Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Zafira 2008: Decentní facelift (oficiální představení a české ceny)

Aleš Jungmann
Diskuze (31)
Zafira "dvaapůlté" generace se nám představila tento týden ve Švýcarsku. Decentní facelift zdůrazňuje dynamiku vozu a Zafiře to docela sluší.

Facelift druhé generace automobilu Opel Zafira přinesl dvě hlavní změny: dynamičtější křivky v exteriéru a dva nové motory pod kapotou.

1.7 CDTI

Nejvíce pozornosti si zaslouží přeplňovaný naftový agregát o zdvihovém objemu 1,7 l, nesoucí označení 1.7 CDTI. Nabízen ve dvou výkonových variantách, 81 kW a 92 kW, využívá služeb systému přímého vstřikování nafty do válců common-rail a nabízí čtyřventilovou techniku se systémem řízeného víření směsi, která zlepšuje spalování a snižuje tak spotřebu pohonných hmot. Motor tak má hladší chod a s průměrnou spotřebou 5,7 l nafty na 100 km jízdy jsou oba motory zřetelně hospodárnější než motory 1.9 TDCI, které nahrazují. Vzhledem k tomu, že Zafira není žádný drobeček a její doménou je spíše klidná jízda s rodinou na výlet (i když ve verzi OPC a výkonem 177 kW umí být hodně rychlá – jedná se mimochodem o nejrychlejší kompaktní van světa), předpokládám, že dieselová 1.7 CDTI bude mít v prodejním koláči klíčovou úlohu. Nabízí dostatek síly, nízkou spotřebu a ukazuje tak krásy downizingu v praxi.

1.6 ECOTEC

Druhým novým agregátem je silně přepracovaný atmosférický benzinový motor 1.6 ECOTEC, který má na starosti úlohu základní motorizace Zafiry. Pochlubit se může hned dvěma technickými vylepšeními: systémem řízeného sání pomocí dvou sacích kanálů TWINPORT a technologii proměnného časování ventilů Cam-Phase.

U prvně jmenovaného jde o to, že Zatímco až dosud u systému TWINPORT zajišťovaly stabilní a konzistentní spalování klapky v sacím potrubí, nový motor 1.6 ECOTEC funguje bez nich – využívá plastové sací potrubí se dvěma délkami. Konstruktérům se podařilo optimalizovat geometrii vstupu sacích kanálů v kombinaci s časováním ventilů, resp. natáčením vačkových hřídelů. Takováto možnost řízené změny plnění bez nežádoucího škrticího efektu klapek snižuje spotřebu paliva a ruku v ruce s tím i emise CO2, což se pochopitelně v marketingovém (a legislativním) boji vždycky hodí.

Za označením Cam-Phase se skrývá plynulé časování sacích i výfukových ventilů prostřednictvím natáčení jejich vačkových hřídelů závislosti na aktuálním jízdním režimu. Oba vačkové hřídele ovládá řídicí jednotka motoru nezávisle prostřednictvím dvou kompaktních lopatkových hydraulických nastavovacích členů. Ty umožňují změnu časování výfukových i sacích ventilů a tedy i změnu odezvy motoru, tak, aby jeho charakteristika byla ještě spontánnější a lépe vyhovovala požadavkům řidiče, který své záměry „definuje“ prostřednictvím pedálu plynu a řadicí páky.

Díky těmto systémům, jakož například i díky laserovému opracovávání vnitřních ploch válců, se inženýrům Opelu podařilo z tohoto agregátu získat nejvyšší výkon 85 kW a točivý moment 155 Nm, což je o 8 kW, resp. 5 Nm více než u jeho předchůdce se stejným objemem.

A zbytek nabídky...

Zafira nabízí velmi širokou paletu motorizací na výběr (celkem 10 variant, viz. tabulka), takže vybrat by si měl téměř každý. V nabídce ale nenajdeme žádný šestiválec, automobilka se snaží jít striktně cestou downsizingu s tím, že zákazníkům nabídne více muziky (vyšší výkon) za méně peněz (menší spotřeba). Když už jsem ale nakousl ty finance, je možná škoda, že základní Zafira se s cenovkou dostala přes onu magickou půlmilionovou hranici, nicméně cenově zůstává i nadále velmi konkurenceschopná.

