Opel Zafira: První dojmy
Nová generace je větší, má variabilní interiér Flex7, pestrou škálu elektronických asistentů a zavazadelník velký 710 - 1860 l. Dorostla až k hranici dospělých MPV, délka 4,66 m se mezigeneračně zvětšila o 20 cm (!), podobně dramaticky se nafoukl i podvozek. Rozvor se posunul od 2.703 mm k nynějším 2.760 mm (+ 57 mm), rozchod kol vpředu teď měří 1.584 mm (+96 mm), vzadu pak 1.588 mm (+78 mm). Design přídě již avizoval vzhled ampery a několika studií. Novým leitmotivem je vertikální propojení hlavních světlometů a mlhových světel bumerangovými prvky. Podobně dynamická je silueta i záď, kterou mohou zdobit diodové koncové svítilny. Užší A-sloupky nové konstrukce vylepšily výhled podobně jako větší boční okna a vnějších zpětná zrcátka se přesunula na dveře. Za příplatek je dodávána panoramatická prosklená střecha.
První pohled je rozporuplný – s dynamickou přídí, za niž by se nemusel stydět ani okruhový speciál, kontrastuje usedlý styl karosérie s lehce stoupajícími, ale jinak spíše usedlými hranami a téměř bez překvapení. Skóre by mohla zvrátit obří kola, jaká lze na zafiru, podobně jako na jiné současné opely získat, ale nestalo se. Naopak se harmonicky doplnila s dramatickým nárůstem rozměrů a malá kola zřejmě nebudou to pravé. Trendu rostoucích pontonů se neubránili ani Němci, údiv nad nizoučkými okny však brzdí pěkně vyúhlované podélné křivky.
Uvnitř nečeká revoluce, ale další postupné vylepšování toho, co nás pozitivně šokovalo už v insignii. Tedy pěkné a uklidňující křivky, propojující palubní desku se středovým panelem a dveřmi. Materiály jsou na první pohled a omak příjemnější než u většiny konkurentů, nikde viditelné stopy po špatném dílenském zpracování. Trochu se ukáznily spínače, středový panel už není pokryt nekonečnými řadami tlačítek a do jejich rozložení už konečně začal mluvit odborník na přehlednost. Zatím to není ideální, ale pomohlo už posunutí vzhůru.
Unifikace s astrou nepřekvapí ani neurazí, skvěle při ruce je zvednutá řadicí páka. Superlativy zasluhují i přední sedačky, jejichž sedák lze roztáhnout až na 53 cm a 63cm opěradlo bezpečně podepře i velká záda. Na hlavě pak můžete mít i klobouk. Záměr zlepšit výhled bočními okénky také vyšel – citroën se svými ultratenkými A-sloupky to sice umí ještě lépe, ale důvod ke stížnostem zde rozhodně není. Přibylo několik nových ovladačů, například „Eco“ či vyhřívání volantu.
Vzadu sice zmizela pevná lavice a přibyla variabilita, na jakou jsme zvyklí plus něco navíc, avšak tamější sedačky jsou tuhé, zejména v oblasti lopatek a hlavy. I když jsou velké 47 x 62 cm, první dojmy příliš pozitivní nejsou. Za zmínku stojí příplatkový Lounge Seating System, měnící prostřední zadní sedačku v loketní opěrky a přesouvající dvě krajní na požádání blíže ke středu. Velice praktické, skoro tolik, jako kolejnicový systém FlexConsole, v němž může loketní opěrka, držák nápojů a úložná schránka zaujmout jakoukoliv polohu mezi předními sedadly díky možnosti podélného posuvu. Zavazadla si v pětimístné konfiguraci doslova medí, čeká na ně totiž až 108 cm hluboká a 105 cm široká plocha, jejíž hrana je jen 65 cm nad zemí. Jen pro bezpečný průchod pod zdviženým víkem kufru musíte měřit méně než 185 cm.