Opel Zafira 2008: Decentní facelift (oficiální představení a české ceny)
Facelift druhé generace automobilu Opel Zafira přinesl dvě hlavní změny: dynamičtější křivky v exteriéru a dva nové motory pod kapotou.
1.7 CDTI
Nejvíce pozornosti si zaslouží přeplňovaný naftový agregát o zdvihovém objemu 1,7 l, nesoucí označení 1.7 CDTI. Nabízen ve dvou výkonových variantách, 81 kW a 92 kW, využívá služeb systému přímého vstřikování nafty do válců common-rail a nabízí čtyřventilovou techniku se systémem řízeného víření směsi, která zlepšuje spalování a snižuje tak spotřebu pohonných hmot. Motor tak má hladší chod a s průměrnou spotřebou 5,7 l nafty na 100 km jízdy jsou oba motory zřetelně hospodárnější než motory 1.9 TDCI, které nahrazují. Vzhledem k tomu, že Zafira není žádný drobeček a její doménou je spíše klidná jízda s rodinou na výlet (i když ve verzi OPC a výkonem 177 kW umí být hodně rychlá – jedná se mimochodem o nejrychlejší kompaktní van světa), předpokládám, že dieselová 1.7 CDTI bude mít v prodejním koláči klíčovou úlohu. Nabízí dostatek síly, nízkou spotřebu a ukazuje tak krásy downizingu v praxi.
1.6 ECOTEC
Druhým novým agregátem je silně přepracovaný atmosférický benzinový motor 1.6 ECOTEC, který má na starosti úlohu základní motorizace Zafiry. Pochlubit se může hned dvěma technickými vylepšeními: systémem řízeného sání pomocí dvou sacích kanálů TWINPORT a technologii proměnného časování ventilů Cam-Phase.
U prvně jmenovaného jde o to, že Zatímco až dosud u systému TWINPORT zajišťovaly stabilní a konzistentní spalování klapky v sacím potrubí, nový motor 1.6 ECOTEC funguje bez nich – využívá plastové sací potrubí se dvěma délkami. Konstruktérům se podařilo optimalizovat geometrii vstupu sacích kanálů v kombinaci s časováním ventilů, resp. natáčením vačkových hřídelů. Takováto možnost řízené změny plnění bez nežádoucího škrticího efektu klapek snižuje spotřebu paliva a ruku v ruce s tím i emise CO2, což se pochopitelně v marketingovém (a legislativním) boji vždycky hodí.
Za označením Cam-Phase se skrývá plynulé časování sacích i výfukových ventilů prostřednictvím natáčení jejich vačkových hřídelů závislosti na aktuálním jízdním režimu. Oba vačkové hřídele ovládá řídicí jednotka motoru nezávisle prostřednictvím dvou kompaktních lopatkových hydraulických nastavovacích členů. Ty umožňují změnu časování výfukových i sacích ventilů a tedy i změnu odezvy motoru, tak, aby jeho charakteristika byla ještě spontánnější a lépe vyhovovala požadavkům řidiče, který své záměry „definuje“ prostřednictvím pedálu plynu a řadicí páky.
Díky těmto systémům, jakož například i díky laserovému opracovávání vnitřních ploch válců, se inženýrům Opelu podařilo z tohoto agregátu získat nejvyšší výkon 85 kW a točivý moment 155 Nm, což je o 8 kW, resp. 5 Nm více než u jeho předchůdce se stejným objemem.
A zbytek nabídky...
Zafira nabízí velmi širokou paletu motorizací na výběr (celkem 10 variant, viz. tabulka), takže vybrat by si měl téměř každý. V nabídce ale nenajdeme žádný šestiválec, automobilka se snaží jít striktně cestou downsizingu s tím, že zákazníkům nabídne více muziky (vyšší výkon) za méně peněz (menší spotřeba). Když už jsem ale nakousl ty finance, je možná škoda, že základní Zafira se s cenovkou dostala přes onu magickou půlmilionovou hranici, nicméně cenově zůstává i nadále velmi konkurenceschopná.
