Opel Zafira - radost pro celou rodinu
Na úspěch Renaultu Scénic zareagoval jako první německý výrobce Opel. Volkswagen i Ford z dnešního pohledu nepochopitelně dlouho vyčkávali a tak první sedmimístná Zafira obsadila řadu klíčových trhů bez přemrštěných nákladů na propagaci. Za posledních šest let bylo v německé Bochumi vyrobeno a na mnoha evropských i zámořských trzích prodáno zhruba 1,4 milionu Zafir. K exotickým destinacím patřil například japonský trh, kde se Opel Zafira prodával pod obchodním označením Subaru Traviq.
Nová Zafira již povede rovnocenný boj, protože ve třídě začíná být značně těsno. Minivany jsou v Evropě nejrychleji rostoucím segmentem a tento trend má pokračovat minimálně do konce desetiletí. Právě proto Opel počítá, že do roku 2010 prodá milion nových Zafir.
Karosérie: větší, širší, ale opět pro sedm
Ačkoli lze objektivně zhodnotit prostor pro sedm cestujících v kompaktním minivanu jako nedostatečný pro dlouhé cestování, láká variabilita interiéru a velká teoretická obsaditelnost natolik, že výrobci nabízí stále více mini MPV s délkou karosérie kolem 4,5 m, do nichž se má vejít sedm lidí. Šestý a sedmý cestující si obvykle mají nač stěžovat, protože rovnocenné podmínky nenabízí ani většina velkých MPV. Poslední generace kompaktních vanů (Mazda5, nová Zafira) přece jen několik centimetrů přidává, ale s omezenou délkou prostě nelze uspokojivě vyšetřit jak místo pro cestující tak i pro zavazadla. Nakonec to skončí vždy u volby buď a nebo.
Konstruktéři Opelu přišli před lety s nápadem jak usnadnit použití sedmimístného interiéru. Konkurence v té době prosazovala zcela rovné podlahy a samostatná sedadla, která bylo možné sklopit nebo vyjmout z auta a nechat doma. To s sebou nese potíže s ukládáním vyjmutých sedadel, resp. s nemožností jejich použití pokud jste někde na cestách (dovolená) a potřebovali byste například nouzově přepravit více lidí. Opel přišel s jednoduchým řešením, kterému říkal Flex7. Poslední řada sedadel zůstává stále v autě a není-li využita, jsou sedadla zapuštěna v podlaze. Když se ve vývoji Opelu zamýšleli nad interiérem druhé generace Zafiry, srovnání s nejnovější konkurencí přinesla překvapivé zjištění: nic lepšího zatím nikdo nevymyslel. Flex7 je tak jedním z mála prvků, převzatých z první generace Zafiry jen s dílčím vylepšením v podobě snazší manipulace.
Sedmimístný interiér není zdaleka výhodný jen pro teoretickou maximální obsaditelnost. S variabilně uspořádanými sedadly se nabízí například přeprava rozměrných sportovních potřeb a uspořádání sedadel třeba v konfiguraci 1+1+1.
Jak je vidět z tabulky, rozměrově si nejpopulárnější kompaktní MPV nemají co vyčítat. Nikdo z nich nemá celkově navrch před ostatními, náskok v jedné míře je většinou vyvážen zmenšením míry jiné.
Opel Zafira a konkurence - srovnání základních rozměrů | |||||
Nová Zafira | Stará Zafira | Mazda5 | Renault Scénic | VW Touran | |
Délka [mm] | 4467 | 4317 | 4505 | 4260/4490 | 4390 |
Šířka [mm] | 1801 | 1742 | 1755 | 1810 | 1795 |
Výška [mm] | 1645 | 1684 | 1615 | 1620 | 1650 |
Rozvor [mm] | 2703 | 2694 | 2750 | 2685/2735 | 2675 |
Rozchod vpředu [mm] | 1488 | 1470 | 1530 | 1515 | 1540 |
Rozchod vzadu [mm] | 1510 | 1487 | 1520 | 1515 | 1520 |
Počet míst | 7 | 7 | 7 | 5/7 | 5/7 |
Zavazadlový prostor | 140-1820 | 150-1700 | 112-1566 | 430-1840, 200-2240 | 695-1990, 121-1913 |
V nové Zafiře se poprvé objevuje panoramatická prosklená střecha (dodávaná za příplatek) se středovou stropní konzolí, do které jsou integrovány odkládací schránky. Čtyři velká střešní okna propůjčují interiéru příjemně vzdušnou atmosféru. Tónování skel střešních oken a systém elektricky ovládaných clon dává dostatečnou ochranu před příliš intenzivními slunečními paprsky. Konzole, táhnoucí se prostředkem stropu po celé délce vozu, ukrývá pět různě velkých schránek (celkový objem 20 l) pro uložení dalších drobností, které má každý cestující rád blízko po ruce. Celek je až překvapivě dobře viditelný i zvenku, Zafira s prosklenou střechou má uprostřed netradiční hrb.
