reklama


Opěrky v autech používáme nesprávně - zachraňte si krk

Opěrky v autech používáme nesprávně - zachraňte si krk

 

Britský ústav Thatcham Research Centre provádí pravidelně vyhodnocení účinnosti opěrek hlav v automobilech. Špatně dopadly letos VW, Audi A6, ale také naše Škoda Octavia. I když jsou opěrky ve všech vozech samozřejmostí,používáme je nesprávně.

Výzkumný ústav Thatcham Research Centre, financovaný z velké části pojišťovnami působícími ve Velké Británii, je renomovanou institucí, která se dlouhá léta zabývá bezpečností osobních vozidel. Zájem pojišťoven je zřejmý. Jejich cílem je snížit plnění v případech, kde jsou trvalé následky zbytečné. V hustém městském a příměstském provozu dochází často k nehodám, kdy se na první pohled nic nestane, nejsou patrná žádná zranění a dokonce ani hmotná škoda na vozidle nemusí být velká, ale později jsou hlášeny škody na zdraví a s nimi spojené plnění. Zejména při nárazu zezadu a to i při nízkých rychlostech, může snadno dojít ke zranění krční páteře. Přestože naprostá většina takto postižených řidičů je po několika dnech až týdnech zbavena bolestí, celých 10 % hlásí ještě po roce problémy, které před nehodou neměli. Asi 1% řidičů si z lehké nehody odnáší trvalé následky.

Velmi ohroženou skupinou jsou ženy mezi 20 a 50 lety, tedy většina řidiček. Na tento fakt má vliv jednak méně odolné svalstvo, ale také nesprávná poloha těla za volantem. Zranění krční páteře lze zařadit mezi zranění způsobená náhlým zpomalením. Při nárazu zezadu má tělo tendenci pokračovat vpřed, ale hlava zůstává na místě a dochází k záklonu. Ten má být omezen již v počáteční fázi opěrkou hlavy. Ty jsou součástí předních sedadel již dlouhá léta a také vzadu jsme si na ně už zvykli. Výrobci automobilů se dnes často chlubí třemi opěrkami hlav na zadních sedadlech, což má zajistit stejný bezpečnostní standard všem pasažérům. V propagačních materiálech několika výrobců najdeme také zmínku o aktivních opěrkách. Výsledky výzkumu však ukazují, že i mezi novými automobily jsou modely, u nichž konstrukce opěrek neposkytuje hlavě dostatečnou oporu v případě nárazu.

Opěrky hlavy-jak je používat ?
Opěrka hlavy má za úkol zabránit náhlému pohybu hlavy vzad v případě nehody. K tomu aby svůj základní účel mohla plnit, musí být vhodně nastavena. Ačkoli většina automobilů má opěrky výškově nastavitelné (můžeme se setkat také s nastavením v podélném směru), podle britského průzkumu až 78% řidičů nemá vhodně nastavenou opěrku hlavy. Letmým pohledem na vozový park v našich velkoměstech je jasné, že také většina našich řidičů jezdí s opěrkami v základní-nejnižší- poloze. Opěrka by měla být co nejblíže řidičově hlavě během jízdy (tedy neseřizovat tak, že zakloníte hlavu a pak manipulujete s opěrkou). Dalším kritériem, které již z větší část závisí na konkrétní konstrukci je zajištění nastavené polohy. Dobrou opěrku byste neměli při první lehkém opření hlavy vrátit do výchozí polohy. Nežádoucí vychýlení mohou způsobit také spolucestující, kteří si na vaše opěradlo odkládají ruku nebo jim opěrka pomáhá při vystupování.

