Opel Zafira 2008: Decentní facelift (oficiální představení a české ceny)

Opel Zafira 2008: Decentní facelift (oficiální představení a české ceny)

 
 

Zafira "dvaapůlté" generace se nám představila tento týden ve Švýcarsku. Decentní facelift zdůrazňuje dynamiku vozu a Zafiře to docela sluší.

Facelift druhé generace automobilu Opel Zafira přinesl dvě hlavní změny: dynamičtější křivky v exteriéru a dva nové motory pod kapotou.

1.7 CDTI

Nejvíce pozornosti si zaslouží přeplňovaný naftový agregát o zdvihovém objemu 1,7 l, nesoucí označení 1.7 CDTI. Nabízen ve dvou výkonových variantách, 81 kW a 92 kW, využívá služeb systému přímého vstřikování nafty do válců common-rail a nabízí čtyřventilovou techniku se systémem řízeného víření směsi, která zlepšuje spalování a snižuje tak spotřebu pohonných hmot. Motor tak má hladší chod a s průměrnou spotřebou 5,7 l nafty na 100 km jízdy jsou oba motory zřetelně hospodárnější než motory 1.9 TDCI, které nahrazují. Vzhledem k tomu, že Zafira není žádný drobeček a její doménou je spíše klidná jízda s rodinou na výlet (i když ve verzi OPC a výkonem 177 kW umí být hodně rychlá – jedná se mimochodem o nejrychlejší kompaktní van světa), předpokládám, že dieselová 1.7 CDTI bude mít v prodejním koláči klíčovou úlohu. Nabízí dostatek síly, nízkou spotřebu a ukazuje tak krásy downizingu v praxi.

1.6 ECOTEC

Druhým novým agregátem je silně přepracovaný atmosférický benzinový motor 1.6 ECOTEC, který má na starosti úlohu základní motorizace Zafiry. Pochlubit se může hned dvěma technickými vylepšeními: systémem řízeného sání pomocí dvou sacích kanálů TWINPORT a technologii proměnného časování ventilů Cam-Phase.

U prvně jmenovaného jde o to, že Zatímco až dosud u systému TWINPORT zajišťovaly stabilní a konzistentní spalování klapky v sacím potrubí, nový motor 1.6 ECOTEC funguje bez nich – využívá plastové sací potrubí se dvěma délkami. Konstruktérům se podařilo optimalizovat geometrii vstupu sacích kanálů v kombinaci s časováním ventilů, resp. natáčením vačkových hřídelů. Takováto možnost řízené změny plnění bez nežádoucího škrticího efektu klapek snižuje spotřebu paliva a ruku v ruce s tím i emise CO2, což se pochopitelně v marketingovém (a legislativním) boji vždycky hodí.

Za označením Cam-Phase se skrývá plynulé časování sacích i výfukových ventilů prostřednictvím natáčení jejich vačkových hřídelů závislosti na aktuálním jízdním režimu. Oba vačkové hřídele ovládá řídicí jednotka motoru nezávisle prostřednictvím dvou kompaktních lopatkových hydraulických nastavovacích členů. Ty umožňují změnu časování výfukových i sacích ventilů a tedy i změnu odezvy motoru, tak, aby jeho charakteristika byla ještě spontánnější a lépe vyhovovala požadavkům řidiče, který své záměry „definuje“ prostřednictvím pedálu plynu a řadicí páky.

Díky těmto systémům, jakož například i díky laserovému opracovávání vnitřních ploch válců, se inženýrům Opelu podařilo z tohoto agregátu získat nejvyšší výkon 85 kW a točivý moment 155 Nm, což je o 8 kW, resp. 5 Nm více než u jeho předchůdce se stejným objemem.

A zbytek nabídky...

Zafira nabízí velmi širokou paletu motorizací na výběr (celkem 10 variant, viz. tabulka), takže vybrat by si měl téměř každý. V nabídce ale nenajdeme žádný šestiválec, automobilka se snaží jít striktně cestou downsizingu s tím, že zákazníkům nabídne více muziky (vyšší výkon) za méně peněz (menší spotřeba). Když už jsem ale nakousl ty finance, je možná škoda, že základní Zafira se s cenovkou dostala přes onu magickou půlmilionovou hranici, nicméně cenově zůstává i nadále velmi konkurenceschopná.

Zážehové motory1.6 ECOTEC1.8 ECOTEC2.2 DIRECT ECOTEC2.0 Turbo ECOTEC2.0 Turbo ECOTEC OPC1.6 CNG ECOTEC (zemní plyn)
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Zdvihový objem [cm³]159817962198199819981598
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]85/6000103/6300110/5600147/5400177/560069/6200
Max. toč. moment [Nm/ot./min ]155/4000175/3800215/4000262/4200320/2400-5000133/4200
Převodovky k dispoziciMT5MT5, ET5MT6, AT4MT6MT6MT5
Průměrná spotřeba [l/100 km]7,17,4 (7,2)8,29,59,65.0 kg (plyn)
Emise CO2 [g/km]169177 (172)197228230138
Zrychlení 0‑100 km/h [s]13,411,510,697,817
Max. rychlost [km/h]185197200225231165
Cena ve výbavě Essentia [Kč]501.900545.900591.900--601.900
Cena ve výbavě Enjoy [Kč]562.900606.900652.900--662.900
Cena ve výbavě Cosmo [Kč]628.900672.900718.900820.900-728.900
Cena ve výbavě Sport [Kč]-656.900702.900804.900--
Cena ve výbavě OPC [Kč]----916.900-

