reklama


Opel Zafira - radost pro celou rodinu

Opel Zafira - radost pro celou rodinu

 
 

Na úspěch Renaultu Scénic zareagoval jako první německý výrobce Opel, když v roce 1999 představil svou Zafiru. Druhá generace sedmimístného minivanu se právě dostává do prodeje

Na úspěch Renaultu Scénic zareagoval jako první německý výrobce Opel. Volkswagen i Ford z dnešního pohledu nepochopitelně dlouho vyčkávali a tak první sedmimístná Zafira obsadila řadu klíčových trhů bez přemrštěných nákladů na propagaci. Za posledních šest let bylo v německé Bochumi vyrobeno a na mnoha evropských i zámořských trzích prodáno zhruba 1,4 milionu Zafir. K exotickým destinacím patřil například japonský trh, kde se Opel Zafira prodával pod obchodním označením Subaru Traviq.

Nová Zafira již povede rovnocenný boj, protože ve třídě začíná být značně těsno. Minivany jsou v Evropě nejrychleji rostoucím segmentem a tento trend má pokračovat minimálně do konce desetiletí. Právě proto Opel počítá, že do roku 2010 prodá milion nových Zafir.

Karosérie: větší, širší, ale opět pro sedm

Ačkoli lze objektivně zhodnotit prostor pro sedm cestujících v kompaktním minivanu jako nedostatečný pro dlouhé cestování, láká variabilita interiéru a velká teoretická obsaditelnost natolik, že výrobci nabízí stále více mini MPV s délkou karosérie kolem 4,5 m, do nichž se má vejít sedm lidí. Šestý a sedmý cestující si obvykle mají nač stěžovat, protože rovnocenné podmínky nenabízí ani většina velkých MPV. Poslední generace kompaktních vanů (Mazda5, nová Zafira) přece jen několik centimetrů přidává, ale s omezenou délkou prostě nelze uspokojivě vyšetřit jak místo pro cestující tak i pro zavazadla. Nakonec to skončí vždy u volby buď a nebo.

Konstruktéři Opelu přišli před lety s nápadem jak usnadnit použití sedmimístného interiéru. Konkurence v té době prosazovala zcela rovné podlahy a samostatná sedadla, která bylo možné sklopit nebo vyjmout z auta a nechat doma. To s sebou nese potíže s ukládáním vyjmutých sedadel, resp. s nemožností jejich použití pokud jste někde na cestách (dovolená) a potřebovali byste například nouzově přepravit více lidí. Opel přišel s jednoduchým řešením, kterému říkal Flex7. Poslední řada sedadel zůstává stále v autě a není-li využita, jsou sedadla zapuštěna v podlaze. Když se ve vývoji Opelu zamýšleli nad interiérem druhé generace Zafiry, srovnání s nejnovější konkurencí přinesla překvapivé zjištění: nic lepšího zatím nikdo nevymyslel. Flex7 je tak jedním z mála prvků, převzatých z první generace Zafiry jen s dílčím vylepšením v podobě snazší manipulace.

Sedmimístný interiér není zdaleka výhodný jen pro teoretickou maximální obsaditelnost. S variabilně uspořádanými sedadly se nabízí například přeprava rozměrných sportovních potřeb a uspořádání sedadel třeba v konfiguraci 1+1+1.

Jak je vidět z tabulky, rozměrově si nejpopulárnější kompaktní MPV nemají co vyčítat. Nikdo z nich nemá celkově navrch před ostatními, náskok v jedné míře je většinou vyvážen zmenšením míry jiné.

Opel Zafira a konkurence - srovnání základních rozměrů
 Nová ZafiraStará ZafiraMazda5Renault ScénicVW Touran
Délka [mm]4467431745054260/44904390
Šířka [mm]18011742175518101795
Výška [mm]16451684161516201650
Rozvor [mm]2703269427502685/27352675
Rozchod vpředu [mm]14881470153015151540
Rozchod vzadu [mm]15101487152015151520
Počet míst7775/75/7
Zavazadlový prostor140-1820150-1700112-1566430-1840, 200-2240695-1990, 121-1913

V nové Zafiře se poprvé objevuje panoramatická prosklená střecha (dodávaná za příplatek) se středovou stropní konzolí, do které jsou integrovány odkládací schránky. Čtyři velká střešní okna propůjčují interiéru příjemně vzdušnou atmosféru. Tónování skel střešních oken a systém elektricky ovládaných clon dává dostatečnou ochranu před příliš intenzivními slunečními paprsky. Konzole, táhnoucí se prostředkem stropu po celé délce vozu, ukrývá pět různě velkých schránek (celkový objem 20 l) pro uložení dalších drobností, které má každý cestující rád blízko po ruce. Celek je až překvapivě dobře viditelný i zvenku, Zafira s prosklenou střechou má uprostřed netradiční hrb.

