Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opěrky v autech používáme nesprávně - zachraňte si krk

Ondřej Láník
Diskuze (35)
Britský ústav Thatcham Research Centre provádí pravidelně vyhodnocení účinnosti opěrek hlav v automobilech. Špatně dopadly letos VW, Audi A6, ale také naše Škoda Octavia. I když jsou opěrky ve všech vozech samozřejmostí,používáme je nesprávně.

Výzkumný ústav Thatcham Research Centre, financovaný z velké části pojišťovnami působícími ve Velké Británii, je renomovanou institucí, která se dlouhá léta zabývá bezpečností osobních vozidel. Zájem pojišťoven je zřejmý. Jejich cílem je snížit plnění v případech, kde jsou trvalé následky zbytečné. V hustém městském a příměstském provozu dochází často k nehodám, kdy se na první pohled nic nestane, nejsou patrná žádná zranění a dokonce ani hmotná škoda na vozidle nemusí být velká, ale později jsou hlášeny škody na zdraví a s nimi spojené plnění. Zejména při nárazu zezadu a to i při nízkých rychlostech, může snadno dojít ke zranění krční páteře. Přestože naprostá většina takto postižených řidičů je po několika dnech až týdnech zbavena bolestí, celých 10 % hlásí ještě po roce problémy, které před nehodou neměli. Asi 1% řidičů si z lehké nehody odnáší trvalé následky.

Velmi ohroženou skupinou jsou ženy mezi 20 a 50 lety, tedy většina řidiček. Na tento fakt má vliv jednak méně odolné svalstvo, ale také nesprávná poloha těla za volantem. Zranění krční páteře lze zařadit mezi zranění způsobená náhlým zpomalením. Při nárazu zezadu má tělo tendenci pokračovat vpřed, ale hlava zůstává na místě a dochází k záklonu. Ten má být omezen již v počáteční fázi opěrkou hlavy. Ty jsou součástí předních sedadel již dlouhá léta a také vzadu jsme si na ně už zvykli. Výrobci automobilů se dnes často chlubí třemi opěrkami hlav na zadních sedadlech, což má zajistit stejný bezpečnostní standard všem pasažérům. V propagačních materiálech několika výrobců najdeme také zmínku o aktivních opěrkách. Výsledky výzkumu však ukazují, že i mezi novými automobily jsou modely, u nichž konstrukce opěrek neposkytuje hlavě dostatečnou oporu v případě nárazu.

Opěrky hlavy-jak je používat ?

Opěrka hlavy má za úkol zabránit náhlému pohybu hlavy vzad v případě nehody. K tomu aby svůj základní účel mohla plnit, musí být vhodně nastavena. Ačkoli většina automobilů má opěrky výškově nastavitelné (můžeme se setkat také s nastavením v podélném směru), podle britského průzkumu až 78% řidičů nemá vhodně nastavenou opěrku hlavy. Letmým pohledem na vozový park v našich velkoměstech je jasné, že také většina našich řidičů jezdí s opěrkami v základní-nejnižší- poloze. Opěrka by měla být co nejblíže řidičově hlavě během jízdy (tedy neseřizovat tak, že zakloníte hlavu a pak manipulujete s opěrkou). Dalším kritériem, které již z větší část závisí na konkrétní konstrukci je zajištění nastavené polohy. Dobrou opěrku byste neměli při první lehkém opření hlavy vrátit do výchozí polohy. Nežádoucí vychýlení mohou způsobit také spolucestující, kteří si na vaše opěradlo odkládají ruku nebo jim opěrka pomáhá při vystupování.

Co se měří ?

Specialisté na pasivní bezpečnost z Thatchamu stanovili dvě jednoduchá kritéria, podle kterých jsou každoročně hodnoceny opěrky hlav v automobilech prodávaných ve Spojeném království. Prvním kritériem je vertikální vzdálenost od vrcholu hlavy průměrného muže k vrcholu opěrky. Opěrka by neměla být níže než 6 cm pod vrcholem hlavy, což zaručuje funkci opěrky i u řidičů vyšších postav. Druhé kritérium je horizontální vzdálenost hlavy od opěrky. Každé vozidlo je zařazeno do jedné ze čtyř kategorií: „dobrý“, „přijatelný“, „na hraně“, „špatný“. Opěrky prvních dvou jmenovaných úrovní mohou bezpečně ochránit krk vyšších pasažérů i pasažérů průměrného vzrůstu.

V průzkumu ústavu Thatcham jsou zahrnuty také různé varianty sedadel, které mohou být dodávány do jednotlivých modelů. Někdy se liší pouze čalouněním kůží, často jde o zcela jiná sedadla (např. sportovní).

A výsledky ?

Protože testovaných vozů je mnoho, uvádíme pouze to nejzajímavější. V nejhorší kategorii se objevily překvapivě modely 4 velkosériových značek koncernu Volkswagen. V oblasti ochrany krční páteře byl jako „špatný“ označen Volkswagen Lupo, Volkswagen Golf IV (ve verzi se standardními sedadly i se sportovními sedadly), Volkswagen Bora (standardní i sportovní sedadla) i Volkswagen Passat (standardní i sportovní sedadla). Do stejné kategorie patří také Škoda Octavia, která neuspěla ani se sportovními sedadly ve verzi RS. Překvapivé je nevyhovující hodnocení Audi A6 i Allroad quattro (obě se standardními sedadly), které jsou jedinými zástupci luxusních značek. Neuspěly ani Land Rovery (Defender a Freelander) a kupodivu ani nová Mazda2.

Naopak nejbezpečnější opěrky z kategorie „dobrý“ dodávají výrobci také v mnoha malých vozech: Citroën Saxo, Daihatsu Sirion, Daihatsu YRV, všechny Fiaty Punto od roku 1999, Honda Jazz, Hyundai Getz, Smart, Peugeot 106, 206, Renault Clio, Suzuki Alto (!), Suzuki Swift(!), Toyota Yaris, Opel Agila a Corsa.

Roli favoritů v oblasti bezpečnosti pasažérů mezi značkami potvrdily švédské Volvo a Saab-všechny jejich modely jsou v kategorii „dobrý“. Dobré opěrky jsou také v Renaultech, i když ty v Méganu druhé generace trochu kazí téměř bezchybně odvedenou práci Francouzů v oblasti bezpečnosti automobilů.

Nastavujete si v automobilu opěrku hlavy a výšku uchycení bezpečnostního pásu, nebo patříte mezi ¾ řidičů, kteří tuto proceduru přehlíží ?

Byli jste účastníkem nehody, při které do vás někdo zezadu narazil ?

Ondřej Láník
Diskuze (35)