Podle výbavy je v interiéru až 30 různých odkládacích prostor, takže i početnější posádka se v autě rychle zabydlí. Na přání se dodává také dopředu překlápěcí sedadlo předního spolujezdce, které umožňuje přepravu velmi dlouhých (až 2,71 m) štíhlých předmětů. Pod sedadlem spolujezdce může být rozměrná odkládací schránka, která poslouží např. pro uložení cestovních atlasů.
Pro novou Zafiru je k dispozici také systém FlexOrganizer, který se již představil v modelech Astra Caravan. Tento promyšlený systém se skládá ze dvou horizontálních lyžin v bocích zavazadlového prostoru, do kterých se umísťují přepážky, jimiž lze rozčlenit zavazadlový prostor na menší sekce. Do lyžin lze zafixovat také nejrůznější háčky, vázací očka a schránky, které poslouží pro bezpečný transport nejrůznějších drobností.
Pracoviště řidiče je navrženo v duchu nejnovějších Opelů. Designérsky čistě provedené kapličce vévodí pouze tři velké kruhové přístroje (teploměr schází), kontrolky jsou vidět teprve až když se rozsvítí. Řadicí páka je v zájmu snazší a pohodlnější dosažitelnosti uložena poněkud výše. Toto řešení zároveň udělalo prostor pro zcela nově řešenou páku ruční brzdy, umístěnou na středovém tunelu, jejíž originálně tvarované madlo má podobu písmene "U". Ve středové sekci navíc vzniklo další místo pro odložení nejrůznějších drobností.
Bezpečnost: ve jménu SAFETEC
Karosérie nové Zafiry je z 51% vyrobena z vysokopevných ocelí (tzn. pevnost a současně příznivou hmotnost), proti první generaci je nejen aerodynamičtější (cx=0,31 znamená momentálně nejlepší hodnotu ve třídě), ale také o 30% tužší v krutu. Stabilní konstrukce karosérie s předním hydroformingem tvářeným pomocným rámem je dobrým základem pro prvotřídní jízdní vlastnosti i ukázkovou pasivní bezpečnost. Opel pojmenoval bezpečnostní systém Zafiry názvem SAFETEC. Za tím se skrývá integrovaný přístup automobilky sdružující bezpečnostní prvky. Jeho součástí je ABS s elektronickým děličem brzdných sil a systémem individuálního brzdění kol v zatáčkách CBC, brzdový asistent, elektronický stabilizační systém ESPPlus, čelní a boční airbagy a průběžné hlavové airbagy pro první dvě řady sedadel. Dalšími prvky pasivní bezpečnosti jsou aktivní opěrky hlav u předních sedadel, bezpečnostní uchycení pedálů PRS (Pedal Release System) nebo kotevní body systému ISOFIX pro uchycení dětských sedaček na obou krajních místech ve druhé řadě sedadel.
Zásadní novinkou je kompatibilita Zafiry s novým předpisem Evropské komise, který od října 2005 upravuje požadavky na konstrukci přídě automobilů z hlediska bezpečnosti chodců. Konstruktéři hledali optimální tvar přední části vozu, zejména v oblasti nárazníků, kapoty, světel a blatníků, a stejně pečlivě vybírali i materiály, tak, aby při eventuálním střetu Zafiry s chodcem byla míra rizika jeho poranění potlačena na nejnižší možnou míru. Kapota je kupříkladu vyrobena z plechu tloušťky pouze 0,6 mm, který je vyztužen dalším výliskem z plechu o tloušťce 0,5 mm, ve kterém jsou kruhové otvory, což přispěje k šetrnějšímu absolvování nárazu. Počítá se s deformační zónou mezi kapotou a motorem, která umožní ztlumit náraz těla chodce, pozornost musí být nově věnována deformacím uchycení stěračů pro případ střetu s chodci.
