Osmistupňová samočinná převodovka pro Lexus LS 460

Osmistupňová samočinná převodovka pro Lexus LS 460

 
 

Snahy Toyota Motor Corporation být na špičce současné automobilové branže dokumentujeme poměrně často. Jednou z posledních ukázek je osmistupňová samočinná převodovka, kterou jsou vybavovány modely Lexus LS460.

Rozhodnutí vyrábět osmistupňovou samočinnou převodovku padlo už před čtyřmi lety, kdy vznikala koncepce nové generace řady LS. BMW předběhlo předchozí Lexus LS v minulosti se šestistupňovou automatickou převodovkou, Mercedes-Benz má již několik let v nabídce sedmistupňové ústrojí 7G-Tronic, a tak logickým krokem se stalo osm stupňů. Tak malicherné to rozhodnutí prý nebylo...

Toyota Motor Corporation je v posledních letech průkopníkem hybridních pohonů a dalších technologií, které snižují zátížení životního prostředí, které plyne z provozu automobilů. Nový automat je podobným příspěvkem. Při podobné hmotnosti a zástavbových rozměrech je s osmi stupni ještě lépe schopen vykrýt využitelné pracovní pásmo motoru a řadou technických inovací nabídnout uživateli ještě více komfortu.

Nové převodové ústrojí je společným projektem Toyota Motor Corporation a Aisin AW Co., Ltd.

Konstrukce

Skříň převodovky je z jednoho kusu a je vyrobená jako odlitek z hliníkové slitiny.

Díky zmenšení počtu dílů, dokonalejšímu kapalinovému okruhu s menším počtem komponentů a účinnějším ozubeným soukolím jsou vnější rozměry nové převodovky stejné jako u šestistupňové samočinné převodovky předchozího modelu LS 430. Skříň nové převodovky je o 10 % lehčí a přesto o 30 % tužší než u šestistupňové převodovky předchozího modelu. S hmotností 95 kg (+ 10 % ve srovnání se šestistupňovou převodovkou modelu LS 430) má nová osmistupňová samočinná převodovka o 22 % větší kapacitu přenosu točivého momentu.

Dokonce i na namáhané komponenty ozubených soukolí bylo v mnoha případech použito hliníkových slitin místo oceli, což přispělo ke značnému snížení celkové hmotnosti ústrojí.

Ozubená soukolí a hydraulické řízení
Ozubené soukolí s osmi převodovými stupni se skládá z dvojí sady planetového soukolí a planetového soukolí Ravigneaux. Toto uspořádání je doplněno čtyřmi spojkami, jednou jednosměrnou spojkou a dvěma brzdami. Pro zajištění co nejplynulejší jízdy dokáže nová převodovka provádět vícenásobné změny rychlostních stupňů (tzn. nejen změny o jeden rychlostní stupeň) a tak optimálně přizpůsobovat točivý moment momentálním podmínkám zatížení. Zatímco obvyklé řízení řazení uvolňuje jednu zapojenou spojku před spojením druhé, nové osmistupňové ozubené soukolí bylo zkonstruováno tak, aby stále přenášelo výkon prostřednictvím každé ze dvou zapojených spojek. Tím se na minimum zkracuje časová ztráta a ráz při přeřazení, což zajišťuje plynulost celého prosecu přenosu točivého momentu.

Nový hydraulický systém převodovky kombinuje lineární elektromagnetické ventily a řídící ventily v jediné jednotce. Kromě přispění k celkové kompaktnosti jednotky umožňuje tato nová strategie další podstatné zkrácení doby mezi změnami rychlostních stupňů. Doba pouhých 350 milisekund je o 41 % kratší než u předchozí převodovky v modelu LS 430.

Nová osmistupňová samočinná převodovka Lexusu má podle výrobce nejširší rozpětí převodových stupňů (převodový rozsah) mezi konkurenčními převodovkami. Hospodárné využití paliva je dále podpořeno prodlouženým přerušením vstřikování při zpomalování a rozšířením využívání jízdy na neutrál. Systém Neutral Control System samočinně odpojí režim „D“ při zastavení vozu a běhu motoru naprázdno, čímž se současně snižuje zatížení motoru a zlepšuje hospodárnost.

Převodovka pracuje s následujícími převodovými stupni: I. - 4,596, II. - 2,724, III.- 1,864, IV. - 1,464, V. - 1,231, VI. - 1,000, VII. - 0,824, VIII. - 0,685, zpětný chod - 2,176

Minimální hlučnost a vibrace hnacího ústrojí
Při absenci zvukotěsných materiálů v konstrukci samotného hnacího ústrojí byla velká péče věnována minimalizaci hlučnosti a vibrací systému.

Kromě výrazného zvýšení přesnosti výroby jednotlivých ozubení byl také zvýšen počet ložisek, mimořádná péče byla věnována povrchovým úpravám každého jednotlivého ložiska a vyvážení rotujících komponent. Zlepšena byla jak přesnost záběru ozubení diferenciálu, tak tuhost hnacího hřídele. Nový, třídílný hnací hřídel, vyrobený s nižšími tolerancemi, má pružné spojení s optimálními vlastnostmi z hlediska hluku a vibrací.

Lexus LS 460: První jízdní dojmy

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
Zdroj: Tisková zpráva Lexusu

Štítky Lexus Nové modely Technika Luxusní třída Luxusní značky Aisin

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Lexus LF-FC jako předzvěst nové generace LS (+videa) Lexus LF-FC jako předzvěst nové generace LS (+videa)

Lexus prostřednictvím konceptu LF-FC nabízí pohled na…

Lexus LS: Nová generace v roce 2017 s přeplňovaným V8 Lexus LS: Nová generace v roce 2017 s přeplňovaným V8

Lexus nám koncem měsíce v Tokiu představí studii příštího…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Dozvuky rvačky u šatny City! Kéž by tu byl respekt jako v sumu, řekl Wenger

Dozvuky rvačky u šatny City! Kéž by tu byl respekt…

Emoce v neděli plány na hřišti i v zákulisí. Příliš hlasité oslavy hráčů Manchesteru City po výhře nad městským…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…