Vznětové motory1.7 CDTI ECOTEC1.7 CDTI ECOTEC1.9 CDTI ECOTEC1.9 CDTI ECOTEC
Válce/ventily4/44/44/24/4
Zdvihový objem [cm³]1686168619101910
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]81/380092/400088/3500110/4000
Max. toč. moment [Nm/ot./min ]260/2300280/2300280/2000-2750320/2000-2750
Převodovky k dispoziciMT6MT6AT6MT6, AT6
Průměrná spotřeba [l/100 km]5,75,77,26,1
Emise CO2 [g/km]152152194165
Zrychlení 0‑100 km/h [s]13,412,312,510,4
Max. rychlost [km/h]179189182202
Cena ve výbavě Essentia [Kč]584.900614.900608.900-
Cena ve výbavě Enjoy [Kč]645.900675.900669.900719.900
Cena ve výbavě Cosmo [Kč]711.900741.900735.900785.900
Cena ve výbavě Sport [Kč]695.900725.900719.900769.900

Design aneb tuhle přitáhnout, támhle zarovnat...

Zafira druhé generace brázdí silnice již od roku 2005 (první generace vyjela v roce 1999 a v podstatě založila segment) a její design by se dal zařadit do škatulky „konzervativní“. Nicméně i přes to, že se poměrně dobře prodává (zákazníci zjevně u tohoto typu vozu konzervativní vzhled oceňují), prošla Zafira jemným faceliftem ve znamení dynamiky. Upravena byla celá přední část (jen lehce, ve stylu modelů OPC), vůz dostal dynamičtější boční linky prahů a rozšířené blatníky, lehce přepracována byla také záď vozu. V interiéru nalezneme nové dekory přístrojového panelu a obložení dveří, a přibylo něco málo chromu na ovládacích tlačítkách klimatizace a autorádia. Jinak zůstává vše při starém

Technika jde s dobou

Nová Zafira si přináší řadu v této třídě ojedinělých technologií. Mezi ně patří především interaktivní podvozek IDSPlus (Interactive Driving System) s elektronickým adaptivními tlumiči CDC (Continuous Damping Control), které dokážou měnit svoji charakteristiku podle aktuálních potřeb. V rámci tohoto integrovaného systému ovládání podvozku si senzory systémů ESPPlus, ABS a CDC neustále vyměňují aktuální informace, takže výsledkem je optimalizace nastavení podvozku na dané jízdní podmínky v reálném čase, což přináší s vyšší jízdní komfort a lepší bezpečnost.

V nové Zafiře dále nalezneme vylepšený systém stabilizace přívěsu TSA (Trailer Stability Assist), který neustále monitoruje vzájemné pohyby tažného vozu a přívěsu. V případě nebezpečného rozkmitání se řízeně aktivují brzdy a souprava se tak stabilizuje. Další významnou inovací nové Zafiry jsou adaptivní světlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) s bi-xenonovými hlavními reflektory, které Opel uvedl jako první do segmentu kompaktních vanů právě v modelech Zafira. Ze zajímavé výbavy dále jmenujme například zařízení HSA (Hill Start Assist) pro usnadnění rozjezdů do svahů, bezklíčový systém dveřních zámků či spouštění motoru Open & Start.

Jinak ovšem zůstává Zafira po technické stránce (podvozek, řízení atd.) shodná s vozy druhé generace před faceliftem, výbavy si taktéž v podstatě odpovídají. S kolegy jsme se shodli na tom, že decentní facelift se povedl (však to byla v podstatě sázka na jistotu) a že nové pohonné jednotky jsou rozhodně zajímavé (pozitivem je to, že pouze dva nejslabší benzinové agregáty pracují s pětistupňovou převodovkou, u ostatních motorů je základ šestistupňový). Už se těšíme na nějaký delší test, při které kvality nových agregátů podrobně otestujeme. Aktuální ceny Opelu Zafira pro náš trh naleznete v tabulkách technických parametrů.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny…

Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným

Stát štědře dotuje politické strany. Ty dříve úspěšné,…

Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy

Švýcarský komoditní fond Tiberius Group hodlá vstoupit na…

OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover

Britský terénní vůz Land Rover slaví sedmdesáté výročí.…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Zafira 2008: Decentní facelift…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“ Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“

Se Zafirou se Opel v roce 1999 skvěle trefil do vkusu…

Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje

Anglické maminky bijí na poplach poté, co jejich rodinné…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfiemanii nepropadli jenom lidé, ale, jak je vidět, i zvířata. Kočka Manny, kterou sleduje na Instagramu…

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které končí smrtí!

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které…

Herecká legenda Jana Štěpánková (83) před kamerou umírala už několikrát. Nikdy z toho trauma, jako většina…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných beachvolejbalistek

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných…

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…