Osmistupňová samočinná převodovka pro Lexus LS 460

Osmistupňová samočinná převodovka pro Lexus LS 460

 
 

Snahy Toyota Motor Corporation být na špičce současné automobilové branže dokumentujeme poměrně často. Jednou z posledních ukázek je osmistupňová samočinná převodovka, kterou jsou vybavovány modely Lexus LS460.

Rozhodnutí vyrábět osmistupňovou samočinnou převodovku padlo už před čtyřmi lety, kdy vznikala koncepce nové generace řady LS. BMW předběhlo předchozí Lexus LS v minulosti se šestistupňovou automatickou převodovkou, Mercedes-Benz má již několik let v nabídce sedmistupňové ústrojí 7G-Tronic, a tak logickým krokem se stalo osm stupňů. Tak malicherné to rozhodnutí prý nebylo...

Toyota Motor Corporation je v posledních letech průkopníkem hybridních pohonů a dalších technologií, které snižují zátížení životního prostředí, které plyne z provozu automobilů. Nový automat je podobným příspěvkem. Při podobné hmotnosti a zástavbových rozměrech je s osmi stupni ještě lépe schopen vykrýt využitelné pracovní pásmo motoru a řadou technických inovací nabídnout uživateli ještě více komfortu.

Nové převodové ústrojí je společným projektem Toyota Motor Corporation a Aisin AW Co., Ltd.

Konstrukce

Skříň převodovky je z jednoho kusu a je vyrobená jako odlitek z hliníkové slitiny.

Díky zmenšení počtu dílů, dokonalejšímu kapalinovému okruhu s menším počtem komponentů a účinnějším ozubeným soukolím jsou vnější rozměry nové převodovky stejné jako u šestistupňové samočinné převodovky předchozího modelu LS 430. Skříň nové převodovky je o 10 % lehčí a přesto o 30 % tužší než u šestistupňové převodovky předchozího modelu. S hmotností 95 kg (+ 10 % ve srovnání se šestistupňovou převodovkou modelu LS 430) má nová osmistupňová samočinná převodovka o 22 % větší kapacitu přenosu točivého momentu.

Dokonce i na namáhané komponenty ozubených soukolí bylo v mnoha případech použito hliníkových slitin místo oceli, což přispělo ke značnému snížení celkové hmotnosti ústrojí.

Ozubená soukolí a hydraulické řízení
Ozubené soukolí s osmi převodovými stupni se skládá z dvojí sady planetového soukolí a planetového soukolí Ravigneaux. Toto uspořádání je doplněno čtyřmi spojkami, jednou jednosměrnou spojkou a dvěma brzdami. Pro zajištění co nejplynulejší jízdy dokáže nová převodovka provádět vícenásobné změny rychlostních stupňů (tzn. nejen změny o jeden rychlostní stupeň) a tak optimálně přizpůsobovat točivý moment momentálním podmínkám zatížení. Zatímco obvyklé řízení řazení uvolňuje jednu zapojenou spojku před spojením druhé, nové osmistupňové ozubené soukolí bylo zkonstruováno tak, aby stále přenášelo výkon prostřednictvím každé ze dvou zapojených spojek. Tím se na minimum zkracuje časová ztráta a ráz při přeřazení, což zajišťuje plynulost celého prosecu přenosu točivého momentu.

Nový hydraulický systém převodovky kombinuje lineární elektromagnetické ventily a řídící ventily v jediné jednotce. Kromě přispění k celkové kompaktnosti jednotky umožňuje tato nová strategie další podstatné zkrácení doby mezi změnami rychlostních stupňů. Doba pouhých 350 milisekund je o 41 % kratší než u předchozí převodovky v modelu LS 430.

Nová osmistupňová samočinná převodovka Lexusu má podle výrobce nejširší rozpětí převodových stupňů (převodový rozsah) mezi konkurenčními převodovkami. Hospodárné využití paliva je dále podpořeno prodlouženým přerušením vstřikování při zpomalování a rozšířením využívání jízdy na neutrál. Systém Neutral Control System samočinně odpojí režim „D“ při zastavení vozu a běhu motoru naprázdno, čímž se současně snižuje zatížení motoru a zlepšuje hospodárnost.

Převodovka pracuje s následujícími převodovými stupni: I. - 4,596, II. - 2,724, III.- 1,864, IV. - 1,464, V. - 1,231, VI. - 1,000, VII. - 0,824, VIII. - 0,685, zpětný chod - 2,176

Minimální hlučnost a vibrace hnacího ústrojí
Při absenci zvukotěsných materiálů v konstrukci samotného hnacího ústrojí byla velká péče věnována minimalizaci hlučnosti a vibrací systému.

Kromě výrazného zvýšení přesnosti výroby jednotlivých ozubení byl také zvýšen počet ložisek, mimořádná péče byla věnována povrchovým úpravám každého jednotlivého ložiska a vyvážení rotujících komponent. Zlepšena byla jak přesnost záběru ozubení diferenciálu, tak tuhost hnacího hřídele. Nový, třídílný hnací hřídel, vyrobený s nižšími tolerancemi, má pružné spojení s optimálními vlastnostmi z hlediska hluku a vibrací.

Lexus LS 460: První jízdní dojmy

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Zdroj: Tisková zpráva Lexusu

Štítky Lexus Nové modely Technika Luxusní třída Luxusní značky Aisin

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Lexus LF-FC jako předzvěst nové generace LS (+videa) Lexus LF-FC jako předzvěst nové generace LS (+videa)

Lexus prostřednictvím konceptu LF-FC nabízí pohled na…

Lexus LS: Nová generace v roce 2017 s přeplňovaným V8 Lexus LS: Nová generace v roce 2017 s přeplňovaným V8

Lexus nám koncem měsíce v Tokiu představí studii příštího…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…