Podle výbavy je v interiéru až 30 různých odkládacích prostor, takže i početnější posádka se v autě rychle zabydlí. Na přání se dodává také dopředu překlápěcí sedadlo předního spolujezdce, které umožňuje přepravu velmi dlouhých (až 2,71 m) štíhlých předmětů. Pod sedadlem spolujezdce může být rozměrná odkládací schránka, která poslouží např. pro uložení cestovních atlasů.

Pro novou Zafiru je k dispozici také systém FlexOrganizer, který se již představil v modelech Astra Caravan. Tento promyšlený systém se skládá ze dvou horizontálních lyžin v bocích zavazadlového prostoru, do kterých se umísťují přepážky, jimiž lze rozčlenit zavazadlový prostor na menší sekce. Do lyžin lze zafixovat také nejrůznější háčky, vázací očka a schránky, které poslouží pro bezpečný transport nejrůznějších drobností.

Pracoviště řidiče je navrženo v duchu nejnovějších Opelů. Designérsky čistě provedené kapličce vévodí pouze tři velké kruhové přístroje (teploměr schází), kontrolky jsou vidět teprve až když se rozsvítí. Řadicí páka je v zájmu snazší a pohodlnější dosažitelnosti uložena poněkud výše. Toto řešení zároveň udělalo prostor pro zcela nově řešenou páku ruční brzdy, umístěnou na středovém tunelu, jejíž originálně tvarované madlo má podobu písmene "U". Ve středové sekci navíc vzniklo další místo pro odložení nejrůznějších drobností.

Bezpečnost: ve jménu SAFETEC

Karosérie nové Zafiry je z 51% vyrobena z vysokopevných ocelí (tzn. pevnost a současně příznivou hmotnost), proti první generaci je nejen aerodynamičtější (cx=0,31 znamená momentálně nejlepší hodnotu ve třídě), ale také o 30% tužší v krutu. Stabilní konstrukce karosérie s předním hydroformingem tvářeným pomocným rámem je dobrým základem pro prvotřídní jízdní vlastnosti i ukázkovou pasivní bezpečnost. Opel pojmenoval bezpečnostní systém Zafiry názvem SAFETEC. Za tím se skrývá integrovaný přístup automobilky sdružující bezpečnostní prvky. Jeho součástí je ABS s elektronickým děličem brzdných sil a systémem individuálního brzdění kol v zatáčkách CBC, brzdový asistent, elektronický stabilizační systém ESPPlus, čelní a boční airbagy a průběžné hlavové airbagy pro první dvě řady sedadel. Dalšími prvky pasivní bezpečnosti jsou aktivní opěrky hlav u předních sedadel, bezpečnostní uchycení pedálů PRS (Pedal Release System) nebo kotevní body systému ISOFIX pro uchycení dětských sedaček na obou krajních místech ve druhé řadě sedadel.

Zásadní novinkou je kompatibilita Zafiry s novým předpisem Evropské komise, který od října 2005 upravuje požadavky na konstrukci přídě automobilů z hlediska bezpečnosti chodců. Konstruktéři hledali optimální tvar přední části vozu, zejména v oblasti nárazníků, kapoty, světel a blatníků, a stejně pečlivě vybírali i materiály, tak, aby při eventuálním střetu Zafiry s chodcem byla míra rizika jeho poranění potlačena na nejnižší možnou míru. Kapota je kupříkladu vyrobena z plechu tloušťky pouze 0,6 mm, který je vyztužen dalším výliskem z plechu o tloušťce 0,5 mm, ve kterém jsou kruhové otvory, což přispěje k šetrnějšímu absolvování nárazu. Počítá se s deformační zónou mezi kapotou a motorem, která umožní ztlumit náraz těla chodce, pozornost musí být nově věnována deformacím uchycení stěračů pro případ střetu s chodci.

Premiérou mezi minivany je, podobně jako u Astry v nižší střední třídě, možnost zakoupení podvozku IDSPlus. Jeho součástí jsou mj. aktivní tlumiče CDC, proměnná charakteristika elektrohydraulického posilovače řízení nebo odezva pedálu akcelerátoru. V případě, že jedete Zafirou s automatickou převodovkou, resp. s převodovkou Easytronic, je stiskem tlačítka Sport naordinován také sportovnější program řazení s vyššími otáčkami pro přeřazení.

