Opel Zafira 2008: Decentní facelift (oficiální představení a české ceny)

Opel Zafira 2008: Decentní facelift (oficiální představení a české ceny)

 
 

Zafira "dvaapůlté" generace se nám představila tento týden ve Švýcarsku. Decentní facelift zdůrazňuje dynamiku vozu a Zafiře to docela sluší.

Facelift druhé generace automobilu Opel Zafira přinesl dvě hlavní změny: dynamičtější křivky v exteriéru a dva nové motory pod kapotou.

1.7 CDTI

Nejvíce pozornosti si zaslouží přeplňovaný naftový agregát o zdvihovém objemu 1,7 l, nesoucí označení 1.7 CDTI. Nabízen ve dvou výkonových variantách, 81 kW a 92 kW, využívá služeb systému přímého vstřikování nafty do válců common-rail a nabízí čtyřventilovou techniku se systémem řízeného víření směsi, která zlepšuje spalování a snižuje tak spotřebu pohonných hmot. Motor tak má hladší chod a s průměrnou spotřebou 5,7 l nafty na 100 km jízdy jsou oba motory zřetelně hospodárnější než motory 1.9 TDCI, které nahrazují. Vzhledem k tomu, že Zafira není žádný drobeček a její doménou je spíše klidná jízda s rodinou na výlet (i když ve verzi OPC a výkonem 177 kW umí být hodně rychlá – jedná se mimochodem o nejrychlejší kompaktní van světa), předpokládám, že dieselová 1.7 CDTI bude mít v prodejním koláči klíčovou úlohu. Nabízí dostatek síly, nízkou spotřebu a ukazuje tak krásy downizingu v praxi.

1.6 ECOTEC

Druhým novým agregátem je silně přepracovaný atmosférický benzinový motor 1.6 ECOTEC, který má na starosti úlohu základní motorizace Zafiry. Pochlubit se může hned dvěma technickými vylepšeními: systémem řízeného sání pomocí dvou sacích kanálů TWINPORT a technologii proměnného časování ventilů Cam-Phase.

U prvně jmenovaného jde o to, že Zatímco až dosud u systému TWINPORT zajišťovaly stabilní a konzistentní spalování klapky v sacím potrubí, nový motor 1.6 ECOTEC funguje bez nich – využívá plastové sací potrubí se dvěma délkami. Konstruktérům se podařilo optimalizovat geometrii vstupu sacích kanálů v kombinaci s časováním ventilů, resp. natáčením vačkových hřídelů. Takováto možnost řízené změny plnění bez nežádoucího škrticího efektu klapek snižuje spotřebu paliva a ruku v ruce s tím i emise CO2, což se pochopitelně v marketingovém (a legislativním) boji vždycky hodí.

Za označením Cam-Phase se skrývá plynulé časování sacích i výfukových ventilů prostřednictvím natáčení jejich vačkových hřídelů závislosti na aktuálním jízdním režimu. Oba vačkové hřídele ovládá řídicí jednotka motoru nezávisle prostřednictvím dvou kompaktních lopatkových hydraulických nastavovacích členů. Ty umožňují změnu časování výfukových i sacích ventilů a tedy i změnu odezvy motoru, tak, aby jeho charakteristika byla ještě spontánnější a lépe vyhovovala požadavkům řidiče, který své záměry „definuje“ prostřednictvím pedálu plynu a řadicí páky.

Díky těmto systémům, jakož například i díky laserovému opracovávání vnitřních ploch válců, se inženýrům Opelu podařilo z tohoto agregátu získat nejvyšší výkon 85 kW a točivý moment 155 Nm, což je o 8 kW, resp. 5 Nm více než u jeho předchůdce se stejným objemem.

A zbytek nabídky...

Zafira nabízí velmi širokou paletu motorizací na výběr (celkem 10 variant, viz. tabulka), takže vybrat by si měl téměř každý. V nabídce ale nenajdeme žádný šestiválec, automobilka se snaží jít striktně cestou downsizingu s tím, že zákazníkům nabídne více muziky (vyšší výkon) za méně peněz (menší spotřeba). Když už jsem ale nakousl ty finance, je možná škoda, že základní Zafira se s cenovkou dostala přes onu magickou půlmilionovou hranici, nicméně cenově zůstává i nadále velmi konkurenceschopná.

Zážehové motory1.6 ECOTEC1.8 ECOTEC2.2 DIRECT ECOTEC2.0 Turbo ECOTEC2.0 Turbo ECOTEC OPC1.6 CNG ECOTEC (zemní plyn)
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Zdvihový objem [cm³]159817962198199819981598
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]85/6000103/6300110/5600147/5400177/560069/6200
Max. toč. moment [Nm/ot./min ]155/4000175/3800215/4000262/4200320/2400-5000133/4200
Převodovky k dispoziciMT5MT5, ET5MT6, AT4MT6MT6MT5
Průměrná spotřeba [l/100 km]7,17,4 (7,2)8,29,59,65.0 kg (plyn)
Emise CO2 [g/km]169177 (172)197228230138
Zrychlení 0‑100 km/h [s]13,411,510,697,817
Max. rychlost [km/h]185197200225231165
Cena ve výbavě Essentia [Kč]501.900545.900591.900--601.900
Cena ve výbavě Enjoy [Kč]562.900606.900652.900--662.900
Cena ve výbavě Cosmo [Kč]628.900672.900718.900820.900-728.900
Cena ve výbavě Sport [Kč]-656.900702.900804.900--
Cena ve výbavě OPC [Kč]----916.900-

