Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel v Ženevě 2006

Libor Zezulka
Stánek Opelu s vodou v hlavní roli patřil v Ženevě mezi nejoriginálnější a přišel v dusném prostředí vhod. Nad lesklou vodní plochou se navíc vznášela atraktivní sportovní novinka, čistokrevný roadster s legendárním jménem GT.

I další modely evokovaly atmosféru letního dne, byť za stěnami výstaviště zuřila sněhová vánice. Otevřená Astra TwinTop nebo Tigra TwinTop však mají už světovou premiéru za sebou.

Opel GT

Přehrabování v minulosti tentokrát postihlo Opel, když hledal jméno pro evropskou verzi lehkého koncernového roadsteru, vystupujícího také pod jmény Pontiac Soltice a Saturn Sky. Jen lehce přes čtyři metry dlouhý (4091 mm) a 1.8 metru široký (1813 mm) dvousedadlový kabriolet klasické koncepce se chystá konkurovat lídrovi třídy - Mazdě MX-5 (Miata). I když je na první pohled více než podobný Speedsteru, zaměřil se daleko více na komfort.

Nový Opel GT vzešel ze studie VX Lightining stvořené anglickým studiem GM Advanced Design v Birminghamu před třemi lety k příležitosti stého výročí značky Vauxhall. Vyráběný bude také za mořem - ve Wilmingtonu, Delaware, bok po boku sesterských Pontiaců a Saturnů, a do Evropy se znovu podívá až jako hotový produkt, připravený k prodeji. Tato událost je očekávána na jaře 2007.

Zásadní odlišností pro Opel bude pohonná jednotka. Evropa a Asie mají rády vyspělou techniku, proto bude zadní kola Opelu GT pohánět skrze pětistupňovou manuální převodovku moderní celohliníkový dvoulitrový (1998 cm3) čtyřválec Ecotec, mezi jehož hlavní přednosti patří variabilní časování ventilů, přímý vstřik paliva a především přeplňování dvouřadým turbodmychadlem s mezichladičem, které poskytuje lepší odezvu v nižších otáčkách.

Do dvacátého prvního století patří také výfukové ventily chlazené sodíkem, vysokotlaké palivové čerpadlo či chlazení pístů rozprášeným olejem. Za povšimnutí stojí relativně vysoký kompresní poměr 9,2:1. Výsledkem je výkon 191 kW při 5300 ot., což je zatím nejvíce mezi koncernovými dvoulitry. Kroutící moment neklesá pod 350 Nm mezi 2500 a 5300 ot., čímž je zajištěna odpovídající dynamika. Stovku umí 1320 kg těžké GT za méně než šest sekund, nejvyšší rychlost přesahuje 230 km/h.


Libor Zezulka