Osmistupňová samočinná převodovka pro Lexus LS 460

Osmistupňová samočinná převodovka pro Lexus LS 460

 
 

Snahy Toyota Motor Corporation být na špičce současné automobilové branže dokumentujeme poměrně často. Jednou z posledních ukázek je osmistupňová samočinná převodovka, kterou jsou vybavovány modely Lexus LS460.

Rozhodnutí vyrábět osmistupňovou samočinnou převodovku padlo už před čtyřmi lety, kdy vznikala koncepce nové generace řady LS. BMW předběhlo předchozí Lexus LS v minulosti se šestistupňovou automatickou převodovkou, Mercedes-Benz má již několik let v nabídce sedmistupňové ústrojí 7G-Tronic, a tak logickým krokem se stalo osm stupňů. Tak malicherné to rozhodnutí prý nebylo...

Toyota Motor Corporation je v posledních letech průkopníkem hybridních pohonů a dalších technologií, které snižují zátížení životního prostředí, které plyne z provozu automobilů. Nový automat je podobným příspěvkem. Při podobné hmotnosti a zástavbových rozměrech je s osmi stupni ještě lépe schopen vykrýt využitelné pracovní pásmo motoru a řadou technických inovací nabídnout uživateli ještě více komfortu.

Nové převodové ústrojí je společným projektem Toyota Motor Corporation a Aisin AW Co., Ltd.

Konstrukce

Skříň převodovky je z jednoho kusu a je vyrobená jako odlitek z hliníkové slitiny.

Díky zmenšení počtu dílů, dokonalejšímu kapalinovému okruhu s menším počtem komponentů a účinnějším ozubeným soukolím jsou vnější rozměry nové převodovky stejné jako u šestistupňové samočinné převodovky předchozího modelu LS 430. Skříň nové převodovky je o 10 % lehčí a přesto o 30 % tužší než u šestistupňové převodovky předchozího modelu. S hmotností 95 kg (+ 10 % ve srovnání se šestistupňovou převodovkou modelu LS 430) má nová osmistupňová samočinná převodovka o 22 % větší kapacitu přenosu točivého momentu.

Dokonce i na namáhané komponenty ozubených soukolí bylo v mnoha případech použito hliníkových slitin místo oceli, což přispělo ke značnému snížení celkové hmotnosti ústrojí.

Ozubená soukolí a hydraulické řízení
Ozubené soukolí s osmi převodovými stupni se skládá z dvojí sady planetového soukolí a planetového soukolí Ravigneaux. Toto uspořádání je doplněno čtyřmi spojkami, jednou jednosměrnou spojkou a dvěma brzdami. Pro zajištění co nejplynulejší jízdy dokáže nová převodovka provádět vícenásobné změny rychlostních stupňů (tzn. nejen změny o jeden rychlostní stupeň) a tak optimálně přizpůsobovat točivý moment momentálním podmínkám zatížení. Zatímco obvyklé řízení řazení uvolňuje jednu zapojenou spojku před spojením druhé, nové osmistupňové ozubené soukolí bylo zkonstruováno tak, aby stále přenášelo výkon prostřednictvím každé ze dvou zapojených spojek. Tím se na minimum zkracuje časová ztráta a ráz při přeřazení, což zajišťuje plynulost celého prosecu přenosu točivého momentu.

Nový hydraulický systém převodovky kombinuje lineární elektromagnetické ventily a řídící ventily v jediné jednotce. Kromě přispění k celkové kompaktnosti jednotky umožňuje tato nová strategie další podstatné zkrácení doby mezi změnami rychlostních stupňů. Doba pouhých 350 milisekund je o 41 % kratší než u předchozí převodovky v modelu LS 430.

Nová osmistupňová samočinná převodovka Lexusu má podle výrobce nejširší rozpětí převodových stupňů (převodový rozsah) mezi konkurenčními převodovkami. Hospodárné využití paliva je dále podpořeno prodlouženým přerušením vstřikování při zpomalování a rozšířením využívání jízdy na neutrál. Systém Neutral Control System samočinně odpojí režim „D“ při zastavení vozu a běhu motoru naprázdno, čímž se současně snižuje zatížení motoru a zlepšuje hospodárnost.