Vznětové motory1.7 CDTI ECOTEC1.7 CDTI ECOTEC1.9 CDTI ECOTEC1.9 CDTI ECOTEC
Válce/ventily4/44/44/24/4
Zdvihový objem [cm³]1686168619101910
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]81/380092/400088/3500110/4000
Max. toč. moment [Nm/ot./min ]260/2300280/2300280/2000-2750320/2000-2750
Převodovky k dispoziciMT6MT6AT6MT6, AT6
Průměrná spotřeba [l/100 km]5,75,77,26,1
Emise CO2 [g/km]152152194165
Zrychlení 0‑100 km/h [s]13,412,312,510,4
Max. rychlost [km/h]179189182202
Cena ve výbavě Essentia [Kč]584.900614.900608.900-
Cena ve výbavě Enjoy [Kč]645.900675.900669.900719.900
Cena ve výbavě Cosmo [Kč]711.900741.900735.900785.900
Cena ve výbavě Sport [Kč]695.900725.900719.900769.900

Design aneb tuhle přitáhnout, támhle zarovnat...

Zafira druhé generace brázdí silnice již od roku 2005 (první generace vyjela v roce 1999 a v podstatě založila segment) a její design by se dal zařadit do škatulky „konzervativní“. Nicméně i přes to, že se poměrně dobře prodává (zákazníci zjevně u tohoto typu vozu konzervativní vzhled oceňují), prošla Zafira jemným faceliftem ve znamení dynamiky. Upravena byla celá přední část (jen lehce, ve stylu modelů OPC), vůz dostal dynamičtější boční linky prahů a rozšířené blatníky, lehce přepracována byla také záď vozu. V interiéru nalezneme nové dekory přístrojového panelu a obložení dveří, a přibylo něco málo chromu na ovládacích tlačítkách klimatizace a autorádia. Jinak zůstává vše při starém

Technika jde s dobou

Nová Zafira si přináší řadu v této třídě ojedinělých technologií. Mezi ně patří především interaktivní podvozek IDSPlus (Interactive Driving System) s elektronickým adaptivními tlumiči CDC (Continuous Damping Control), které dokážou měnit svoji charakteristiku podle aktuálních potřeb. V rámci tohoto integrovaného systému ovládání podvozku si senzory systémů ESPPlus, ABS a CDC neustále vyměňují aktuální informace, takže výsledkem je optimalizace nastavení podvozku na dané jízdní podmínky v reálném čase, což přináší s vyšší jízdní komfort a lepší bezpečnost.

V nové Zafiře dále nalezneme vylepšený systém stabilizace přívěsu TSA (Trailer Stability Assist), který neustále monitoruje vzájemné pohyby tažného vozu a přívěsu. V případě nebezpečného rozkmitání se řízeně aktivují brzdy a souprava se tak stabilizuje. Další významnou inovací nové Zafiry jsou adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) s bi-xenonovými hlavními reflektory, které Opel uvedl jako první do segmentu kompaktních vanů právě v modelech Zafira. Ze zajímavé výbavy dále jmenujme například zařízení HSA (Hill Start Assist) pro usnadnění rozjezdů do svahů, bezklíčový systém dveřních zámků či spouštění motoru Open & Start.

Jinak ovšem zůstává Zafira po technické stránce (podvozek, řízení atd.) shodná s vozy druhé generace před faceliftem, výbavy si taktéž v podstatě odpovídají. S kolegy jsme se shodli na tom, že decentní facelift se povedl (však to byla v podstatě sázka na jistotu) a že nové pohonné jednotky jsou rozhodně zajímavé (pozitivem je to, že pouze dva nejslabší benzinové agregáty pracují s pětistupňovou převodovkou, u ostatních motorů je základ šestistupňový). Už se těšíme na nějaký delší test, při které kvality nových agregátů podrobně otestujeme. Aktuální ceny Opelu Zafira pro náš trh naleznete v tabulkách technických parametrů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize

Spekulanti letos proměnili burzu v Řecku ve středomořské…

Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší

Dvaadvacet mrtvých, včetně osmileté holčičky, a 59…

Jourová nechce, aby ANO podpořilo kandidaturu Zemana Jourová nechce, aby ANO podpořilo kandidaturu Zemana

Hlava státu nemá pronášet výroky o likvidaci lidí,…

Glosa Jaroslava Bukovského: Poločas řeckého zázraku Glosa Jaroslava Bukovského: Poločas řeckého zázraku

Pěkně v tichosti a za mediálního nezájmu rozjeli burziáni…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Zafira 2008: Decentní facelift…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“ Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“

Se Zafirou se Opel v roce 1999 skvěle trefil do vkusu…

Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje

Anglické maminky bijí na poplach poté, co jejich rodinné…

 



 
Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Dnes 08:00

Bavorská automobilka má v plánu se více zabývat autonomními vozidly. A nejen tím. Tradiční „orientace na řidiče“ však z vozů BMW údajně nevymizí.




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci: Budu zas bojovat!

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci:…

Královská etapa cyklistického Gira d'Italia přinesla v úterý „královskou“ podívanou i pro české fanoušky. Ve…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Objevily se další mimořádně kvalitní barevné fotografie z druhé světové války

Objevily se další mimořádně kvalitní barevné…

Také za druhé světové války vznikaly barevné fotografie, ale materiál na jejich výrobu byl drahý a při dopravě…

Politika ženských kadeří: Melania Trumpová prostovlasá u Zdi nářků!

Politika ženských kadeří: Melania Trumpová…

Hojně dehonestovaná manželka amerického prezidenta Melania Trumpová dělá pro ženy stokrát víc než všechny…