Zážehové motory | 1.6 ECOTEC | 1.8 ECOTEC | 2.2 DIRECT ECOTEC | 2.0 Turbo ECOTEC | 2.0 Turbo ECOTEC OPC | 1.6 CNG ECOTEC (zemní plyn) |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Zdvihový objem [cm³] | 1598 | 1796 | 2198 | 1998 | 1998 | 1598 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 85/6000 | 103/6300 | 110/5600 | 147/5400 | 177/5600 | 69/6200 |
Max. toč. moment [Nm/ot./min ] | 155/4000 | 175/3800 | 215/4000 | 262/4200 | 320/2400-5000 | 133/4200 |
Převodovky k dispozici | MT5 | MT5, ET5 | MT6, AT4 | MT6 | MT6 | MT5 |
Průměrná spotřeba [l/100 km] | 7,1 | 7,4 (7,2) | 8,2 | 9,5 | 9,6 | 5.0 kg (plyn) |
Emise CO2 [g/km] | 169 | 177 (172) | 197 | 228 | 230 | 138 |
Zrychlení 0‑100 km/h [s] | 13,4 | 11,5 | 10,6 | 9 | 7,8 | 17 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 197 | 200 | 225 | 231 | 165 |
Cena ve výbavě Essentia [Kč] | 501.900 | 545.900 | 591.900 | - | - | 601.900 |
Cena ve výbavě Enjoy [Kč] | 562.900 | 606.900 | 652.900 | - | - | 662.900 |
Cena ve výbavě Cosmo [Kč] | 628.900 | 672.900 | 718.900 | 820.900 | - | 728.900 |
Cena ve výbavě Sport [Kč] | - | 656.900 | 702.900 | 804.900 | - | - |
Cena ve výbavě OPC [Kč] | - | - | - | - | 916.900 | - |
Vznětové motory | 1.7 CDTI ECOTEC | 1.7 CDTI ECOTEC | 1.9 CDTI ECOTEC | 1.9 CDTI ECOTEC |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 |
Zdvihový objem [cm³] | 1686 | 1686 | 1910 | 1910 |
Nejvyšší výkon [kW/ot./min] | 81/3800 | 92/4000 | 88/3500 | 110/4000 |
Max. toč. moment [Nm/ot./min ] | 260/2300 | 280/2300 | 280/2000-2750 | 320/2000-2750 |
Převodovky k dispozici | MT6 | MT6 | AT6 | MT6, AT6 |
Průměrná spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 5,7 | 7,2 | 6,1 |
Emise CO2 [g/km] | 152 | 152 | 194 | 165 |
Zrychlení 0‑100 km/h [s] | 13,4 | 12,3 | 12,5 | 10,4 |
Max. rychlost [km/h] | 179 | 189 | 182 | 202 |
Cena ve výbavě Essentia [Kč] | 584.900 | 614.900 | 608.900 | - |
Cena ve výbavě Enjoy [Kč] | 645.900 | 675.900 | 669.900 | 719.900 |
Cena ve výbavě Cosmo [Kč] | 711.900 | 741.900 | 735.900 | 785.900 |
Cena ve výbavě Sport [Kč] | 695.900 | 725.900 | 719.900 | 769.900 |
Design aneb tuhle přitáhnout, támhle zarovnat...
Zafira druhé generace brázdí silnice již od roku 2005 (první generace vyjela v roce 1999 a v podstatě založila segment) a její design by se dal zařadit do škatulky „konzervativní“. Nicméně i přes to, že se poměrně dobře prodává (zákazníci zjevně u tohoto typu vozu konzervativní vzhled oceňují), prošla Zafira jemným faceliftem ve znamení dynamiky. Upravena byla celá přední část (jen lehce, ve stylu modelů OPC), vůz dostal dynamičtější boční linky prahů a rozšířené blatníky, lehce přepracována byla také záď vozu. V interiéru nalezneme nové dekory přístrojového panelu a obložení dveří, a přibylo něco málo chromu na ovládacích tlačítkách klimatizace a autorádia. Jinak zůstává vše při starém
Technika jde s dobou
Nová Zafira si přináší řadu v této třídě ojedinělých technologií. Mezi ně patří především interaktivní podvozek IDSPlus (Interactive Driving System) s elektronickým adaptivními tlumiči CDC (Continuous Damping Control), které dokážou měnit svoji charakteristiku podle aktuálních potřeb. V rámci tohoto integrovaného systému ovládání podvozku si senzory systémů ESPPlus, ABS a CDC neustále vyměňují aktuální informace, takže výsledkem je optimalizace nastavení podvozku na dané jízdní podmínky v reálném čase, což přináší s vyšší jízdní komfort a lepší bezpečnost.
V nové Zafiře dále nalezneme vylepšený systém stabilizace přívěsu TSA (Trailer Stability Assist), který neustále monitoruje vzájemné pohyby tažného vozu a přívěsu. V případě nebezpečného rozkmitání se řízeně aktivují brzdy a souprava se tak stabilizuje. Další významnou inovací nové Zafiry jsou adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) s bi-xenonovými hlavními reflektory, které Opel uvedl jako první do segmentu kompaktních vanů právě v modelech Zafira. Ze zajímavé výbavy dále jmenujme například zařízení HSA (Hill Start Assist) pro usnadnění rozjezdů do svahů, bezklíčový systém dveřních zámků či spouštění motoru Open & Start.
Jinak ovšem zůstává Zafira po technické stránce (podvozek, řízení atd.) shodná s vozy druhé generace před faceliftem, výbavy si taktéž v podstatě odpovídají. S kolegy jsme se shodli na tom, že decentní facelift se povedl (však to byla v podstatě sázka na jistotu) a že nové pohonné jednotky jsou rozhodně zajímavé (pozitivem je to, že pouze dva nejslabší benzinové agregáty pracují s pětistupňovou převodovkou, u ostatních motorů je základ šestistupňový). Už se těšíme na nějaký delší test, při které kvality nových agregátů podrobně otestujeme. Aktuální ceny Opelu Zafira pro náš trh naleznete v tabulkách technických parametrů.