Opel Zafira 2008: Decentní facelift (oficiální představení a české ceny)

Opel Zafira 2008: Decentní facelift (oficiální představení a české ceny)

 
 

Zafira "dvaapůlté" generace se nám představila tento týden ve Švýcarsku. Decentní facelift zdůrazňuje dynamiku vozu a Zafiře to docela sluší.

Facelift druhé generace automobilu Opel Zafira přinesl dvě hlavní změny: dynamičtější křivky v exteriéru a dva nové motory pod kapotou.

1.7 CDTI

Nejvíce pozornosti si zaslouží přeplňovaný naftový agregát o zdvihovém objemu 1,7 l, nesoucí označení 1.7 CDTI. Nabízen ve dvou výkonových variantách, 81 kW a 92 kW, využívá služeb systému přímého vstřikování nafty do válců common-rail a nabízí čtyřventilovou techniku se systémem řízeného víření směsi, která zlepšuje spalování a snižuje tak spotřebu pohonných hmot. Motor tak má hladší chod a s průměrnou spotřebou 5,7 l nafty na 100 km jízdy jsou oba motory zřetelně hospodárnější než motory 1.9 TDCI, které nahrazují. Vzhledem k tomu, že Zafira není žádný drobeček a její doménou je spíše klidná jízda s rodinou na výlet (i když ve verzi OPC a výkonem 177 kW umí být hodně rychlá – jedná se mimochodem o nejrychlejší kompaktní van světa), předpokládám, že dieselová 1.7 CDTI bude mít v prodejním koláči klíčovou úlohu. Nabízí dostatek síly, nízkou spotřebu a ukazuje tak krásy downizingu v praxi.

1.6 ECOTEC

Druhým novým agregátem je silně přepracovaný atmosférický benzinový motor 1.6 ECOTEC, který má na starosti úlohu základní motorizace Zafiry. Pochlubit se může hned dvěma technickými vylepšeními: systémem řízeného sání pomocí dvou sacích kanálů TWINPORT a technologii proměnného časování ventilů Cam-Phase.

U prvně jmenovaného jde o to, že Zatímco až dosud u systému TWINPORT zajišťovaly stabilní a konzistentní spalování klapky v sacím potrubí, nový motor 1.6 ECOTEC funguje bez nich – využívá plastové sací potrubí se dvěma délkami. Konstruktérům se podařilo optimalizovat geometrii vstupu sacích kanálů v kombinaci s časováním ventilů, resp. natáčením vačkových hřídelů. Takováto možnost řízené změny plnění bez nežádoucího škrticího efektu klapek snižuje spotřebu paliva a ruku v ruce s tím i emise CO2, což se pochopitelně v marketingovém (a legislativním) boji vždycky hodí.

Za označením Cam-Phase se skrývá plynulé časování sacích i výfukových ventilů prostřednictvím natáčení jejich vačkových hřídelů závislosti na aktuálním jízdním režimu. Oba vačkové hřídele ovládá řídicí jednotka motoru nezávisle prostřednictvím dvou kompaktních lopatkových hydraulických nastavovacích členů. Ty umožňují změnu časování výfukových i sacích ventilů a tedy i změnu odezvy motoru, tak, aby jeho charakteristika byla ještě spontánnější a lépe vyhovovala požadavkům řidiče, který své záměry „definuje“ prostřednictvím pedálu plynu a řadicí páky.

Díky těmto systémům, jakož například i díky laserovému opracovávání vnitřních ploch válců, se inženýrům Opelu podařilo z tohoto agregátu získat nejvyšší výkon 85 kW a točivý moment 155 Nm, což je o 8 kW, resp. 5 Nm více než u jeho předchůdce se stejným objemem.

A zbytek nabídky...