Zážehové motory 1.6 ECOTEC 1.8 ECOTEC 2.2 DIRECT ECOTEC 2.0 Turbo ECOTEC 2.0 Turbo ECOTEC OPC 1.6 CNG ECOTEC (zemní plyn)
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Zdvihový objem [cm³] 1598 1796 2198 1998 1998 1598
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 85/6000 103/6300 110/5600 147/5400 177/5600 69/6200
Max. toč. moment [Nm/ot./min ] 155/4000 175/3800 215/4000 262/4200 320/2400-5000 133/4200
Převodovky k dispozici MT5 MT5, ET5 MT6, AT4 MT6 MT6 MT5
Průměrná spotřeba [l/100 km] 7,1 7,4 (7,2) 8,2 9,5 9,6 5.0 kg (plyn)
Emise CO2 [g/km] 169 177 (172) 197 228 230 138
Zrychlení 0‑100 km/h [s] 13,4 11,5 10,6 9 7,8 17
Max. rychlost [km/h] 185 197 200 225 231 165
Cena ve výbavě Essentia [Kč] 501.900 545.900 591.900 - - 601.900
Cena ve výbavě Enjoy [Kč] 562.900 606.900 652.900 - - 662.900
Cena ve výbavě Cosmo [Kč] 628.900 672.900 718.900 820.900 - 728.900
Cena ve výbavě Sport [Kč] - 656.900 702.900 804.900 - -
Cena ve výbavě OPC [Kč] - - - - 916.900 -
Vznětové motory 1.7 CDTI ECOTEC 1.7 CDTI ECOTEC 1.9 CDTI ECOTEC 1.9 CDTI ECOTEC
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/4
Zdvihový objem [cm³] 1686 1686 1910 1910
Nejvyšší výkon [kW/ot./min] 81/3800 92/4000 88/3500 110/4000
Max. toč. moment [Nm/ot./min ] 260/2300 280/2300 280/2000-2750 320/2000-2750
Převodovky k dispozici MT6 MT6 AT6 MT6, AT6
Průměrná spotřeba [l/100 km] 5,7 5,7 7,2 6,1
Emise CO2 [g/km] 152 152 194 165
Zrychlení 0‑100 km/h [s] 13,4 12,3 12,5 10,4
Max. rychlost [km/h] 179 189 182 202
Cena ve výbavě Essentia [Kč] 584.900 614.900 608.900 -
Cena ve výbavě Enjoy [Kč] 645.900 675.900 669.900 719.900
Cena ve výbavě Cosmo [Kč] 711.900 741.900 735.900 785.900
Cena ve výbavě Sport [Kč] 695.900 725.900 719.900 769.900

Design aneb tuhle přitáhnout, támhle zarovnat...

Zafira druhé generace brázdí silnice již od roku 2005 (první generace vyjela v roce 1999 a v podstatě založila segment) a její design by se dal zařadit do škatulky „konzervativní“. Nicméně i přes to, že se poměrně dobře prodává (zákazníci zjevně u tohoto typu vozu konzervativní vzhled oceňují), prošla Zafira jemným faceliftem ve znamení dynamiky. Upravena byla celá přední část (jen lehce, ve stylu modelů OPC), vůz dostal dynamičtější boční linky prahů a rozšířené blatníky, lehce přepracována byla také záď vozu. V interiéru nalezneme nové dekory přístrojového panelu a obložení dveří, a přibylo něco málo chromu na ovládacích tlačítkách klimatizace a autorádia. Jinak zůstává vše při starém

Technika jde s dobou

Nová Zafira si přináší řadu v této třídě ojedinělých technologií. Mezi ně patří především interaktivní podvozek IDSPlus (Interactive Driving System) s elektronickým adaptivními tlumiči CDC (Continuous Damping Control), které dokážou měnit svoji charakteristiku podle aktuálních potřeb. V rámci tohoto integrovaného systému ovládání podvozku si senzory systémů ESPPlus, ABS a CDC neustále vyměňují aktuální informace, takže výsledkem je optimalizace nastavení podvozku na dané jízdní podmínky v reálném čase, což přináší s vyšší jízdní komfort a lepší bezpečnost.