Převodovka pracuje s následujícími převodovými stupni: I. - 4,596, II. - 2,724, III.- 1,864, IV. - 1,464, V. - 1,231, VI. - 1,000, VII. - 0,824, VIII. - 0,685, zpětný chod - 2,176

Minimální hlučnost a vibrace hnacího ústrojí
Při absenci zvukotěsných materiálů v konstrukci samotného hnacího ústrojí byla velká péče věnována minimalizaci hlučnosti a vibrací systému.

Kromě výrazného zvýšení přesnosti výroby jednotlivých ozubení byl také zvýšen počet ložisek, mimořádná péče byla věnována povrchovým úpravám každého jednotlivého ložiska a vyvážení rotujících komponent. Zlepšena byla jak přesnost záběru ozubení diferenciálu, tak tuhost hnacího hřídele. Nový, třídílný hnací hřídel, vyrobený s nižšími tolerancemi, má pružné spojení s optimálními vlastnostmi z hlediska hluku a vibrací.

Lexus LS 460: První jízdní dojmy

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu

Virus ukrytý v oblíbeném programu pro ´čištění´ počítačů…

ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu

Česká národní banka ponechala rezervu na ochranu…

 
Zdroj: Tisková zpráva Lexusu

Štítky Lexus Nové modely Technika Luxusní třída Luxusní značky Aisin

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

 



Lexus LF-FC jako předzvěst nové generace LS (+videa) Lexus LF-FC jako předzvěst nové generace LS (+videa)

Lexus prostřednictvím konceptu LF-FC nabízí pohled na…

Lexus LS: Nová generace v roce 2017 s přeplňovaným V8 Lexus LS: Nová generace v roce 2017 s přeplňovaným V8

Lexus nám koncem měsíce v Tokiu představí studii příštího…

 



 
Volvo XC40 odhaluje české ceny. Nejmenší švédské SUV pod milion neseženete

Volvo XC40 odhaluje české ceny. Nejmenší švédské SUV pod milion neseženete

Dnes 12:52

Nejmenší zástupce SUV rodiny značky Volvo je zatím dostupný s dvěma motory z rodiny Drive-E, zážehovým a vznětovým dvoulitrovým čtyřválcem.




Blesk.cz

Překvapení na premiéře muzikálu Iago Janka Ledeckého: Dcera Ester přivedla tajemného fešáka!

Překvapení na premiéře muzikálu Iago Janka…

Zpěvák Janek Ledecký se konečně dočkal premiéry svého muzikálu Iago. A jeho rodina ho v tom nenechala. Všichni…

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Rozhodli jste se pořídit si koťátko? Na jeho příchod do rodiny se musíte řádně připravit. Poradíme, jak se o…

 

iSport.cz

ONLINE: Laver Cup v Praze začíná! Na úvod hrají Čilič s Tiafoem

ONLINE: Laver Cup v Praze začíná! Na úvod hrají…

Chorvat Marin Čilič a Američan Frances Tiafoe jsou prvními tenisty, kteří zahájí v pražské O2 areně premiérový…

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší fotbal jsme hráli za Lavičky

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší…

Vrátíte se z dovolené do práce a dozvíte se, že už vás nechtějí. Noční můra? Kdepak, přesně tohle letos před…

 

Reflex.cz

Islamizace Evropy: Turecko vsadilo na čas, který je teď jeho nejlepší zbraň

Islamizace Evropy: Turecko vsadilo na čas, který je…

Jakou má budoucnost Turecko proti budoucnosti naší Evropy? O tom jsem přemýšlel během své návštěvy Istanbulu,…

Peníze na zdravotnictví budou – zase – chybět. Chybět nebude pohodlnost a zbabělost politiků

Peníze na zdravotnictví budou – zase – chybět.…

Ty dvě stručné věty si zapamatujme: Letos to může být naposledy, kdy celý systém veřejného zdravotního pojištění…