Zafira nabízí velmi širokou paletu motorizací na výběr (celkem 10 variant, viz. tabulka), takže vybrat by si měl téměř každý. V nabídce ale nenajdeme žádný šestiválec, automobilka se snaží jít striktně cestou downsizingu s tím, že zákazníkům nabídne více muziky (vyšší výkon) za méně peněz (menší spotřeba). Když už jsem ale nakousl ty finance, je možná škoda, že základní Zafira se s cenovkou dostala přes onu magickou půlmilionovou hranici, nicméně cenově zůstává i nadále velmi konkurenceschopná.

Zážehové motory1.6 ECOTEC1.8 ECOTEC2.2 DIRECT ECOTEC2.0 Turbo ECOTEC2.0 Turbo ECOTEC OPC1.6 CNG ECOTEC (zemní plyn)
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Zdvihový objem [cm³]159817962198199819981598
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]85/6000103/6300110/5600147/5400177/560069/6200
Max. toč. moment [Nm/ot./min ]155/4000175/3800215/4000262/4200320/2400-5000133/4200
Převodovky k dispoziciMT5MT5, ET5MT6, AT4MT6MT6MT5
Průměrná spotřeba [l/100 km]7,17,4 (7,2)8,29,59,65.0 kg (plyn)
Emise CO2 [g/km]169177 (172)197228230138
Zrychlení 0‑100 km/h [s]13,411,510,697,817
Max. rychlost [km/h]185197200225231165
Cena ve výbavě Essentia [Kč]501.900545.900591.900--601.900
Cena ve výbavě Enjoy [Kč]562.900606.900652.900--662.900
Cena ve výbavě Cosmo [Kč]628.900672.900718.900820.900-728.900
Cena ve výbavě Sport [Kč]-656.900702.900804.900--
Cena ve výbavě OPC [Kč]----916.900-

Vznětové motory1.7 CDTI ECOTEC1.7 CDTI ECOTEC1.9 CDTI ECOTEC1.9 CDTI ECOTEC
Válce/ventily4/44/44/24/4
Zdvihový objem [cm³]1686168619101910
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]81/380092/400088/3500110/4000
Max. toč. moment [Nm/ot./min ]260/2300280/2300280/2000-2750320/2000-2750
Převodovky k dispoziciMT6MT6AT6MT6, AT6
Průměrná spotřeba [l/100 km]5,75,77,26,1
Emise CO2 [g/km]152152194165
Zrychlení 0‑100 km/h [s]13,412,312,510,4
Max. rychlost [km/h]179189182202
Cena ve výbavě Essentia [Kč]584.900614.900608.900-
Cena ve výbavě Enjoy [Kč]645.900675.900669.900719.900
Cena ve výbavě Cosmo [Kč]711.900741.900735.900785.900
Cena ve výbavě Sport [Kč]695.900725.900719.900769.900

Design aneb tuhle přitáhnout, támhle zarovnat...

Zafira druhé generace brázdí silnice již od roku 2005 (první generace vyjela v roce 1999 a v podstatě založila segment) a její design by se dal zařadit do škatulky „konzervativní“. Nicméně i přes to, že se poměrně dobře prodává (zákazníci zjevně u tohoto typu vozu konzervativní vzhled oceňují), prošla Zafira jemným faceliftem ve znamení dynamiky. Upravena byla celá přední část (jen lehce, ve stylu modelů OPC), vůz dostal dynamičtější boční linky prahů a rozšířené blatníky, lehce přepracována byla také záď vozu. V interiéru nalezneme nové dekory přístrojového panelu a obložení dveří, a přibylo něco málo chromu na ovládacích tlačítkách klimatizace a autorádia. Jinak zůstává vše při starém

Technika jde s dobou

Nová Zafira si přináší řadu v této třídě ojedinělých technologií. Mezi ně patří především interaktivní podvozek IDSPlus (Interactive Driving System) s elektronickým adaptivními tlumiči CDC (Continuous Damping Control), které dokážou měnit svoji charakteristiku podle aktuálních potřeb. V rámci tohoto integrovaného systému ovládání podvozku si senzory systémů ESPPlus, ABS a CDC neustále vyměňují aktuální informace, takže výsledkem je optimalizace nastavení podvozku na dané jízdní podmínky v reálném čase, což přináší s vyšší jízdní komfort a lepší bezpečnost.