V nové Zafiře dále nalezneme vylepšený systém stabilizace přívěsu TSA (Trailer Stability Assist), který neustále monitoruje vzájemné pohyby tažného vozu a přívěsu. V případě nebezpečného rozkmitání se řízeně aktivují brzdy a souprava se tak stabilizuje. Další významnou inovací nové Zafiry jsou adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) s bi-xenonovými hlavními reflektory, které Opel uvedl jako první do segmentu kompaktních vanů právě v modelech Zafira. Ze zajímavé výbavy dále jmenujme například zařízení HSA (Hill Start Assist) pro usnadnění rozjezdů do svahů, bezklíčový systém dveřních zámků či spouštění motoru Open & Start.

Jinak ovšem zůstává Zafira po technické stránce (podvozek, řízení atd.) shodná s vozy druhé generace před faceliftem, výbavy si taktéž v podstatě odpovídají. S kolegy jsme se shodli na tom, že decentní facelift se povedl (však to byla v podstatě sázka na jistotu) a že nové pohonné jednotky jsou rozhodně zajímavé (pozitivem je to, že pouze dva nejslabší benzinové agregáty pracují s pětistupňovou převodovkou, u ostatních motorů je základ šestistupňový). Už se těšíme na nějaký delší test, při které kvality nových agregátů podrobně otestujeme. Aktuální ceny Opelu Zafira pro náš trh naleznete v tabulkách technických parametrů.

Aleš Jungmann
Diskuze (31)
Avatar - I_J_K
4. 2. 2008 11:48
Řada nepřesností v článku!
Autor IMHO zase něco opisoval nebo překládal, a to zjevně dost narychlo, bez kontroly nebo ověření. Takže např.:
1) Druhá generace Zafiry (B) se vyrábí nikoli od roku 2004, ale konkrétně od dubna 2005, přičemž teprve v létě 2005 šla do prodeje (ověřovací série byly pro autosalony apod.).
2) Oficiální spotřeba 1.8 benzín je 7,7 (7,6), přičemž nevysvětlený údaj v závorce byl pro užší gumy 195/15, s nimiž se ovšem k nám nedodává. Ten motor se od uvedení právě s novou Zafirou neměnil, nová 1.6ka přebírá většinu novinek právě od něj (variabilní sání, plynulé časování všech ventilů...).
3) Oficiální spotřeba 1.9 /120ps je 6,0 nafty, uvedená hodnota je chybná.
4) Na bočních liniích se měnil pouze tvar prahů, dveře, stejně jako blatníky jsou identické. Zvýrazněné rantlíky kolem kol zůstávají identické, jako měla Zafira B od počátku (oproti Zafiře A bohužel bez plastových krytů, tudíž náchylnější k poškrábání).
Avatar - I_J_K
4. 2. 2008 11:35
Re: VSETKO CO KONCI NA A JE NA ..JA
Vše je v pozinku už od první generace... doba kdy Oply vynikaly korozí skončila právě s generací Aster F a Vecter A
4. 2. 2008 07:16
Toto je facelift?
Tento facelift vypadá ako nejaký nový optipaket pre zafiru. Mne sa to nepáči :no:
3. 2. 2008 21:24
Re: Tak ta 1,8....
Tak ono u těhlech starších ecoteců žrali spíše 1,6 X16XEL. Já mám 1,8 16V 85kw ve Vectře B (162tkm) a bere tak 0,6litrů na 15tkm. Na spotřebu je fajn, ty už máš nástupce toho mého (i když má stejně kw a ten je právě ještě úspornější).
3. 2. 2008 15:08
Re: Facelift
Ja píšem o pocitoch z auta a v aute, nehaním, nekritizujem a nezhadzujem kvalitu Oplov. ;-)