Osmistupňová samočinná převodovka pro Lexus LS 460

Osmistupňová samočinná převodovka pro Lexus LS 460

 
 

Snahy Toyota Motor Corporation být na špičce současné automobilové branže dokumentujeme poměrně často. Jednou z posledních ukázek je osmistupňová samočinná převodovka, kterou jsou vybavovány modely Lexus LS460.

Rozhodnutí vyrábět osmistupňovou samočinnou převodovku padlo už před čtyřmi lety, kdy vznikala koncepce nové generace řady LS. BMW předběhlo předchozí Lexus LS v minulosti se šestistupňovou automatickou převodovkou, Mercedes-Benz má již několik let v nabídce sedmistupňové ústrojí 7G-Tronic, a tak logickým krokem se stalo osm stupňů. Tak malicherné to rozhodnutí prý nebylo...

Toyota Motor Corporation je v posledních letech průkopníkem hybridních pohonů a dalších technologií, které snižují zátížení životního prostředí, které plyne z provozu automobilů. Nový automat je podobným příspěvkem. Při podobné hmotnosti a zástavbových rozměrech je s osmi stupni ještě lépe schopen vykrýt využitelné pracovní pásmo motoru a řadou technických inovací nabídnout uživateli ještě více komfortu.

Nové převodové ústrojí je společným projektem Toyota Motor Corporation a Aisin AW Co., Ltd.

Konstrukce

Skříň převodovky je z jednoho kusu a je vyrobená jako odlitek z hliníkové slitiny.

Díky zmenšení počtu dílů, dokonalejšímu kapalinovému okruhu s menším počtem komponentů a účinnějším ozubeným soukolím jsou vnější rozměry nové převodovky stejné jako u šestistupňové samočinné převodovky předchozího modelu LS 430. Skříň nové převodovky je o 10 % lehčí a přesto o 30 % tužší než u šestistupňové převodovky předchozího modelu. S hmotností 95 kg (+ 10 % ve srovnání se šestistupňovou převodovkou modelu LS 430) má nová osmistupňová samočinná převodovka o 22 % větší kapacitu přenosu točivého momentu.

Dokonce i na namáhané komponenty ozubených soukolí bylo v mnoha případech použito hliníkových slitin místo oceli, což přispělo ke značnému snížení celkové hmotnosti ústrojí.

Ozubená soukolí a hydraulické řízení
Ozubené soukolí s osmi převodovými stupni se skládá z dvojí sady planetového soukolí a planetového soukolí Ravigneaux. Toto uspořádání je doplněno čtyřmi spojkami, jednou jednosměrnou spojkou a dvěma brzdami. Pro zajištění co nejplynulejší jízdy dokáže nová převodovka provádět vícenásobné změny rychlostních stupňů (tzn. nejen změny o jeden rychlostní stupeň) a tak optimálně přizpůsobovat točivý moment momentálním podmínkám zatížení. Zatímco obvyklé řízení řazení uvolňuje jednu zapojenou spojku před spojením druhé, nové osmistupňové ozubené soukolí bylo zkonstruováno tak, aby stále přenášelo výkon prostřednictvím každé ze dvou zapojených spojek. Tím se na minimum zkracuje časová ztráta a ráz při přeřazení, což zajišťuje plynulost celého prosecu přenosu točivého momentu.

Nový hydraulický systém převodovky kombinuje lineární elektromagnetické ventily a řídící ventily v jediné jednotce. Kromě přispění k celkové kompaktnosti jednotky umožňuje tato nová strategie další podstatné zkrácení doby mezi změnami rychlostních stupňů. Doba pouhých 350 milisekund je o 41 % kratší než u předchozí převodovky v modelu LS 430.

Nová osmistupňová samočinná převodovka Lexusu má podle výrobce nejširší rozpětí převodových stupňů (převodový rozsah) mezi konkurenčními převodovkami. Hospodárné využití paliva je dále podpořeno prodlouženým přerušením vstřikování při zpomalování a rozšířením využívání jízdy na neutrál. Systém Neutral Control System samočinně odpojí režim „D“ při zastavení vozu a běhu motoru naprázdno, čímž se současně snižuje zatížení motoru a zlepšuje hospodárnost.

Převodovka pracuje s následujícími převodovými stupni: I. - 4,596, II. - 2,724, III.- 1,864, IV. - 1,464, V. - 1,231, VI. - 1,000, VII. - 0,824, VIII. - 0,685, zpětný chod - 2,176

Minimální hlučnost a vibrace hnacího ústrojí
Při absenci zvukotěsných materiálů v konstrukci samotného hnacího ústrojí byla velká péče věnována minimalizaci hlučnosti a vibrací systému.

Kromě výrazného zvýšení přesnosti výroby jednotlivých ozubení byl také zvýšen počet ložisek, mimořádná péče byla věnována povrchovým úpravám každého jednotlivého ložiska a vyvážení rotujících komponent. Zlepšena byla jak přesnost záběru ozubení diferenciálu, tak tuhost hnacího hřídele. Nový, třídílný hnací hřídel, vyrobený s nižšími tolerancemi, má pružné spojení s optimálními vlastnostmi z hlediska hluku a vibrací.

Lexus LS 460: První jízdní dojmy

Spolupracujeme s TipCars.com
Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

 
Zdroj: Tisková zpráva Lexusu
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Lexus LF-FC jako předzvěst nové generace LS (+videa) Lexus LF-FC jako předzvěst nové generace LS (+videa)

Lexus prostřednictvím konceptu LF-FC nabízí pohled na…

Lexus LS: Nová generace v roce 2017 s přeplňovaným V8 Lexus LS: Nová generace v roce 2017 s přeplňovaným V8

Lexus nám koncem měsíce v Tokiu představí studii příštího…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního hotelu. Je za tím Moskva?

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního…

V centru Kyjeva podlehl střelným zraněním bývalý ruský poslanec Denis Voroněnkov. Potvrdila to ukrajinská…

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu: Zranil se řidič i spolujezdkyně

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu:…

U dopravní nehody osobního automobilu a náklaďáku na Chodově, při které jedno z aut skončilo na střeše,…

 

iSport.cz

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly soupeřky a jsou ve 3. kole

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly…

TURNAJ V MIAMI | Tenistka Karolína Plíšková porazila v druhém kole turnaje v Miami americkou kvalifikantku…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…