Premiérou mezi minivany je, podobně jako u Astry v nižší střední třídě, možnost zakoupení podvozku IDSPlus. Jeho součástí jsou mj. aktivní tlumiče CDC, proměnná charakteristika elektrohydraulického posilovače řízení nebo odezva pedálu akcelerátoru. V případě, že jedete Zafirou s automatickou převodovkou, resp. s převodovkou Easytronic, je stiskem tlačítka Sport naordinován také sportovnější program řazení s vyššími otáčkami pro přeřazení.
V nabídce jsou dále systémy HSA (pomoc při rozjezdu do kopce), AFL (aktivní bi-xenonové světlomety natáčené spolu s koly do zatáčky), Nivomat (samočinné vyrovnávání světlé výšky na zadní nápravě, pouze není-li vozidlo vybaveno podvozkem IDS, resp. IDS Plus), DDS (detekce defektu na základě porovnávání otáček kol), TPMS (monitoring tlaku v pneumatikách s přesností 0.1 bar)
Opel přichází také s levnými, ale o to účinnějšími inovacemi. Když je aktivováno ABS, brzdová světla nesvítí konstantním světlem, nýbrž blikají až čtyřikrát za sekundu, aby varovaly vozidla následující Zafiru.
Atraktivní motory: nejen populární CDTI
Opel přiveze novou Zafiru hned od počátku s širokou paletou motorů. Nejpřístupnější verzí bude inovovaná zážehová jedna šestka, nad ní je v nabídce zcela nový čtyřválec 1.8 s proměnným časováním ventilů. Sportovní charakter karosérie mají podpořit vysokovýkonné motory 2.2 (110 kW přímý vstřik), ale zejména přeplňovaný 2.0 Turbo (147 kW). Ani to není vrchol, protože v závěru roku 2005 se na trhu objeví Zafira OPC s výkonnější verzí stejného motoru (176 kW).
Opel Zafira - motorová paleta - zážehové motory | ||||
Motor | 1.6 Twinport | 1.8 | 2.2 Direct | 2.0 Turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1796 | 2198 | 1998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 77/6000 | 103/6300 | 110/5600 | 147/5400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 150/3900 | 175/3800 | 215/4000 | 262/4200 |
Max. rychlost [km/h] | 176 | 197 | 200 | 225 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,3 | 11,5 | 10,6 | 9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 7,7 | 8,2 | 9,5 |
Zákl. cena [Kč] | 549 900 Kč | 589 900 Kč | 644 900 Kč | 814 900 Kč |
Slabinu předchozí generace – průměrné vznětové motory – tentokrát Opel obrací v silnou stránku. Spolupráce s Fiatem sice již není tak úzká jak se původně předpokládalo, ale v oblasti vznětových motorů společný vývoj přinesl ovoce, které bude klíčem k úspěchu proti francouzským a německým MPV.
Všechny nabízené motory splňují emisní normu Euro IV, vznětové motory jsou standardně dodávány s filtrem pevných částic.
Opel Zafira - motorová paleta - vznětové motory | ||||
Motor | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI | |
Zdvihový objem [cm3] | 1910 | 1910 | 1910 | |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 | 4/4 | |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 74/3500 | 88/3500 | 110/4000 | |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 260/1700-2500 | 280/2000-2750 | 320/2000-2750 | |
Max. rychlost [km/h] | 174 | 186 | 202 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,1 | 12,2 | 10,4 | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,1 | 6,1 | 6,2 | |
Zákl. cena [Kč] | 614 900 Kč | 644 900 Kč | 744 900 Kč |
Dva slabší zážehové čtyřválce jsou dodávány v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější zážehové a všechny vznětové agregáty mají na kulise převodové páky manuální převodovky šest dopředných rychlostních stupňů. Komfortně orientovaný zážehový čtyřválec 2.2 (110 kW) je nabízen také se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, vznětové motory (88 a 110 kW) jsou v nabídce i se šestistupňovou automatickou převodovkou (včetně funkce manuálního řazení AutoSelect). Dalším vývojem prošla automatizovaná pětistupňová převodovka Easytronic, jako alternativa pro motor 1.8 (103 kW).