V nové Zafiře dále nalezneme vylepšený systém stabilizace přívěsu TSA (Trailer Stability Assist), který neustále monitoruje vzájemné pohyby tažného vozu a přívěsu. V případě nebezpečného rozkmitání se řízeně aktivují brzdy a souprava se tak stabilizuje. Další významnou inovací nové Zafiry jsou adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) s bi-xenonovými hlavními reflektory, které Opel uvedl jako první do segmentu kompaktních vanů právě v modelech Zafira. Ze zajímavé výbavy dále jmenujme například zařízení HSA (Hill Start Assist) pro usnadnění rozjezdů do svahů, bezklíčový systém dveřních zámků či spouštění motoru Open & Start.

Jinak ovšem zůstává Zafira po technické stránce (podvozek, řízení atd.) shodná s vozy druhé generace před faceliftem, výbavy si taktéž v podstatě odpovídají. S kolegy jsme se shodli na tom, že decentní facelift se povedl (však to byla v podstatě sázka na jistotu) a že nové pohonné jednotky jsou rozhodně zajímavé (pozitivem je to, že pouze dva nejslabší benzinové agregáty pracují s pětistupňovou převodovkou, u ostatních motorů je základ šestistupňový). Už se těšíme na nějaký delší test, při které kvality nových agregátů podrobně otestujeme. Aktuální ceny Opelu Zafira pro náš trh naleznete v tabulkách technických parametrů.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí V Česku stagnuje. Hamé nahnalo rekordní tržby v zahraničí

Jedna z největších potravinářských firem rostla nejen na…

Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny Další pokus o útok. V Antverpách někdo najel autem do nákupní zóny

V Antverpách se někdo pokusil autem najet vysokou…

Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky Finanční divize Volkswagenu navzdory dieselgate zaznamenala rekordní zisky

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen…

Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu Trumpovo kouzlo vyprchává. Wall Street slábne nejvíce od jeho nástupu do úřadu

Investoři přestávají věřit v růstovou hospodářskou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Zafira 2008: Decentní facelift…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“ Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“

Se Zafirou se Opel v roce 1999 skvěle trefil do vkusu…

Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje

Anglické maminky bijí na poplach poté, co jejich rodinné…

 



 
Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Je toto první škodovácký elektromobil? Škoda představuje novou studii…

Dnes 13:31

Dostali jsme tiskovou zprávu od Škodovky. O vývoji krystalického designu. Úplně na konci se ale našla jedna hodně zajímavá zmínka!




Blesk.cz

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve Vietnamu nikdo nepřistál

Piloti kroužili nad letištěm, dispečer spal: Ve…

Letový dispečer mezinárodního vietnamského letiště Cat Bi ve městě Hai Phong zkomplikoval situaci celému letišti…

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru papíru a obraz Slunce z 940 okvětních lístků

Nové české rekordy: Socha Hortenzie z 1,5 kilometru…

Novými exponáty Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově jsou od čtvrtka 23. března 2017 socha Hortenzie oblečená…

 

iSport.cz

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil unikátní selfíčko

Leguán na kurtu! Veselý odmítl hrát, veterán ulovil…

Existuje spousta důvodů, proč přerušit tenisový zápas. Tma, déšť, třeba i chování soupeře… Ale přestat hrát…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Odejde David Rath od soudu středem?

Odejde David Rath od soudu středem?

Už druhý soud hodil na hlavu státním zástupcům kauzu Davida Ratha kvůli odposlechům. Poté, co tak učinil pražský…

Můj heterosexuální coming out

Můj heterosexuální coming out

Minulý týden měl pro mě, stejně asi jako pro ostatní podobně smýšlející lidi, zásadní význam. Nejprve jsem si…