GM stáhla v Evropě žádosti o vládní pomoc pro Opel a Vauxhall
Dnešnímu prohlášení koncernu předcházelo před týdnem rozhodnutí německé vlády, že žádost o pomoc pro Opel zamítá.
GM dodala, že se finanční požadavky pro její evropské aktivity nezměnily. Žádosti o pomoc ale stáhla kvůli potřebě sestavit plán rychle. K tomuto rozhodnutí koncernu pomohlo i to, že si nedávno zpevnil finanční pozici.
Koncern u evropských vlád žádal celkem 1,8 miliardy eur (zhruba 46,4 miliardy Kč) v úvěrových zárukách. Opel dodal, že ho zamítnutí pomoci německou vládou znepokojilo a že je proces získání úvěrů příliš složitý a příliš dlouhý, když se urgentní potřeba peněz nezměnila.
"Rozhodnutí německé vlády... bylo znepokojivé a znamená, že nové rozhodnutí o těchto zárukách by pravděpodobně bylo na měsíce daleko," uvedli dnes manažeři Opelu.
Krok byl překvapivý, protože americký vlastník po měsíce naléhal, že je pomoc od evropských vlád nutná. Restrukturalizace ztrátového Opelu si podle GM vyžádá 20procentní snížení výrobních kapacit a obnovu modelové řady do konce roku 2014.
Koncern se původně obrátil na evropské státy, kde má Opel továrny, tedy i na Španělsko, Británii, Rakousko, Maďarsko a Polsko. Chtěl po nich 2,7 miliardy eur z 3,7 miliardy, které potřebuje. Poté slíbil, že bude potřebovat krýt jen polovinu sumy.
Požadovanou pomoc 1,1 miliardy eur pro Opel za Německo minulý týden odmítl ministr hospodářství Rainer Brüderle. Kabinet předtím schválil úsporný program 11,2 miliardy eur, přestože kancléřka Angela Merkelová slibovala, že udělá pro záchranu 25.000 pracovních míst Opelu v Německu všechno.
Opel se loni málem stal součástí konsorcia kanadské Magny. GM si ale prodej na poslední chvíli rozmyslel a oznámil, že bude německou divizi restrukturalizovat sám. V rozhodnutí ponechat si Opel hrálo roli i to, že se GM během během pouhého roku vypracoval od bankrotu k rentabilitě. Tento fakt také sehrál roli při zamítnutí státní pomoci, napsaly agentury AP a Reuters.