V nabídce jsou dále systémy HSA (pomoc při rozjezdu do kopce), AFL (aktivní bi-xenonové světlomety natáčené spolu s koly do zatáčky), Nivomat (samočinné vyrovnávání světlé výšky na zadní nápravě, pouze není-li vozidlo vybaveno podvozkem IDS, resp. IDS Plus), DDS (detekce defektu na základě porovnávání otáček kol), TPMS (monitoring tlaku v pneumatikách s přesností 0.1 bar)

Opel přichází také s levnými, ale o to účinnějšími inovacemi. Když je aktivováno ABS, brzdová světla nesvítí konstantním světlem, nýbrž blikají až čtyřikrát za sekundu, aby varovaly vozidla následující Zafiru.

Atraktivní motory: nejen populární CDTI

Opel přiveze novou Zafiru hned od počátku s širokou paletou motorů. Nejpřístupnější verzí bude inovovaná zážehová jedna šestka, nad ní je v nabídce zcela nový čtyřválec 1.8 s proměnným časováním ventilů. Sportovní charakter karosérie mají podpořit vysokovýkonné motory 2.2 (110 kW přímý vstřik), ale zejména přeplňovaný 2.0 Turbo (147 kW). Ani to není vrchol, protože v závěru roku 2005 se na trhu objeví Zafira OPC s výkonnější verzí stejného motoru (176 kW).

Opel Zafira - motorová paleta - zážehové motory
Motor1.6 Twinport 1.8 2.2 Direct 2.0 Turbo
Zdvihový objem [cm3]1598179621981998
Válce/ventily 4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/6000103/6300110/5600147/5400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]150/3900175/3800215/4000262/4200
Max. rychlost [km/h]176197200225
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,311,510,69
Komb. spotřeba [l/100 km]7,27,78,29,5
Zákl. cena [Kč]549 900 Kč589 900 Kč644 900 Kč814 900 Kč

Slabinu předchozí generace – průměrné vznětové motory – tentokrát Opel obrací v silnou stránku. Spolupráce s Fiatem sice již není tak úzká jak se původně předpokládalo, ale v oblasti vznětových motorů společný vývoj přinesl ovoce, které bude klíčem k úspěchu proti francouzským a německým MPV.

Všechny nabízené motory splňují emisní normu Euro IV, vznětové motory jsou standardně dodávány s filtrem pevných částic.

Opel Zafira - motorová paleta - vznětové motory
Motor1.9 CDTI 1.9 CDTI 1.9 CDTI
Zdvihový objem [cm3]191019101910
Válce/ventily 4/24/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]74/350088/3500110/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]260/1700-2500280/2000-2750320/2000-2750
Max. rychlost [km/h]174186202
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,112,210,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,16,16,2
Zákl. cena [Kč]614 900 Kč644 900 Kč744 900 Kč

Dva slabší zážehové čtyřválce jsou dodávány v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější zážehové a všechny vznětové agregáty mají na kulise převodové páky manuální převodovky šest dopředných rychlostních stupňů. Komfortně orientovaný zážehový čtyřválec 2.2 (110 kW) je nabízen také se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, vznětové motory (88 a 110 kW) jsou v nabídce i se šestistupňovou automatickou převodovkou (včetně funkce manuálního řazení AutoSelect). Dalším vývojem prošla automatizovaná pětistupňová převodovka Easytronic, jako alternativa pro motor 1.8 (103 kW).

Související články:

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí

Společnost Hyundai spustila novou kampaň, v níž rozdává…

Českého lva bude moderovat Banášová Českého lva bude moderovat Banášová

24. ročník Českého lva, výročních cen České filmové a…

Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

 




Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“ Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“

Se Zafirou se Opel v roce 1999 skvěle trefil do vkusu…

Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje

Anglické maminky bijí na poplach poté, co jejich rodinné…

 



 
Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Dnes 13:50

Seat věří, že po masivní koncernové investici půjde kupředu lépe, než jeho ambiciózní česká sestra.




Blesk.cz

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost. Navrátila čeká boj s hackery

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost.…

Ředitelem Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) se má stát bývalý šéf Bezpečnostní informační služby (BIS) Jiří…

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral peníze. Do vězení jde i s ženou

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral…

Francouzský soud ve čtvrtek poslal na tři roky do vězení bývalého ministra pro rozpočet Jéroma Cahuzaka za…

 

iSport.cz

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a hattrickem zničil Brazílii

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a…

Jeden Gerrard odešel do důchodu a další přichází na scénu. Řeč je o patnáctiletém Bobbym Duncanovi. Bratranci…

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub to brzy potvrdí

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub…

Ani Jindřich Trpišovský, ani Pavel Vrba, vše zůstane tak, jak to už přes dva měsíce funguje. Stejně jako dnes v…

 

Reflex.cz

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské společnosti CEFC

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské…

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se vrátil na Pražský hrad. Byl dnes pověřen vedením odboru…

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

Svět sociálních sítí nikdy nespí. O Instagramu, síti, která je určena na přidávání fotografií, jež jsou…

 
 
reklama