Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ospalý řidič? Prý je stejně nebezpečný jako opilý!

David Bureš
Diskuze (12)
Únava za volantem patří mezi velká rizika řízení. Proto ji automobilky řeší různými elektronickými asistenty.

Řízení má mnoho rizik. V posledních letech kvůli stále bohatší výbavě aut roste nebezpečí nepozornosti, na což nedávno upozornila i Americká agentura pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Americká federace automobilových klubů AAA zase nyní upozorňuje na únavu řidiče. Ta podle zveřejněné studie může být podobně nebezpečná jako jízda pod vlivem alkoholu.

Z výsledků studie vyplývá, že u řidičů, kteří přišli o dvě až tři hodiny spánku, je druhý den riziko nehody více než čtyřikrát vyšší než u šoférů, kteří spali doporučených sedm hodin. To je podobné riziko jako jízda pod vlivem alkoholu, dřívější výzkum NHTSA ukázal, u řidiče s 0,08 promile alkoholu v krvi je riziko havárie skoro čtyřikrát vyšší než u střízlivého jezdce.

Pokud se řidič vyspal ještě méně, riziko dále roste. V případě méně než čtyřhodinového spánku je nebezpečí nehody ve srovnání s řádně odpočatým řidičem už skoro dvanáctinásobné.

„Jedna z pěti smrtelných nehod zahrnuje řidiče, který byl unavený nebo který se nedostatečně vyspal minulou noc,“ říká k tomu Jake Nelson, ředitel AAA pro bezpečnost a výzkum.

Hrozba nehody z důvodu únavy řidiče se navíc zvyšuje s tím, že ospalí řidiči nejsou na amerických silnicích nic neobvyklého. Podle AAA více než třetina amerických řidičů vyráží na silnice poté, co spali méně než doporučených sedm hodin. I proto federace apeluje na Američany, aby si jako spolujezdci byli jistí, že za volantem je odpočatý řidič. Mezi nejrizikovější skupiny řidičů patří mladí, staří a lidé se spánkovým dluhem.

Zveřejněná studie samozřejmě pracuje se statistikami na amerických silnicích, v Evropě se ale nepochybně jedná o podobné riziko. Jak jinak si vysvětlit fakt, že mnohé automobilky nabízejí své vozy s elektronickými pomocníky hlídajícími únavu řidiče? Zatímco třeba Mercedes sleduje chování řidiče a jeho únavu detekuje na základě jeho řízení, Citroën pomocí varovného symbolu doporučuje si dát přestávku po každých dvou hodinách jízdy. Zároveň si ale myslíme, že na únavu by měl myslet hlavně sám řidič. Z našich zkušeností totiž vyplývá, že právě hlídání únavy patří mezi nejméně spolehlivé elektronické pomocníky.

David Bureš
Diskuze (12)
18. 8. 2020 18:09
Ospalost za volantem
Toto je bohužel pravda. Často řídím delší trasy a všímám si, že když nejsem úplně nejlépe vyspalý, tak jsou mé reakce o něco pomalejší. Můžu ale říct, že co se týče boje s ospalostí za volantem, tak se mi dost osvědčily takové kapsle guarany, které mám z https://eshop.guaranaplus.cz/guarana Ty s sebou pro jistotu vozím v autě pořád a už několikrát mě při delších jízdách zachránily.
9. 12. 2016 11:47
Re: A samostatnou kapitolou sú dovolenkoví šoféri ...
Lakomost? V noci jezdím radši, protože je méně aut. Jedinou nevýhodou jsou světla (některých) protijedoucích. Je skvělé, když je mrtvo a nikde žádná auta. Ale pak jsem ten typ, který rád chodí sám do lesa a je šťastný, když nepotká živáčka, jen zvěř. A krajina, obzvláště lesy, osvětlená světlomety má své kouzlo. Po okreskách bych dokázal projezdit celou noc. A taková letní noc v roadsteru... :-)
Avatar - Londonbridge
8. 12. 2016 13:43
Re: Objev Ameriky
Este moze byt nebezpecne ak soferovy pocas jazdy hulia vtaka... To je lepsie mat zapnuty auto pilot, distronic atd... >:D
Avatar - Kobler
8. 12. 2016 04:33
Re: Neřeším
>:D >:D >:D :yes:
Avatar - Kobler
8. 12. 2016 04:31
Re: A samostatnou kapitolou sú dovolenkoví šoféri ...
Ja teda par dnu zpet prijel ze spanelska (asi 2300km) a cesta mi trvala 26h. Vyjizdel jsem v deset vecer( potreboval minout Lyon jeste pred zacpami) kolem 4-5 jsem si zdrimnul na parkovisti na pr hodin, a do cile jsem dojel o pulnoci. A jen tak pro zjimavost, po prijezdu jsem nepadl do postele jako mrtvola nybrz jsem sel na pivo pokecat z kamaradem a domu jsem dorazil kolem seste rano. Takze jestli nekdo rozdychava na plazi dva dny tisic kilaku tak asi proste neni zvyky jezdit (a mozna to ani nepatri mezi jeho oblibene cinnosti) nebo nejede moc dobrym autem( cestu ze spanelska jsem absolvoval v ruznych autech takze moc dobre vim ze dobre auto vam ulechcuje cestovani pomerne dost).