Co se měří ?
Specialisté na pasivní bezpečnost z Thatchamu stanovili dvě jednoduchá kritéria, podle kterých jsou každoročně hodnoceny opěrky hlav v automobilech prodávaných ve Spojeném království. Prvním kritériem je vertikální vzdálenost od vrcholu hlavy průměrného muže k vrcholu opěrky. Opěrka by neměla být níže než 6 cm pod vrcholem hlavy, což zaručuje funkci opěrky i u řidičů vyšších postav. Druhé kritérium je horizontální vzdálenost hlavy od opěrky. Každé vozidlo je zařazeno do jedné ze čtyř kategorií: „dobrý“, „přijatelný“, „na hraně“, „špatný“. Opěrky prvních dvou jmenovaných úrovní mohou bezpečně ochránit krk vyšších pasažérů i pasažérů průměrného vzrůstu.

V průzkumu ústavu Thatcham jsou zahrnuty také různé varianty sedadel, které mohou být dodávány do jednotlivých modelů. Někdy se liší pouze čalouněním kůží, často jde o zcela jiná sedadla (např. sportovní).

A výsledky ?
Protože testovaných vozů je mnoho, uvádíme pouze to nejzajímavější. V nejhorší kategorii se objevily překvapivě modely 4 velkosériových značek koncernu Volkswagen. V oblasti ochrany krční páteře byl jako „špatný“ označen Volkswagen Lupo, Volkswagen Golf IV (ve verzi se standardními sedadly i se sportovními sedadly), Volkswagen Bora (standardní i sportovní sedadla) i Volkswagen Passat (standardní i sportovní sedadla). Do stejné kategorie patří také Škoda Octavia, která neuspěla ani se sportovními sedadly ve verzi RS. Překvapivé je nevyhovující hodnocení Audi A6 i Allroad quattro (obě se standardními sedadly), které jsou jedinými zástupci luxusních značek. Neuspěly ani Land Rovery (Defender a Freelander) a kupodivu ani nová Mazda2.

Naopak nejbezpečnější opěrky z kategorie „dobrý“ dodávají výrobci také v mnoha malých vozech: Citroën Saxo, Daihatsu Sirion, Daihatsu YRV, všechny Fiaty Punto od roku 1999, Honda Jazz, Hyundai Getz, Smart, Peugeot 106, 206, Renault Clio, Suzuki Alto (!), Suzuki Swift(!), Toyota Yaris, Opel Agila a Corsa.

Roli favoritů v oblasti bezpečnosti pasažérů mezi značkami potvrdily švédské Volvo a Saab-všechny jejich modely jsou v kategorii „dobrý“. Dobré opěrky jsou také v Renaultech, i když ty v Méganu druhé generace trochu kazí téměř bezchybně odvedenou práci Francouzů v oblasti bezpečnosti automobilů.

Nastavujete si v automobilu opěrku hlavy a výšku uchycení bezpečnostního pásu, nebo patříte mezi ¾ řidičů, kteří tuto proceduru přehlíží ?

Byli jste účastníkem nehody, při které do vás někdo zezadu narazil ?

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí

Šéf Strany svobodných občanů (Svobodní) Petr Mach dnes…

Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos

Prezident Gambie Yahya Jammeh odmítl výsledky nedávných…

Fyzici mají recept na ekonomickou krizi Fyzici mají recept na ekonomickou krizi

Ekonomická a následně i dluhová krize Evropské unie jako…

Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence

Německá spolková vláda bude mít v letošním roce o 15…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 






 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Včera

Zejména v zimních měsících je jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

Na vysokou školu se zbraní za pasem: Univerzita ve Virginii staví střelnici

Na vysokou školu se zbraní za pasem: Univerzita ve…

Zatímco Evropská unie uvažuje o omezení střelných zbraní, v jiných částech světa je na ozbrojování nahlíženo…

 

iSport.cz

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v bodování NHL

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v…

Hokejový útočník Jakub Voráček ve druhém utkání NHL za sebou zaznamenal gól a tři asistence. Philadelphia i díky…

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně soustředěný na sebe

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně…

Jen čtyři závody nové sezony musel jednadvacetiletý skokan na lyžích Vojtěch Štursa čekat na první výlet do…

 

Reflex.cz

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Chilsko-francouzský mystik, režisér, filozof a spisovatel Alejandro Jodorowsky se dočkal i v Česku zaslouženého…

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

 
 
reklama