). Nový byl vznětový čtyřválec 2,1 litru (později 2 litry). Tento motor byl o něco vyšší, takže Rekordy s tímto motorem měly ve středu kapoty výstupek. Šestiválcová verze se, analogicky jako u Rekordu C, nazývala Commodore B (kupé a sedan). Kupé Commodore GS/E poháněl řadový šestiválec 2.8 s elektronickým vstřikováním paliva (118 kW/160 k) a dosahoval s ním 200 km/h. Standardně se dodávala čtyřrychlostní převodovka s řazením na podlaze i pod volantem a také automatická převodovka TH-180.

Vozy se vyráběly ve verzích sedan, pětidveřové kombi a dvoudveřové kupé (pick-up zůstal jen v prototypu). Vozům s luxusnější výbavou se říkalo Berlina. Nové karoserie převzaly i Rangery, nebyly však příliš úspěšné a v roce 1976 byla jejich výroba ukončena. V Jižní Africe se s karoseriemi rekordu D vyráběly Chevrolety 2500, 3800 a 4100. Celkem bylo vyrobeno kolem 1,1 milionu Rekordů D.

Opel Rekord E (1977–1986)

Poslední generace Rekordů se dělí podle roku výroby na Rekord E1, vyráběný v letech (1977–82) a Rekord E2 (1982–86). Přepracovaná karoserie se ještě naposledy zvětšila do rozměrů 4595 x 1725 x 1420 mm a umožnila zvětšit vnitřní prostor i kufr (0,48 m3). Kombi mělo objem pro zavazadla dokonce 0,88 m3 a patřilo v tomto směru k největším na německém trhu. Proti déčku se přední světla zase vrátila k masce chladiče, zmizely ostré hrany blatníků a boční prolis zdůraznil mírně klínový profil karoserie. Karoserie byly k dispozici v provedení tudor a sedan, kombi Caravan mělo tři nebo pět dveří. Kdo chtěl kupé, musel vystačit s modely Manta B nebo Monza A.

obrázek [555 x 323]  

K základním motorům 1.7N a 1.9N z předešlé generace se přidaly dvoulitry 2.0N (66 kW/90 k), 2.0S (74 kW/100 k) a 2.0E (81 kW/110 k) s elektronickým zapalováním Bosch. Starým známým byl vznětový 2.1D (44 kW/60 k), doplněný od roku 1978 dieselem 2.3D (48 kW/65 k). Vozy se vznětovými motory měly opět na kapotě typickou bouli Za příplatek se dodávala pětistupňová převodovka. Podvozek dostal novou přední nápravu se vzpěrami McPherson, vzadu zůstala tuhá náprava. Ve Velké Británii se model E1 s pozměněnou přídí prodával pod jménem Vauxhall Carlton. V Austrálii zase posloužil jako základ pro Holden VB Commodore.

obrázek [555 x 303]  

V září 1982 se představil Rekord E2 ve faceliftované karoserii s aerodynamicky výhodnější přídí a vyšší zádí. Tyto vzhledové úpravy se pochopitelně projevily i na ostatních modelech, včetně sedanu se vznětovým motorem a kombi (oba vozy na obrázcích v luxusním provedení GLS). Od jara 1983 byla k dostání špičková verze CD s motorem 2.2E. Úrovně výbavy Standard, Luxus a Berlina byly od modelového roku 1985 změněny v souladu s ostatními modelovými řadami na LS, GL a GLS. Celkově bylo Rekordů E vyrobeno přes 1,4 milionu kusů (z toho 993 tisíc Rekordů E1). Jejich nástupcem se stal u nás dobře známý Opel Omega.

Výrobní počty jednotlivých generací Opelu Rekord jsou uvedeny v následující tabulce:

ModelObdobíPočet vyrobených vozů
Opel Rekord P I1957–1960307.000
Opel Rekord P II1960–1963756.000
Opel Rekord A1963–1965885.292
Opel Rekord B1965–1966300.000
Opel Rekord C1966–19711.276.681
Opel Rekord D1972–19771.100.000
Opel Rekord E1977–19861.400.000

Suma sumárum bylo za třicet let vyrobeno v sedmi generacích kolem 6 milionů Rekordů, takže je klidně můžeme nazvat králi střední třídy. Přesto, že se k nám nikdy nedovážely, setkáváme se s nimi občas i na našich silnicích.

Nepřehlédněte
Opel Rekord – království středu (1. díl)
Spolupracujeme s TipCars.com
Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky

Městský stát se rozhodl zakročit proti rozmachu výstavby…

Podezřelý ze zmizení saúdského novináře zemřel při autonehodě Podezřelý ze zmizení saúdského novináře zemřel při autonehodě

Jeden ze Saúdů, kterého turecká policie podezřívá ze…

Rohlík.cz začíná s rozvozem léků Rohlík.cz začíná s rozvozem léků

Prodejce potravin přes internet Rohlík.cz zařadil do své…

 
 

Tapety

Opel Rekord E2 Luxus 1982 Opel Rekord E2 Luxus 1982
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

 





 
Šéf VW se bojí, že německý automobilový průmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Šéf VW se bojí, že německý autoprůmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Dnes 12:55

Herbertu Diessovi se nelíbí, jak se v Evropě bojuje proti individuální dopravě.




Blesk.cz

Herečku napadli na Vinohradské?! Dva muži mě zkopali a řekli, že jsem upadla na schodech, popsala

Herečku napadli na Vinohradské?! Dva muži mě zkopali…

Mladá herečka Kateřina D. si podle svých slov ve středu brzy ráno prožila peklo. Na sociální síti zveřejnila…

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí: Koloběžky ohrožují Pražany!

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí:…

Neslyšně profrčí kolem vás po chodníku, stačí krok a může dojít k neštěstí. Nemluvě o leknutí, když se vyřítí…

 

iSport.cz

Bijec, co se soudí s McGregorem: Má jedovaté fanoušky, nadávají i mámě

Bijec, co se soudí s McGregorem: Má jedovaté…

Kvůli jeho řádění přišel o zápas. Když irský bojovník Conor McGregor dorazil v dubnu do brooklynského Barclays…

Frolík se vrátil do sestavy a dvěma góly sundal Boston, Pastrňák nahrával

Frolík se vrátil do sestavy a dvěma góly sundal…

SOUHRN | Minulé utkání byl Michael Frolík zdravým náhradníkem, ale pro to další proti Bostonu už se vrátil do…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Hradní vyznamenání pro Michala Davida aneb Proč nesbírám céčka

Marek Stoniš: Hradní vyznamenání pro Michala Davida…

V minulých letech udělil prezident Miloš Zeman na Hradě tolik bizarních a kontroverzních vyznamenání, až jsem se…

Spisovatelka Kiran Desai: Měli bychom si uvědomit fakt, že Západ má migrantů velmi málo

Spisovatelka Kiran Desai: Měli bychom si uvědomit…

Kiran Desai (47) je vedle své matky Anity Desai a Arundhati Roy nejznámější a nejoceňovanější indickou…