Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel v Ženevě 2009

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Hlavní hvězdou na stánku automobilky Opel se letos v Ženevě stal koncept Ampera, který představuje evropské dvojče amerického Chevroletu Volt.

Ampera

Pro pohon Ampery klíčový systém Voltec používá elektřinu jako primární zdroj energie, pokud dojdou baterie, je v záloze malý zážehový motor 1,4 l, který kromě benzinu může spalovat i směs etanolu E85. Funguje také jako generátor, takže vyrábí elektřinu pro pohon kol. Ampera tedy není klasickým hybridem, kde je spalovací motor podporován elektromotorem, ale patří do kategorie E-REV (Extended-Range Electric Vehicle) s opačným principem pohonu a možností jízdy pouze s využitím elektrické energie.

Elektromotor disponuje výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 370 Nm. Je napájen z 220 lithiových článků uspořádaných ve tvaru písmene T. Ty mají celkovou kapacitu 16 kWh a váží 180 kg. Lze je samozřejmě nabíjet z běžné elektrické zásuvky o napětí 230 V.

Automobil je schopen čistě na elektřinu ujet 60 kilometrů, což většině uživatelů například na denní dojíždění do zaměstnání plně postačuje. Celkový akční rádius vozu činí velice slušných 500 km, na delší cesty je samozřejmě třeba využít konvenčního spalovacího agregátu. Pětidveřový hatchback pojme čtyři cestující a velikostí odpovídá větším vozům nižší střední třídy, na délku měří 4404 mm, je 1798 mm široký a 1430 mm vysoký. Podvozek disponuje rozvorem náprav 2685 mm, konstrukčně nijak nevybočuje - vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu pak klikovou nápravu.

Ampera jezdí na sedmnáctipalcových kolech z hliníkové slitiny s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 9 sekund a po německých dálnicích je schopna jet až 161 km/h. Z této rychlosti je schopna bezpečně zastavit díky kotoučovým brzdám na všech kolech. Do zavazadlového prostoru se i přes přítomnost baterií pod podlahou vejde 301 l nákladu, což je mimochodem údaj srovnatelný se současnou generací Subaru Impreza. Ampera má ovšem na rozdíl od Subaru poháněná jen přední kola.

Zatímco Chevrolet Volt se začne prodávat v Severní Americe již příští rok, my Evropané se Opelu Ampera podle tiskových informací dočkáme až v roce 2011. Britská verze (od r.2012) s volantem vpravo pak samozřejmě ponese tradiční značku Vauxhall.

ecoFLEX

Vedle konceptu Ampera představil Opel v Ženevě nové úsporné modely s jednotným označením ecoFLEX v modelových řadách Agila, Corsa, Astra, Insignia a Zafira. Tyto modely se vyznačují především nižší spotřebou paliva. Vylepšení se zdají být v absolutních měřítkách nevýznamná, nutno ovšem dodat, že v řadě západoevropských zemích jsou zejména malé vozy s nižšími emisemi daňově zvýhodňovány, což je pro zákazníky mimořádně samozřejmě zajímavé. Být ekologicky in tak například v Nizozemsku znamená, že na nákup nového malého automobilu dostanete bonus ve výši 700 eur, v Rakousku 300 a ve Francii 200 eur.

Agila

Nejmenší modelová řada německé automobilky, mikrovan Agila, má pod kapotou zážehový tříválec litrového objemu s výkonem 48 kW (65 k), který vyprodukuje 119 g CO2 na jeden kilometr. Čtyřválcová dvanáctistovka s výkonem 63 kW (86 k) má tento údaj o 10 g/km vyšší.

Corsa

Větší Corsa je ve verzi EcoFlex poháněná přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 1,3 CDTI s výkonem 55 kW, motor je již standardně vybaven filtrem pevných částic. Výkon je sice totožný jako u předchozího provedení, rychlostní skříň má ovšem delší stálý převod. Dále došlo k aerodynamické optimalizaci - světlá výška byla snížena o 20 mm. Tato Corsa jezdí také na užších pneumatikách s nízkým valivým odporem, nové jsou i kryty kol. Díky těmto úpravám klesla nejen hmotnost, ale také spotřeba, která činí v kombinaci 4,1 l/100 km.

Astra

Astra je nově k dispozici s motorem 1,7 CDTI o výkonu 81 kW, který nahrazuje menší agregát 1,3 litru. Turbodiesel je standardně vybaven filtrem pevných částic a přenos točivého momentu na přední kola zajišťuje šestistupňová přímo řazená převodovka. Kombinovaná spotřeba klesla na 4,5 l/100 km, zatímco u starší třináctistovky byla o 0,6 l vyšší. Zákazníci, kteří tento motor zvolí, budou moci vybírat ze tří karosářských variant - pětidveřové, třídveřové GTC a kombi Caravan.

Insignia

Verze EcoFlex je také v nabídce pro největší osobní automobil rüsselsheimské značky - Insignii, která se může pyšnit prestižním titulem evropského Automobilu roku 2009. I v tomto případě se jedná o turbodiesel, tentokrát s dvoulitrovým objemem a výkonem 118 kW (160 k). Ten disponuje točivým momentem 350 Nm/1750 min-1, přičemž jej lze díky funkci overboost krátkodobě zvýšit o dalších 30 Nm. Využívá systém CleanTech, který reguluje spalovací proces prostřednictvím elektroniky. Ta přizpůsobuje vstřikování nafty aktuálním parametrům v reálném čase. Piezoelektrické senzory tlaku ve válcích, vestavěné do žhavicích svíček, měří tlaky při spalování zvlášť v každém válci. Získaná data se přenášejí do centrální řídicí jednotky motoru, která potom adekvátně nastavuje objem a čas vstřikování paliva. Systém tak zabezpečuje, že motor vždy pracuje s optimální účinností. I Insignia prošla aerodynamickými úpravami a snížením světlé výšky, součinitel odporu vzduchu klesl na 0,26. Zákazníci se Insignie EcoFlex dočkají v létě.

Zafira

Minivan Zafira je v ekologické verzi poháněn přeplňovaným zážehovým motorem 1,6 litru o výkonu 110 kW, který spaluje stlačený zemní plyn (CNG). Točivý moment motoru vrcholí hodnotou 210 Nm/2300-5000 min-1. Při provozu na zemní plyn činí akční rádius až 370 km, automobil má také rezervní čtrnáctilitrovou benzinovou nádrž, díky níž se dojezd prodlouží o dalších 150 km. Zásobníky plynu jsou ve voze celkem čtyři a najdeme je pod podlahou. Nová verze Zafiry už se prodává v Německu, kde byla základní cena stanovena na 25.430 eur. Němečtí zákazníci mají také výhodu v již poměrně husté síti čerpacích stanic CNG. Ty jim navíc dokáže vyhledat i ve voze umístěný navigační systém.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)